Toon posts:

Verbruik hitachi yutaki s combi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Koopsikov
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-03 21:05
Hallo allemaal,

Wij zijn sinds drie weken bezitters van een hitachi yutaki s combi 220 liter met een hitachi yutaki ras3whvrp buitendeel. Na twee dagen zonder verwarming was logischer wijze het verbruik hoog. Het tap water was ingesteld op 55 graden wellicht dat dat ook het nodige effect heeft gehad. Maar het verbruik bleef hoog de eerste negen volledige dagen zelfs boven de 70 kWh per dag. Dat was voor de installateur ook vrij hoog, de pomp staat inmiddels op eco stand maar zit nog steeds boven de 30 kWh per dag. Het binnen temperatuur is nu ingesteld op 19,5 graden.

Als ik kijk naar andere verhalen hier op het forum lijkt dat nog steeds erg hoog. Weten jullie wat er aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt voor de tips,
Patrick

Alle reacties

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:45
Het verbruik van mijn hoekwoning (uit 1998, dubbel glas, 110m2) was de afgelopen week 17.2m3 gas waarbij de verwarming ongeveer 30% op 20 graden stond en 70% op 17 graden.

Sowieso klinkt 30-70 kwh als veel, is je woning goed geïsoleerd? Kan het zijn dat de installatie een defect heeft waarbij de temparatuur niet goed wordt gelezen?

• Koopsikov
Hallo redsd,

Ik heb wel een volledig electrische warmtepomp, dus geen gas, maakt uiteraard wel een verschil. Maar het huis is van 2007 goed geïsoleerd, hr++ glas, verbruik met elke dag thuis werken was per jaar rond de 1100 m2.

De temperatuur van de thermostaat is ook de temperatuur die op de warmtepomp zelf wordt getoond.

Groet, Patrick

• mayas22
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-03 09:01
Hoe is je verbruik nu? Ik heb sinds een week een yutaki s3. Tapwater gaat nog via cv. Ik heb nog wel problemen want de cv schakelt niet bij voor verwarming bijv en hij reageert niet op thermostaat. Maar ondanks dat kon ik za/zo met +- 20 kWh mijn huis (18 graden) warm houden (aanvoer temp was tussen 30-39 over het algemeen) - nu verbruikt ie wel meer door de kou.
Maar qua berekening zou dat een COP van minder dan 2,5 zijn dus qua specs lijkt me dat ie nog een stuk efficiënter moet kunnen. Dat lijkt me dan bij jou ook het geval...

En normaal had ik ook een verbruik van +- 1100 m3 gas... Wel een nageisoleerd huis uit 1960 overigens.

[Voor 9% gewijzigd door mayas22 op 08-02-2023 10:57]

• Koopsikov
Vandaag weer bijna 40 kWh, eerste week ook een slecht reagerende thermostaat. Op een gegeven moment maar 2 graden kouder gezet toen zakte hij wel wat. Maar erg in de vertraging, als ik vandaag de thermostaat terug zet heb ik zijn vroegst morgen wat effect.
Wat ze nu gaan doen is de watertemperatuur aanpassen. Hopelijk heeft dat effect.

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:47
Koopsikov schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:46:
Vandaag weer bijna 40 kWh, eerste week ook een slecht reagerende thermostaat. Op een gegeven moment maar 2 graden kouder gezet toen zakte hij wel wat. Maar erg in de vertraging, als ik vandaag de thermostaat terug zet heb ik zijn vroegst morgen wat effect.
Wat ze nu gaan doen is de watertemperatuur aanpassen. Hopelijk heeft dat effect.
Ik heb ook een yutaki s combi (11kw) ik verwarm op dit moment ongeveer 110m2 ermee middels vloerverwarming. Belangrijk is om te weten wat je TA is, hoe is je circuit ingeregeld, met points of gradient of fixed TA? Daarnaast is het belangrijk om te weten ook hoe je waterpomp is ingesteld. Ik heb deze inmiddels op de modus Δ(DELTA) T zodat de snelheid wordt aangepast aan het verschil tussen de aanvoer en retour temperatuur.

Indien een grote ΔT dan is er meer kracht nodig om de het retour water weer op de juiste temperatuur te krijgen. Dan moduleert je WP niet echt terug en zal het verbruik hoog zijn. Ik ben absoluut geen expert maar er zijn wel een hoop experts in het topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2095684/0

Ik doe op dit soort dagen met mijn yutaki ongeveer 20/25kw dus 70 is erg hoog. Maar je installateur zou ook genoeg kennis moeten hebben om de oorzaak te vinden van het hoge verbruik.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-03 20:29
Koopsikov schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:46:
Hoewel ik dagelijks de DEI post's doorneem is deze er door heen geglipt.
Wie is de installateur?, toevallig werk ik bij een installateur die deze warmtepompen monteert (helaas niet mijn afdeling)
'Af fabriek' kloppen de instellingen niet, die moeten worden aangepast, met name belangrijk is de buiten temperatuur instelling voor de elektrische heater die in het binnendeel zit, die staat af-fabriek op +10° ingesteld die kun je rustig op -5° zetten.
Ook andere instellingen moeten worden aangepast ('stooklijn'), die wijzigingen hebben wij ontvangen van de Nederlandse importeur voor Hitachi "HD Klimaat systemen"
Ik heb op mijn pc wel een digitale copy liggen, maar de uitleg is helaas nogal onduidelijk...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:47
natural colour schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:36:
[...]

Hoewel ik dagelijks de DEI post's doorneem is deze er door heen geglipt.
Wie is de installateur?, toevallig werk ik bij een installateur die deze warmtepompen monteert (helaas niet mijn afdeling)
'Af fabriek' kloppen de instellingen niet, die moeten worden aangepast, met name belangrijk is de buiten temperatuur instelling voor de elektrische heater die in het binnendeel zit, die staat af-fabriek op +10° ingesteld die kun je rustig op -5° zetten.
Ook andere instellingen moeten worden aangepast ('stooklijn'), die wijzigingen hebben wij ontvangen van de Nederlandse importeur voor Hitachi "HD Klimaat systemen"
Ik heb op mijn pc wel een digitale copy liggen, maar de uitleg is helaas nogal onduidelijk...
Bedoel je de backup heater? Want in mijn binnendeel zit wel een backup heater maar die gaat alleen aan als de Ta lager is dan 15 graden volgens mij, bij is de Ta altijd al hoger dan dat dus ook al is het -10 dan gaat die heater nog niet aan. Ik heb het vermoeden dat bij TS inderdaad de stooklijn fout is en dan een te grote ^T waardoor de WP constant op de 90hz blijft draaien. Maar omdat zeker te weten zou TS meer info moeten geven.

• Koopsikov
Apocalyps895 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:57:
[...]

Bedoel je de backup heater? Want in mijn binnendeel zit wel een backup heater maar die gaat alleen aan als de Ta lager is dan 15 graden volgens mij, bij is de Ta altijd al hoger dan dat dus ook al is het -10 dan gaat die heater nog niet aan. Ik heb het vermoeden dat bij TS inderdaad de stooklijn fout is en dan een te grote ^T waardoor de WP constant op de 90hz blijft draaien. Maar omdat zeker te weten zou TS meer info moeten geven.
Ik lees nu pas de reacties, ik zou graag wat verder in de instellingen willen kijken maar heb geen idee wat de installateurscode is. Heb wel het idee dat er bij de installateur nog wat gebrek aan kennis is, vandaar mijn vragen hier.

• Retro-PC
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-03 00:32
De installateurscode is: -> ; pijltje beneden ; <- ; -> (staat ook in de bijgeleverde papieren manual). Hier lust de Yutaki S combi 5kW op koude dagen tot 50 kWh. Over het winterseizoen ben ik tevreden over het verbruik. Ik heb nog WAR en draai op normale dagen ook in de eco stand en daarbij continu in de nachtverlaging (vanaf 0:00 tot einde middag of op een dag als vandaag zet ik hem gewoon 's ochtends al uit) waardoor ik op 1 run per dag uit kom.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee