Vloerverwarming: hoe traag is (te) traag?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoControl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik heb een appartement met vloerverwarming. Ik vrees dat bij het leggen van de vloerverwarming te snel opgestart werd, en bijgevolg de vloerverwarming-buizen hun warmte slecht afgeven aan de vloer. Ik vrees dit omdat het verwarmen traag gaat. Ik ken het principe van vloerverwarming op lage temperatuur. Ik weet dat dit een 'traag' systeem is.

Als het buiten 0°C 's nachts en 8°C overdag is, en ik de thermostaat op 30°C zet, duurt het ongeveer 24h om van 20.5°C naar 21.5°C te gaan. Ik heb helaas weinig sensoren op de installatie. Op de ketel kan ik een temperatuur zien, welke ik denk dat de aanvoertemperatuur is. De gasketel verwarmt tot ongeveer 39°C, stopt dan met verwarmen en blijft water circuleren tot dit is afgekoeld tot ongeveer 25°C, waarna de cyclus weer opnieuw begint. Heel ruw geschat zou ik zeggen dat de ketel tussen de 5 en 10 minuten brandt, en dan nog 20 minuten nacirculeert vooraleer opnieuw te branden.

Het betreft een goed geïsoleerd appartement (Belgische normen: E-peil 28; EPC 56kWh/m²/jaar). De vloerverwarming ligt (volgens plan toch) overal met een tussenruimte van 10cm. Het verwarmde deel is 63m², waarvan 44m² keramische vloertegels en 19m² laminaat (van een type dat ook geschikt zou zijn voor vloerverwarming). Er zijn 8 lussen, langste is 99 meter, kortste is 67 meter. Alle lussen zijn opengedraaid. De aanvoer van alle lussen voelt warm aan (maar niet heet).

Mijn vragen zijn dan:
  • hoe traag is 'traag'? Is een graad per dag voor dit soort installatie normaal?
  • Is er een manier om te controleren dat het systeem correct gelegd en opgestart is, of toch afdoende correct om efficiënt te werken (zowel qua snelheid als qua verbruik)?

Beste antwoord (via NoControl op 27-02-2023 02:46)

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-05 10:48

PinusRigida

I put the p in pool.

WouterG schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:32:
Als er een mengverdeler aanwezig is dan is de 40 graden aanvoertemperatuur van de ketel te laag. Staat deze niet begrenst op de ketel. Er wordt veel geroepen over het laag zetten van de aanvoertemperatuur omdat dat zuiniger stookt maar met mengverdelers is dat niet handig.
Yup...
Ook los van mengverdelers en vloerverwarming overigens...
Is een tijdje mode geweest om na het zien van een korte tutorial op social media je aanvoertemp omlaag te gooien en hup, nodeloos pendelende HR ketels die een huis niet meer warm kregen tot gevolg.

Meerderheid van die filmpjes vergaten te nuanceren dat dit eigenlijk totaal vaak onnodig is met moderne* installaties.
...tenzij je ook je ook het vermogen inregelt, en je waterzijdig ook inregelt.

*modern in ruime zin; installaties van pakweg 2015 werden standaard al geleverd met HR ketel icm een standaardmodelletje modulerende thermostaat... die regelen aanvoertemp zelf, maximum aanvoertemp is meer theoretisch, wordt zelden bereikt tenzij in extreme gevallen.

...dat gezegd: vloerverwarming is uiteraard trager en aanvoertemp moet lager dan voor radiatoren maar 1°C per 24u... lijkt me verre van normaal, en ook verre van comfortabel als dit je enige verwarmingsmogelijkheid is!

Het zou willen zeggen dat -zoals onlangs bij mij- als de verwarming een aantal dagen door afwezigheid heeft uitgestaan zodat in woonkamer temperatuur tot 16°C gedaald was, het 4 dagen (inclusief nachten) continu stoken zou betekenen om het weer op 20°C te krijgen?! lijkt me niet normaal, noch gewenst.

[ Voor 20% gewijzigd door PinusRigida op 06-02-2023 16:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:31
Probleem is dat de ketel zijn vermogen niet kwijt kan. Probeer eens de retour temperatuur uit de vloer te meten? Wat voor verdeler is er toegepast?

Traagheid is daarnaast met name afhankelijk van de vloer opbouw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 21:23

WouterG

Dit is geen ondertitel

Als er een mengverdeler aanwezig is dan is de 40 graden aanvoertemperatuur van de ketel te laag. Staat deze niet begrenst op de ketel. Er wordt veel geroepen over het laag zetten van de aanvoertemperatuur omdat dat zuiniger stookt maar met mengverdelers is dat niet handig.

[ Voor 38% gewijzigd door WouterG op 05-02-2023 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoControl
@Oilman : leid je af dat de ketel zijn vermogen niet kwijt kan door de korte brandtijden, of nog iets anders? De ketel is een Bulex Thermomaster 18/25 -A (E-BE), met een vermogen van 18kW dat gemoduleerd zou kunnen worden tot 5kW. Ik wil zeker wel eens de retourtemperatuur meten. Op onderstaande foto zie je dat er weinig 'blote' buizen in het systeem zitten, waar en hoe zou ik dat best meten?

@WouterG : Ik heb even gezocht wat een mengverdeler is, als ik het goed begrijp is dat een verdeler met pomp; dat heb ik niet. Voor de zekerheid onderstaand een foto van de installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWsRq8tpuBwxs01P1X-_4X42fLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7Y8xCUGFtl8QU6WQlpCJnjq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door NoControl op 05-02-2023 23:58 . Reden: ketel details toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:25
@NoControl ik zie de staalkleur verdeler, maar ook een messing kleurige verdeel inrichting?

Kun je illustreren waar alles voor is, welke leidingen aanvoer zijn? Zijn er warme afvoer leidingen - voor deze samen komen in de retour naar ketel?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 20:08
Als ik zo kijken is de messing verdeler het warm en koud tapwater. Zit hier nu geen additionele verdeler pomp op? Zou betekenen dat de cv ketel pomp alle debiet moet maken. Wellicht te weinig pomp capaciteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:22
Wij hebben ook vloerverwarming. Je moet inderdaad rekening houden met 1 graad per 24-uur. Je kunt even op de manometer kijken hoe hoog de druk van het systeem is. Deze moet rond de 2 bar zitten. Als je de stekker even uit- en in het stopcontact doet van de verdeler worden alle ventielen even open/dicht gedraaid zodat je kunt zien/voelen of dat goed werkt. Eventueel even iemand van het vloerverwarmingssysteem laten komen. Zij kunnen met een warmtemeter precies zien waar een eventueel defect zit. Overigens is het zo dat een vloerverwarming niet continu aan staat, afhankelijk van de temperatuur van de ruimte.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:03
DedSec85 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:25:
Wij hebben ook vloerverwarming. Je moet inderdaad rekening houden met 1 graad per 24-uur. Je kunt even op de manometer kijken hoe hoog de druk van het systeem is. Deze moet rond de 2 bar zitten. Als je de stekker even uit- en in het stopcontact doet van de verdeler worden alle ventielen even open/dicht gedraaid zodat je kunt zien/voelen of dat goed werkt. Eventueel even iemand van het vloerverwarmingssysteem laten komen. Zij kunnen met een warmtemeter precies zien waar een eventueel defect zit. Overigens is het zo dat een vloerverwarming niet continu aan staat, afhankelijk van de temperatuur van de ruimte.
1 graad per 24 uur "normaal"? Daar zou ik wel eens documentatie van willen zien.

Ik kan mijn kamer (+-70m2) gemakkelijk 1 graad per uur verwarmen met vloerverwarming, hoewel ik het natuurlijk nooit exact gemeten heb.

Van 16c naar 20c nadat ik 2 weken weg geweest was, was binnen een paar uurtjes klaar.

[ Voor 7% gewijzigd door XelaRetak op 06-02-2023 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 14:15
Zoals @HanM al aangeeft zou het goed kunnen dat de ketel onvoldoende pompcapaciteit heeft waardoor er te weinig doorstroming is en de ketel z'n warmte niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:39
Als alle groepen helemaal open staan en het systeem is niet goed ingeregeld zal het water van de korte groepen sneller en nog warmer terugkomen. Ik zie geen mengverdeler in het systeem, dus het water van de ketel gaat zo de vloer in. Bij een max van 39 kan dit nog wel. Het water van alle groepen moet op ongeveer dezelfde temperatuur terugkomen in de retour en dan de ketel in. Als de ketel gaat pendelen omdat het water te warm terugkomt, zal deze in een anti-pendel programma gaan staan om niet om de 2 minuten opnieuw op te starten. Gevolg is dat de ketel dus op een uur maar een paar minuten echt brandt en voor de rest van de tijd staat te wachten. Dan levert hij dus uiteindelijk veel te weinig vermogen om het huis warm te krijgen. Het water moet dus vooral kouder terug de ketel in en zoals hierboven al gezegd: dat moet je vooral even gaan meten: zitten er vrij warme buizen bij of is alles dezelfde temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:46
De handleiding van je ketel vind je hier: https://www.bulex.be/ther...0020199146-08-2026894.pdf

Er zit een optie op om op de retourtemperatuur te werken maar dan moeten je groepen wel ingeregeld zijn zodat hij niet op de kortste kring gaat sturen. Ook viel mij op is dat er standaard een bypass in de ketel zit, als deze niet lekker ingeregeld is dan krijgt de ketel de warmte het systeem niet ingepompt maar intern direct terug.

Wat nu vooral handig is om wat meer gegevens van je installatie te delen zoals: ingeregeld ja/nee, max temperatuur water, max vermogen, pompvermogen, nadraaitijd van de pomp. Als je een slimme meter hebt zou je eventueel daarmee live het verbruik kunnen loggen om te zien of hij aan het pendelen is.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:25
1 graad per 24 uur is niet normaal, zeker niet in een goed geïsoleerd appartement als dat van TS.

Er moet een goede 6kW door die vloer kunnen en dat gebeurd nu gewoon niet met de ketel in pendel.

Met 6kW daadwerkelijk afgeleverd kan de woning eenvoudig naar graad of 30 …

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
NoControl schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:54:
Bulex Thermomaster 18/25 -A (E-BE)
Dit is echt een Belgische ketel, met een Belgische installatie. Alle Nederlandse 'tips & tricks' gaan je niet (zomaar) helpen.

Toen je de foto maakte was het systeem denk ik in rust, want de flowmeters bij je vloerverwarming staan allemaal op 0.
Deze ketel is op lage temperatuur verwarming ingesteld, maar er zit nog wel een beveiliging (oranje kastje links onder) tussen. Ik vermoed dat de beveiliging inschakelt en daardoor de vloerverwarming uitschakelt. Als dat te snel gebeurd moet de ketel letterlijk wachten totdat alles weer is afgekoeld.

Ik zou de thermostaat een half uurtje laag zetten en daarna in 1x omhoog. Dan springt de ketel aan en zou je als het goed is beweging moeten zien bij de flowmeters van je vloerverwarming. (De doorzichtige buisjes met de rode dingen erin)
Als alles gelijkmatig stroomt (allemaal dezelfde waarde), dan is dat goed ingeregeld. Is er 1 die heel hard gaat en de rest niet, dan zit daar je probleem.
Daarna is de vraag of je na die ~5 minuten de flow in je vloer zit wegvallen, dat betekent dat er ergens iets stopt/blokkeert. De CV ketel zal dan rond gaan pompen via de bypass en dat zal blijven gebeuren totdat de vloerverwarmingsbeveiliging weer is afgekoeld.

Maar stap 1:
Regelmatige flow controleren in je vloer.
En daarna stap 2:
Flow tijdens de 'rust' periodes controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:22
XelaRetak schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:31:
[...]

1 graad per 24 uur "normaal"? Daar zou ik wel eens documentatie van willen zien.

Ik kan mijn kamer (+-70m2) gemakkelijk 1 graad per uur verwarmen met vloerverwarming, hoewel ik het natuurlijk nooit exact gemeten heb.

Van 16c naar 20c nadat ik 2 weken weg geweest was, was binnen een paar uurtjes klaar.
Wij hebben een warmtepomp, misschien dat het daardoor 24 uur duurt. In onze vorige woning (appartementencomplex) werd gebruik gemaakt van bodemwarmte/koeling en daar duurde het ook zo'n 24 uur per graad. Ik vond deze video online: https://youtu.be/PVcoR5H0wuA?t=149

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:03
DedSec85 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:51:
[...]

Wij hebben een warmtepomp, misschien dat het daardoor 24 uur duurt. In onze vorige woning (appartementencomplex) werd gebruik gemaakt van bodemwarmte/koeling en daar duurde het ook zo'n 24 uur per graad. Ik vond deze video online: https://youtu.be/PVcoR5H0wuA?t=149
Ik heb ook een warmtepomp (water->water)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:22
Wat interessant zou zijn, is idd de retourtemperatuur én de gelijktijdige aanvoertemperatuur; dat kan mooi aangeven of de flow te weinig is. Wat vaak gebeurt, is dat de ketel zijn pomp mee schaalt met het verwarmingsvermogen; in jou geval wil je de pomp op een vaste instelling zodat je vloer voldoende doorstroomd wordt. Wellicht best starten op maximaal pompen, en van daar zien hoe je verder moet.

Een CV ketel zal standaad streven naar een dT van 20°C, dus als uit je vloer 21° komt (gewenste kampertemperatuur van ~20° en vloer is op temperatuur) wil de ketel 41° aanvoer geven. Je wil de aanvoer niet hoger zetten, want je vloer mag niet te warm worden, dus je wil hogere flow (meer liters water met zelfde vermogen = minder verhoging in temperatuur), en wellicht ook je vermogen beperken om pendelen te beperken.

En voor zover ik weet is het te snel opstoken geen issue naar vermogen van de vloerverwarming, de bedoeling van het opstook-protocol is dat de barsten in de chape komen voor je begint te tegelen (zodat je tegels niet mee barsten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:52
Zoals eerder gemeld zie ik ook geen pomp bij de verdeler, dat is wel gangbaar bij een gasgestookte installatie.
Net als goede flow instelling per groep. Aanvoer temp mag best 60 zijn, de ketel hoort zelf te moduleren naar behoefte op retourtemp.

Edit: Je kan misschien wel je pompsnelheid instellen op de ketel, zet die eens op een hogere snelheid (of gewoon helemaal op maximaal)

\Wat me ook meteen opvalt is de thermoschakelaar, rood/oranje ding linksonderin op de foto. Hangt met een soort platte veer aan een leiding vast. Het contactvlak zit onderop, en die hoort op de verdeler te zitten op een metalen gedeelte. Die hangt nu op een plastic leiding met lucht ertussen. Dat is echt fout.

edit2: Hier is de handleiding te vinden, blz 23 staat hoe je de pomp moet aanpassen.
https://www.google.com/ur...Vaw0JEVaJPCUnDPAa9DYXNBVs

[ Voor 40% gewijzigd door reinier68 op 06-02-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 15:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

DedSec85 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:25:
Dat is wel bizar traag hoor. hier ongeveer een halve graad per uur. En dat vind ik al belachelijk langzaam (hoekhuis, 2007). Buren naast ons (tussenwoning) is het in een uurtje zo een graad warmer.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:50
NeFoRcE schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:24:
[...]

Dat is wel bizar traag hoor. hier ongeveer een halve graad per uur. En dat vind ik al belachelijk langzaam (hoekhuis, 2007). Buren naast ons (tussenwoning) is het in een uurtje zo een graad warmer.
Het is idd erg traag, vind het zelf ook te traag, maar bij 8 graden is het sneller warm te krijgen dan bij -8. Dus "in een uurtje zo een graad warmer" snap ik als het buiten 8 graden is, maar dat zegt zonder meer informatie eigenlijk helemaal niks.

Hier doet mijn WP (met een relatief oude woning) het al b.v. in de helft bij -5, en dan is dat ook nog LTV. Met een cv zou ik veel sneller verwachten idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Laatst online: 09-05 22:57
1 graad per 24 uur is inderdaad normaal.

Het kan natuurlijk sneller, maar 1 graad per 24 uur is niet te traag.

[ Voor 47% gewijzigd door AJediIAm op 06-02-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-04 10:04
Er lijken twee kampen te ontstaan, de mensen die zeggen dat 1 graad per dag (=24 uur) 'normaal' is en mensen die meer in het kamp zitten die 0.5-1 graad per uur 'normaal' vinden.

Mijn vloerverwarming doet 0.9 graad per uur aan de kamer temperatuur toevoegen.

1 graad per dag zou ik vreselijk vinden, want dat wil volgens mij gelijkertijd zeggen dat, ofwel de buffer capaciteit van de vloermassa (de opgeslagen warmte die later das vrijkomt) enorm groot is waardoor je effecief geen nachtverlaging meer kan doen, het zal niet afkoelen waardoor je het voordeel van hetlangzamere warmteverlies door een lagere delta T tussen binnen en buiten misloopt. (voor de gas mensen, voor WP is nachtverlaging minder een optie omdat die vaak met lager maximaal vermogen gewoon veel 'aan' tijd nodig hebben en niet de boel een nacht lang uit willen zetten.)
Ofwel de ketel geeft maar heel weinig warmte af als via de vloer slechts 1 graad per etmaal de ruimte bereikt. Dan brandt je ketel wel heel zachtjes, of staat 90+% van de tijd de brander uit (omdat hij zijn warmte niet kwijt kan?!?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:36
1 graad per 24 uur is voor een vloerverwarming met slangafstand 10 cm en een goed geïsoleerd appartement echt heel erg laag.

Bij vloerverwarming is de snelheid van opwarmen recht evenredig met de snelheid van het warmte transport ( de waterflow) en met de hoeveelheid slang per vierkante meter.
Dus voor meer comfort moet het water sneller stromen want de hoeveelheid slang kun je niet veranderen, maar is met 10cm hartafstand ruim voldoende.

Als de ketel gaat pendelen kan hij zijn warmte gewoon niet kwijt.

Op de foto is te zien dat er geen pomp bij de verdeler zit dus alles moet door de cv ketel pomp gedaan worden.
Waarschijnlijk zit daar het probleem, want het is een (voor Nederlandse begrippen) kleine ketel van maar 18KW.
Dat is ruim voldoende voor een appartement maar de pomp is ook gedimensioneerd voor een klein systeem met radiatoren.
Een vloerverwarming heeft meer flow (dus meer pomp capaciteit) nodig voor snelle opwarming, zoals je wel begrijpt is water door al die slangen pompen veel moeilijker dan door een radiator pompen.

Koop een goedkope thermometer en meet de retour temperatuur van van de verschillende groepen, als die laag blijft heb je te weinig flow in je systeem.

Als eerste moet de flow ingeregeld worden, dus zorg voor maximaal warmtevraag en regel de groepen zo in dat de flow overal gelijk is (met de blauwe knoppen).
Eventueel kun je de groepen waar je laminaat hebt liggen een iets hogere flow geven.
Laminaat is een prima isolator dus waardeloos voor snel opwarmen met vloerverwarming.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
reinier68 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:20:
...Aanvoer temp mag best 60 zijn...
Euh, nee. 60° door je vloer jassen is een zeer slecht idee. Hij heeft geen mengverdeler, dus moet hij wel de aanvoertemperatuur begrenzen.
Ben(V) schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:59:
...Als eerste moet de flow ingeregeld worden, dus zorg voor maximaal warmtevraag en regel de groepen zo in dat de flow overal gelijk is (met de blauwe knoppen)...
En dan we een zo hoog mogelijke flow, je wil die zo weinig mogelijk begrenzen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 15:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Miss ter info, bruikbaar of niet, maar hier staat de kachel dag en nacht op 19,5 Dit is ons gasverbruik afgelopen paar dagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N47ODVqJu-Cl1VjQE8rIWtjvFW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nsgta9g1EIaFPjqWvYHRnNDz.png?f=fotoalbum_large

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
naftebakje schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:21:
[...]
Euh, nee. 60° door je vloer jassen is een zeer slecht idee. Hij heeft geen mengverdeler, dus moet hij wel de aanvoertemperatuur begrenzen.

[...]
En dan we een zo hoog mogelijke flow, je wil die zo weinig mogelijk begrenzen.
60° is wat aan de hoge kant.
Voor een keramische tegelvloer is dat geen probleem, maar voor een laminaatvloer zou ik niet hoger dan 45 graden gaan.
Maar de aanvoer temperatuur van de ketel geeft nu 39° aan die zou hij nog wat hoger kunnen zetten naar 45° of 50°.

Ook lijkt me de aan en afvoer vanaf de ketel wel een erg dunne buis al is dat op de foto niet goed te zien, je maakt daarmee een flessenhals die de flow beperkt.

Even ter referentie.
Hier een goed geïsoleerd huis met enkel vloerverwarming en ook hartafstand slangen op 10cm.
Wel een pomp bij de verdeler.
De pomp heeft drie standen, als hij op stand 1 staat duurt 1 graad verhoging ongeveer vier uur, op stand 3 doet hij er anderhalf uur over.
De max temperatuur van de ketel staat hier op 55°
Als de pomp op stand 1 staat regelt de ketel zichzelf terug naar 6 Kw, op pompstand 3 gaat hij naar 20 Kw.

[ Voor 32% gewijzigd door Ben(V) op 06-02-2023 13:35 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

WouterG schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:32:
Yup...
Ook los van mengverdelers en vloerverwarming overigens...
Is een tijdje mode geweest om na het zien van een korte tutorial op social media je aanvoertemp omlaag te gooien en hup, nodeloos pendelende HR ketels die een huis niet meer warm kregen tot gevolg.

Meerderheid van die filmpjes vergaten te nuanceren dat dit eigenlijk totaal vaak onnodig is met moderne* installaties.
...tenzij je ook je ook het vermogen inregelt, en je waterzijdig ook inregelt.

*modern in ruime zin; installaties van pakweg 2015 werden standaard al geleverd met HR ketel icm een standaardmodelletje modulerende thermostaat... die regelen aanvoertemp zelf, maximum aanvoertemp is meer theoretisch, wordt zelden bereikt tenzij in extreme gevallen.

...dat gezegd: vloerverwarming is uiteraard trager en aanvoertemp moet lager dan voor radiatoren maar 1°C per 24u... lijkt me verre van normaal, en ook verre van comfortabel als dit je enige verwarmingsmogelijkheid is!

Het zou willen zeggen dat -zoals onlangs bij mij- als de verwarming een aantal dagen door afwezigheid heeft uitgestaan zodat in woonkamer temperatuur tot 16°C gedaald was, het 4 dagen (inclusief nachten) continu stoken zou betekenen om het weer op 20°C te krijgen?! lijkt me niet normaal, noch gewenst.

[ Voor 20% gewijzigd door PinusRigida op 06-02-2023 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
De maximum temperatuur wordt bereik als je een grote delta T hebt, ook als je een moderne ketel en modulerende thermostaat hebt.
Met andere woorden als je huis bijvoorbeeld 16 graden is en je wilt naar 20 graden dan zal de ketel richting zijn maximale temperatuur gaan wat wel 85 graden kan zijn.

En een HR ketel werkt alleen maar in HR mode als de retour temperatuur minder dan 58 graden is (en steeds rendabeler als het nog lager is), dus het is wel degelijk zinvol om de maximale temperatuur te begrenzen.

Als je vloerverwarming hebt is het ook helemaal niet wenselijk om een hoge maximaal temperatuur te hebben want daar mag toch maar maximaal zo'n 55 graden in en als de ketel dan op 85 graden wil draaien vanwege een hoge delta T gaat hij pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Ben(V) schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:39:
De maximum temperatuur wordt bereik als je een grote delta T hebt, ook als je een moderne ketel en modulerende thermostaat hebt.
Met andere woorden als je huis bijvoorbeeld 16 graden is en je wilt naar 20 graden dan zal de ketel richting zijn maximale temperatuur gaan wat wel 85 graden kan zijn.

En een HR ketel werkt alleen maar in HR mode als de retour temperatuur minder dan 58 graden is (en steeds rendabeler als het nog lager is), dus het is wel degelijk zinvol om de maximale temperatuur te begrenzen.

Als je vloerverwarming hebt is het ook helemaal niet wenselijk om een hoge maximaal temperatuur te hebben want daar mag toch maar maximaal zo'n 55 graden in en als de ketel dan op 85 graden wil draaien vanwege een hoge delta T gaat hij pendelen.
Thanx voor de aanvulling, het is idd. niet zo simpel om gewoon te zeggen "wél of niet nodig", in dat opzicht corrigeerde ik mezelf hierboven.

Het kan zeker zin hebben, ook in HR installaties maar er is zoveel meer aan dan gewoon blindelings aanvoertemp lager te zetten zonder met andere dingen rekening te houden zoals vermogen en inregeling, dit dus idd. om pendelende ketels te voorkomen want dan bereik je het omgekeerde (je huis raakt niet opgewarmd en je verbruikt net méér energie i.p.v. minder)
Als het blindelings gebeurt, gebeurt het beter niet en laten mensen dit dus beter over aan een specialist, een ketel die een winter staat te pendelen is volgens mij ook mechanisch niet zo gezond voor het toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoControl
Veel meer respons dan ik verwacht had, dank aan allen!

De messing-kleurige verdeler is inderdaad tapwater, zoals @HanM al zag.

De verdeler is inderdaad zonder pomp, zoals velen opmerkten.

De leidingen van de ketel naar de verdeler en van de retour naar de ketel zijn 24mm doorsnee.
De leidingen van de verdeler de vloer in zijn 16mm doorsnee (staat niet op de buis, dus ik heb de omtrek gemeten...).

Zoals velen aangaven is de kans groot dat het systeem geen warmte kwijt kan, door een te laag debiet en/of een slechte inregeling. Er is ook nog de optie dat de leidingen de betonmassa niet raken en dus hun warmte niet goed kunnen afgeven aan de vloer; dat hoop ik uiteraard niet.

In principe is het systeem afgeleverd inclusief inregelen, maar er waren veel andere problemen die aan te snel werken te wijten zijn, dus het zou best kunnen dat de installateur het goed vond zodra alles aangesloten was. Alle blauwe knoppen om de lussen te regelen staan helemaal open, behalve die van de badkamer is (zeer licht) dichtgeschroefd. Wanneer de pomp van de ketel draait, geven de flowmeters van alle lussen ongeveer 1.5 L/min aan (ook die licht is dichtgeschroefd). Is dat een voldoende debiet? (Waarbij debiet op zich natuurlijk niet het hele verhaal vertelt...)

Ik kan binnenkort een warmtecamera van een collega lenen. De verwarming staat nu al 72h uit en de kamertemperatuur is afgekoeld van 21.5°C naar 20°C. Zodra ik de warmtecamera heb, start ik het op met de thermostaat op 30°, en ga ik kijken of alle lussen netjes warm worden, en ook de temperatuur van de aanvoer en retour (proberen) meten, en de flow-meters in de gaten houden.

Zoals @reinier68 aangeeft, is het me vreemd dat de oranje thermostaat op de plastic leiding hangt. Dat is al zeker iets waarvoor de installateur kan terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Je hebt dus 8x 1.5l/min, dus 12l/min; daarmee haal je met 16.4kW een verhoging van 20°C (en valt je ketel uit).
Check 3 dingen:
- Kan je op die flowmeters niet ook inregelen (rode ring opheffen voor verdraaien oid)? Hogere flow geef je mogelijkheid om meer vermogen in je vloer te stoppen.
- Om de antipendeltijd te vermijden, en eens een lange stooksessie te krijgen: verlaag het vermogen op verwarmen van je ketel eens naar 10kW, en zie eens wat dat geeft. Als ie te vlot weer uitslaat: nog verlagen.
- Terwijl je bezig bent in de instellingen van de ketel: zet maximale en minimale pompstand op dezelfde (hoge) waarde, zolang je geen stromingsgeluiden hoort is dat ok. (stromingsgeluiden heb je meestal vanuit de kraan van een radiator, jij hebt mooi dikke korte leidingen, dat is wel netjes gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yes-n
  • Laatst online: 09-04 11:34
Ik heb ook een verdeler zonder pomp, de CV regelt alles bij mij.
Ik neem aan dat jij dan ook een Lage Temperatuur Vloerverwarming (LTV) hebt?

Ik heb mijn vermogen op de ketel helemaal teruggeschroefd tot het minimum van 5kWh.
Pompsnelheid staat bij mijn CV op 75%, maar mijn 6 lussen zijn bijna allemaal even lang.

Ook bij mij heb ik ongeveer 1 graad per uur verwarming. Voorheen was het met hoge temperatuur (andere verdeler met additionele pomp) trager en schoot mijn ketel in pendelmodus door een bypass die in het systeem zat, met veel hoger gasverbruik tot gevolg.

Ik heb voor mijn systeem (vanwege de ombouw van hoge naar lage temperatuur) een installatiebedrijf laten komen met iemand die echt kennis van zaken had en die alles berekend, geplaatst en gecontroleerd heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zaemgpn2vj0TAry6G2EB-s14k20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfvoEc3jwxdBWdzZt2U8iYif.jpg?f=fotoalbum_large
De oude gemonteerd, de nieuwe er voor

Na vervangen van de verdeler en het opnieuw inregelen van de ketel zijn alle problemen verdwenen.

[ Voor 22% gewijzigd door yes-n op 07-02-2023 13:48 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een vloerverwarming is altijd LTV.

Als je de pomp eruit haalt en dus de vloerverwarming hydraulisch neutraal maakt dan wordt de maximale water temperatuur in het systeem bepaalt door de maximale temperatuur die de vloerverwarming aankan.

Zo te zien hebt je een laminaat vloer en kun je de vloerverwarming maximaal iets van 35 graden laten worden, dat houd in dat ook al je radiatoren (als je die hebt) maximaal 35 graden krijgen en daar krijg je de badkamer waarschijnlijk niet warm mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoControl
Probleem opgelost!

Kort

Het probleem van moeilijk opwarmen tot kamertemperatuur 22.5°C is opgelost door het verhogen van de maximale aanvoertemperatuur van 38°C naar 45°C. Die hogere aanvoertemperatuur is op zich niet nodig, maar de instelling is volgens mij nodig doordat deze gebruikt wordt in een formule van de verwarmingsregeling van de ketel. (Ondertussen heb ik de thermostaat terug op 19.5°C gezet; de 22.5°C was enkel als test.) Dit bevestigt de theorie van onder andere @PinusRigida.

Meer details voor de geïnteresseerden

Via de link van @markje1 ben ik bij de installatiehandleiding en het diagnostische menu van de ketel terecht gekomen. Dat heeft veel geholpen.
Wat ik zeker weet
  • bij het starten van de warmtevraag bij koude vloer kon de ketel een uur aan een stuk branden.
  • Na het systeem 24h te laten draaien met permanente warmtevraag, zag ik dat de ketel continu pendelde: een eindeloze herhaling van ongeveer 4 minuten branden en pompen gevolgd door ongeveer 11 minuten enkel pompen.
  • Het branden stopte de seconde waarop de retourtemperatuur steeg tot 31°C
  • De vloer werd maximaal 23-25°C
  • In geval van vloerverwarming raadt de installatiehandleiding aan de verwarmingsregeling op retourtemperatuur te doen (instelling d.17 op "on").
  • Bij een ingestelde maximale gewenste CV-aanvoertemperatuur van 38°C (instelling d.71) was de "berekende gewenste CV-aanvoertemperatuur" (code d.05) altijd 29°C zodra er warmtevraag was, ongeacht of de kamertemperatuur 0.5°C danwel 11.5°C onder de gewenste kamertemperatuur lag, en ongeacht de retourtemperatuur
  • Het aanpassen van de "maximale gewenste CV-aanvoertemperatuur" van 38°C naar 45°C bracht de "berekende gewenste CV-aanvoertemperatuur" van 29°C naar 32°C. Dat was méér dan voldoende om de ruimte wel tot 22.5°C te verwarmen
Mijn theorie (onbevestigd)
De vloer moet warmer zijn dan 23-25°C om de kamerlucht tot 22.5°C te verwarmen bij koud weer en minimale ventilatie (met warmteterugwinning).
De "berekende gewenste CV-aanvoertemperatuur" (code d.05) is simpelweg de ingestelde "maximale gewenste CV-aanvoertemperatuur" (instelling d.71) gedeeld door twee, plus 10°C, afgerond naar beneden (38°C / 2 + 10°C = 29°C). Normaalgezien wordt dit bepaald door de 'stooklijn', maar gezien er geen buitentemperatuursensor is aangesloten, kan dat niet. De instellingen voor de stooklijn (d.43 "stooklijn" en d.45 "waarde van het voetpunt van de stooklijn") zijn niet beschikbaar. De enige variabele op thermostaat en ketel die ik heb gevonden die impact had op deze "berekende gewenste CV-aanvoertemperatuur" was dus de "maximale gewenste CV-aanvoertemperatuur".
De maximale gewenste CV-aanvoertemperatuur stond ingesteld op 38°C. Dat gaf een "berekende gewenste CV-aanvoertemperatuur" van 29°C. Door instelling d.17 = "on" wordt de "berekende gewenste CV-aanvoertemperatuur" op de retourtemperatuur toegepast. De ketel stopte met branden de seconde dat de retourtemperatuur 31°C bereikte (= 29°C + 2°C marge om pendelen tegen te gaan?).
Met een retourtemperatuurlimiet van 31°C werd de vloer onvoldoende warm om een kamertemperatuur van 22.5°C te halen. Het verhogen van de instelling "maximale gewenste CV-aanvoertemperatuur" verhoogde indirect ook de "berekende gewenste CV-aanvoertemperatuur" en liet de ketel dus langer werken en de vloer een hogere temperatuur bereiken, zelfs als die "maximale gewenste CV-aanvoertemperatuur" niet gehaald werd. Opgelost.
En verder
Warmtecamera
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ofbb_DEX4M5f4canw3pqVssTuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAyuEG82HhlF5SYiAdtREubT.jpg?f=fotoalbum_large
Via een collega kon ik een warmtecamera lenen (Flir One). Ik kan zien dat alle aanvoerbuizen gelijkmatig warm worden, en de aanvoertemperatuur aangegeven door de ketel (code d.40) ongeveer overeenkomt met de temperatuur van de open verdeler. Na een tijd verwarmen kan ik zien waar de lussen liggen door het warmtepatroon van de vloer. Deze liggen netjes zoals op het legplan werd aangegeven: slakkenhuispatroon, afstand van 10cm tussen de leidingen, en helaas ook onder de ingebouwde keukenkasten door.
Pompvermogen
Het pompvermogen (instelling d.14) staat op stand "5" wat overeen zou moeten komen met onvoorwaardelijk 100% pompvermogen zolang er warmtevraag is. Dit is de instelling die wordt aangeraden in de installatiehandleiding in geval van vloerverwarming met open verdeler. Via code d.15 kan ik zien dat dat in de realiteit om een of andere reden de pomp altijd op 78% draait.
Thermostaatsignalen
Via code d.09 zie ik de "op de eBUS-kamerthermostaat ingestelde gewenste CV-aanvoertemperatuur". Die heb ik zien variëren van 90°C (thermostaat ingesteld op 30°C bij kamertemperatuur van 20°C) over 61°C (thermostaat ingesteld op 21.5°C bij kamertemperatuur van 21°C) tot 0°C (geen warmtevraag). Dat de waarde varieert betekent volgens mij dat het een modulerende thermostaat is. De waarden zelf zijn veel te hoog voor een vloerverwarmingssysteem en lijken van toepassing op een systeem met klassieke radiatoren op hoge temperatuur. De ketel lijkt niets te doen met die via de thermostaat gevraagde aanvoertemperatuur.
Vermogen
Ik heb het "maximumvermogen CV" van de ketel (instelling d.01) gelimiteerd tot 5kW. Ik merk geen verschil in snelheid van temperatuurstijging of geluid van branden. Ik vermoed dat de ketel zichzelf ook zonder deze limitering terugschakelde naar 5kW, misschien doordat de aanvoertemperatuur snel stijgt zodra de ketel begint te branden.

[ Voor 4% gewijzigd door NoControl op 27-02-2023 03:17 ]

Pagina: 1