Recent zijn op ons dak 8 panelen van 400 WP geplaatst, de Good WE GW3000D-NS omvormer heeft 2 strings. Ivm wat schaduw in de wintermaanden had ik de monteurs gevraagd om 2 strings van 4 panelen te maken. Ik kreeg toen als antwoord dat er minimaal 5 panelen in een string moeten. Is dit correct? Het lijkt me niet. Ik had zelf het idee dat de monteurs het zo snel mogelijk af wilden handelen om naar huis te kunnen.....
Vraag
Alle reacties
Het is wel degelijk aan te bevelen minimaal 5 panelen in een string te plaatsen. De efficiëntie gaat behoorlijk omlaag met maar enkele panelen per string en je krijgt mogelijk gedoe ivm het opstartvoltage.peterk72 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:25:
Recent zijn op ons dak 8 panelen van 400 WP geplaatst, de Good WE GW3000D-NS omvormer heeft 2 strings. Ivm wat schaduw in de wintermaanden had ik de monteurs gevraagd om 2 strings van 4 panelen te maken. Ik kreeg toen als antwoord dat er minimaal 5 panelen in een string moeten. Is dit correct? Het lijkt me niet. Ik had zelf het idee dat de monteurs het zo snel mogelijk af wilden handelen om naar huis te kunnen.....
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Het is correct. Opdelen in strings is zelfs slecht voor de werking van modern (post
1999 SMA optitrac) schaduw beheer.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.
Deze installateur snapt wat hij doet, 1 string is hier inderdaad zeker beter.
5 klopt ook, liever nog 6 zelfs. Anders valt de boel alsnog weg zodra er iets schaduw heeft.
5 klopt ook, liever nog 6 zelfs. Anders valt de boel alsnog weg zodra er iets schaduw heeft.
Interessant, zou je kunnen uitleggen hoe dat werkt of waarom dit zo is? Is schaduwbeheer makkelijker te doen als de spanning van de gehele string hoger ligt?Ronald schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:29:
Het is correct. Opdelen in strings is zelfs slecht voor de werking van modern (post
Hoe meer panelen in de string, hoe meer spanning hoe beter. Op mijn eigen dak de 8 panelen uitgebreid naar 12 en heb daardoor 2x zoveel opbrengst op een zonnige dag van oktober tot maart ondanks dat er 4 panelen schaduw (verstrooide schaduw van bomen) hebben.
Welke panelen heb je? 400Wp zegt niet heel veel Anders dat V x A = 400W.peterk72 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:25:
Als je bijvoorbeeld SunPower panelen hebt zoals ik dan heb je 4x +/80V max spanning = 320V op je string staan. Sluit je deze 8x80v aan heb je een te hoge spanning voor je omvormer. Echter heb je zoals ik in een ander dakpakket 4x Ja Solar met 39V max spanning heb je ongeveer de helft (160V) in je string van vier. Ik gok dat je geen SunPower panelen hebt maar meer een soortgelijk paneel als de Ja Solars. In dat geval zou 8x 40V = 320V goed kunnen op die omvormer qua voltage. Je omvormer start al vanaf 80V met energie te leveren, het zij weinig maar goed, Dit haal je al relatief snel met 4 panelen...
Amperage is hierbij even niet belangrijk, zolang ze niet over de kortsluit-amperage gaan van je omvormer (13,8Ampere zag ik in de spec sheet).
Afhankelijk van je paneel en de ligging van het pakket (inclusief eventuele schaduwwerking) zou het beter kunnen zijn om 2x4 te leggen of 1x8. Op mijn garage ligt het ook in 2x4 ipv 1x8. Dit vanwege het feit dat een rij amper zon krijgt in de winter door schaduwwerking, vanaf eind februari/begin maart staat de zon weer hoog genoeg voor die rij. Om de andere rij niet te belemmeren heb ik ze afzonderlijk aangesloten op een eigen tracker. Dit is duidelijk terug te zien, de ene rij heeft soms slechts 200w productie terwijl de andere rij al naar de 800w gaat bijvoorbeeld.
Zwaar weekend gehad zekerklump4u schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:18:
Opstart voltage is 80 Watt tot 550 Watt, dus had best gekund met 2 keer 4 panelen, zal een beetje schelen maar het werkt zeker.

Het werkt wel maar zal wat inefficiënt zijn en relatief vaak uitvallen. Veel geklik van de omvormer. Als het even kan zou ik dat proberen te voorkomen
[Voor 24% gewijzigd door de Peer op 05-02-2023 21:59]
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
In panelen zitten een aantal bypass diodes parallel met een substring van 18-24 cellen.Jan1337 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:49:
[...]
Interessant, zou je kunnen uitleggen hoe dat werkt of waarom dit zo is? Is schaduwbeheer makkelijker te doen als de spanning van de gehele string hoger ligt?
Een substring met schaduw heeft een hogere interne weerstand. Laat de omvormer de spanning zakken dan ontstaat een negatieve spanning over dat paneel deel en gaat diode geleiden waardoor de rest van het systeem zonder belemmering werkt.
De omvormer kan de spanning beperkt laten zakken. Zie Vmpp bereik in datasheet.
Met string van 4 zit je er bij de GoodWe heel dicht bij, en ook dicht bij de minimum opstart spanning
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.
Weekend valt wel mee.de Peer schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:56:
[...]
Zwaar weekend gehad zeker
Het werkt wel maar zal wat inefficiënt zijn en relatief vaak uitvallen. Veel geklik van de omvormer. Als het even kan zou ik dat proberen te voorkomen
Panelen die 30 volt doen zitten al 40 volt boven het minimum van 80volt van de omvormer, omvormer is niet van bekend dat die schaduw management heeft, het zal niet optimaal zijn maar het werkt zeker.
14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.
Doet de genoemde Goodwe dat ook allemaal?Ronald schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:57:
[...]
In panelen zitten een aantal bypass diodes parallel met een substring van 18-24 cellen.
Een substring met schaduw heeft een hogere interne weerstand. Laat de omvormer de spanning zakken dan ontstaat een negatieve spanning over dat paneel deel en gaat diode geleiden waardoor de rest van het systeem zonder belemmering werkt.
De omvormer kan de spanning beperkt laten zakken. Zie Vmpp bereik in datasheet.
Met string van 4 zit je er bij de GoodWe heel dicht bij, en ook dicht bij de minimum opstart spanning
Ja het ging me vooral over je Wattsklump4u schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:04:
[...]
Weekend valt wel mee.
Panelen die 30 volt doen zitten al 40 volt boven het minimum van 80volt van de omvormer, omvormer is niet van bekend dat die schaduw management heeft, het zal niet optimaal zijn maar het werkt zeker.

Goodwe heeft zeker schaduw management.
En 40v boven het minimum vind ik wel krap.
[Voor 5% gewijzigd door de Peer op 05-02-2023 22:08]
Aangepastde Peer schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:06:
[...]
Ja het ging me vooral over je Watts![]()
Goodwe heeft zeker schaduw management.
En 40v boven het minimum vind ik wel krap.

Dan zeker gewoon alles in een string, wist niet dat de Goodwe dat had.
@klump4u er is letterlijk geen omvormer op de markt die ik op het forum langs heb zien komen die geen schaduw beheer heeft.
Er zijn hooguit verschillen in de tijd die het duurt om een incorrect lokaal maximum te detecteren.
Er zijn hooguit verschillen in de tijd die het duurt om een incorrect lokaal maximum te detecteren.
Pagina: 1