Ik ben redelijk onderlegen met Windows, en heb eigenlijk amper ervaring met Apple, maar wil toch kijken of ik mijn buurvrouw kan helpen met haar e-mail probleem. Ik heb hier dus haar Macbook welke recent een schoon MacOS heeft gekregen. Afgelopen maandag (30.1) heeft ze een Office 365 abo afgesloten, en het Office pakket geïnstalleerd. Dat werkte toen prima. Vervolgens heeft ze op 31.1 ook nog prima gebruik kunnen maken van haar Outlook i.c.m. Gmail, maar toen ze deze op 1.2 weer wilde gebruiken, was Outlook gestopt met synchronisatie. Wat ik na mijn onderzoek gevonden heb:
Kortom, waar gaat dit mis, en wat zie ik over het hoofd?
- Laat ik voorop stellen dat Gmail zelf prima werkt (in de browser of via de app), e-mail komt binnen en gaat er normaal uit.
- Het standaard Macbook email programma werkt ook prima met haar Gmail account.
- Outlook zegt wel gewoon verbonden te zijn, maar er komt geen e-mail binnen, en er gaat ook niets uit. Dit terwijl als ik een email verzend, hij wel "verzonden" zegt.
- Inmiddels heb ik 3x Outlook en ook heel Office verwijderd, en daarne opnieuw geïnstalleerd, maar dit lijkt geen effect te hebben. Opvallend is dat haar Gmail account na herinstallatie wel gewoon toevoegd staat.
- Na handmatig haar Gmail account te hebben verwijderd en toegevoegd, laad gek genoeg alle e-mail tot 31.1, maar niets nieuwers. Verzenden blijft hetzelfde.
- Open ik de Outlook browser app, dan staan hier 0 e-mails in het Postvak IN, maar wordt uitgaande mail wel verzonden (ik ontvang een test email prima op mijn ProtonMail account).
- IMAP/POP instellingen lijken allemaal goed te staan. Staat in zowel Outlook als Gmail volledig aan.
- Via een ander netwerk (hotspot via 4G) is het resultaat hetzelfde.
Kortom, waar gaat dit mis, en wat zie ik over het hoofd?

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!