Vraag

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:37
Ik krijg vaak te horen dat ik slecht verstaanbaar ben als ik bel met mijn Samsung S10e. Dat is vaak als ik de telefoon aan mijn oor heb en de onderzijde ter hoogte van mijn kin (dus enigszins verticaal vast). Als ik de telefoon vervolgens overdreven voor mijn mond hou is het vaak beter. Als ik de telefoon uit het hoesje haal is het ook vaak beter. Maar als ik 'm terug in het hoesje doe is het dan in de regel nog steeds goed. Dat laatste vond ik heel vreemd.

Vanavond heb ik de proef op de som genomen door mijzelf te bellen op een tweede telefoon. Zoals ik verwacht had zit er onderin en bovenin van de Samsung S10e een microfoon. Wat ik niet verwacht had is dat soms alleen de onderste werkt en soms alleen de bovenste en nooit beide tegelijk. Dit heb ik getest door in de microfoons te blazen. Ik kan niet uitvinden wanneer de onderste of de bovenste werkt en vermoed dat het met de positie (houding) van mijn telefoon te maken heeft.

Drie vragen:
  1. Is het normaal dat slechts één van beide werkt? Of is dat een instelling?
  2. Waarvan is afhankelijk welke microfoon werkt? De positie van de telefoon? Hoe kan ik dat beïnvloeden? Ik wil eigenlijk dat altijd de onderste werkt. Maar die lijkt dus soms uit te staan.
  3. Wordt de tweede microfoon gebruikt voor ruisonderdrukking of staat die gewoon uit?
Online kan ik hier niets over vinden. Alle tips gaan over interfererende recording apps, het schoonmaken van je microfoons etc. Maar bij mij werken beide microfoons dus prima en ook beide tijdens het bellen, alleen niet tegelijk en vooral is onduidelijk wanneer welke van beide werkt.

Alle reacties

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:48
Zit er ook niet een sensor die bepaalt of je de telefoon aan je oor hebt of niet? Misschien dat die iets doet waardoor je onverwacht gedrag ervaart?

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:12
In principe is de onderste microfoon om in te praten en de bovenste is voor noice cancelling.

Ga eens voor de spiegel staan bellen, misschien onbewust laat je de telefoon te laag of te hoog houden met bellen in het hoesje?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Je zou eens een test kunnen doen in een heel stille ruimte, en dan direct in de microfoon praten. Als het dan werkt dan is het probleem in ieder geval niet de microfoon.

Het zou kunnen dat de ruisonderdrukking je stem even hard uit beide microfoons oppikt en daardoor wegfiltert

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:37
Bedankt voor de reacties. Uit een nadere test blijkt dat de onderste microfoon zachter en doffer klinkt. Ik heb 'm geprobeerd schoon te maken met een heel dun ijzerdraadje, maar dat helpt niet. Het is mijn werktelefoon en ik krijg binnenkort een ander exemplaar.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee