Toon posts:

Gloednieuwe PC - Bij afsluiten / slaapstand crashed monitor

Pagina: 1
Acties:

• JelleL
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-02 17:05
Gisteren mijn nieuwe PC in elkaar gezet. Voor hardware zie hieronder.

Alles draait goed, temperaturen zien er perfect uit, maar heb sinds gisteren 3x iets vreemds meegemaakt.
Wanneer ik afsluit of de pc uit zichzelf in slaapstand gaat, crashed mijn hoofdmonitor, en daardoor lijkt ook mijn pc vast te lopen (ik heb 2x de LG 24qp750, aan elkaar ge daisy-chained, met de pc verboden via DP).

Wat er gebeurt is het volgende:

Tijdens het afsluiten of overgaan op de slaapstand freezed mijn monitor soms. Je ziet bijv. nog wel de muis, maar je kan hier helemaal niks meer mee doen. Hierna komt mijn monitor in een soort kleuren cycle terecht. Het scherm krijgt één kleur en verandert continu van kleur na een paar seconden (wit, geel, rood, blauw etc), lijkt bijna wel een soort dode-pixel test. Voor de rest kan ik niks doen met de monitor, de aan/uit knop doet niks, ik kan geen andere source kiezen etcetera.

het vreemde daarnaast is dat mijn PC ook vast lijkt te lopen. Hij gaat nooit helemaal uit (te zien aan de RGB verlichting in de kast en de fans die blijven draaien). De enige oplossing is om de stroomkabel volledig uit mijn monitor te trekken. Hierna sluit de PC zichzelf wel netjes af een wanneer ik mijn monitor weer aan het stroom leg lijkt deze het doodleuk weer te doen.

Voor de rest geen enkel probleem gemerkt aan mijn GPU met bijvoorbeeld gamen. Ik zou verwachten dat als het een GPU probleem zou zijn ik ook andere problemen zou ervaren. Daarnaast zou ik verwachten dat een probleem met mijn GPU geen effect zou moeten hebben op mijn monitor en deze nog wel bedienbaar zou moeten zijn.

Ik heb de LG driver gedownload en geïnstalleerd, maar hierna is het toch nog een keer gebeurd.

Ik heb echt geen idee waar ik het moet zoeken (PC? monitor) en heb voor de rest ook nog nooit problemen gehad met mijn schermen.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en waar ik kan beginnen te zoeken voor een oplossing?

Alvast bedankt!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:59
Probeer eens de monitoren anders aan te sluiten. Dus zonder daisy chain of via HDMI.

• JelleL
Ga ik proberen, maar zou daisy chainen niet gewoon moeten werken?
Daarnaast nog een tweede ding wat me net te binnen schiet - de monitoren crashen ook wanneer ik in de beeldscherminstellingen HDR aanzet. Dan verliest het tweede scherm volledig beeld en het eerste scherm laat om en om een paar seconden beeld zien gevolgd door een zwart scherm.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:01
Als je problemen geeft dan zal je moeten troubleshooten.
Versimpel de setup door bv 1 monitor te gebruiken en bv ook andere kabels en kijk of het dan wel goed gaat bv

Is het wel een nieuwe installatie van Windows en geen gebruikte van bv een ander systeem?
Als het een een oudere install is van Windows doe zeker een nieuwe install
Verder welke driver gebruik je voor de 4070ti?
Alle drivers zoals chipset ect wel geinstaleerd?

[Voor 52% gewijzigd door freaky35 op 05-02-2023 17:34]

• JelleL
freaky35 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:29:
Is het wel een nieuwe installatie van Windows en geen gebruikte van bv een ander systeem?
Als het een een oudere install is van Windows doe zeker een nieuwe install
Verder welke driver gebruik je voor de 4070ti?
Alle drivers zoals chipset ect wel geinstaleerd?
Ja, het is een gloednieuwe installatie van Windows 11.
Ik gebruik de GeForce Game Ready Driver voor mijn 4070ti
Als het goed is heb ik voor de rest alle drivers geïnstalleerd. Is er een mogelijkheid om dit te controleren?

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:13
Misschien voor de Daisy chain ander soort kabel nodig ofzo? Maar ik zou gewoon 2 aansluitingen vanaf de gpu gebruiken.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-03 16:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Jammer dat er geen diagnostic led op zit. Ik heb zoiets ook gehad en bij mij stond dan de led op 40 als het gebeurde. Dit is ineens automagisch opgelost en nooit geweten wat het was.

Ik heb wel een keer alle DP kabels vervangen omdat ik het idee had dat het daarvandaan kwam maar het is daarna ook een aantal keer gebeurd en ineens ging alles goed.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• JelleL
3 maal is scheesprecht I guess... Heb er sinds dit bericht geen één keer meer last van gehad.

• 1stFox
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-03 14:32
Als hij het weer eens doet, kan je de 12pin connector eens checken?
Ik heb de zelfde 4070ti en de mijne gaf de zelfde problemen maar viel ook random uit tijdens het gamen.
bij de 6e keer bleef hij zelfs uit en gaf de kaart zelf een Witte LED wat power issues zou aanduiden.

De 12pin kabel was inderdaad aan het smelten en er zaten schroeiplekken op de aansluiting op de kaart zelf.
Ik ga vanmiddag even met de leverancier babbelen.

geen OC gedaan btw, gewoon basis instellingen en laatste game ready driver.

• JelleL
1stFox schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:52:
Als hij het weer eens doet, kan je de 12pin connector eens checken?
Ik heb de zelfde 4070ti en de mijne gaf de zelfde problemen maar viel ook random uit tijdens het gamen.
bij de 6e keer bleef hij zelfs uit en gaf de kaart zelf een Witte LED wat power issues zou aanduiden.

De 12pin kabel was inderdaad aan het smelten en er zaten schroeiplekken op de aansluiting op de kaart zelf.
Ik ga vanmiddag even met de leverancier babbelen.

geen OC gedaan btw, gewoon basis instellingen en laatste game ready driver.
Dat klinkt niet fijn. Heb wel random andere kleine issues, GTA V alle settings op max geeft soms (een paar seconden) opeens een FPS drop (van 75 naar bijv 45). Na een paar seconden knalt ie weer omhoog en blijft hij netjes op 75 zitten. GPU use blijft zo rond de 80% hangen volgens Microsoft Game Bar.

Geen idee of de dingen met elkaar te maken hebben, is voor mij allemaal relatief nieuw en heb altijd een kant en klare game pc gekocht. Merk toch dat ik me bij mijn eerste eigen build toch wat meer zorgen maak :P

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:42

M2M

medicijnman

JelleL schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:23:
[...]

Dat klinkt niet fijn. Heb wel random andere kleine issues, GTA V alle settings op max geeft soms (een paar seconden) opeens een FPS drop (van 75 naar bijv 45). Na een paar seconden knalt ie weer omhoog en blijft hij netjes op 75 zitten. GPU use blijft zo rond de 80% hangen volgens Microsoft Game Bar.

Geen idee of de dingen met elkaar te maken hebben, is voor mij allemaal relatief nieuw en heb altijd een kant en klare game pc gekocht. Merk toch dat ik me bij mijn eerste eigen build toch wat meer zorgen maak :P
Dat heeft nagenoeg altijd te maken met bloatware rommel. Stukken software die dus roet in het eten gooien. RGB-aanstuur meuk, die logitech ghub rommel of de virusscanner die besluit alles door de scanner te halen.

Maargoed, het beste wat je kunt doen, is loggen en de process explorer ernaast open zetten. Die laatste is een wat uitgebreidere task manager, waarmee ook historische CPU-usage data zichtbaar te maken is. Weet je in ieder geval welk proces er verantwoordelijk is voor de vertraging en hickups.

-_-

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee