Toon posts:

Duurzaam alternatief voor Amazon

Pagina: 1
Acties:

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:50
For what it's worth, ik heb vandaag mijn Amazon account stop gezet. Het is een bedrijf dat geen échte interesse toont in de klimaatopwarming. Los daarvan zet het (mij) veel te hard aan om zonder nadenken teveel dingen te kopen, die ik eigenlijk niet nodig heb.

Kent iemand een alternatieve (BeNeLux/lokale) online store voor dingen die niet tweedehands kan vinden en een befrijf die (liefst aantoonbaar) klimaatopwarming wel serieus neemt?

Mag duurder zijn dan Amazon. Ik heb me toch voorgenomen om véél minder te kopen dan ik ervoor deed.

Dank

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:53
Vind coolblue een prima webshop en ze plaatsen nog zonnepanelen ook d:)b

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dus je zoekt een one-stop-shop voor alles en dan het liefst moeten zij iets duurzaams doen zodat jij met een goed geweten kan consumeren?
bucovaina89 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:19:
Los daarvan zet het (mij) veel te hard aan om zonder nadenken teveel dingen te kopen, die ik eigenlijk niet nodig heb.
Minder consumeren, en dat wat je koop lokaal geproduceerd en lokaal kopen is het enige wat je kan doen.

[Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 05-02-2023 15:24]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• bucovaina89
@Nopheros: 2/3e van de kWp hier op en aan het huis heb ik zelf geplaatst én tweedehands gescoord 😉😎

• bucovaina89
@fsfikke : helemaal gelijk. Maar mijn vraag is meer, welke winkels/online stores zijn wél bezig met het milieu?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:50

Cheezus

Luiaard

Ik heb me toch voorgenomen om véél minder te kopen dan ik ervoor deed.

Dank
Dat is de enige duurzame oplossing. Of een product dat aan de andere kant van de wereld wordt gemaakt, hiernaartoe wordt verscheept, vervolgens naar diverse magazijnen wordt vervoerd en ten slotte naar jouw voordeur gebracht door shop A of shop B is verkocht maakt qua duurzaamheid geen reet uit.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

bucovaina89 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:25:
@fsfikke : helemaal gelijk. Maar mijn vraag is meer, welke winkels/online stores zijn wél bezig met het milieu?
Geen, wel heb je shops die zich precies jou als doelgroep hebben. Jou een groen gevoel geven zodat je gewoon verder gaat met spullen kopen en dan ook nog eens met een veel hogere marge.
Het klinkt een beetje erg als greenwashing, “welke partij is er die mijn impact op het milieu wegneemt zodat ik gewoon door kan gaan met m’n leven zoals altijd”.

Grote online warenhuizen zijn op efficiëntie gericht, dat gaat per definitie in tegen duurzaam.

[Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 05-02-2023 15:31]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:15

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Maar welke spullen kocht je dan op Amazon?

Als je echt low CO2 wil en ook nog nieuw, poeh dan kom je op wat niches uit wellicht. Maar bedrijven die echt CO2 neutraal werken incl de webshop die ze allemaal verzameld en verkoopt. Dat is er volgens mij niet, mede omdat de maak bedrijven allemaal geoutsourcet zijn naar landen waar we het niet zien dat we op die manier de boel daar om zeep helpen.

Je hebt wel wat greenwashing bedrijven die vooral CO2 neutraal bezorgen maar als je daar je dezelfde laptop koopt als je bij Amazon wilde doen schiet het niet zo hard op natuurlijk.

• bucovaina89
@Barrycade : thx voor de positieve input. Misschien moet ik het gewoon maar afwachten wat het geeft. Wil ik iets, miss 2x nadenken waarom ik dat wil. Als ik het echt nodig heb, tweedehands zoeken, vind ik het niet tweedehands, nog eens laten bezinken waarom ik het dan zo hard nodig had.

• Automark
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:01
bucovaina89 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:25:
Ik denk dat dat vrijwel onmogelijk is. Webshops concurreren vrijwel alleen op prijs. En met lage marges kun je niet investeren in groene dingen.

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:56
Als het je gaat om producten, die gemaakt zijn om milieuvriendelijker alternatieven te bieden of zuiniger om te gaan met energie bijvoorbeeld, kun je bijvoorbeeld kijken bij https://www.eco-logisch.nl/. Een andere bekende is https://www.waschbaer.nl/shop/.

Verder richten de meeste meer ecologisch winkels zich op specifieke producten, dan op een breed assortiment (by Smyle heb je alleen tandpastatabletten, bij Boldking alleen gerecyclede scheermesjes, bij Fairphone alleen smartphones etc.).

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-03 09:56
For what it's worth, ik heb vandaag mijn Amazon account stop gezet. Het is een bedrijf dat geen échte interesse toont in de klimaatopwarming. Los daarvan zet het (mij) veel te hard aan om zonder nadenken teveel dingen te kopen, die ik eigenlijk niet nodig heb.

Kent iemand een alternatieve (BeNeLux/lokale) online store voor dingen die niet tweedehands kan vinden en een befrijf die (liefst aantoonbaar) klimaatopwarming wel serieus neemt?

Mag duurder zijn dan Amazon. Ik heb me toch voorgenomen om véél minder te kopen dan ik ervoor deed.

Dank
Na het lezen van het vetgedrukte denk ik dat jou probleem vooral zit in het feit dat dat je gewoon teveel impulsaankopen doet. Geen enkele webshop zal jou stoppen te kopen wat je niet nodig hebt.
Dan het duurzame.. Ga lekker in de stad je spullen halen. Op die manier hoeft er geen transport naar je huis te komen voor het bezorgen van artikelen die je niet nodig hebt. Doe dat op de fiets en je hebt direct een portie gezonde beweging en beperkt nog meer de belasting op het milieu.
Voor grote aankopen zal je dan nog wel moeten zoeken naar een oplossing.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee