Al jaren heb ik een Raspberry Pi liggen waar ik NextCloudPi op draai. Ik ben een aantal keer van kantoorruimte veranderd, en om dat makkelijk te maken gebruik ik bij mijn agenda e.d. een subdomein van mijn website (laten we zeggen sub.mijndomein.com) die ik forward naar het ip adres van mijn kantoor. Ik hoef dan alleen de dns setting daarvan even aan te passen bij eventuele verhuizingen.
Sinds kort ligt die Pi thuis aan mijn Ziggo modem. Mijn submomein verwijst nu naar dat ip, ik heb portforwarding aangezet en kan van buiten bij mijn servertje komen zonder problemen, BEHALVE vanaf mijn nieuwe kantoor wanneer ik een eigen router in het netwerk heb.
Mijn kantoor is in een verzamelpand en ik heb een UTP aansluiting in mijn ruimte. Als ik mijn desktop daar direct in plug kan ik zonder problemen via SSH op mijn server komen, maar als ik mijn eigen router inplug en daar dan mijn computer aan hang kan ik opeens niet meer bij mijn server (terwijl verder alles werkt). Start ik een VPN dan kan ik opeens wel weer bij mijn server (ook met mijn eigen router er tussen)
SSH vanaf een welkende verbinding:
Werkende netwerken / VPN:
Als het die dhcp server van chello (Ziggo) is die geen antwoord wil geven snap ik niet goed hoe dat kan: wat is er anders aan een request op het moment dat ik mijn eigen router er tussen hang? (dacht eerst DNS o.i.d. maar hij komt gewoon bij die chello server uit + dat ik die hetzelfde heb gezet als bij het werkende netwerk).
Servertje draait op een wat oudere versie van Nextcloud, maar versie e.d. lijkt mij niet heel relevant omdat alles gewoon werkt zolang ik niet die ene router er tussen heb?
Sinds kort ligt die Pi thuis aan mijn Ziggo modem. Mijn submomein verwijst nu naar dat ip, ik heb portforwarding aangezet en kan van buiten bij mijn servertje komen zonder problemen, BEHALVE vanaf mijn nieuwe kantoor wanneer ik een eigen router in het netwerk heb.
Mijn kantoor is in een verzamelpand en ik heb een UTP aansluiting in mijn ruimte. Als ik mijn desktop daar direct in plug kan ik zonder problemen via SSH op mijn server komen, maar als ik mijn eigen router inplug en daar dan mijn computer aan hang kan ik opeens niet meer bij mijn server (terwijl verder alles werkt). Start ik een VPN dan kan ik opeens wel weer bij mijn server (ook met mijn eigen router er tussen)
SSH vanaf een welkende verbinding:
SSH met mijn router er tussen: hij kan nog steeds het IP resolven e.d. Alles is hetzelfde, behalve 'no route to host' ipv' connection established':debug2: resolving "sub.mijndomein.com" port 22
debug3: resolve_host: lookup sub.mijndomein.com:22
debug3: ssh_connect_direct: entering
debug1: Connecting to sub.mijndomein.com [xx.xx.xx.xx] port 22.
debug3: set_sock_tos: set socket 3 IP_TOS 0x10
debug1: Connection established.
Een traceroute naar de SSH port of Nextcloud server port heeft hetzelfde effect:debug2: resolving "sub.mijndomein.com" port 22
debug3: resolve_host: lookup sub.mijndomein.com:22
debug3: ssh_connect_direct: entering
debug1: Connecting to sub.mijndomein.com [xx.xx.xx.xx] port 22.
debug3: set_sock_tos: set socket 3 IP_TOS 0x10
debug1: connect to address xx.xx.xx.xx port 22: No route to host
Werkende netwerken / VPN:
Met mijn eigen router er tussen (alle domeinen / ip adressen in de trace zijn hetzelfde als hierboven):sudo traceroute -T -p 22 sub.mijndomein.com
traceroute to sub.mijndomein.com (xx.xx.xx.xx), 30 hops max, 60 byte packets
1 (aantal tussenstappen)
2 * * *
3 dhcp-xxx-xxx-xxx-xxx.chello.nl (xx.xx.xx.xx) 46.241 ms 46.084 ms 57.144 ms
14 dhcp-xxx-xxx-xxx-xxx.chello.nl (xx.xx.xx.xx) 37.548 ms 35.971 ms 41.986 ms
Heeft iemand enig idee wat ik nog kan proberen om te zien wat er mis gaat? Niets wijst er op dat het signaal binnenkomt op mijn server en daar tegen wordt gehouden (uwf, fail2ban, etc. laten niets zien in de logs / heb ik uit gehad). Ik heb ook de firewall van de router zelf uitgezet om te testen, zonder resultaat.sudo traceroute -T -p 22 sub.mijndomein.com
traceroute to sub.mijndomein.com (xx.xx.xx.xx), 30 hops max, 60 byte packets
1 dhcp-xxx-xxx-xxx-xxx.chello.nl (xx.xx.xx.xx) 0.215 ms 0.302 ms 0.375 ms
2 dhcp-xxx-xxx-xxx-xxx.chello.nl (xx.xx.xx.xx) 3095.737 ms !H 3095.533 ms !H 3095.591 ms !H
Als het die dhcp server van chello (Ziggo) is die geen antwoord wil geven snap ik niet goed hoe dat kan: wat is er anders aan een request op het moment dat ik mijn eigen router er tussen hang? (dacht eerst DNS o.i.d. maar hij komt gewoon bij die chello server uit + dat ik die hetzelfde heb gezet als bij het werkende netwerk).
Servertje draait op een wat oudere versie van Nextcloud, maar versie e.d. lijkt mij niet heel relevant omdat alles gewoon werkt zolang ik niet die ene router er tussen heb?