Toon posts:

Home Assistant + Pulse : energydashboard klopt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb een vreemde situatie in het Energy Dashboard in HA en vraag me af of ik dat kan repareren in HA én of het in de toekomst voorkomen kan worden.

Ik draai HA (2023.2.1) en heb een Pulse aan de slimme meter hangen.

Gisterenavond om klokslag 12 uur was er kennelijk een hickup in de verbinding tussen de Pulse en HA, waarvan ik vermoed een probleem in de integratie en/of de API bij Tibber, want in de app van Tibber zie ik de data gewoon wel.

Vanochtend keek ik in het energy dashboard en zat dat er geen verbruik was geregistreerd in de nachtelijke uren. In de verschillende entities van de integratie zal ik ook vanaf 0.00u keurig een rechte lijn, dus er was geen data geregistreerd. Na het reloaden van de integratie werd alles weer werkend.

Echter nadat het hele uur voorbij wel werd er ineens een verbruik van 10 kWh geregistreerd terwijl ik tot dan toe nog maar ongeveer 5 kWh had verbruikt die dag.

Als ik kijk in de statistieken van "last meter consumption" zie ik ook maar een sprong van ongeveer 5 kWh in de stats.

Statistieken in de Tibber app:

Vragen:

1. zijn er meer mensen die afgelopen nacht ook problemen hebben gehad met deze combinatie (Pulse + HA)?

2. waarom zegt HA in het energy dashboard dat er sinds 0.00 tot het reloaden 10 kWh is verbruikt terwijl dat in werkelijkheid maar 5 kWh is geweest?

3. is er een manier om deze foute data in het dashboard te repareren?

4. hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een seintje krijgt als de Pulse/Tibber integratie weer hangt (waarbij dan het liefst automatisch de integratie een keer een "reload" krijgt.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

Beste antwoord (via Backpacker op 09-02-2023 22:10)

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:49

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mm, ik kan daar helaas niet zien wat de state geweest is met die hickup. Maar dat heeft HA dus gezien als reset :/ Als het een andere state dan een getal, 'unknown' of 'unavailable' was dan was het ook de schuld van de integratie...

Maar dit gezien hebbende kan je het corrigeren door die eerste 5,39kWh weg te halen (dev tools => statistics). Ben je misschien alleen marginaal dus data van de dag ervoor kwijt tussen falen en 0:00. Zou ik dus voor overtappen op een life time sensor ipv een dagelijkse sensor.

Alle reacties

• septillion

septillion

2. Omdat hij pas vandaag de stand weer zag en data altijd als huidig ziet. Die andere 5kWh zal dan gisteren gebruikt zijn. De som over twee dagen is dan dus correct.

3. Ja, via Dev tools => Statistics => grafiek icoon naast de entity. Je kan dan de spike van vandaag reduceren tot 5kWh maar zal je dus die andere 5kWh wel toe moeten voegen aan gisteren anders is het totaal niet meer correct.

Weet niet exact wat je van de integratie terug krijgt dus kan ik je niet mee helpen. Mooiste zou natuurlijk zijn als de integratie gewoon op 'unavailable' gaat als deze faalt. Maar HA gaat nooit zelf iets corrigeren in het verleden. Dus als een API ofzo niet beschikbaar is en pas na 0:00 weer online komt zal het altijd bij de nieuwe dag gerekend worden.

• Backpacker
  • Niet online
septillion schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:34:
2. Omdat hij pas vandaag de stand weer zag en data altijd als huidig ziet. Die andere 5kWh zal dan gisteren gebruikt zijn. De som over twee dagen is dan dus correct.
Helaas is dit volgens mij te kort door de bocht. Gisteren was het verbruik over de hele dag gewoon correct in HA. Dus er lijkt hier echt wel een fout in te zitten, ik heb van vandaag nog lang niet zoveel verbruikt.

Dit zijn de grafieken van gisteren:

Tibber:

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

• septillion

septillion

De sprong op energie dashboard lijkt me inderdaad wat heftiger dan die van 'last meter consumption'. Dat is je enige input voor je energie dashboard?

Je zou eens even moeten kijken wat het laatste datapunt voor de sprong en na de sprong is.

• Backpacker
  • Niet online
Het dashboard maakt gebruik van de entity "Accumulated consumption" en daarin is ook maar een sprong van 5 kWh te zien:

Ik zal nog een gaan kijken naar de datapunten van het dashboard zelf

• Backpacker
  • Niet online
In de stats zijn er dus twee entries van 5 kWh terug te vinden.
Is dit nou een bug in HA en dus misschien het melden waard?

• septillion

septillion

Ah, hij heeft twee sprongen gezien. Kan je in de history van 'Accumulated consumption xx' eens inzoomen op 6 feb van 10:35 tot 10:50?

En heb je niet ook nog een altijd optellende waarde / meterstand? Of is "last meter consumption" dat? Want dan zou ik die wel aanraden. Als dit namelijk eerder op de dag gebeurd was dan was je voor 5 feb data kwijt geweest ipv dat het dan bij 6 feb opgeteld zou worden. Dan klopt het dagtotaal niet maar week/maand/jaar wel.

• Backpacker
  • Niet online
Dan krijg ik dit te zien:

Er lijkt dus een hickup te zitten.

Als ik het dashboard laat kijken naar "Last meter consumption" dan gaat het op 6 februari wel goed, alleen dan blijven de berekende kosten op 0 staan wat natuurlijk ook weer jammer is...

• Backpacker
  • Niet online
Iets te snel met mijn conclusie, ik zie er nu wel kosten bij staan :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• septillion

septillion

Mm, ik kan daar helaas niet zien wat de state geweest is met die hickup. Maar dat heeft HA dus gezien als reset :/ Als het een andere state dan een getal, 'unknown' of 'unavailable' was dan was het ook de schuld van de integratie...

Maar dit gezien hebbende kan je het corrigeren door die eerste 5,39kWh weg te halen (dev tools => statistics). Ben je misschien alleen marginaal dus data van de dag ervoor kwijt tussen falen en 0:00. Zou ik dus voor overtappen op een life time sensor ipv een dagelijkse sensor.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee