Toon posts:

Ramt Ubuntu, Ubunutu pro er doorheen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:51
Gisteren zag ik bij een van m'n updates dat er een nieuw package, ubuntu-advantage-desktop-daemon, geinstalleerd werd. Kleine zoektocht lijkt dit iets met Ubuntu pro te maken hebben.
Zojuist ging ik nog wat updaten en zag dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
The following security updates require Ubuntu Pro with 'esm-apps' enabled:
  libgraphicsmagick-q16-3 librpmsign8 rpm2cpio liburiparser1
  libmagickcore-6.q16-6-extra sntp node-hosted-git-info imagemagick
  libopenexr-dev libgegl-0.4-0 librpmbuild8 lynx-common libzmq5
  python2.7-minimal libhdf5-103 libmagickwand-6.q16-6 libgegl-common
  libpython2.7 debugedit python2.7 python3-rpm libsdl2-dev lynx librpmio8 ntp
  ntpdate node-tar imagemagick-6.q16 rpm-common rpm librpm8 redis-tools
  libjs-jquery-ui libopenexr24 libsdl2-2.0-0 libsdl2-2.0-0 libmysofa1
  libmagickcore-6.q16-6 glances libpython2.7-minimal libhdf5-openmpi-103
  libpython2.7-stdlib ansible redis-server imagemagick-6-common

Is het nu dat opeens een heel scala aan normale packages tegengehouden gaat worden, omdat Ubuntu wil dat ik een subscription zou moeten hebben?

Het verbaast me ook aardig dat met apt gewoon 'nieuwe' packages gewoon geinstalleerd worden, zonder dat daar imho noodzaak voor is.

Ik draai nog ubuntu 20.04 , voor zover ik gelezen heb kun je met Ubuntu Pro extended updates hebben tot 10 jaar, maar dit doet toch niets af aan de normale lts termijn van 5 jaar?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Alle reacties

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:52
Keiichi schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:55:
Is het nu dat opeens een heel scala aan normale packages tegengehouden gaat worden, omdat Ubuntu wil dat ik een subscription zou moeten hebben?
Nee, de security patches vanuit de pro subscription worden door het security team van Ubuntu zelf geleverd voor de 'Universe' repo packages. Daarmee zullen security patches eerder beschikbaar zijn voor de pro subscriptions dan wanneer deze vanuit de community worden opgeleverd (upstream).
Ik draai nog ubuntu 20.04 , voor zover ik gelezen heb kun je met Ubuntu Pro extended updates hebben tot 10 jaar, maar dit doet toch niets af aan de normale lts termijn van 5 jaar?
Inderdaad, LTS blijft gewoon 5 jaar, maar wel geleverd vanuit de community (upstream). Voor de pro subscriptions is dit inderdaad tot 10 jaar, geleverd door het Ubuntu security team.

Mijn platencollectie

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-03 22:02

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Keiichi schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:55:
Gisteren zag ik bij een van m'n updates dat er een nieuw package, ubuntu-advantage-desktop-daemon, geinstalleerd werd. Kleine zoektocht lijkt dit iets met Ubuntu pro te maken hebben.
Zojuist ging ik nog wat updaten en zag dit:

code:
1
...

Met 22.04 kwam het principe van staged roll-out, waardoor gebruikers geleidelijk bepaalde updates krijgen. Dit wordt dan ook aangegeven, maar ik weet niet meer of het alleen bij apt-policy e.d. is ook ook gewoon plain apt update.
Blijkbaar is dit ook naar 20.04 gebracht.
Het verbaast me ook aardig dat met apt gewoon 'nieuwe' packages gewoon geinstalleerd worden, zonder dat daar imho noodzaak voor is.
Als je een apt full-upgrade doet, pakt het ook nieuwe dependencies mee. Wat het doet als de recommends verandert weet ik niet, maar ik kan mij best voorstellen dat een van je core Ubuntu eigen packages opeens andere recommends heeft en de standaard config van apt maakt recommends gelijk aan depends en krijg je dus extra bloat mee. Iets wat ik direct uitzet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee