BSN-nummer eigenaar zichtbaar op factuur groothandel.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Topicstarter
(jarig!)
Beste,

Ik heb bij een elektrotechnisch groothandel een bestelling gedaan als particulier.
Op hun factuur lees ik onderaan bij adres van de groothandel een BSN nummer.
Ik dacht dat BSN-nummers persoonlijk was. Lokt dit geen identiteitsfraude uit?

Is dat tegenwoordig een normale gang van zaken?

Mvg MedionAkoya

[ Voor 20% gewijzigd door MedionAkoya op 06-02-2023 13:11 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-07 21:31

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Nee, het is nergens voor nodig, en het mag ook niet, tenzij het in een specifieke wet is vastgelegd. Ook niet heel slim om je BSN zo maar af te geven.

Kijk even hier, daar staat de preciese bepaling: https://autoriteitpersoon...ebruiken-en-waarvoor-5008

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 19:07

Dido

heforshe

Een BurgerServiceNummer-nummer is inderdaad een aan een natuurlijk persoon gelinkt nummer.
Een BTW-nummer voor een eenmanszaak bevat(te?) dan wel weer het BSN van die eigenaar.

Dus 1) weet je zeker dat het een BSN en geen BTW-nummer is?
En 2) Wat voor identiteitsfraude denk je aan? (Met alleen een BSN kom je - als het goed is - echt niet zo heel ver meer tegenwoordig, net als een los bankrekeningnummer an sich geen veiligheidsrisico is.)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Staat er ipv een BSN nummer niet toevallig een BTW nummer?

Het BTW nummer bevatte altijd het BSN nummer in het geval van een eenmanszaak. Ik dacht dat dit inmiddels is aangepast.
https://ondernemersplein....%2Did%3A%20NL000099998B57.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:47
tug3506 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:00:
Het BTW nummer bevatte altijd het BSN nummer in het geval van een eenmanszaak. Ik dacht dat dit inmiddels is aangepast.
Maar is dat dan ook aangepast voor bestaande eenmanszaken?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
(jarig!)
tug3506 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:00:
Staat er ipv een BSN nummer niet toevallig een BTW nummer?

BTW en BSN staan onder elkaar.
En hebben beiden andere getallen
Ik kan verder geen privégegevens delen.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Spacecowboy schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:58:
Nee, het is nergens voor nodig, en het mag ook niet, tenzij het in een specifieke wet is vastgelegd. Ook niet heel slim om je BSN zo maar af te geven.

Kijk even hier, daar staat de preciese bepaling: https://autoriteitpersoon...ebruiken-en-waarvoor-5008
Dat gaat over het gebruik van iemands BSN door derden. Tenzij ik de TS heel vreemd lees staat er op de factuur een "random" BSN, niet dat van de TS. Het zou dus wel zo kunnen zijn dat iemand (een werknemer van de groothandel) reden tot klagen heeft als hun BSN "zomaar" op elke factuur staat, maar ik kan me eigenlijk geen enkele reden voorstellen waarom dat erop zou staan.

Ik ben dus best wel benieuwd of het wel echt een BSN betreft.
MedionAkoya schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:03:
BTW en BSN staan onder elkaar.
En hebben beiden andere getallen
Ik kan verder geen privégegevens delen.
Je zou kunnen controleren of het BSN daadwerkelijk een BSN kan zijn (voldoet het aan de BSN geogen 11-proef?)

Maar goed, het doet vermoeden dat de groothandel dan een eenmanszaak is (kan, maar klinkt niet logisch) maar dan nog is het niet logisch dat dat BSN op de factuur staat, want het is nergens voor nodig.

Rest de vraag waarom jij je druk zou maken om iemand die zijn BSN al dan niet om een goede reden) op een factuur zet?

[ Voor 26% gewijzigd door Dido op 06-02-2023 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MedionAkoya BSN bestaat zover ik weet uit 9 cijfers. als dat niet het geval is, is het waarschijnlijk geen BSN nummer

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
(jarig!)
Hackus schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:06:
@MedionAkoya BSN bestaat zover ik weet uit 9 cijfers. als dat niet het geval is, is het waarschijnlijk geen BSN nummer
Het is toch 9 getallen.
Ik bel gewoon de zaak/groothandel op. (Het is eigenlijk niet mijn probleem, maar ik doe het toch).

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Xander schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:02:
[...]

Maar is dat dan ook aangepast voor bestaande eenmanszaken?
Het 'oude' BTW nummer hebben ze omgedoopt tot OB-nummer, dit nummer gebruik je voor communicatie naar de belastingdienst.
En ik dacht dat iedere eenmanszaak een nieuw BTW nummer heeft gekregen.

Het BTW nummer gebruik je voor communicatie richting klanten, moet onder andere op facturen en je website staan. Het OB-nummer enkel richting de belastingdienst.

Als de betreffende groothandel een eenmanszaak is hebben ze mogelijk deze wijziging gehad en hierbij de fout gemaakt door nu apart nog het BSN te vermelden.
Als alle gevallen wellicht handig dit even te melden zodat ze het kunnen aanpassen.

[ Voor 0% gewijzigd door tug3506 op 06-02-2023 13:09 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Hackus schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:06:
@MedionAkoya BSN bestaat zover ik weet uit 9 cijfers. als dat niet het geval is, is het waarschijnlijk zeer zeker geen BSN nummer
Een BSN heeft inderdaad altijd 9 cijfers, en voldoet aan een gewogen 11-proef.
Daarnaast is het alleen daaadwerkelijk een BSN als het ook als zodanig is uitgegeven door de overheid. Dat laatste kun je als particulier niet zo maar legaal controleren (en degenen die het vanuit hun werk kunnen mogen dat ook niet zomaar voor random BSN's...)
MedionAkoya schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:08:
Het is eigenlijk niet mijn probleem
Nee, het is op geen enkele manier jouw probleem :)

Als ik mijn BSN op mijn gevel schilder is er ook geen enkele verplichting voor mijn buren of willekeurige voorbijgangers om me daarop aan te spreken. Ik mag mijn BSN best op straat gooien. Een derde partij mag dat niet met mijn BSN doen, maar dat lijkt hier helemaal niet aan de orde.

[ Voor 29% gewijzigd door Dido op 06-02-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-07 21:31

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Dido schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:03:
[...]

Dat gaat over het gebruik van iemands BSN door derden.
[...]
Dat is hier dan toch ook gewoon aan de hand? Als het daadwerkelijk een BSN nummer is, wordt het gebruikt door een derde? :?

Kan me niet voorstellen dat iemand zo simpel is om z'n eigen BSN ergens op te zetten... 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Spacecowboy op 06-02-2023 13:14 ]

HENG HENG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Spacecowboy schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:14:
Dat is hier dan toch ook gewoon aan de hand? Als het daadwerkelijk een BSN nummer is, wordt het gebruikt door een derde? :?
Dan weet jij meer dan ik.

Wie heeft het op de factuur gezet, en van wie is het BSN?

Jij weet dus kennelijk dat dat in ieder geval twee verschillende personen zijn, maar er is echt helemaal niets wat daar op wijst.
Kan me niet voorstellen dat iemand zo simpel is om z'n eigen BSN ergens op te zetten... 8)7
Ik ben bang dat je onderschat hoe simpel mensen kunnen zijn :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
(jarig!)
Ik heb gebeld, eigenaar was er niet aanwezig maar de telefoniste was wel verbaasd dat BSN-nummer in de factuur stond en ze zei dat het niet hoorde.

Ik hoop niet dat dit vaker gebeurd.
De factuur van dit bedrijf had dezelfde opmaak als andere bedrijven. Dus waarschijnlijk gebruiken veel bedrijven allemaal hetzelfde softwarepakket voor het aanmaken van de facturen waarbij ene wel BSN- nummer op factuur vermeldt en ander bedrijf geen BSN-nummers vermeldt.

[ Voor 55% gewijzigd door MedionAkoya op 06-02-2023 17:45 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-07 14:34

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Al dan niet per ongeluk een verkeerd template gebruikt/ingesteld voor het afdrukken van facturen?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

MedionAkoya schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:34:
Waarom hoop je dat?

Ik snap nog steeds niet waarom je je dit zo aan lijkt te trekken.
De factuur van dit bedrijf had dezelfde opmaak als andere bedrijven. Dus waarschijnlijk gebruiken veel bedrijven een softwarepakket voor het aanmaken van de facturen.
Eh, ja. Op de lokale kroeg na (waar je rekening misschien met de hand op een kladje staat) gebruikt zo ongeveer ieder bedrijf "een" softwarepakket voor het opmaken van facturen. Maar er zijn honderden, zo niet duizenden, paketten die je kunt gebruiken, en het feit dat "een softwarepakket" gebruikt wordt verklaart niet waarom iemand zijn / een BSN op de factuur zet.

Maar goed, nogmaals, what is it to you?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-07 20:42

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Dido schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:36:
[...]

Maar goed, nogmaals, what is it to you?
What is it to you dat hij zich daar zorgen om maakt? :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

apNia schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:41:
What is it to you dat hij zich daar zorgen om maakt? :)
Als ik iemand om hulp vraag bij iets dat helemaal geen probleem is, zou ik het ook niet vreemd vinden als ik geen hulp kreeg zonder dat ik eerst uitleg waarom ik vind dat het toch wel een probleem is.

Ik vind het gewoon heel vreemd dat iemand een topic opent dat eigenlijk vergelijkbaar is met "mijn buurman gebruikt niet het best geteste wasmiddel, wat moet ik nu?"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MedionAkoya schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:34:
Ik heb gebeld, eigenaar was er niet aanwezig maar de telefoniste was wel verbaasd dat BSN-nummer in de factuur stond en ze zei dat het niet hoorde.

De factuur van dit bedrijf had dezelfde opmaak als andere bedrijven. Dus waarschijnlijk gebruiken veel bedrijven een softwarepakket voor het aanmaken van de facturen.
Goed dat je hebt gebeld. Het kan zomaar een BSN-nummer van personeel zijn. Het hoort in elk geval niet en je hebt er melding van gemaakt (y)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
(jarig!)
Ik vind de reactie van sommige gebruikers hier negatief.
Voortaan denk ik wel 2 keer na voordat ik andermans slordigheden (waar ik geen last van hebt) op Tweakers bespreek.

Trein?

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dido schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:45:
[...]

Als ik iemand om hulp vraag bij iets dat helemaal geen probleem is, zou ik het ook niet vreemd vinden als ik geen hulp kreeg zonder dat ik eerst uitleg waarom ik vind dat het toch wel een probleem is.

Ik vind het gewoon heel vreemd dat iemand een topic opent dat eigenlijk vergelijkbaar is met "mijn buurman gebruikt niet het best geteste wasmiddel, wat moet ik nu?"
Nee, de vraag in dit kader is "is dit normaal" en "lok je hiermee identiteitsfraude uit"? Dat is een legitieme vraag die hier gesteld kan worden en persoonlijk vind ik het mooi dat @MedionAkoya hier werk van heeft gemaakt.

Je kan hier ook zuurpruimen om het zuurpruimen ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Outerspace schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:45:
Nee, de vraag in dit kader is "is dit normaal" en "lok je hiermee identiteitsfraude uit"? Dat is een legitieme vraag die hier gesteld kan worden
Ok, maar vraag 1 is al lang en breed beantwoord (nee, dat is niet normaal) en op vraag 2 heb ik een vervolgvraag gesteld die tot op heden onbeantwoord blijft.
en persoonlijk vind ik het mooi dat @MedionAkoya hier werk van heeft gemaakt.
Je zal me wel een zeikerd vinden (je zou de enige niet zijn!) maar wat is er dan mooi aan?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prijzenswaardig dat iemand de moeite neemt om een ander te wijzen op een mogelijk niet zo handige actie! Maar tegelijkertijd ontgaat me het nut van het doen alsof er sprake is van een probleem als iemand zijn eigen BSN op een factuur zet.
Je kan hier ook zuurpruimen om het zuurpruimen ;)
Klopt, en misschien doe ik dat wel.
Ik heb intussen (met name op professioneel vlak) een allergie ontwikkeld tegen de op sommige plekken en momenten krampachtige (paniek-)reacties op het moment dat ergens een BSN zichtbaar is.
Je kunt er net zoveel mee als met een bankrekeningnummer, maar daarvan vindt ook niemand het gek als het publiekelijk gepost wordt (en ja, giro 555 is gewoon een bankrekeningnummer :P )
(Begrijpend) lezen is een vak, dat kennelijk niet meer in het curriculum zit. De twee dingen die je uit hun context rukt spreken elkaar namelijk niet tegen.
Ik zou zeggen, wees constructief, en beantwoord mijn vraag die nog steeds niet beantwoord is :)

[ Voor 12% gewijzigd door Dido op 06-02-2023 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Dido schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:55:

maar wat is er dan mooi aan?

[...]

ik vind het prijzenswaardig
|:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-07 16:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@MedionAkoya Goed gehandeld, zou ik ook gedaan hebben.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:36

Crazy-

Best life ever

Ik lees niet waarom je denkt dat het een BSN is ?

Zowel een BTW nummer (zonder NL en Bxx) als een KVK nummer lijken op een BSN.

Echter - en dat lijkt mij zeer sterk dat deze er nog op staat - het oude BTW nummer was gelijk aan de BSN van de eigenaar - mits het een eenmanszaak is.

Dat de receptioniste zegt: dat hoort inderdaad niet is ook niet gek. Dat klopt wel, maar ze weet waarschijnlijk zelf niet op dat moment aan de telefoon hoe of wat.

Het lijkt mij in alle opzichte te bizar dat het hier om een BSN gaat en dus paniek om niks.

[ Voor 20% gewijzigd door Crazy- op 13-02-2023 08:12 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dido schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:55:
[...]

Ok, maar vraag 1 is al lang en breed beantwoord (nee, dat is niet normaal) en op vraag 2 heb ik een vervolgvraag gesteld die tot op heden onbeantwoord blijft.

[...]

Je zal me wel een zeikerd vinden (je zou de enige niet zijn!) maar wat is er dan mooi aan?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prijzenswaardig dat iemand de moeite neemt om een ander te wijzen op een mogelijk niet zo handige actie! Maar tegelijkertijd ontgaat me het nut van het doen alsof er sprake is van een probleem als iemand zijn eigen BSN op een factuur zet.

[...]

Klopt, en misschien doe ik dat wel.
Ik heb intussen (met name op professioneel vlak) een allergie ontwikkeld tegen de op sommige plekken en momenten krampachtige (paniek-)reacties op het moment dat ergens een BSN zichtbaar is.
Je kunt er net zoveel mee als met een bankrekeningnummer, maar daarvan vindt ook niemand het gek als het publiekelijk gepost wordt (en ja, giro 555 is gewoon een bankrekeningnummer :P )

[...]

(Begrijpend) lezen is een vak, dat kennelijk niet meer in het curriculum zit. De twee dingen die je uit hun context rukt spreken elkaar namelijk niet tegen.
Ik zou zeggen, wees constructief, en beantwoord mijn vraag die nog steeds niet beantwoord is :)
Wat een enorme topic-vervuiling. Ik zou je vraag ook niet beantwoorden. Je kunt het topic ook negeren, als de vorm je niet bevalt.

Start anders een eigen topic, waar de meta-discussie over dit topic gehouden kan worden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:50
Deed je een zakelijke aankoop ?! (ik gok even van wel, want je kocht iets bij groothandel?) En heeft die electrotechnische groothandel toevallig banden of relatie met de zorg/medische branche?

Want daar mag en moet het BSN nummer vaak zelfs wel op de factuur staan. Om fouten te voorkomen schijnbaar... Vraag me niet waarom.
Correspondentie van en naar de cliënt/patient hoeft en mag dit dan weer niet te bevatten, tenzij daarvoor een uitzondering wordt gemaakt of toestemming is verleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-07 20:42

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Onderwerp is al beetje afgerond, @Crazy- kickte een ouder topic omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
(jarig!)
GeeEs schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:42:
Deed je een zakelijke aankoop ?! (ik gok even van wel, want je kocht iets bij groothandel?) En heeft die electrotechnische groothandel toevallig banden of relatie met de zorg/medische branche?

Want daar mag en moet het BSN nummer vaak zelfs wel op de factuur staan. Om fouten te voorkomen schijnbaar... Vraag me niet waarom.
Correspondentie van en naar de cliënt/patient hoeft en mag dit dan weer niet te bevatten, tenzij daarvoor een uitzondering wordt gemaakt of toestemming is verleend.
Ik heb het particulier gekocht. Ze leveren aan particulieren, bedrijven en aan zzp'ers.

Volgens mij is het geen eenmanszaak maar een bv (waar slechts een werknemer actief is).

Ik denk dat iedereen dezelfde factuur krijgt, waarin alleen de betaalmethode verschilt.
Ik had bijv. met iDeal betaald...maar je kan ook kiezen om het achteraf te betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door MedionAkoya op 13-02-2023 17:50 ]

Trein?

Pagina: 1