Ik ben al een tijdje aan het puzzelen met mijn de upgrade van onze zonnepanelen installatie. We gaan begin volgend jaar ongeveer het dak vernieuwen, maar wil dit jaar alvast volle bak stroom opwekken en het systeem na de verbouwing verder uitbreiden.
We willen de 18 oude panelen vervangen door 19 nieuwe panelen (er is net wat meer ruimte beschikbaar op de huidige rails). Maar twijfel nu om de string omvormer (geen schaduw) van SMA flink onder te dimensioneren, zodat ik later het aantal panelen ongeveer kan verdubbelen zonder een nieuwe omvormer te kopen.
Voor de panelen ben ik uitgekomen op 19 JINKO JKM420N 420WP panelen voor op dit moment. Met 19 panelen kom ik op 7980 Wp. Hiervoor zou de STP8-3AV-40 dus perfect zijn, maar ik zou eigenlijk dus liever voor de STP15000TL-30 gaan om zo over een jaar te kunnen verdubbelen met panelen zonder weer een nieuwe inverter erbij te moeten kopen.
* Omvormer: Omniksol 4k-TL (bedrijf is failliet begreep ik)
* Bouwjaar systeem schat ik op ~2007
Het systeem heeft afgelopen juli nog ongeveer 4000 watt opbrengst gehad. Geen hele warme dag wel met volle zon rond 12:00 uur. Ik schat dus dat het ~220 - 250 WP panelen zijn?
Deze zomer een nieuwe 4mm2 kabel getrokken vanaf meterkast naar de omvormer. De 1,5mm2
kabel die er deels tussen zat zorgde er namelijk voor dat de spanning veel te hoog werd waardoor de omvormer steeds een reset deed als de zon flink scheen. Dit is nu opgelost en het reset probleem heeft zich daarna niet meer voorgedaan.
Oriëntatie: Zuid-Oost
Dakhelling: Volgens 3DBag zou het ~30 graden zijn.
We gaat de woning eind dit jaar / begin volgend jaar verbouwen en dan zal ook het dak worden aangepakt. Dat zal dus waarschijnlijk nog gaan veranderen. Daarom lijkt het me goed om voor nu gewoon het huidige bevestigingssysteem te gebruiken en de nieuwe panelen op de plek van de oude te monteren.
Er is dus bevestigingsruimte voor 19 a 20 panelen. Ik wil die ruimte ook graag volledig benutten, en dus 19 a 20 nieuwe panelen aanschaffen.
Ik verwacht dat het verbruik dus eerder naar de 15 a 20 kw zal gaan in de toekomst. Het doel is voor nu in ieder geval zoveel mogelijk neer te leggen op de plek van die 18 huidige panelen.
Daarop zit ook de huidige zonnepaneel installatie aangesloten. Op dit moment op 1 fase van de 3-fase aansluiting in die meterkast.
Doel is om zoveel mogelijk de komende jaren nog te kunnen salderen, zodat de terugverdientijd zo kort mogelijk is en de energie rekening zo laag mogelijk.
Ook is er dus al een systeem aanwezig, waardoor ik doorvoer gaten en dergelijke kan hergebruiken.
Ben daarnaast redelijk handig, en heb ooit een MTS elektrotechniek gevolgd. Kennis is wel flink verwaterd, maar zaken zoals nieuwe groepenkast installeren of complete elektra in huis vervangen doe ik ook altijd zelf bij verbouwing(en). Nog niet al te veel specifieke kennis van zonnepanelen installatie, maar leer graag.
We willen de 18 oude panelen vervangen door 19 nieuwe panelen (er is net wat meer ruimte beschikbaar op de huidige rails). Maar twijfel nu om de string omvormer (geen schaduw) van SMA flink onder te dimensioneren, zodat ik later het aantal panelen ongeveer kan verdubbelen zonder een nieuwe omvormer te kopen.
Voor de panelen ben ik uitgekomen op 19 JINKO JKM420N 420WP panelen voor op dit moment. Met 19 panelen kom ik op 7980 Wp. Hiervoor zou de STP8-3AV-40 dus perfect zijn, maar ik zou eigenlijk dus liever voor de STP15000TL-30 gaan om zo over een jaar te kunnen verdubbelen met panelen zonder weer een nieuwe inverter erbij te moeten kopen.
- Is het verstandig om voor de STP15000TL-30 te gaan, ondanks dat deze inverter het eerste 1 jaar dus veel te zwaar is?
- Wat gaat het verlies ongeveer zijn in deze situatie in dit eerste jaar?
- Kan de SMA inverter naar een lager vermogen worden ingesteld zodat deze toch optimaal functioneert?
- Vergeet ik nog iets doms hier?
Huidige situatie
* 18 Zonnepanelen (Merk: onbekend, WP: onbekend)* Omvormer: Omniksol 4k-TL (bedrijf is failliet begreep ik)
* Bouwjaar systeem schat ik op ~2007
Het systeem heeft afgelopen juli nog ongeveer 4000 watt opbrengst gehad. Geen hele warme dag wel met volle zon rond 12:00 uur. Ik schat dus dat het ~220 - 250 WP panelen zijn?
Deze zomer een nieuwe 4mm2 kabel getrokken vanaf meterkast naar de omvormer. De 1,5mm2

Foto's
Oriëntatie: Zuid-Oost
Dakhelling: Volgens 3DBag zou het ~30 graden zijn.
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak is groot genoeg zoals je kunt zien. Op dit moment liggen er dus 18 panelen op, maar het bevestigingssysteem biedt ruimte voor nog minimaal 1 extra paneel.We gaat de woning eind dit jaar / begin volgend jaar verbouwen en dan zal ook het dak worden aangepakt. Dat zal dus waarschijnlijk nog gaan veranderen. Daarom lijkt het me goed om voor nu gewoon het huidige bevestigingssysteem te gebruiken en de nieuwe panelen op de plek van de oude te monteren.
Er is dus bevestigingsruimte voor 19 a 20 panelen. Ik wil die ruimte ook graag volledig benutten, en dus 19 a 20 nieuwe panelen aanschaffen.
Schaduw
Voor zover ik kan beoordelen is er heel weinig schaduw, mogelijk alleen in de winter van wat hogere bomen die bij de buurman op zijn perceel staan. Echter staan die behoorlijk ver weg en ik verwacht dus eigenlijk amper last van schaduw te hebben als dit er al is.Jaarverbruik
Ons jaarverbruik is nu ongeveer 10.000 kWh. Echter komt er nog een tweede elektrische auto aan en willen we dus gaan verbouwen. We zullen dan van het gas gaan en dus een (grond)warmtepomp en inductie kookplaat toevoegen. Ook komt er nog een sauna met 11kw kachel in de tuin op korte termijn.Ik verwacht dat het verbruik dus eerder naar de 15 a 20 kw zal gaan in de toekomst. Het doel is voor nu in ieder geval zoveel mogelijk neer te leggen op de plek van die 18 huidige panelen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben een 3x25A hoofd aansluiting in de meterkast in de woning. Daarvandaan loopt een grote dikke kabel (ik schat 6mm2) naar het bijgebouw, waar we een tweede meterkast hebben die ik recent heb vervangen door een nieuw exemplaar.Daarop zit ook de huidige zonnepaneel installatie aangesloten. Op dit moment op 1 fase van de 3-fase aansluiting in die meterkast.
Budget en doel
Budget is ongeveer 10.000 euro voor de hele set, maar als ik meer moet investeren om sneller terug te verdienen is dat geen probleem.Doel is om zoveel mogelijk de komende jaren nog te kunnen salderen, zodat de terugverdientijd zo kort mogelijk is en de energie rekening zo laag mogelijk.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik zelf wil alles gaan uitvoeren. Het dak is ongeveer 30 graden, dus je kunt er prima op staan, daarnaast is het niet hoog. Dus wat dat betreft niet zo spannend.Ook is er dus al een systeem aanwezig, waardoor ik doorvoer gaten en dergelijke kan hergebruiken.
Ben daarnaast redelijk handig, en heb ooit een MTS elektrotechniek gevolgd. Kennis is wel flink verwaterd, maar zaken zoals nieuwe groepenkast installeren of complete elektra in huis vervangen doe ik ook altijd zelf bij verbouwing(en). Nog niet al te veel specifieke kennis van zonnepanelen installatie, maar leer graag.
Bijhouden van data
Ik maak heel graag grafiekjes en hou de statistieken het liefst in Home Assistant bij. Dus hoe meer data hoe beter. Wat mij betreft hoef ik niet per paneel te kunnen zien wat er speelt, maar als er goede redenen zijn om optimizers/micro-omvormers te gebruiken laat ik me graag vertellen waarom.Reeds verkregen offertes
Geen, ik heb me voorlopig alleen gericht op zelf onderzoek doen op diverse websites.Regio
Noord-Brabant - Regio Tilburg.[Voor 67% gewijzigd door asdfke op 06-02-2023 18:58. Reden: Info toegevoegd]