Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koopsikov
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-10-2024
Hallo allemaal,

Wij zijn sinds drie weken bezitters van een hitachi yutaki s combi 220 liter met een hitachi yutaki ras3whvrp buitendeel. Na twee dagen zonder verwarming was logischer wijze het verbruik hoog. Het tap water was ingesteld op 55 graden wellicht dat dat ook het nodige effect heeft gehad. Maar het verbruik bleef hoog de eerste negen volledige dagen zelfs boven de 70 kWh per dag. Dat was voor de installateur ook vrij hoog, de pomp staat inmiddels op eco stand maar zit nog steeds boven de 30 kWh per dag. Het binnen temperatuur is nu ingesteld op 19,5 graden.

Als ik kijk naar andere verhalen hier op het forum lijkt dat nog steeds erg hoog. Weten jullie wat er aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt voor de tips,
Patrick

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:04
Het verbruik van mijn hoekwoning (uit 1998, dubbel glas, 110m2) was de afgelopen week 17.2m3 gas waarbij de verwarming ongeveer 30% op 20 graden stond en 70% op 17 graden.

Sowieso klinkt 30-70 kwh als veel, is je woning goed geïsoleerd? Kan het zijn dat de installatie een defect heeft waarbij de temparatuur niet goed wordt gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koopsikov
Hallo redsd,

Ik heb wel een volledig electrische warmtepomp, dus geen gas, maakt uiteraard wel een verschil. Maar het huis is van 2007 goed geïsoleerd, hr++ glas, verbruik met elke dag thuis werken was per jaar rond de 1100 m2.

De temperatuur van de thermostaat is ook de temperatuur die op de warmtepomp zelf wordt getoond.

Groet, Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mayas22
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-05 10:31
Hoe is je verbruik nu? Ik heb sinds een week een yutaki s3. Tapwater gaat nog via cv. Ik heb nog wel problemen want de cv schakelt niet bij voor verwarming bijv en hij reageert niet op thermostaat. Maar ondanks dat kon ik za/zo met +- 20 kWh mijn huis (18 graden) warm houden (aanvoer temp was tussen 30-39 over het algemeen) - nu verbruikt ie wel meer door de kou.
Maar qua berekening zou dat een COP van minder dan 2,5 zijn dus qua specs lijkt me dat ie nog een stuk efficiënter moet kunnen. Dat lijkt me dan bij jou ook het geval...

En normaal had ik ook een verbruik van +- 1100 m3 gas... Wel een nageisoleerd huis uit 1960 overigens.

[ Voor 9% gewijzigd door mayas22 op 08-02-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koopsikov
Vandaag weer bijna 40 kWh, eerste week ook een slecht reagerende thermostaat. Op een gegeven moment maar 2 graden kouder gezet toen zakte hij wel wat. Maar erg in de vertraging, als ik vandaag de thermostaat terug zet heb ik zijn vroegst morgen wat effect.
Wat ze nu gaan doen is de watertemperatuur aanpassen. Hopelijk heeft dat effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-04 08:06
Koopsikov schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:46:
Vandaag weer bijna 40 kWh, eerste week ook een slecht reagerende thermostaat. Op een gegeven moment maar 2 graden kouder gezet toen zakte hij wel wat. Maar erg in de vertraging, als ik vandaag de thermostaat terug zet heb ik zijn vroegst morgen wat effect.
Wat ze nu gaan doen is de watertemperatuur aanpassen. Hopelijk heeft dat effect.
Ik heb ook een yutaki s combi (11kw) ik verwarm op dit moment ongeveer 110m2 ermee middels vloerverwarming. Belangrijk is om te weten wat je TA is, hoe is je circuit ingeregeld, met points of gradient of fixed TA? Daarnaast is het belangrijk om te weten ook hoe je waterpomp is ingesteld. Ik heb deze inmiddels op de modus Δ(DELTA) T zodat de snelheid wordt aangepast aan het verschil tussen de aanvoer en retour temperatuur.

Indien een grote ΔT dan is er meer kracht nodig om de het retour water weer op de juiste temperatuur te krijgen. Dan moduleert je WP niet echt terug en zal het verbruik hoog zijn. Ik ben absoluut geen expert maar er zijn wel een hoop experts in het topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2095684/0

Ik doe op dit soort dagen met mijn yutaki ongeveer 20/25kw dus 70 is erg hoog. Maar je installateur zou ook genoeg kennis moeten hebben om de oorzaak te vinden van het hoge verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:38
Koopsikov schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:46:
Hoewel ik dagelijks de DEI post's doorneem is deze er door heen geglipt.
Wie is de installateur?, toevallig werk ik bij een installateur die deze warmtepompen monteert (helaas niet mijn afdeling)
'Af fabriek' kloppen de instellingen niet, die moeten worden aangepast, met name belangrijk is de buiten temperatuur instelling voor de elektrische heater die in het binnendeel zit, die staat af-fabriek op +10° ingesteld die kun je rustig op -5° zetten.
Ook andere instellingen moeten worden aangepast ('stooklijn'), die wijzigingen hebben wij ontvangen van de Nederlandse importeur voor Hitachi "HD Klimaat systemen"
Ik heb op mijn pc wel een digitale copy liggen, maar de uitleg is helaas nogal onduidelijk...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-04 08:06
natural colour schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:36:
[...]

Hoewel ik dagelijks de DEI post's doorneem is deze er door heen geglipt.
Wie is de installateur?, toevallig werk ik bij een installateur die deze warmtepompen monteert (helaas niet mijn afdeling)
'Af fabriek' kloppen de instellingen niet, die moeten worden aangepast, met name belangrijk is de buiten temperatuur instelling voor de elektrische heater die in het binnendeel zit, die staat af-fabriek op +10° ingesteld die kun je rustig op -5° zetten.
Ook andere instellingen moeten worden aangepast ('stooklijn'), die wijzigingen hebben wij ontvangen van de Nederlandse importeur voor Hitachi "HD Klimaat systemen"
Ik heb op mijn pc wel een digitale copy liggen, maar de uitleg is helaas nogal onduidelijk...
Bedoel je de backup heater? Want in mijn binnendeel zit wel een backup heater maar die gaat alleen aan als de Ta lager is dan 15 graden volgens mij, bij is de Ta altijd al hoger dan dat dus ook al is het -10 dan gaat die heater nog niet aan. Ik heb het vermoeden dat bij TS inderdaad de stooklijn fout is en dan een te grote ^T waardoor de WP constant op de 90hz blijft draaien. Maar omdat zeker te weten zou TS meer info moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koopsikov
Apocalyps895 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:57:
[...]

Bedoel je de backup heater? Want in mijn binnendeel zit wel een backup heater maar die gaat alleen aan als de Ta lager is dan 15 graden volgens mij, bij is de Ta altijd al hoger dan dat dus ook al is het -10 dan gaat die heater nog niet aan. Ik heb het vermoeden dat bij TS inderdaad de stooklijn fout is en dan een te grote ^T waardoor de WP constant op de 90hz blijft draaien. Maar omdat zeker te weten zou TS meer info moeten geven.
Ik lees nu pas de reacties, ik zou graag wat verder in de instellingen willen kijken maar heb geen idee wat de installateurscode is. Heb wel het idee dat er bij de installateur nog wat gebrek aan kennis is, vandaar mijn vragen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retro-PC
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-05 22:10
De installateurscode is: -> ; pijltje beneden ; <- ; -> (staat ook in de bijgeleverde papieren manual). Hier lust de Yutaki S combi 5kW op koude dagen tot 50 kWh. Over het winterseizoen ben ik tevreden over het verbruik. Ik heb nog WAR en draai op normale dagen ook in de eco stand en daarbij continu in de nachtverlaging (vanaf 0:00 tot einde middag of op een dag als vandaag zet ik hem gewoon 's ochtends al uit) waardoor ik op 1 run per dag uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22-04 23:22
Heb ook een hitachi yutaki S combi gebruik in de zomer ongeveer 15 kwu Heb wel de stooklijn aangepast op 0.4 en een aanvoertemperatuur op max 50 graden gezet. Overdag binnen temp 20 graden s nachts 19 graden. We hebben vloerverwarming zijn tevreden maar we laten toch aan 6 kwu aan zonnepanelen plaatsen om de kosten te drukken.

Maar ik heb een andere technische vraag. Ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft

Deze yataki is voorbereid om te kunnen koelen, maar dan moet je daar een speciaal setje voor bijkopen.

Dat setje bestaat uit een jumper, isolatiemateriaal en een lekbakje met drain.

Bij het setje staat een gebruiksaanwijzing.

De lekbak en isolatie is duidelijk.
Er staat dat je de jumper moet plaatsen in de CN15
En de switch DSW nummer 4 omhoog.

Dit was een makkie, maar het resultaat is dan, als de waterboiler opwarmt ,de vloer gaat verwarmen.

Hij is dan volledig in de war, Wat doe ik verkeerd ? Het heeft te maken met een verkeerde instelling van de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:05
Johndoej schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:10:
Heb ook een hitachi yutaki S combi gebruik in de zomer ongeveer 15 kwu Heb wel de stooklijn aangepast op 0.4 en een aanvoertemperatuur op max 50 graden gezet. Overdag binnen temp 20 graden s nachts 19 graden. We hebben vloerverwarming zijn tevreden maar we laten toch aan 6 kwu aan zonnepanelen plaatsen om de kosten te drukken.

Maar ik heb een andere technische vraag. Ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft

Deze yataki is voorbereid om te kunnen koelen, maar dan moet je daar een speciaal setje voor bijkopen.

Dat setje bestaat uit een jumper, isolatiemateriaal en een lekbakje met drain.

Bij het setje staat een gebruiksaanwijzing.

De lekbak en isolatie is duidelijk.
Er staat dat je de jumper moet plaatsen in de CN15
En de switch DSW nummer 4 omhoog.

Dit was een makkie, maar het resultaat is dan, als de waterboiler opwarmt ,de vloer gaat verwarmen.

Hij is dan volledig in de war, Wat doe ik verkeerd ? Het heeft te maken met een verkeerde instelling van de switch.
toon volledige bericht
Wait, een verbruik van 15 kwh per dag? Of per maand? Als je niet koelt is 15 kwh per dag veels te veel. Deel even je instellingen dan kijken we mee, in de zomer zou her verbruik per dag max 5 kwh moeten zijn.

• Johndoej
Ja 15 kwh gebruik ik gemiddeld in de zomer. Maar dat is een totaal gebruik.
Inductie koken, 2 uur draait de zwembad etc. is die 15 kwh dan te veel ?

• Johndoej
Zit ook nog een plug in hybride auto bij.

Ik heb nog even gekeken hoe mijn gebruik was zonder warmtepomp, en nu met waterpomp, dan kom ik gemiddeld op 7 kwh per dag.

In de zomer zet ik de verwarming uit, stooklijn zet ik op punten 0.4.
Temperatuur tapwater 47 graden.
10 graden Ondertemp.
1 keer in de week, 10 minuten, temp boven de 55 garden
Eco modus.
Is er nog iets wat zuiniger kan ? misschien boiler uitzetten < lol >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Village
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-05 20:56
1 x per week is eerlijk gezegd niet echt verstandig mbt legionella, zou dit voor die ene keer op 60 of iets hoger brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Vind het ook niet logisch 55 graden, maar kan hem niet hoger zetten bij de installatie configuratie. Misschien heb je een tip ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Village
Zal morgen eens kijken, want mijn yutaki s combi red in deze maanden de 60+ graden gemakkelijk zonder elektrisch bijverwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
We hebben het al vaker over het gebruik gehad. Nu met een kw meter, schrik ik toch wel van het sluipgebruik , dus verwarming en boiler uit. Ik meet dan een continue gebruik van 62 W., is dat normaal of is daar nog iets aan te doen.

Heb deze vraag al eerder geplaats op tweakers, maar krijg daar helaas geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Ben van plan om een wifi stroomonderbreker te plaatsen, en deze te gebruiken als ik minimaal drie dagen van huis ben.om het sluipverbruik te verminderen is dit een goed plan, of niet doen. Ik hoor het graag van jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
In overleg heb ik de oplossing gevonden door 2 relais te kopen en 2 shellys.

Relais 1, 32 A aangesloten op shelly 16 A vervolgens aangesloten op een automaat van 32 A

Relais 2, 20 A aangesloten op shelly 16 A
Vervolgens aangesloten op een automaat
20 A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Village
Waarom twee verschillende schakelingen en niet 1 3fase schakeling op de hoofdvoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Ja had ook kunnen werken. Heb een kennis, hij was sinds 2021 inspecteur om elektrische installaties te keuren, en gaf advies hoe het uitgevoerd moest worden. Maar er zijn natuurlijk meer wegen naar Rome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acjdehaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-08-2024
Hi, goededag!
Wij hebben sinds een jaar een hitachi s combi Ik n worstelen al een tijd met het verbruik. Deze dagen verbruikt die al 16kwh en afgelopen zomer steevast omnabij 50kwu.
Aangesloten met buffer 110l als open verdeler, vloerverwarming 100m2 met watts systeem. Huis 1981 met naisolatie.

Ik ben benieuwd naar de instellingen die jullie hebben en effecten van wisselen. Onze lijn is nu constant op 37 / stond op 40.

Nog tips om te checken met de instellingen?
Of dit verbruik vergelijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjns
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-01 13:16
Naar aanleiding van alle reactie hierbij mijn ervaring.
De Hitachi Yutaki met losstaande boiler van 300 liter is geplaatst in Augustus.
Om zeker te zijn van het werkelijk verbruik heb ik een Kwh uur meter alleen voor deze installatie geplaatst.
De Kwh meter heeft een puls uitgang welke de Hitachi unit kan aansturen zodat deze exact het stroomverbruik per onderdeel ( verwarming, warmwater en koeling) kan registreren. De WP kan niet overweg met deze schakeling er moet een speciaal relais tussen ( optocopler). Na installatie bleek het nog niet te werken de meter van Hitachi slaat regelmatig op hol en geeft dan veel te hoge waardes aan. Laat nu het systeem zelf het verbruik schatten en dit komt aardig overeen met de werkelijkheid. Ik meet nu via Smart-Maic relais systeem en dit is goedkoop en werkt perfect zie internet.
Het verbruik in de herfst ligt tussen de 8 en 14 Kwh per dag allen op zondag dan schakelt de anti legionella regeling in en verwarmt een elektrisch verwarming deze naar 65 graden dit kost 4 kWh extra. Normaal staat de boiler op 45 graden.
Heb een vrijstaand huis met 200 m2 woonoppervlak dus ben erg tevreden met het systeem.
De stooklijn staat ingesteld op 35 graden bij -15 graden buiten ( volgens mij mag de vloerverwarming ook niet veel hoger).
Door het toegepaste meet systeem kan ik het verbruik tot op de min volgen. Ben nu nog bezig met het instellen van de minimale"aan tijd" en "uit tijd" maar moet zeggen dat het systeem daar niet op reageert zoals ik zou verwachten. Maar binnen kort komt mijn installateur om een flow meter te installeren en dan kan ik ook de COP waarde bereken ( stroom verbruik- temperatuur aanvoer en afvoer en flowmeter: zie Smart-Maic) en kunnen we dit onderdeel nog eens bespreken.
Over het algemeen ben ik van mening dat de handleiding wel beter zou kunnen, allen alle onderdelen benoemen zonder uitleg is wel erg minimaal

Indien er nog vragen zijn dan laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Village
Uw verbruik ziet er erg netjes uit, met een wat ouder hoekhuis is het verbruik bij ons deze koude dagen tussen de 20 en 25kwh. (S’avonds de haard aan)
Ons systeem heeft een klein buffervat wat dienst doet als open verdeler, nu zou ik graag deze pomp laten schakelen door de hitachi. Helaas is dit tot nu toe niet gelukt na enkele aanpassingen in de instellingen.

Wat betreft de handleiding deel ik uw mening, de instellingen worden niet echt uitgelegd om zelf tot de juiste instelling te kiezen.

Inmiddels in serie met de Hitatchi thermostaat een evo home aangesloten.

Sta open voor tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
cjns schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:37:
Naar aanleiding van alle reactie hierbij mijn ervaring.
De Hitachi Yutaki met losstaande boiler van 300 liter is geplaatst in Augustus.
Om zeker te zijn van het werkelijk verbruik heb ik een Kwh uur meter alleen voor deze installatie geplaatst.
De Kwh meter heeft een puls uitgang welke de Hitachi unit kan aansturen zodat deze exact het stroomverbruik per onderdeel ( verwarming, warmwater en koeling) kan registreren. De WP kan niet overweg met deze schakeling er moet een speciaal relais tussen ( optocopler). Na installatie bleek het nog niet te werken de meter van Hitachi slaat regelmatig op hol en geeft dan veel te hoge waardes aan. Laat nu het systeem zelf het verbruik schatten en dit komt aardig overeen met de werkelijkheid. Ik meet nu via Smart-Maic relais systeem en dit is goedkoop en werkt perfect zie internet.
Het verbruik in de herfst ligt tussen de 8 en 14 Kwh per dag allen op zondag dan schakelt de anti legionella regeling in en verwarmt een elektrisch verwarming deze naar 65 graden dit kost 4 kWh extra. Normaal staat de boiler op 45 graden.
Heb een vrijstaand huis met 200 m2 woonoppervlak dus ben erg tevreden met het systeem.
De stooklijn staat ingesteld op 35 graden bij -15 graden buiten ( volgens mij mag de vloerverwarming ook niet veel hoger).
Door het toegepaste meet systeem kan ik het verbruik tot op de min volgen. Ben nu nog bezig met het instellen van de minimale"aan tijd" en "uit tijd" maar moet zeggen dat het systeem daar niet op reageert zoals ik zou verwachten. Maar binnen kort komt mijn installateur om een flow meter te installeren en dan kan ik ook de COP waarde bereken ( stroom verbruik- temperatuur aanvoer en afvoer en flowmeter: zie Smart-Maic) en kunnen we dit onderdeel nog eens bespreken.
Over het algemeen ben ik van mening dat de handleiding wel beter zou kunnen, allen alle onderdelen benoemen zonder uitleg is wel erg minimaal

Indien er nog vragen zijn dan laat maar weten.
toon volledige bericht
Heb ook een Hitachi yataki, maar dan in combi uitvoering. Gebruik bij deze huidige temp. ongeveer 18 kwu. Overdag 2O en snachts 19 graden.
Vloerverwarming.
Bedieningspaneel in woonkamer geplaatst
Geen buffervat.
Kan met lagere buitentemperaturen de warmte goed kwijt
Bij hogere temperaturen gaat hij soms pendelen, maar daar maak ik me geen zorgen over
Ben ook tevreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaltherS
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-12-2023
Allen, Wellicht dat iemand me kan helpen.

Ik heb een Yutaka combo van 14 KW. Hij pendelt bij temperaturen vanaf zeg 5 graden. Hij is niet nagerekeld en ik stook op de buitentemperatuur (Geen thermostaat in een referentieruimte).

Ik heb iets te weinig capaciteit aan de afgifte kant. Kan ik de warmtepomp zo instellen dat, wanneer hij afslaat omdat hij zijn warmte niet kwijt kan, niet na 3 minuten weer opstart? Dus bijvoorbeeld dat hij dan 15 of 30 minuten uitblijft voordat hij weer opstart?

Dank alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grelson
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-01-2024
Beste Tweakers, sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een yutaki s 3kw. in combinatie met een 300l buffervat.
Bij buitenlucht temperaturen van >5 graden is er geen probleem maar bij lagere temperaturen vind ik dat de warmtepomp te lang bezig met het verwarmen van het buffervat (48 graden) en de temperatuur in de woning te ver weg zakt.
Het advies van de installateur is om de heater bij te zetten om het vat sneller op te warmen.
Ik vind dit echter een noodgreep. graag zou ik zien dat er een instelling is, (die ik helaas nog niet gevonden heb) om een maximale tijd in te stellen voor het verwarmen van de tapwater tank. zodat aan het eind van de middag het vat warm is en mn woning warm blijft. Dus een uurtje de tank en dan weer een uurtje de woning bijvoorbeeld tot de tank op temperatuur is. In de praktijk zal moeten uitwijzen of dit voldoende is.

Hoop dat er iemand is op dit forum die hier al mee gestoeid heeft.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cjns
Hierbij het vervolg van mijn verhaal op 7 november.
Door de lagere temperatuur van de afgelopen weken werkte de installatie in eerste instantie niet naar tevredenheid. Het verbruik liep op naar 40 kw per dag en dit is in mijn optiek veel te hoog.
Diverse instellingen uitgeprobeerd maar niets werkte. Ten einde raad de flowmeter die ik had laten inbouwen voor het meten van de cop waarde weer verwijderd en de doorstroming liep op tot 1,4 m3/h. Dit gaf al een aanzienlijke verbetering. In overleg met de installateur de filter van de binnen unit gereinigd en wat bleek deze zat zo goed als dicht. Hierna was het verbruik 1,8 m3/h en begon de installatie steeds beter te werken. Tevens heb ik een goed gekeken hoe ik kan controleren wat de installatie doet. Door de delta T te nemen x het volume x 1,163 krijg ik het vermogen van de installatie. Wat bleek bij een delta T van 3,5 grade en een volume van 1800 liter per uur kom ik op een vermogen van 7327 Kw en dit komt netjes overeen met de theoretische waarde. M.a.w. de volume doorstroom is nog belangrijker dan de delta T. Gisteren nogmaals de filter gereinigd de volumestroom was weer iets gezakt, en ja hoor er zat weer wat vervuiling in de filter. Het blijkt dat na een aanpassing van de installatie dit een aantal keren kan voorkomen tot al het vuil uit het systeem is. Draai nu op dagen met 0 graden zo tussen de 18 en de 24 kw per dag. Heb de offset van de ruimte thermosstaat ( systeeminstellingen, ruimtethermostaat, ruimtetemperatuur vraag uit ) op nul gezet. De thermostaat staat op 20 grade doordat deze offset op 1 liep deze door naar 21 met als naijl effect 21,5 dus veel te hoog.
Ben wel niet te spreken over het feit dat de temperaturen bij de timmer instellingen niet per 0,1 geregeld kan worden maar alleen per hele graden.
Ben nu nog op zoek naar een goede flowmeter zonder weerstand liefst meting direct op de retour leiding maar deze zijn erg duur tussen de € 500,- en d € 1000,- en dat is teveel.
Heb nog een flowmeter met schoepenrad welke een lage weerstand zou hebben dus kijken of we deze kunnen uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
cjns schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:56:
Hierbij het vervolg van mijn verhaal op 7 november.
Door de lagere temperatuur van de afgelopen weken werkte de installatie in eerste instantie niet naar tevredenheid. Het verbruik liep op naar 40 kw per dag en dit is in mijn optiek veel te hoog.
Diverse instellingen uitgeprobeerd maar niets werkte. Ten einde raad de flowmeter die ik had laten inbouwen voor het meten van de cop waarde weer verwijderd en de doorstroming liep op tot 1,4 m3/h. Dit gaf al een aanzienlijke verbetering. In overleg met de installateur de filter van de binnen unit gereinigd en wat bleek deze zat zo goed als dicht. Hierna was het verbruik 1,8 m3/h en begon de installatie steeds beter te werken. Tevens heb ik een goed gekeken hoe ik kan controleren wat de installatie doet. Door de delta T te nemen x het volume x 1,163 krijg ik het vermogen van de installatie. Wat bleek bij een delta T van 3,5 grade en een volume van 1800 liter per uur kom ik op een vermogen van 7327 Kw en dit komt netjes overeen met de theoretische waarde. M.a.w. de volume doorstroom is nog belangrijker dan de delta T. Gisteren nogmaals de filter gereinigd de volumestroom was weer iets gezakt, en ja hoor er zat weer wat vervuiling in de filter. Het blijkt dat na een aanpassing van de installatie dit een aantal keren kan voorkomen tot al het vuil uit het systeem is. Draai nu op dagen met 0 graden zo tussen de 18 en de 24 kw per dag. Heb de offset van de ruimte thermosstaat ( systeeminstellingen, ruimtethermostaat, ruimtetemperatuur vraag uit ) op nul gezet. De thermostaat staat op 20 grade doordat deze offset op 1 liep deze door naar 21 met als naijl effect 21,5 dus veel te hoog.
Ben wel niet te spreken over het feit dat de temperaturen bij de timmer instellingen niet per 0,1 geregeld kan worden maar alleen per hele graden.
Ben nu nog op zoek naar een goede flowmeter zonder weerstand liefst meting direct op de retour leiding maar deze zijn erg duur tussen de € 500,- en d € 1000,- en dat is teveel.
Heb nog een flowmeter met schoepenrad welke een lage weerstand zou hebben dus kijken of we deze kunnen uitproberen.
toon volledige bericht
Goed gedaan .
waar zit die filter ?, kan hem ook eens controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Als je na deze grafieken kijkt van drie dagen, zie je pieken, dat is het opwarmen van de boiler.
Dan een mooie run, totdat hij gaat pendelen

Nu viel me op dat dit pendelen begint als de juiste temperatuur bereikt is, dus dat de meeteenheid begint met de hysterese. van 1 graad.

Hebben meer deze ervaring, of is dit toeval

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ON2vvGG0CRm1MBVQMZM3xJAFZzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dAb0GMDWTqfzbC6FdcD071it.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rl3nALkASihKuEjaZTocGABSPxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GEU7hetOb9g51LwEwN2I8efu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtxBwtWVd728f4plrDgwR5sfipI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Grfo1vRsC5cB2y2vKZCL2EDm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjns
De filter zit onder de kap onderaan bij de retour. Even kijken in de handleiding hoe je deze kunt openen.
Onderop zit een vierkant en dit kun je iets meer als 100 grade draaien. Er zijn nu twee methodes om deze filter te reinigen. De eenvoudigst is het vierkant 90 grade draaien dan voorzichtig het geribbelde dopje er afdraaien let op er kan nog druk op staan. Eventueel het vierkant draaien tot er geen druk meer opstaat. Slang aansluiten en het het vierkant doordraaien tot het niet verder kan. De pomp van het systeem drukt het vuil via de slang naar buiten. Later wel het systeem weer op druk brengen.
Andere wijze is 90 grade draaien voorzichtig het geribbelde dopje verwijderen en als hij in de juiste stand staat komt er geen water uit. Daarna de grote afdekkap ( waarop de geribbelde afsluiting zit) met een sleutel losdraaien. Je ziet het filter dan zitten maar wordt nog op zijn plaats gehouden door een zegerring. Deze met een punttang verwijderen en je kunt het filter eruit nemen ( dit heb ik gedaan). Filter voorzichtig schoon maken en terugplaatsen en je hebt weer volle pompcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
cjns schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:35:
De filter zit onder de kap onderaan bij de retour. Even kijken in de handleiding hoe je deze kunt openen.
Onderop zit een vierkant en dit kun je iets meer als 100 grade draaien. Er zijn nu twee methodes om deze filter te reinigen. De eenvoudigst is het vierkant 90 grade draaien dan voorzichtig het geribbelde dopje er afdraaien let op er kan nog druk op staan. Eventueel het vierkant draaien tot er geen druk meer opstaat. Slang aansluiten en het het vierkant doordraaien tot het niet verder kan. De pomp van het systeem drukt het vuil via de slang naar buiten. Later wel het systeem weer op druk brengen.
Andere wijze is 90 grade draaien voorzichtig het geribbelde dopje verwijderen en als hij in de juiste stand staat komt er geen water uit. Daarna de grote afdekkap ( waarop de geribbelde afsluiting zit) met een sleutel losdraaien. Je ziet het filter dan zitten maar wordt nog op zijn plaats gehouden door een zegerring. Deze met een punttang verwijderen en je kunt het filter eruit nemen ( dit heb ik gedaan). Filter voorzichtig schoon maken en terugplaatsen en je hebt weer volle pompcapaciteit.
Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
WaltherS schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:36:
Allen, Wellicht dat iemand me kan helpen.

Ik heb een Yutaka combo van 14 KW. Hij pendelt bij temperaturen vanaf zeg 5 graden. Hij is niet nagerekeld en ik stook op de buitentemperatuur (Geen thermostaat in een referentieruimte).

Ik heb iets te weinig capaciteit aan de afgifte kant. Kan ik de warmtepomp zo instellen dat, wanneer hij afslaat omdat hij zijn warmte niet kwijt kan, niet na 3 minuten weer opstart? Dus bijvoorbeeld dat hij dan 15 of 30 minuten uitblijft voordat hij weer opstart?

Dank alvast
Als je perse wil dat de ketel bijvoorbeeld 30 minuten of meer uit gaat, kun je simpel een tijdschema instellen, een temp. verlaging instellen gedurende die tiid .wel kijken of je wel de juiste kamer temp. haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Village
Yutaki S combi 200ltr (50ltr buffer vat)
Inmiddels ben ik weer wat maanden verder met het gebruik van de warmtepomp, werking viel cv waterzijdig wat tegen. Na een aantal aanpassingen lijkt hij het een stuk beter te doen. Opstelling was eerst dat de warmtepomp het buffervat verwarmd en de cv draait secundair met pomp over cv systeem grotendeels VV.
Nu vv-set vervangen voor een gewone verdeler zonder pomp, daarna buffervat tussen aanvoer en retour van warmtepomp naar vv (nul druk).
Nu de vraag, werk nu met een zo klein mogenlijke delta T over cv. Aanvoer 40 retour ongv 31. Is dit verstandig of is een hoger delta T verstandiger. (Gevoel geeft dit meer belasting voor het buitendeel rond de nul buiten)
Aansturing inmiddels op aan/uit contact dmv Honeywell Evo

Hoop op wijze raad

• HanjoH
  • Laatst online: 13-03 13:47
Ik wil een schakeling maken waarbij ik bij voldoende zonne energie mijn warmtepomp automatisch inschakel onafhankelijk van de kamerthermostaat. Middels homewizaerd kan ik actief schakelen op zonneopbrengst en gedurende een bepaalde instelbare periode met een relais een droog contact aansturen om de warmtepomp te laten lopen.
Alleen ik kan op mijn hitachi yuptaki 8 kw niet de juiste ingang vinden om hem te laten starten buiten de thermostaat om. Normaal is dit klem 13-14 te verbinden maar dit wordt blijkbaar overruled door de eigen slimme thermostaat. Is er iemand in dit forum die een oplossing heeft gevonden hiervoor of mogelijk een andere instelling van de thermostaat waarbij het wel werkt?
Het idee hierachter is om het surplus aan zonne-energie om te zetten in warmte in de vloerverwarming zodat ik buiten de zonneuren ('s avonds) minder hoef bij te verwarmen en bespaar op de terugleverkosten van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander veendam
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:05
Goedenavond allemaal,

Zijn er mensen die de juiste instellingen hebben voor de hitachi yutaki s combi?

Onze situatie is als volgt:
Vrijstaande woning 192 m2 uit 2023
Vloerverwarming bg en 1e verdieping
10 en 9 groepen,
Top geïsoleerd
220 ssw vat
Temp bg 20 graden, 1e verdieping nagenoeg uit.

Ik stook met war Ta 18-28 middels delta t
Ssw staat op 45 graden met 1x in de week 65 voor 20 minuten.

Wij wonen hier nu een ruim jaar en zijn opzich goed te spreken over de wp. Echter is de cop voor ruimteverwarming max 2.5 over een jaar gezien en cop sww max 1.5

Electrisch element staat uit, behalve met de legionella run uiteraard 1x in de week.

Ik denk dat ik de instellingen inmiddels beter onder de knie heb dan menig installateur, echter moet de cop wel wat beter...

Bedankt alvast!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-05 14:14
Johndoej schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:02:
Als je na deze grafieken kijkt van drie dagen, zie je pieken, dat is het opwarmen van de boiler.
Dan een mooie run, totdat hij gaat pendelen

Nu viel me op dat dit pendelen begint als de juiste temperatuur bereikt is, dus dat de meeteenheid begint met de hysterese. van 1 graad.

Hebben meer deze ervaring, of is dit toeval

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie hetzelfde patroon bij mijn systeem. Valt mij op dat het systeem dan stopt op “thermo off”. Volgens mij is dan de retour temperatuur te dicht bij de aanvoer temperatuur. Zou graag willen weten wat de marge is en hoe dit te voorkomen is. Heb vloerverwarming als hoofdverwarming en de wp zou alles zelf moeten regelen dmv delta T instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Village schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:37:
Yutaki S combi 200ltr (50ltr buffer vat)
Inmiddels ben ik weer wat maanden verder met het gebruik van de warmtepomp, werking viel cv waterzijdig wat tegen. Na een aantal aanpassingen lijkt hij het een stuk beter te doen. Opstelling was eerst dat de warmtepomp het buffervat verwarmd en de cv draait secundair met pomp over cv systeem grotendeels VV.
Nu vv-set vervangen voor een gewone verdeler zonder pomp, daarna buffervat tussen aanvoer en retour van warmtepomp naar vv (nul druk).
Nu de vraag, werk nu met een zo klein mogenlijke delta T over cv. Aanvoer 40 retour ongv 31. Is dit verstandig of is een hoger delta T verstandiger. (Gevoel geeft dit meer belasting voor het buitendeel rond de nul buiten)
Aansturing inmiddels op aan/uit contact dmv Honeywell Evo

Hoop op wijze raad
De delta T van 5 tot 10 graden is prima voor een WP.
Heb je een foto van hoe je je buffervat hebt aangesloten? Ben wel benieuwd naar mensen die het buffervat parrallel hebben aangesloten. Bij mij zit die in serie op de retour aangesloten, maar heb nog wel eens dat het systeem stopt dmv een "Thermo Off".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjns
sander veendam schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:33:
Goedenavond allemaal,

Zijn er mensen die de juiste instellingen hebben voor de hitachi yutaki s combi?

Onze situatie is als volgt:
Vrijstaande woning 192 m2 uit 2023
Vloerverwarming bg en 1e verdieping
10 en 9 groepen,
Top geïsoleerd
220 ssw vat
Temp bg 20 graden, 1e verdieping nagenoeg uit.

Ik stook met war Ta 18-28 middels delta t
Ssw staat op 45 graden met 1x in de week 65 voor 20 minuten.

Wij wonen hier nu een ruim jaar en zijn opzich goed te spreken over de wp. Echter is de cop voor ruimteverwarming max 2.5 over een jaar gezien en cop sww max 1.5

Electrisch element staat uit, behalve met de legionella run uiteraard 1x in de week.

Ik denk dat ik de instellingen inmiddels beter onder de knie heb dan menig installateur, echter moet de cop wel wat beter...

Bedankt alvast!!

Welke COP heb je als je alleen naar het verwarmen kijkt.
Bij de huidige buiten temperaturen heb ik een COP voor verwarmen van 4,8 tot 5,3
Voor het verwarmen van mijn 300 liter boiler zit ik ronde de 2,5 tot 3
Het huis is vergelijkbaar alleen heb ik op de eerste en tweede verdieping radiatoren en deze werken met thermosstaat kranen ( geen groepen).
Werk zeker niet met Delta T daar heb ik slechte ervaring mee.
Huidige constante watertemperatuur is 34 graden en de WP wordt ingeschakeld met een Netadmo Thermosstaat omdat de Hysterese van Hitachi veel te groot is. Bij mij staat deze ingesteld op 0,2 graden
Huis is van 2001 en goed geïsoleerd.
Indien gewenst kan ik je een grafiek sturen van het verloop

Mvg
CJNS
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander veendam
Cop bij verwarmen is 3 tot 3.5. Wel gemeten nav de waardes van de unit zelf, dus niet met een externe stroom meter oid. Misschien niet heel nauwkeurig.

Ik ben er wel achter gekomen dat als de thermostaat in de woonkamer ca 1 graad onder setpoint is gekomen, de warmtepomp aangaat zoals het moet, echter gaat de wp dan een kwartier aan. (Min ingestelde aan tijd) vervolgens een kwartier uit (min ingestelde tijd uit) en dit dan totdat het setpoint van de thermostaat weer gehaald is. Dus 2x per uur aan en uit. En dat dan ca 2 tot 3 uur achter elkaar door. Het vlammetje blijft in zo'n situatie op de thermostaat zichtbaar, terwijl de wp een warmte vraag uit aangeeft.

Zet ik de thermostaat handmatig van bv 20.5 graden naar 24, dan draait de warmtepomp langer dan een kwartier... en werkt het dus zoals het hoort. Zie foto's voor mijn instellingen. Daar mankeert niet zoveel aan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander veendam
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUnlNcsTeqfhVi1gtzSKT9Ebuc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikHmoi9shq0dh6ElUAeZouxj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_EoRC7ZFg5hjfEG6ZMXdL5kFuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybmjuLTcj2Uc8Sh3MkyuXCsW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2j08rbPJPGYfSo8HLJSESJvyYVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgC56nXlW39Lfio8eYBU42vB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoWhdmT6-mkLn3d5AgVboTUZem0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3H2T9aw5lqvKXqYPvYMpMyZ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLixHROUc-6WUOsJN8IR-4gu6d0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pS4o7CbnjpzLe6CYAqXLi0s8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXUsBN_kLxLaJTg0YBJ6VQZd9kg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrENukufJQIPFv8vO2Jm1hC1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_S4sNCBsyWOWI96aB8yoougeIHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZHIChM8IE5ts3iCRy2DB63b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjns
Sander,
Ik zou eens proberen de minimum tijd "uit en aan" te veranderen als dan blijkt dat de wp hierop schakelt dan staat er ergens een instelling niet correct. In mijn geval staan beide tijden op 6 mm en toen ik nog niet werkte met een externe thermosstaat schakelde de wp hier zeker niet op. Het zou kunnen zijn dat een dip-swich
van de pomp niet correct staat. Als je dit verhaal correct omschrijft kan je installateur dit door sturen naar Hitachi importeur en die geven zeker antwoord. In de instellingen zoals op de foto’s zie ik niets verkeerd alleen verbaast het mij dat je de voorloop temperatuur op 24 grade hebt staan. Normaal werkt een vloerverwarming rond de 34 grade.

[ Voor 16% gewijzigd door cjns op 31-10-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
@sander veendam
Denk dat het de thermostaat is die het pendellen veroorzaakt, maar ik ben benieuwd wat er op het scherm van je laatste foto komt te staan als de wp uit gaat. Staat er “thermo off” of “warmtevraag uit”.
Gezien je 24 graden watertemp wil hebben en er 20 retour komt, kan het zijn dat de delta T te klein wordt en stopt het systeem dmv een “thermo off”. Dit kan je checken door de water temperatuur hoger te zetten. Probeer eens 30 graden of 35 graden. Blijft het probleem dan is het waarschijnlijk je thermostaat die op zijn hysterese staat te pendellen, wat ikzelf ook heb gehad met een Honeywell thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander veendam
cjns schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:33:
Sander,
Ik zou eens proberen de minimum tijd "uit en aan" te veranderen als dan blijkt dat de wp hierop schakelt dan staat er ergens een instelling niet correct. In mijn geval staan beide tijden op 6 mm en toen ik nog niet werkte met een externe thermosstaat schakelde de wp hier zeker niet op. Het zou kunnen zijn dat een dip-swich
van de pomp niet correct staat. Als je dit verhaal correct omschrijft kan je installateur dit door sturen naar Hitachi importeur en die geven zeker antwoord. In de instellingen zoals op de foto’s zie ik niets verkeerd alleen verbaast het mij dat je de voorloop temperatuur op 24 grade hebt staan. Normaal werkt een vloerverwarming rond de 34 grade.
Bedankt voor je reactie! Ga ik eens proberen. Ik verwacht hetzelfde gedrag. Dit omdat handmatig flink verhogen van de ingestelde temperatuur op de thermostaat wel goed gaat en de aan- en retour temp, dus delta t hetzelfde is als op het moment dat de thermostaat zelf een graad bij wil stoken.... maar dan gaat het dus niet goed...

Aanvoer temp van 24 is wel prima toch voor een woning uit 2023??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander veendam
STT_2022 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:19:
@sander veendam
Denk dat het de thermostaat is die het pendellen veroorzaakt, maar ik ben benieuwd wat er op het scherm van je laatste foto komt te staan als de wp uit gaat. Staat er “thermo off” of “warmtevraag uit”.
Gezien je 24 graden watertemp wil hebben en er 20 retour komt, kan het zijn dat de delta T te klein wordt en stopt het systeem dmv een “thermo off”. Dit kan je checken door de water temperatuur hoger te zetten. Probeer eens 30 graden of 35 graden. Blijft het probleem dan is het waarschijnlijk je thermostaat die op zijn hysterese staat te pendellen, wat ikzelf ook heb gehad met een Honeywell thermostaat.
Dank!! Ga ik proberen. De wp geeft warmtevraag uit melding. Eerder ook wel eens een thermo off, toen watertemp verhoogd naar 24. Misschien is dit nog te laag. Nu dus vaak een warmte vraag uit melding. Behalve als ik de thermostaat flink omhoog zet. Ik ga watertemp verhogen om te kijken wat er gebeurd. Welke thermostaat gebruik je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
sander veendam schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:16:
[...]

Dank!! Ga ik proberen. De wp geeft warmtevraag uit melding. Eerder ook wel eens een thermo off, toen watertemp verhoogd naar 24. Misschien is dit nog te laag. Nu dus vaak een warmte vraag uit melding. Behalve als ik de thermostaat flink omhoog zet. Ik ga watertemp verhogen om te kijken wat er gebeurd. Welke thermostaat gebruik je nu?
Ik gebruik nu een Netatmo aan/uit thermostaat.
Wellicht is 24 graden iets te laag. Het water moet ook zijn warmte kwijt kunnen. Je retour is 20 en je kamertemperatuur is ook rond de 20. Denk dat je dan niet volledig je vloer benut. Lager dan 20 ga je niet komen namelijk. Misschien is halverwege je vloer het water al 20 en geeft ie niks meer af en ben je je huis aan het verwarmen met maar de helft van je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander veendam
STT_2022 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:58:
[...]

Ik gebruik nu een Netatmo aan/uit thermostaat.
Wellicht is 24 graden iets te laag. Het water moet ook zijn warmte kwijt kunnen. Je retour is 20 en je kamertemperatuur is ook rond de 20. Denk dat je dan niet volledig je vloer benut. Lager dan 20 ga je niet komen namelijk. Misschien is halverwege je vloer het water al 20 en geeft ie niks meer af en ben je je huis aan het verwarmen met maar de helft van je vloer.
Ik heb vanmorgen de watertemperatuur verhoogd naar 30 graden. Zelfde probleem...
Wp is mooi bezig, watertemp zit nog maar op 24 graden terwijl setpoint op 30 staat en hij schakelt alweer uit dmv temp vraag uit.
Contact opgenomen met hitachi. Thermostaat is niet geschikt voor de warmtepomp. Maandag neemt mijn installateur contact op wat we hiermee gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
sander veendam schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:03:
[...]

Ik heb vanmorgen de watertemperatuur verhoogd naar 30 graden. Zelfde probleem...
Wp is mooi bezig, watertemp zit nog maar op 24 graden terwijl setpoint op 30 staat en hij schakelt alweer uit dmv temp vraag uit.
Contact opgenomen met hitachi. Thermostaat is niet geschikt voor de warmtepomp. Maandag neemt mijn installateur contact op wat we hiermee gaan doen.
Heel goed!
Kun je misschien laten weten met wat voor opties ze komen. Ben wel benieuwd of er iets tussen zit wat ook kan koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander veendam
STT_2022 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:22:
[...]

Heel goed!
Kun je misschien laten weten met wat voor opties ze komen. Ben wel benieuwd of er iets tussen zit wat ook kan koelen.
Uiteraard laat ik dat weten. Ben ook heel benieuwd. Moet draadloos zijn en op batterijen, gezien er geen 230 ligt op plek van thermostaat. Moet kunnen verwarmen én koelen. Kleine hysterese en geen schakelpunten. Dat wordt nog een uitdaging denk ik....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cjns
vreemd dat Hitachi meld dat de Netatmo thermostaat niet zou werken. In overleg met mijn installateur deze hier geplaatst en werkt prima. Hysterese staat bij mij op 0,2grade en werkt prima. Deze thermostaat kun je ook omschakelen zodat je hem kunt gebruiken voor koelen. Dit heb ik deze zomer getest en werkt maar ga dit niet toepassen mijn wp staat dan continu te pandelen gezien de koelcapaciteit (9Kw). Hierbij een verloop van heden morgen bij 3 graden in 5 uur tijd 3 maal invriezen en voor de rest loopt het geheel fantastisch door. COP bij 3 graden rond de 3,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cjns
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4fwDEImmJMZAk01z-nr3DUgghQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qyls781aJfhESnzHVhMchP8a.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander veendam
cjns schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:43:
vreemd dat Hitachi meld dat de Netatmo thermostaat niet zou werken. In overleg met mijn installateur deze hier geplaatst en werkt prima. Hysterese staat bij mij op 0,2grade en werkt prima. Deze thermostaat kun je ook omschakelen zodat je hem kunt gebruiken voor koelen. Dit heb ik deze zomer getest en werkt maar ga dit niet toepassen mijn wp staat dan continu te pandelen gezien de koelcapaciteit (9Kw). Hierbij een verloop van heden morgen bij 3 graden in 5 uur tijd 3 maal invriezen en voor de rest loopt het geheel fantastisch door. COP bij 3 graden rond de 3,8
Ik denk dat je 2 berichten door elkaar haalt. Over het algemeen hoor ik goede berichten over netatmo icm hitachi. Wij hebben echter een honeywell thermostaat waarvan hitachi zegt dat dat niet goed samengaat met de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
@cjns
Ben wel benieuwd hoe je het voor elkaar krijgt om 3x een defrost te hebben in 5 uur. Bij mij doet hij het elke 45 min. En ivm mist vroor hij best snel dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cjns
Heb de pomp in vermogen redelijk ver terug geschakeld. Nacht verlaging staat op 75% continu.
Mijn pompcapaciteit is 2,5 m3 per uur en heb ik terug geschakeld naar 1,7 m3 per uur. Hierdoor hoeft de WP minder hard te draaien en dat zie je aan de frequentie van de ventilator. Als de ventilator minder hard draait dan ik de kans op invriezen kleine. Zie hierbij het schema van heden morgen van 6:52 tot 12:20 met een tussen periode van 30 minuten voor het verwarmen van het warmwater. En dit met een buiten temp van 6,8 graden met een relatieve vochtigheid van 99%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stemurHuZVzXUdVatGLl3E8J2zA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qy39Wc5qy0W1i1MoPl1lMOHb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander veendam
Weet iemand ook wat deze 2 instellingen precies inhouden? Wat gebeurd er als ik beide instellingen op uit of 2 zet. Ik zie namelijk geen verschil....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpmUyM51wtucnuRGwAeSM6tCCNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHa12wHRxKu2YF9husSN7Xp4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3s1pbKM2bAxHyQazrRpd423D_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SC4OLvO3Qw4DJuTexiN3r2OE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door sander veendam op 08-11-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
@sander veendam

Kun je hier iets mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_dS7ivDAvhqby5FqzALTxNe2p4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/o3hVfmHjiZ0VKARYEMHnMUhO.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mayas22
cjns schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:17:
Heb de pomp in vermogen redelijk ver terug geschakeld. Nacht verlaging staat op 75% continu.
Mijn pompcapaciteit is 2,5 m3 per uur en heb ik terug geschakeld naar 1,7 m3 per uur. Hierdoor hoeft de WP minder hard te draaien en dat zie je aan de frequentie van de ventilator. Als de ventilator minder hard draait dan ik de kans op invriezen kleine. Zie hierbij het schema van heden morgen van 6:52 tot 12:20 met een tussen periode van 30 minuten voor het verwarmen van het warmwater. En dit met een buiten temp van 6,8 graden met een relatieve vochtigheid van 99%

[Afbeelding]
Interessant, Ik heb best een vergelijkbare situatie op 7 november, maar bij mij geeft hij wel elke 45 min een defrost. Ik heb hem zelfs continue op 40% nachtverlaging staan (iets hoger bij kouder weer anders dan krijgt hij het niet meer warm).
Waar kun je de pompcapaciteit vinden? Mijn pomp staat meestal op 0.97 m3/h dus ook vrij laag. Ik heb zelf het idee dat de defrosts (en de frequentie daarvan) vooral komen door de positie van de buitenunit. Die staat bij ons namelijk op het zuiden gericht en volgens mij heb ik ergens gelezen dat we in NL het vaakst zuidwesten wind hebben, wat dus betekent dat onze buitenunit vaak recht in de wind staat. Misschien is iets dergelijks bij jou ook het geval @STT_2022 ?

Zie hier mijn grafiekjes van 7 november... mijn temperatuurverloop is wel veel grilliger...
Hoe bereken jij de COP realtime?

Het lukt mij dus overigens niet om op lagere temperaturen te draaien, dan gaat hij enorm pendelen (thermo offs)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEDvPbHpd1KsAR8kJQj2Io8HxOg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LSvK6Fbpk1aLR8eHEuBvlPCB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
mayas22 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:27:
[...]

Interessant, Ik heb best een vergelijkbare situatie op 7 november, maar bij mij geeft hij wel elke 45 min een defrost. Ik heb hem zelfs continue op 40% nachtverlaging staan (iets hoger bij kouder weer anders dan krijgt hij het niet meer warm).
Waar kun je de pompcapaciteit vinden? Mijn pomp staat meestal op 0.97 m3/h dus ook vrij laag. Ik heb zelf het idee dat de defrosts (en de frequentie daarvan) vooral komen door de positie van de buitenunit. Die staat bij ons namelijk op het zuiden gericht en volgens mij heb ik ergens gelezen dat we in NL het vaakst zuidwesten wind hebben, wat dus betekent dat onze buitenunit vaak recht in de wind staat. Misschien is iets dergelijks bij jou ook het geval @STT_2022 ?

Zie hier mijn grafiekjes van 7 november... mijn temperatuurverloop is wel veel grilliger...
Hoe bereken jij de COP realtime?

Het lukt mij dus overigens niet om op lagere temperaturen te draaien, dan gaat hij enorm pendelen (thermo offs)

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Denk dat ik mijn plaatjes exact over die van jou kan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander veendam
Hallo allemaal,

Bij de huidige buitentemperaturen (ca 1 graad boven nul) draait de wp mooi een aantal uren achter elkaar door. Wat mij alleen opvalt is dat de wp de hele tijd op 120 hertz loopt. Is dit normaal? Hij zou toch op een gegeven moment terug moeten moduleren naar een lagere stand of zie ik dit verkeerd? Afgezien van het geluid, waar ik overigens binnen niets van merk, is dit natuurlijk niet efficiënt. Graag hoor ik jullie ervaringen en mogelijke oplossingen. Ik stook via WAR met aan uit thermostaat in de woonkamer. Set point Ta ca 28 graden.
Zie foto's hieronder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander veendam
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cVwUCDAdxdmtPSJXyuxepUDPnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hoiNkJ5cKnN0c9ZkqjjtrN8U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V64MOIfyKTjXC5_zKduR-xuwneQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vNHfdPb9gDm6qTPgTnj1bexb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmVImez6vV5Pv3nEl2LTB6TV8Vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPGYhn7apxgvIPa1sEZiEtYd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-05 12:52
sander veendam schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:29:
Hallo allemaal,

Bij de huidige buitentemperaturen (ca 1 graad boven nul) draait de wp mooi een aantal uren achter elkaar door. Wat mij alleen opvalt is dat de wp de hele tijd op 120 hertz loopt. Is dit normaal? Hij zou toch op een gegeven moment terug moeten moduleren naar een lagere stand of zie ik dit verkeerd? Afgezien van het geluid, waar ik overigens binnen niets van merk, is dit natuurlijk niet efficiënt. Graag hoor ik jullie ervaringen en mogelijke oplossingen. Ik stook via WAR met aan uit thermostaat in de woonkamer. Set point Ta ca 28 graden.
Zie foto's hieronder...
In de foto's staat Tset 33 graden en een Ta van 25? Hij kijkt vol gas te gaan doordat die 33 graden nog niet is bereikt.
Mits het binnen warm genoeg is kun je een lagere Ta proberen.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
@sander veendam

Klopt helemaal wat @Skipper-93 zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
sander veendam schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:24:
[...]

Uiteraard laat ik dat weten. Ben ook heel benieuwd. Moet draadloos zijn en op batterijen, gezien er geen 230 ligt op plek van thermostaat. Moet kunnen verwarmen én koelen. Kleine hysterese en geen schakelpunten. Dat wordt nog een uitdaging denk ik....
Zijn ze nog met mogelijke alternatieve thermostaten gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander veendam
STT_2022 schreef op zondag 24 november 2024 @ 23:08:
[...]

Zijn ze nog met mogelijke alternatieve thermostaten gekomen?
Afgelopen week stond er een monteur, onaangekondigd, voor de deur met de mededeling dat hij naar de vloerverwarming kwam kijken, omdat de bijkeuken niet warm zou worden..... er gaat dus iets gigantisch mis bij dat installatie bureau... thermostaat verhaal uitgelegd en nu maar weer afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
sander veendam schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:21:
[...]

Afgelopen week stond er een monteur, onaangekondigd, voor de deur met de mededeling dat hij naar de vloerverwarming kwam kijken, omdat de bijkeuken niet warm zou worden..... er gaat dus iets gigantisch mis bij dat installatie bureau... thermostaat verhaal uitgelegd en nu maar weer afwachten.
Lijkt erop dat Plugwise kan verwarmen en koelen. Je hebt dan Adam HA en een relais nodig. Ook heb je de koel optie nodig. In theorie zou het moeten kunnen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjns
Mayas22
Heb is naar je grafieken gekeken en volgens jou is er spraken van invriezen maar ik betwijfel dit. Volgens mij schakelt de wp uit dit zie je ook in het stroomverbruik. Bij invriezen zie je voorloop temperatuur onder de retour temperatuur gaan omdat het proces zich omkeert om de verdamper te ontdooien. Dat de pomp op vol vermogen draait is duidelijk de ingestelde temperatuur is 33 en de TWOHP is maar 25. Vraag is nu hoe stuur jij de kamer temperatuur aan gaat dit met de thermostaat van HP of heb je een externe thermostaat? Het terug schakelen naar 40% in de nacht schakeling is ook wel erg veel denk dat de pomp niet aan zijn capaciteit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mayas22
cjns schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:09:
Mayas22
Heb is naar je grafieken gekeken en volgens jou is er spraken van invriezen maar ik betwijfel dit. Volgens mij schakelt de wp uit dit zie je ook in het stroomverbruik. Bij invriezen zie je voorloop temperatuur onder de retour temperatuur gaan omdat het proces zich omkeert om de verdamper te ontdooien. Dat de pomp op vol vermogen draait is duidelijk de ingestelde temperatuur is 33 en de TWOHP is maar 25. Vraag is nu hoe stuur jij de kamer temperatuur aan gaat dit met de thermostaat van HP of heb je een externe thermostaat? Het terug schakelen naar 40% in de nacht schakeling is ook wel erg veel denk dat de pomp niet aan zijn capaciteit komt.
@cjns
De dipjes zijn ofwel defrosts ofwel thermo offs, maar de thermo offs hebben over het algemeen een net ander patroon (dan dipt het gele lijntje ook) - ooit gecontroleerd met wat de wp zelf aangaf. Maar in theorie kan het ook een thermo off zijn. Dat met die aanvoer onder de retour klopt trouwens niet, dat komt sowieso niet voor in mijn grafieken en die defrosts gebeuren sowieso wel (getuige het ijs op de buitenunit)

Verder gaan er twee dingen door elkaar. Ik red het prima met mijn 40% nachtverlaging (nu iets hoger overigens omdat het kouder is). De 25-33 plaatjes zijn van @sander veendam .

@STT_2022 heb jij toevallig (ook) een omkasting om je buitenunit? Bij mij geeft de buitenvoeler consequent lager aan dan werkelijkheden, wat ook een invloed kan hebben op het aantal defrosts. Dat blijkt door de omkasting te komen... Ga nu kijken of ik een externe buitenvoeler op een andere plek kan neerzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
@mayas22 Nee ik heb er geen extra omkasting omheen.

Had afgelopen week het idee dat mijn WP de set temperatuur van 35 graden niet kon halen. Heb daarom de hele boel eens terug gezet naar fabrieksinstellingen en alles opnieuw geconfigureerd. Nu haalt hij de set temperatuur wel weer. Defrosts zijn nog wel om de 45 a 50 minuten.

Ben eigenlijk ook benieuwd naar de afstand en dus de lengte van de leidingen die van je WP naar de binnen unit lopen. Zijn ze misschien rond de 5 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mayas22
@STT_2022 Nee die zijn bij denk ik 2-3m. Buitenunit staat vrij dicht bij binnen unit. Eigenlijk alleen verdieping omhoog.

Goed dat ie het nu weer doet!
Ik denk dat ik toch weer meer thermo offs heb helaas ... Defrosts om de 45min of 1,5 uur en dan tussendoor gemiddeld 2 vermoedelijk thermo offs...

[ Voor 17% gewijzigd door mayas22 op 14-12-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderkors
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 26-01 21:47
Goedeavond,

Ik heb een Yutaki combi s op zolder staan en merk dat de buitentemperatuur niet juist gemeten wordt de buiten temperatuur is rond de 0 graden maar hij geeft -9 graden aan. Als de temperatuur niet klopt is het verbruikt ook giga hoog. Heeft iemand ervaring met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Sanderkors schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:53:
Goedeavond,

Ik heb een Yutaki combi s op zolder staan en merk dat de buitentemperatuur niet juist gemeten wordt de buiten temperatuur is rond de 0 graden maar hij geeft -9 graden aan. Als de temperatuur niet klopt is het verbruikt ook giga hoog. Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Denk dat je een externe sensor moet gaan plaatsen iets verder bij de wp vandaan en dan liefst op de noord kant van je woning als dat mogelijk is.
Pagina: 1