Toon posts:

Welk B&O systeem is dit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-03 08:29
Kennissen hebben een huis gekocht en daar kom ik op verschillende plaatsen een aansluit box tegen op de muur zoals hieronder op de foto te zien.

Iemand enig idee wat dit is? Ik heb al proberen te zoeken via "Google Lens" maar geen resultaten gevonden.. En of dit nog te gebruiken is ?

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Alle reacties

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:15
Dat is een MCL 2AV, heel oud maar wel hele mooie techniek voor die tijd! :)
https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=978

It's All In The "Mix"

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:04

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Is een soort bus-systeem. Je koppelt het aan 1 kant aan een B&O versterker en dan trek je de kabel door het huis. In de ruimtes waar je geluid wilt hang je een MCL 2AV op. Daar kan je dan luidsprekers en een infraood oog op aansluiten. Op die manier kan je in elke ruimte naar je B&O luisteren en deze ook bedienen. M'n vader had het vroeger, ik heb er zelfs nog onderdelen van liggen.

Het linker grijze blokje met 5 aansluitingen gaat naar het IR-oog.
Het rechter grijze blokje met 7 aansluitingen is de bus. Je ziet hier elk draadje dubbel: 1 inkomend en 1 uitgaand.

Als je zelf geen B&O hebt, kan je de boel het beste maar verwijderen. Ruimt lekker op. En scheelt stroomverbruik, er zit immers een adapter aan gekoppeld voor de stroomvoorziening.

[Voor 44% gewijzigd door Microkid op 06-02-2023 07:12]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:39

Yucon

*broem*

Microkid schreef op maandag 6 februari 2023 @ 06:39:
Is een soort bus-systeem. Je koppelt het aan 1 kant aan een B&O versterker en dan trek je de kabel door het huis. In de ruimtes waar je geluid wilt hang je een MCL 2AV op. Daar kan je dan luidsprekers en een infraood oog op aansluiten. Op die manier kan je in elke ruimte naar je B&O luisteren en deze ook bedienen. M'n vader had het vroeger, ik heb er zelfs nog onderdelen van liggen.

Als je zelf geen B&O hebt, kan je de boel het beste maar verwijderen. Ruimt lekker op. En scheelt stroomverbruik, er zit immers een adapter aan gekoppeld voor de stroomvoorziening.
Moeten die dingen nog op de een of andere manier gepaired worden of werkt elke combinatie?

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Nee, is een bus systeem zoals ik al aangaf. Werkt alleen met B&O spul.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Cuball
Microkid schreef op maandag 6 februari 2023 @ 06:39:

Ik heb inderdaad ook op de muren enkele "IR" bakjes zien hangen om het volume te regelen. Het is inderdaad een ouder huis (wel modern in de tijd). Zelf hebben ze niets van B&O, dus beste optie zal inderdaad zijn om deze overal te verwijderen... De versterker zie ik ook nergens, deze zal vermoed ik bij de Televisie gestaan hebben ?

Gezien het een "bus" systeem is, dan lijkt het me het hergebruik van de kabels in de muren voor andere toepassing nutteloos?

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Het zijn 7 adrige kabels (6 signaal en 1 aarde). Die kan je niet hergebruiken (of je moet er een UTP kabel aan knopen en dan de kabel terugtrekken en vervangen door UTP?)

[Voor 9% gewijzigd door Microkid op 06-02-2023 08:32]

3000Wp zonnestroom

• Cuball
Microkid schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:31:
Het zijn 7 adrige kabels (6 signaal en 1 aarde). Die kan je niet hergebruiken (of je moet er een UTP kabel aan knopen en dan de kabel terugtrekken en vervangen door UTP?)
Ik heb hieronder een foto van z'n "remote" op de muur (slechte kwaliteit, is het wit met zwart lijntje). Hoe zouden de kabels van deze toestelletjes lopen?

Het is inderdaad misschien geen slecht idee om eventueel alle kabels te vervangen door UTP. Op dit moment zitten er geen UTP kabels in het huis...

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Dat is een IR ontvanger, die loopt naar het linker grijze blokje in de MCL.

3000Wp zonnestroom

• Cuball
Top voor al deze info, dus als ik het goed begrijp moet er toch ook een "centraal" punt geweest zijn waar de versterker stond en de bus lijnen vertrokken.

Op het eerste zicht lijkt mij het vervangen van de kabels door UTP redelijk beperkt dan. Misschien van het centrale punt (als ik dit vind) tot de eerste MCL2AV en van de laatste MCL2AV terug naar het centrale punt. Tussen de MCL2AV's heeft het weinig nut...

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Er is geen centraal punt. Alleen een begin en eind. Het is immers een bus-structuur en geen ster-vorm. Mogelijk stond de B&O versterker ergens in de woonkamer en vind je daar een aansluiting?

[Voor 15% gewijzigd door Microkid op 06-02-2023 13:52]

3000Wp zonnestroom

• Cuball
Microkid schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:52:
Er is geen centraal punt. Alleen een begin en eind. Het is immers een bus-structuur en geen ster-vorm. Mogelijk stond de B&O versterker ergens in de woonkamer en vind je daar een aansluiting?
In het schema dat je meegaf, daar heb je toch een "retour" van de laatste component naar de B&O versterker?

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Nee, dat is de coax kabel :)

3000Wp zonnestroom

• Cuball
Ah inderdaad, nu zie ik... loopt naar de TV :-)
Veel hergebruik zal er niet inzitten voor hedendaags gebruik..

Bedankt voor alle info

• banditbiker
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-03 11:37
Mocht je het weggooien, ik wil het eventueel wel tegen vergoeding van de verzendkosten overnemen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee