Toon posts:

Esports/Content creator PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• ezboomin
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-02 09:38
Hi beste Tweakers!

Mijn 3/4-jaarlijkse PC update zit er weer aan te komen en ik ben op zoek naar advies om de build samen te stellen. Ik ben niet van plan om de komende jaren onderdelen te vervangen of mijn systeem zelf in elkaar te zetten. Ik laat dit liever gebeuren door een Azerty/Alternate of andere partij. Nu zag ik dat Azerty & Alternate de assemblage alleen uitvoeren wanneer je daar windows bij afneemt. Deze heb ik zelf al op een usb-stickie en ik heb vanuit mijn werkgever een geldige key. Mochten jullie hier iets op weten m.b.t. een partij die een windows-demo erop kan knallen of als jullie een andere workaround kennen, is deze van harte welkom. Ik dank jullie allen bij voorbaat voor jullie tijd en inzichten! ✌️

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn PC wordt voornamelijk gebruikt voor het spelen en streamen van Esport titels als League of Legends, Valorant, CS:GO. Met enige regelmaat worden ook grafisch zwaardere games zoals Warzone gespeeld. Alle games die ik speel draaien op een 1080p 240Hz scherm en het is voor mij dus van belang dat ik een zo hoog mogelijke FPS krijg. Over de Esports titels maak ik mij niet zo'n zorgen, maar het zou mooi zijn om ook bij Warzone rond de 240 FPS uit te komen. Daarnaast zou ik het fijn vinden om de vrijheid te hebben om nieuwe titels te kunnen spelen en streamen zonder performance loss.

Naast het gamen & streamen werk ik ook met Adobe Suit (PS/AE/Pr) en Vegas om content te maken en te renderen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is €3500,-, maar kan indien nodig uitlopen tot 4.000

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik had het volgende in gedachten:
RAM: 32GB DDR5
Opslag: 2TB SSD + 2 TB SSD/HDD (voor footage en games)
GPU: 4080 of soortgelijke AMD kaart (ben niet bekend met de pro's/con's van AMD vs. Nvidia
CPU: Ook hier niet echt op de hoogte van AMD vs. Nvidia verschillen.

Qua optionele componenten heb ik er een aantal, namelijk een capturecard, card reader en een DVD speler. De DVD speler is voor digitale foto's die ik met een wegwerpcamera maak en op een CD krijg, maar ik kan hiervoor natuurlijk ook een externe reader aanschaffen. (idem voor de card reader) Mocht het zo zijn dat een capture card van toegevoegde waarde is, zou ik deze erin kunnen zetten. Zou echter mooi zijn als de PC het ook zonder capture card aankan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stil systeem zou mooi zijn, maar verder heb ik geen harde eisen

Ga je overklokken?
Nee, zeker niet zelf. Er bestaat een kans dat ik dit uitbesteed aan een online 'PC optimize' kerel, maar hier ben ik nog niet zeker van.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben na een aantal dagen researchen voor mijn gevoel verder weg van huis dan toen ik begon. Ik zou graag de komende dagen in samenwerking met jullie tot een systeem uitkomen waarmee ik de komende 3/4 jaar vooruit kan.

Hier iets waarop ik zelf ben uitgekomen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-13900K Boxed€ 639,-€ 639,-
1MoederbordenMSI MPG Z790 CARBON WIFI€ 519,-€ 519,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4080 16GB GAMING OC€ 1.369,-€ 1.369,-
1BehuizingenLian Li Lancool III RGB - Zwart€ 159,90€ 159,90
1WaterkoelingDeepCool LS720€ 134,90€ 134,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 RGB F5-6400J3239G16GX2-TZ5RK€ 219,84€ 219,84
1VoedingenCorsair RM1000x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston NV2 2TB€ 114,69€ 114,69
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 178,90€ 178,90
Totaal€ 3.335,23

Nogmaals dank allemaal!

Denis

[Voor 29% gewijzigd door ezboomin op 05-02-2023 15:31]

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Azerty bied ook optie voor alleen assemblage.
https://azerty.nl/product...ssemblage-assemblage/7517

Warzone draait veel beter op AMD gpu's dan Nvidia GPU's.
https://www.techspot.com/...ce-rtx-4070-ti/#CoD_1440p

Hoeveel werk je met adobe en vegas? Is dit hobby-matig of ook GPU accelerated? Mogelijk dat je ook voldoende hebt aan QS.

Misschien dat een
uitvoering: Intel Core i7-13700K Boxed
+
uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB GDDR6
betere combinatie is voor jouw eisen.

De 13900K geeft 8 extra E-cores, die, voor zover ik kan zien, niks toevoegen aan jouw eisen.

• ezboomin
Thomg schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:47:
Azerty bied ook optie voor alleen assemblage.
https://azerty.nl/product...ssemblage-assemblage/7517

Warzone draait veel beter op AMD gpu's dan Nvidia GPU's.
https://www.techspot.com/...ce-rtx-4070-ti/#CoD_1440p

Hoeveel werk je met adobe en vegas? Is dit hobby-matig of ook GPU accelerated? Mogelijk dat je ook voldoende hebt aan QS.

Misschien dat een
uitvoering: Intel Core i7-13700K Boxed
+
uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB GDDR6
betere combinatie is voor jouw eisen.

De 13900K geeft 8 extra E-cores, die, voor zover ik kan zien, niks toevoegen aan jouw eisen.
Thanks, Thom! Je maakt een goed punt, ik ga erin duiken.

Wat betreft het werk in adobe en vegas, ben ik wel van plan om daar GPU acceleration te gebruiken.

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

ezboomin schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:56:
[...]

Thanks, Thom! Je maakt een goed punt, ik ga erin duiken.

Wat betreft het werk in adobe en vegas, ben ik wel van plan om daar GPU acceleration te gebruiken.
Heb je ook gezien/getest dat GPU acceleratie van een Nvidia kaart wat bied over de QS van de igpu?

• ezboomin
Thomg schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:58:
[...]

Heb je ook gezien/getest dat GPU acceleratie van een Nvidia kaart wat bied over de QS van de igpu?
Eerlijk gezegd heb ik het niet zo erg getest, heb op mijn huidige pc toendertijd een tutorial op youtube gevolgd om de software te optimaliseren. Zijn er cases waar de GPU accel averechts werkt?

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

ezboomin schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:47:
[...]

Eerlijk gezegd heb ik het niet zo erg getest, heb op mijn huidige pc toendertijd een tutorial op youtube gevolgd om de software te optimaliseren. Zijn er cases waar de GPU accel averechts werkt?
Nee, zo bedoel ik het niet.
AMD GPU is preferred als je Warzone speelt, maar werkt vaak wat minder fijner icm GPU acceleratie. Als in, mist ondersteuning. Als alternatieve oplossing kan je vaak de igpu van Intel gebruiken via QuickSync. In de meeste gevallen doet een igpu al vrijwel alles wat een Nvidia GPU kan doen voor acceleratie.
Zelf heb ik hier echter geen ervaring mee en durf ik hier geen harde uitspraken over te doen.

Pugetbench heeft wel wat resultaten, maar deze variëren erg wild voor meerdere redenen wat het lastig maakt hier een conclusie uit te trekken.
https://benchmarks.pugets...ecs=7900+xt#results-table

Misschien dat iemand hier wat concreter input op kan geven.

Kan je ook even delen wat je nu hebt?

• ezboomin
Thomg schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:07:
[...]

Nee, zo bedoel ik het niet.
AMD GPU is preferred als je Warzone speelt, maar werkt vaak wat minder fijner icm GPU acceleratie. Als in, mist ondersteuning. Als alternatieve oplossing kan je vaak de igpu van Intel gebruiken via QuickSync. In de meeste gevallen doet een igpu al vrijwel alles wat een Nvidia GPU kan doen voor acceleratie.
Zelf heb ik hier echter geen ervaring mee en durf ik hier geen harde uitspraken over te doen.

Pugetbench heeft wel wat resultaten, maar deze variëren erg wild voor meerdere redenen wat het lastig maakt hier een conclusie uit te trekken.
https://benchmarks.pugets...ecs=7900+xt#results-table

Misschien dat iemand hier wat concreter input op kan geven.

Kan je ook even delen wat je nu hebt?
Ah, zo. De voorkeur gaat bij mij wel uit naar game prestaties, dus als de AMD daarop beter scoort bij Warzone dan de Nvidia is die keuze voor mij opzich snel gemaakt. Viel mij trouwens op dat de XTX kaart (nog) niet beschikbaar is bij Azerty, dus daar zou ik even achteraan moeten bij ze.

Op dit moment is dit m'n systeem:

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Videokaart kan je relatief eenvoudig plaatsen, verzoek in de order om wel 2 kabels te trekken voor een videokaart al in bezit en bestel de 7900XTX bij megekko.

GPU plaatsen is heel erg makkelijk :)

Of je moet het doen ivm garantie?

Je gebruikte dus al een Nvidia GPU. Misschien even de GPU eruit halen en testen of je een verschil ziet in snelheid bij editen.

[Voor 21% gewijzigd door Thomg op 05-02-2023 22:02]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:34
Ik zou voor een RTX 4090 gaan met dit budget. De i9 is bijna niet te koelen, de i7 presteert al net zo goed in videobewerking/rendering als de vorige i9, in gaming scheelt het weinig met de huidige i9.

Als je RGB van zoveel mogelijk van één merk houdt kun je het met dezelfde software aansturen. Een moederbord zou geen €500 moeten kosten, welke features denk je nodig te hebben? Overweeg een ATX 3.0 voeding, die gaan beter om met pieken in stroomgebruik, zeker als je over een jaar of wat de videokaart gaat upgraden kan dat van belang zijn. Over de Kingston SSD hoor je de laatste tijd gemengde berichten.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 456,91€ 456,91
1MoederbordenGigabyte AORUS Z790 ELITE AX€ 295,-€ 295,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4090 GAMING OC 24G€ 1.969,-€ 1.969,-
1BehuizingenCorsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass Zwart€ 128,80€ 128,80
1WaterkoelingCorsair iCUE H150i Elite Capellix XT Zwart€ 239,89€ 239,89
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2D6000C36€ 179,90€ 179,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 1000W€ 169,90€ 169,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 139,-€ 139,-
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 215,-€ 215,-
Totaal€ 3.793,40

SiComputer assembleert ook, maar er zijn er vast nog wel meer te vinden.

[Voor 6% gewijzigd door martyw op 05-02-2023 22:54]

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Deze is goedkoper bij Azerty.
uitvoering: Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB

Maar verder vind ik 4090 (of 4080) vs 7900XTX nog wel een lastige.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee