Toon posts:

Macbook Air 2015 - rare e-mail issues Outlook

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik ben redelijk onderlegen met Windows, en heb eigenlijk amper ervaring met Apple, maar wil toch kijken of ik mijn buurvrouw kan helpen met haar e-mail probleem. Ik heb hier dus haar Macbook welke recent een schoon MacOS heeft gekregen. Afgelopen maandag (30.1) heeft ze een Office 365 abo afgesloten, en het Office pakket geïnstalleerd. Dat werkte toen prima. Vervolgens heeft ze op 31.1 ook nog prima gebruik kunnen maken van haar Outlook i.c.m. Gmail, maar toen ze deze op 1.2 weer wilde gebruiken, was Outlook gestopt met synchronisatie. Wat ik na mijn onderzoek gevonden heb:
  • Laat ik voorop stellen dat Gmail zelf prima werkt (in de browser of via de app), e-mail komt binnen en gaat er normaal uit.
  • Het standaard Macbook email programma werkt ook prima met haar Gmail account.
  • Outlook zegt wel gewoon verbonden te zijn, maar er komt geen e-mail binnen, en er gaat ook niets uit. Dit terwijl als ik een email verzend, hij wel "verzonden" zegt.
  • Inmiddels heb ik 3x Outlook en ook heel Office verwijderd, en daarne opnieuw geïnstalleerd, maar dit lijkt geen effect te hebben. Opvallend is dat haar Gmail account na herinstallatie wel gewoon toevoegd staat.
  • Na handmatig haar Gmail account te hebben verwijderd en toegevoegd, laad gek genoeg alle e-mail tot 31.1, maar niets nieuwers. Verzenden blijft hetzelfde.
  • Open ik de Outlook browser app, dan staan hier 0 e-mails in het Postvak IN, maar wordt uitgaande mail wel verzonden (ik ontvang een test email prima op mijn ProtonMail account).
  • IMAP/POP instellingen lijken allemaal goed te staan. Staat in zowel Outlook als Gmail volledig aan.
  • Via een ander netwerk (hotspot via 4G) is het resultaat hetzelfde.
Ik heb redelijk wat gegoogled en vele zaken zoals hierboven omschreven al geprobeerd en kom er dus nog niet uit. Inmiddels vraag ik me echt af waar het mis gaat. Vind het ook zo vreemd dat de online browser app van Outlook ook gewoon 0 berichten laat zien, maar berichten er wel uit gaan. Of dat telkens alle e-mails tot 31.1 prima ingeladen worden in de lokale Outlook, maar nieuwere niet. Hij lijkt dus wel met de server te praten.

Kortom, waar gaat dit mis, en wat zie ik over het hoofd? :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Die online Outlook is haar persoonlijke Microsoft account waarmee het Office abonnement is afgesloten. Die kan op papier wel gelinkt zijn in naam aan haar Gmail account maar heeft er feitelijk niets mee te maken :)

Controleer ook even haar google account, want hij wil Outlook wel eens vlaggen als een onveilige app en dat moet je expliciet inschakelen. Even opnieuw de verificatie laten doen kan sowiesogeen kwaad.

I reject your reality and substitute my own

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
nelizmastr schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:54:
Die online Outlook is haar persoonlijke Microsoft account waarmee het Office abonnement is afgesloten. Die kan op papier wel gelinkt zijn in naam aan haar Gmail account maar heeft er feitelijk niets mee te maken :)

Controleer ook even haar google account, want hij wil Outlook wel eena vlaggen als een onveilige app en dat moet je expliciet inschakelen. Even opnieuw de verificatie laten doen kan sowiesogeen kwaad.
We zijn een stapje verder lijkt het!

MS services stond al wel als toegestaan in de Google Security settings. Daar heb ik hem toen verwijderd, het Outlook account verwijderd en opnieuw toegevoegd. En verhip, nu kwamen er mails van gisteren en vandaag binnen! Echter gaat het nog niet helemaal goed, want waar er zo'n 1200 emails binnen zouden moeten komen, zijn dit er maar 300 en staat het Postvak In wel als "Deze map is bijgewerkt". Ik heb dat nu meermaals handmatig gesynchroniseerd, maar er komen telkens slechts een tiental mailtjes bij ofzo (teller staat nu op 360). Ook komt een verzonden testbericht niet op mijn eigen email aan (staat ook wel weer als verzonden te boek).

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Na heel wat keren handmatig het postvak in te hebben gesynchroniseerd, valt me nu weer wat vreemds op:
  • Gmail online heeft in totaal 1160 zichtbare e-mails, de oudste van februari 2019, waarvan 97 ongelezen
  • Outlook heeft nu al 1290 e-mails (en telkens 10 extra), de oudste daarvan inmiddels van februari 2017, waarvan 95 ongelezen
  • Apple e-mail app heeft 1292 e-mails, de oudste waarvan overeenkomt met Outlook (februari 2017), waarvan 98 ongelezen
  • Verzonden e-mail lijkt te verzenden, maar gaat in feite gewoon de concepten map in, en komt ook niet aan.
Blijf het maar frappant vinden :+

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:55
Kijk even goed wat er bij de synchronisatie instellingen staat. Er staat me iets bij dat je per map kan instellen tot hoever deze synchroniseert. Het kan zijn dat ik erg oude Outlook instellingen voor ogen heb hoor... al een tijdje terug dat ik dat regelmatig gebruikte.
Je kan je ook afvragen of je echt Outlook wil gebruiken. De standaard Apple Mail app is een stuk stabieler en kan ook prima met Gmail omgaan. Je kan in de Office installatie ook gewoon Outlook overslaan en alleen de andere programma's gebruiken.

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
En Gmail heeft ook een prima webmail. Dan vind ik het niet bijzonder nuttig om nog met losse mailclients bezig te gaan.

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Archer_VC10 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:43:
Kijk even goed wat er bij de synchronisatie instellingen staat. Er staat me iets bij dat je per map kan instellen tot hoever deze synchroniseert. Het kan zijn dat ik erg oude Outlook instellingen voor ogen heb hoor... al een tijdje terug dat ik dat regelmatig gebruikte.
Je kan je ook afvragen of je echt Outlook wil gebruiken. De standaard Apple Mail app is een stuk stabieler en kan ook prima met Gmail omgaan. Je kan in de Office installatie ook gewoon Outlook overslaan en alleen de andere programma's gebruiken.
Ik werk best veel met Outlook en kan er altijd behoorlijk mee uit de voeten (ten tijde van Office 2010 werkte ik op een Service Desk), maar het lijkt wel alsof de Mac Outlook versie heel gelimiteerd is. Ik heb veel minder instellingen tot mijn beschikking dan onder Windows. Dus dit soort instellingen zie ik ook nergens staan, gek genoeg.
Commendatore schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:02:
En Gmail heeft ook een prima webmail. Dan vind ik het niet bijzonder nuttig om nog met losse mailclients bezig te gaan.
Als het niet anders is, dan is het niet anders. Maar het is toch raar dat een programma als Outlook zo slecht werkt op Apple dat het maar niet gebruikt dient te worden? Ik begrijp haar wel, als het dan onderdeel is van je O365 abo en je bent het zakelijk ook al gewend om te gebruiken, dan is het wel fijn om het privé ook te kunnen gebruiken. Bied toch wel veel mogelijkheden die je binnen Gmail niet hebt. Dat is, als het werkt :+

• Archer_VC10
Ieder zijn meug... ik ben juist erg voorstander van een losse e-mail client! Maar Outlook op de Mac is op de een of andere manier nooit een succes geweest. Ik vermoed (maar weet het niet zeker) dat Outlook een hoop privileges wil die op een Mac niet zomaar toegestaan worden... of het is een kwestie van Microsoft die liever focust op andere platforms.

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@Archer_VC10 toch wel apart dat ze dan een product uitbrengen waar veel mensen slechte ervaringen mee hebben. Als dit voor Apple gebruikers representatief moet zijn voor Microsoft, dan zou ik me ook wel 2x bedenken om over te stappen op hun andere producten.

Wat me opvalt is dat er geen nieuwere mail is binnengekomen dan het moment van toestemming geven voor dit Google account om Microsoft apps te gebruiken. Het lijkt er dus op dat die toestemming eenmalig is, of enkel met terugwerkende kracht? Wanneer ik handmatig synchroniseer, dan zegt hij dat alles bijgewerkt is, waar er in wezen meerdere nieuwere e-mails binnengekomen zijn op dit Gmail account.

Iemand een idee hoe ik die toestemming permanent kan maken? :)

• Archer_VC10
Is het een idee om contact op te nemen met een helpdesk bij gmail? (als die bestaat)

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Archer_VC10 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:14:
Is het een idee om contact op te nemen met een helpdesk bij gmail? (als die bestaat)
Daar heb ik al naar zitten kijken, maar lijkt onbereikbaar voor Jan met de pet. Ik kan het mis hebben hoor.

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Nog even gecheckt, maar hoewel Google een "Help & Contact" pagina heeft, krijg je enkel wat Q&A artikelen te zien als je op Gmail klikt. Staat jouw vraagstuk er niet tussen? Dan verwijzen ze naar de Community pagina. Geen manier om echt contact op te nemen dus, lijkt het.

Wat kan ik nog proberen? Of word het tijd dat ik de buurvrouw suggereer om inderdaad Outlook links te laten liggen?

• Archer_VC10
Ik zou voor die laatste optie gaan. Apple mail kan alles wat Outlook ook kan en is een stuk stabieler op de Mac. Zeker omdat het toch prive is ga je daar in het dagelijks gebruik niet echt problemen mee krijgen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee