Toon posts:

Welke breedte metalstud profielen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hybris132
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:04
Hoi mede tweakers,

Ik ga binnenkort een wandje zetten in één van de hele grote slaapkamers, zodat het er twee worden. Nu is het idee om metal studs te gebruiken en dan de volgende opzet.. Gipsplaat -> OSB plaat -> Metal stud met isolatie materiaal <- OSB <- Gipsplaat.

Maar, welke breedte van de profielen is nu aan te raden? 45mm, 50mm of 75mm?

Ik heb al gezocht of er nog grote verschillen zijn in draagkracht tussen de profielen, maar kon niet echt een eenduidig antwoord vinden :o .

Belangrijk is wel, er komen twee deuren in de muur. De rest van het huis is voorzien van Svedex opdekdeuren + opdek kozijn. Die zijn leverbaar in 70, 100, 115, 125 mm muurdikte. Dus ik moet ergens bij één van die diktes uit zien te komen.

Hieronder een plaatje van de te bouwen muur(tjes) + deuren.

Thanks!

Beste antwoord (via hybris132 op 05-02-2023 15:40)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:29
wij maken ze meestal 100

dubbel gips of 1 x gips + 12 mm osb aan beide kanten op een 50 mm profiel.

dikker is alleen nodig bij hogere ruimtes.

[Voor 17% gewijzigd door twain4me op 05-02-2023 14:54]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• twain4me
wij maken ze meestal 100

dubbel gips of 1 x gips + 12 mm osb aan beide kanten op een 50 mm profiel.

dikker is alleen nodig bij hogere ruimtes.

[Voor 17% gewijzigd door twain4me op 05-02-2023 14:54]

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:58

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Of als je evt meer geluidsisolatie wil tussen de ruimtes. Dikte is vrije keuze in die zin.

• twain4me
deWit schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:04:
Of als je evt meer geluidsisolatie wil tussen de ruimtes. Dikte is vrije keuze in die zin.
kan je beter een extra plaat gips toepassen de breedte van de "spouw" heeft maar zeer beperkt invloed op geluid

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:18
twain4me schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:13:
[...]

kan je beter een extra plaat gips toepassen de breedte van de "spouw" heeft maar zeer beperkt invloed op geluid
Als je hem vult met steenwol toch wel?

• twain4me
Navi schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:23:
[...]

Als je hem vult met steenwol toch wel?
Bij gelijke dikte wint gipsplaat het echt. puur vanwegen de grotere massa

Dus als je gaat va 50 naar 75 heb je of 25 mm steenwol of 25 mm extra gips. de functie van de spouw is met name veer in het massa veer massa principe die functie wordt niet heel anders bij 75mm tov 50mm

bij dikker is het overgens mel makkelijker om stopcontacten netjes in te pakken en als die dus vlak bij elkaar zitten is daar de geluidslek wel kleiner.

[Voor 15% gewijzigd door twain4me op 05-02-2023 15:31]

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03 15:54
Eens met Twain4me. De dikte van de C-stijlen, heeft voor de isolatie van contactgeluid weinig tot geen effect. Het gaat om het principe; massa-veer-massa. De dikte is afhankelijk van de hoogte, hoe hoger hoe dikker. Ik zou de ruimte sowieso opvullen met minerale wol ten behoeve van de luchtgeluidisolatie. Klinkt wand ook niet zo hol als je er tegenaan tikt.

Zou het gaan om thermische isolatie, dan is dikker wel beter uiteraard.

[Voor 13% gewijzigd door Fornoo op 05-02-2023 15:36]

• hybris132
Top, bedankt iedereen :). Dan ga ik voor de 50mm C-stijlen met 12mm osb en 12,5mm gips aan beide kanten en isolatie aan de binnenkant (wordt waarschijnlijk dan 50mm steenwol).

• twain4me
hybris132 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:40:
Top, bedankt iedereen :). Dan ga ik voor de 50mm C-stijlen met 12mm osb en 12,5mm gips aan beide kanten en isolatie aan de binnenkant (wordt waarschijnlijk dan 50mm steenwol).
kleine tips..

Vergeet niet om compriband rondom te plakken voor lucht dichting (belangrijkste stap qua geluid)
Na de eerste laag gips (of hout) naden zo veel mogelijk dicht kitten
Zorg dat bij de 2e laag naden niet overlappen met de vorige laag

Electra bij voorkeur niet aan 2 kantenvan de wand aanbrengen terwijl ze dicht bij elkaar zitten liever 1 stijl veder.

Mocht je willen stucen (filmen) kan het zijn dat je mooier uitkomt met 45mm C profielen.

• hybris132
twain4me schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:45:
[...]

kleine tips..

Vergeet niet om compriband rondom te plakken voor lucht dichting (belangrijkste stap qua geluid)
Na de eerste laag gips (of hout) naden zo veel mogelijk dicht kitten
Zorg dat bij de 2e laag naden niet overlappen met de vorige laag

Electra bij voorkeur niet aan 2 kantenvan de wand aanbrengen terwijl ze dicht bij elkaar zitten liever 1 stijl veder.

Mocht je willen stucen (filmen) kan het zijn dat je mooier uitkomt met 45mm C profielen.
Thanks voor de tips! Had toevallig al compriband gehaald :) . Goeie wbt elektra, had ik nog niet aan gedacht! En wbt het dichtkitten van de naden, kan dat gewoon met acrylkit of is er iets beters?

[Voor 5% gewijzigd door hybris132 op 06-02-2023 09:59]

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-03 22:22
Andere optie: cellenbeton blokken?
https://www.gamma.nl/asso...40x10-cm-g4-550/p/B513252

Zijn:
BRANDWEREND
GELUIDSISOLEREND
DUURZAAM
LICHT VAN GEWICHT
WARMTE ISOLEREND

• twain4me
The Fatal schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:26:
Andere optie: cellenbeton blokken?
https://www.gamma.nl/asso...40x10-cm-g4-550/p/B513252

Zijn:
BRANDWEREND
GELUIDSISOLEREND
DUURZAAM
LICHT VAN GEWICHT
WARMTE ISOLEREND
Schreeuw je daarom?

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-03 22:22
Was meer copy paste van een website:-)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee