• Coene7
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-03 11:55
Beste,

Sinds kort mogen wij een EV leasewagen kiezen van de werkgever, nu denk ik dat er iets niet klopt met hun berekening waardoor wij uiteindelijk minder bruto overhouden.

Mijn werksituatie: Ik ben een shiftmedewerker in belgie, onze shiftpremie bedraagt 43%.
De werkgever haalt de leasewagen van ons basismaandloon en past daarna de 43% shiftpremie op toe.
Begrijp niet waarom ze de leasewagen niet van ons totale bruto afhouden, hieronder een voorbeeld berekening met een basismaandloon van 3000€ bruto en een leasewagen van 500€.

1) EV van basismaandloon afhouden, 3000€-500€ = 2500€ , dit x1.43 voor onze shiftpremie eindigt op 3575€ bruto dat we overhouden.

2) EV van totaalbrutto na verekening shiftpremie, 4290€-500€ = 3790€ bruto

Is dit de normale gang van zaken om een leasewagen aan te bieden voor shiftmedewerkers in Belgie of is er toch iets niet juist ?

Alvast bedankt!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:10
ik stel voor dat je dit eens voorlegt aan de mensen van de vakbond, zij gaan je daar een afdoende antwoord op kunnen geven.
Vertrouw niet op juridische forums

• moduspwnens
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:44
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dit in Belgie geregeld is, maar in Nederland wordt dit niet zo gedaan.
Een leaseauto staat los van een onregelmatigheids-toeslag (zo lees ik de shiftpremie) en zou dus ook apart opgevoerd moeten worden op je loonstrook (zonder dat er een volgorde is).

Zoals hierboven opgemerkt kan je de vraag eerst voorleggen aan je werkgever (Waarom ze dit op deze manier doen, ofwel waarom het hebben van een leaseauto invloed heeft op de shiftpremie).
Je kan ook zien of er een reglement is waar iets in beschreven staat, en anders inderdaad eens met de vakbond praten (Of afzien van de leasewagen, aangezien het dus niet 500, maar 715 euro kost).

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:30
Of wat zei de HR afdeling hierover? die kunnen je dit toch prima toelichten, en dat je bij wanttrouwen hierop nog een secundaire mening zoekt, of juist gericht kunt zoeken.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
moduspwnens schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:11:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dit in Belgie geregeld is, maar in Nederland wordt dit niet zo gedaan.
Een leaseauto staat los van een onregelmatigheids-toeslag (zo lees ik de shiftpremie) en zou dus ook apart opgevoerd moeten worden op je loonstrook (zonder dat er een volgorde is).

Zoals hierboven opgemerkt kan je de vraag eerst voorleggen aan je werkgever (Waarom ze dit op deze manier doen, ofwel waarom het hebben van een leaseauto invloed heeft op de shiftpremie).
Je kan ook zien of er een reglement is waar iets in beschreven staat, en anders inderdaad eens met de vakbond praten (Of afzien van de leasewagen, aangezien het dus niet 500, maar 715 euro kost).
De bijtelling wordt in Nederland weldegelijk berekend over het totale loon, anders zou je (indien je door de onregelmatigheidstoeslag in een hogere belastingschaal uitkomt) aan het eind van het jaar bij de aangifte ineens nog een klap bijtelling moeten betalen.

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:59
Ik heb geen idee of die berekening klopt maar 1/6 van je loon opofferen voor een auto, dat vind ik nogal wat. Zelf zit ik niet in de business met lease auto maar is dit gebruikelijk?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:07

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

gielie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:49:
Ik heb geen idee of die berekening klopt maar 1/6 van je loon opofferen voor een auto, dat vind ik nogal wat. Zelf zit ik niet in de business met lease auto maar is dit gebruikelijk?
Bijtelling is in NL een fictief getal wat bij je bruto loon opgeteld wordt, waar je lager op de strook belasting over afdraagt.
(en er daarna weer het fictieve getal wordt verwijderd)

Van hoe het in de TS ineens een mingetal is op het brutoloon snap ik niet zo, maar misschien is dat iets Belgisch? :)

[Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 06-02-2023 09:54]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• interp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03 17:24

interp

Lets go

Lijkt mij vreemd. In Belgie is het:

brutto loon
+voordelen van alle aard (wagen)
-RSZ
-voordelen van alle aard
belastbaar loon
-bedrijfsvoorheffing
netto loon

Ok fun.

• Wolfp4ck
in mijn geval betaal ik enkel belastingen op de VAA van een wagen, in mijn geval 188€ per maand(dat bedrag wordt bijgeteld bij je netto belastbaar loon en na berekening belastingen er terug afgehaald)
VAA = voordeel alle aard

• Wolfp4ck
interp schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:56:

brutto loon
-RSZ
-voordelen van alle aard
belastbaar loon
-bedrijfsvoorheffing
netto loon
Ik heb wel weet van in bvb grootbanken dat werknemers een deel van hun loon kunnen inwisselen voor voordelen, zoals een bedrijfswagen.
misschien is dit zoiets

• Coene7
interp schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:56:

brutto loon
-RSZ
-voordelen van alle aard
belastbaar loon
-bedrijfsvoorheffing
netto loon
Dit lijkt mij logischer en gebeurt zo op 2 andere fabrieken ( vrienden werken hier dus heb dit nagevraagd bij hun)

Ik ga inderdaad eens luisteren bij onze HR dienst of dit klopt dat ze dit bekijken met het basismaandloon en niet ons totaal brutoloon, alvast bedankt allemaal voor de reacties.

• moduspwnens
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:44
pagani schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:46:
[...]

De bijtelling wordt in Nederland weldegelijk berekend over het totale loon, anders zou je (indien je door de onregelmatigheidstoeslag in een hogere belastingschaal uitkomt) aan het eind van het jaar bij de aangifte ineens nog een klap bijtelling moeten betalen.
Misschien heb ik me ongelukkig uitgedrukt, maar bijtelling heeft niets met je (reguliere) loon te maken. Het is enkel afhankelijk van de cataloguswaarde van de auto. Even een fictieve berekening op basis van een leasebedrag van 500 en 1000 euro:

Loon: 3000
Bijtelling: 500
Shiftpremie: 1200 (40%)

Je betaalt nu inkomstenbelasting over dit totale bedrag (4700). Laten we zeggen dat dit 2000 euro belasting is. Je krijgt nu uitgekeerd: 3000 + 1200 - 2000 = 2200 euro netto.

Als je een hogere bijtelling zou hebben telt dit op tot bruto 5200 (=3000 + 1200 + 1000) euro. Daar betaal je dan meer belasting over (zeg 2300 euro). De maandelijkse netto uitkering is nu 3000 + 1200 - 2300 = 1900 netto.
Je basisloon (en componenten als shifttoeslag, vakantiegeld etc) blijft dus hetzelfde, maar je betaalt meer belasting over een hogere bijtelling, dus krijg je netto minder.

• Baroki
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-03 21:28
Ik heb bij mijn werkgever hetzelfde meegemaakt met mijn leasefiets. Deze werd afgehouden van het basismaandloon wat effect heeft op het vakantiegeld, 13de maand, etc.
Na heel wat palaveren tussen de HR dienst en onze vakbonds afgevaardigen is het toch gelukt om hier een aanpassing in te krijgen.

Wij konden het met terugwerkende kracht laten uitrekenen en teruggestort krijgen via onze 13de maand.
Vanaf volgend jaar gaat het gelijk van onze 13de maand af en niet meer per maand.
Mijn leaseplan is wel maar 3 jaar en een veel lager bedrag dan een lease-wagen ...
Maar ik zou hier wel met je vakbond eens over samen zitten. Het is een inhouding op je loon, niet je basis maand loon. Hoe sneller ze hier in handelen, hoe minder werk HR heeft in de toekomst!
Succes ;-)

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:58

Blokker_1999

Full steam ahead

Als je je loonbrief bekijkt ga je zien dat daar niet op staat dat je maandloon 3000 euro bedraagt en dat er 500 euro afgaat voor de wagen, neen, op je loonbrief zal opstaan dat je maandloon 2500 euro bedraagt. Waar moet men dan die andere 500 euro vandaan halen op je loonbrief voor die 42% mee te verrekenen?

Wanneer je opteert voor een bedrijfswagen zal je arbeidsovereenkomst aangepast worden en gaat je maandloon effectief omlaag. Dit heeft ook een invloed op o.a. je vakantiegeld, dertiende maand, pensioenbijdrage, ... en in jouw geval dus ook de shiftpremie

Toen ik in mijn huidige functie begon kreeg ik ook de optie voor een bedrijfswagen. En de maandelijkse inhouding was lager dan de maandlast van de wagen omdat het bedrijf ook rekening houdt met al die andere delen waarin ze besparen en ik als werknemer minder zou ontvangen.

Dus ja, voor Belgie lijkt dit mij normaal te zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-03 15:10

Superflip

*pwiet*

Ik denk dat je een aantal zaken moet afstemmen met de HR dienst van je werkgever.

Was de auto een extra met behoud van loon? Zoja, dan mag het sowieso nooit afgetrokken worden van het basisloon. Zoniet, dan heb je wellicht ingestemd met het inhouden van een stuk van het basisloon.

Een bedrijfswagen wordt normaal ook ingehouden op het loon als VAA. Dit VAA is een brutobedrag waarop je belast wordt, niet de netto afhouding.

Het kan ook dat je auto geen bedrijfswagen is maar een bedrijfsvoordeel en dan is het gewoon een inhouding op je bruto loon.

Kort antwoord; uitklaren met HR/Sociaal Secretariaat.

Eventueel kan je de posten op je loonbrief even hieronder plaatsen zonder bedragen, dan zie je alvast hoe de berekening is opgebouwd.

• willem86
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-03 14:47
Het gaat hier waarschijnlijk om een bedrijfswagen met loonruil, waarbij je een stukje van je brutoloon zal inruilen voor een wagen. Staat volledig los van de VAA waarop je belast wordt.
Op je loonbrief zal je je loon zien met de loonruil al afgetrokken. Dit wordt je nieuwe brutoloon. En daarop wordt dan ook je ploegengeld berekend, maar ook je enkel en dubbel vakantiegeld, dertiende maand, bonus, etc.

Dit is een heel gebruikelijke manier van werken in België, mijn werkgever doet het ook zo.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:28

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Coene7 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:01:
[...]

Dit lijkt mij logischer en gebeurt zo op 2 andere fabrieken ( vrienden werken hier dus heb dit nagevraagd bij hun)

Ik ga inderdaad eens luisteren bij onze HR dienst of dit klopt dat ze dit bekijken met het basismaandloon en niet ons totaal brutoloon, alvast bedankt allemaal voor de reacties.
En wat zeiden ze?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Coene7
Het budget van de wagen wordt berekend op het maandloon.

Stel totaal bruto x shiftpremie = 3000*1.43 = 4290€

500€ naar flexiplan = 500*1.43 = 715€
Totaal bruto zakt dus naar 2500€, dit *1.43 shiftpremie = 3575€ + 715€ budget = 4290€
Dus het eindbruto blijft hetzelfde.

Waar onze HR niet van wou afstappen is dat de berekeningen ( van 13de maand, overuren,...) Op het "oude" brutoloon worden berekend.

Dit zou blijkbaar een soort van loonoptimalisatie zijn dat beboet kan worden bij controle.

Dat is voorlopig al de informatie die ik gekregen heb :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee