Omdat ik niet altijd even handig ben en eerst moest wennen aan zo'n Raspberry Pi & Domoticz heb ik wat missende data.
Een 2 tal jaren geleden een half jaar data omdat de Pi vastgelopen was, dat doen ze helaas soms grrrrr, en ik dat niet in de gaten had. En afgelopen december was mijn USB flash drive onherstelbaar beschadigd (onleesbaar, van alles geprobeerd). Vrij waardeloos want ik had die flash drive juist genomen (Pi startte daar ook vanaf op) om al die MicroSD issues voor te zijn. Nou dat ding heeft dus nog geen anderhalf jaar probleemloos gedraaid. Anyway, toen weer wat data verloren. Ongeveer een maand.
Eindelijk wijs geworden maar eens gewerkt aan een backup oplossing. Die was eigenlijk snel gevonden en via een scriptje * en een cronjob wordt een backup van de database naar een webhostingaccountje van mij gestuurd elke nacht. Werkt feilloos. En ik heb ingesteld dat ik een mail krijg als Domoticz vastloopt oid.
Anyway, hoe krijg ik nu die missende data terug in de database. Ik weet natuurlijk niet wat de waardes waren per dag maar per maand kan ik ze nog wel achterhalen. Zodat ik weer een mooi overzicht heb om alle jaren te vergelijken en zonder g a t e n. Want nu gaat dat niet helemaal goed meer natuurlijk.
Nu weet ik wel een beetje hoe met een database om te gaan maar misschien is er een handige oplossing zodat ik niet voor 180 dagen data moet gaan inkloppen. Ik heb me rot gegoogled maar ik vind niet een 'makkelijke' oplossing.
:strip_exif()/f/image/Xge3cfocCx8Zg4HZ6E0pklyZ.jpg?f=fotoalbum_large)
* Scriptje
Een 2 tal jaren geleden een half jaar data omdat de Pi vastgelopen was, dat doen ze helaas soms grrrrr, en ik dat niet in de gaten had. En afgelopen december was mijn USB flash drive onherstelbaar beschadigd (onleesbaar, van alles geprobeerd). Vrij waardeloos want ik had die flash drive juist genomen (Pi startte daar ook vanaf op) om al die MicroSD issues voor te zijn. Nou dat ding heeft dus nog geen anderhalf jaar probleemloos gedraaid. Anyway, toen weer wat data verloren. Ongeveer een maand.
Eindelijk wijs geworden maar eens gewerkt aan een backup oplossing. Die was eigenlijk snel gevonden en via een scriptje * en een cronjob wordt een backup van de database naar een webhostingaccountje van mij gestuurd elke nacht. Werkt feilloos. En ik heb ingesteld dat ik een mail krijg als Domoticz vastloopt oid.
Anyway, hoe krijg ik nu die missende data terug in de database. Ik weet natuurlijk niet wat de waardes waren per dag maar per maand kan ik ze nog wel achterhalen. Zodat ik weer een mooi overzicht heb om alle jaren te vergelijken en zonder g a t e n. Want nu gaat dat niet helemaal goed meer natuurlijk.
Nu weet ik wel een beetje hoe met een database om te gaan maar misschien is er een handige oplossing zodat ik niet voor 180 dagen data moet gaan inkloppen. Ik heb me rot gegoogled maar ik vind niet een 'makkelijke' oplossing.
:strip_exif()/f/image/Xge3cfocCx8Zg4HZ6E0pklyZ.jpg?f=fotoalbum_large)
* Scriptje
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| #!/bin/bash # LOCAL/FTP/SCP/MAIL PARAMETERS SERVER="xxx.xxx.xx.xx" # IP of Network disk, used for ftp USERNAME="username" # FTP username of Network disk used for ftp PASSWORD="password" # FTP password of Network disk used for ftp DESTDIR="/opt/backup" # used for temorarily storage DOMO_IP="192.168.xx.xx" # Domoticz IP DOMO_PORT="8080" # Domoticz port ### END OF USER CONFIGURABLE PARAMETERS TIMESTAMP=`/bin/date +%Y%m%d%H%M%S` BACKUPFILE="domoticz_$TIMESTAMP.db" # backups will be named "domoticz_YYYYMMDDHHMMSS.db.gz" BACKUPFILEGZ="$BACKUPFILE".gz ### create backup, ZIP it and start Domoticz again /usr/bin/curl -s http://$DOMO_IP:$DOMO_PORT/backupdatabase.php > /tmp/$BACKUPFILE gzip -9 /tmp/$BACKUPFILE ### Send to Network disk through FTP curl -s --disable-epsv -v -T"/tmp/$BACKUPFILEGZ" -u"$USERNAME:$PASSWORD" "ftp://$SERVER/" ### Remove temp backup file /bin/rm /tmp/$BACKUPFILEGZ ### Done! |
[ Voor 23% gewijzigd door MrMarcie op 05-02-2023 23:01 . Reden: scriptje toegevoegd voor de liefhebber ]
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi