Ik krijg vaak te horen dat ik slecht verstaanbaar ben als ik bel met mijn Samsung S10e. Dat is vaak als ik de telefoon aan mijn oor heb en de onderzijde ter hoogte van mijn kin (dus enigszins verticaal vast). Als ik de telefoon vervolgens overdreven voor mijn mond hou is het vaak beter. Als ik de telefoon uit het hoesje haal is het ook vaak beter. Maar als ik 'm terug in het hoesje doe is het dan in de regel nog steeds goed. Dat laatste vond ik heel vreemd.
Vanavond heb ik de proef op de som genomen door mijzelf te bellen op een tweede telefoon. Zoals ik verwacht had zit er onderin en bovenin van de Samsung S10e een microfoon. Wat ik niet verwacht had is dat soms alleen de onderste werkt en soms alleen de bovenste en nooit beide tegelijk. Dit heb ik getest door in de microfoons te blazen. Ik kan niet uitvinden wanneer de onderste of de bovenste werkt en vermoed dat het met de positie (houding) van mijn telefoon te maken heeft.
Drie vragen:
Vanavond heb ik de proef op de som genomen door mijzelf te bellen op een tweede telefoon. Zoals ik verwacht had zit er onderin en bovenin van de Samsung S10e een microfoon. Wat ik niet verwacht had is dat soms alleen de onderste werkt en soms alleen de bovenste en nooit beide tegelijk. Dit heb ik getest door in de microfoons te blazen. Ik kan niet uitvinden wanneer de onderste of de bovenste werkt en vermoed dat het met de positie (houding) van mijn telefoon te maken heeft.
Drie vragen:
- Is het normaal dat slechts één van beide werkt? Of is dat een instelling?
- Waarvan is afhankelijk welke microfoon werkt? De positie van de telefoon? Hoe kan ik dat beïnvloeden? Ik wil eigenlijk dat altijd de onderste werkt. Maar die lijkt dus soms uit te staan.
- Wordt de tweede microfoon gebruikt voor ruisonderdrukking of staat die gewoon uit?