Toon posts:

Welke AIO Intel 13600KF

Pagina: 1
Acties:

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09:23
Beste tweakers,

Zins gister een Intel 13600KF op een Asus B760 Gaming F Strix van Asus in het systeem gezet. De case is een Corsair 5000D alles loopt perfect maar het enigste waar ik al wel een beetje bang voor was. De temperatuur van de CPU. Op moment zit er een Noctua nh-u12a als koeler op maar de temperatuur loopt maximaal op naar 98 graden in 4K gamen. Dit is natuurlijk niet constant gemiddeld zit hij op zon 80 graden en idle in Windows tussen de 30 en 40.

Nu kan ik geloof ik de power limit wat omlaag zetten maar ik begrijp niet helemaal hoe ik dit moet doen in de bios. Ik zag ook in de bios iets over turbo stand voorbij komen is dat nog iets om uit te zetten? Ben niet zo van het undervolten etc omdat ik het systeem gewoon stabiel wil houden.

Wat ook nog zou kunnen is een 360 AIO alleen ben ik altijd wat huiverig geweest vanwege extra component namelijk de pomp die stuk kan of lawaai maakt bijvoorbeeld.

Wat zou een goeie AIO zijn eventueel gezien de Corsair 5000D groot genoeg is lijkt me een 360 prima kunnen. Nog belangrijker gaat dit helpen om de temps naar beneden te krijgen?

Ik hoef geen lampjes etc en het liefst zet ik mijn 120mm 1200rpm Noctua fans erop.

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:12
Wat is nu precies het probleem van die temperatuur? Want 80 graden (98 graden max) is aan de hoge kant, maar merk je er ook wat van? Klokt 'ie vanzelf terug en heb je daardoor slechtere prestaties? Of zie je alleen een nummertje dat je niet aanstaat?

En heb je er niet te veel of te weinig koelpasta op gedaan?

The devil is in the details.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Draai eerst even CPU-z om te zien welk voltage er op je CPU staat tijdens gamen, Asus wil deze nog wel eens erg hoog zetten waardoor je temps zo hoog worden.

https://rog.asus.com/foru...-strix-b760-f-gaming-wifi

Voltage iets verlagen zal een stuk schelen qua temps en ook op de energierekening.

[Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 05-02-2023 13:27]

• JWFpeters
Hahn schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:26:
Wat is nu precies het probleem van die temperatuur? Want 80 graden (98 graden max) is aan de hoge kant, maar merk je er ook wat van? Klokt 'ie vanzelf terug en heb je daardoor slechtere prestaties? Of zie je alleen een nummertje dat je niet aanstaat?

En heb je er niet te veel of te weinig koelpasta op gedaan?
Ik merk er niks van verder geen gestotter of wat dan ook. Kom van de 12700k of die liep wel wat koeler. Het niet aanstaan is ook een groot woord alleen er zit natuuurlijk een vrij kleine Noctua op en de 13th gen staat er niet echt om bekend lage temps te draaien dus onverwacht is het ook niet.

• Hahn
JWFpeters schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:32:
[...]

Ik merk er niks van verder geen gestotter of wat dan ook. Kom van de 12700k of die liep wel wat koeler. Het niet aanstaan is ook een groot woord alleen er zit natuuurlijk een vrij kleine Noctua op en de 13th gen staat er niet echt om bekend lage temps te draaien dus onverwacht is het ook niet.
Je merkt er niks van, maar je wilt wel mogelijk €100+ eraan uitgeven om de koeling te verbeteren. Dat noem ik toch een geval van 'niet aanstaan' ;)

Maar, je geeft geen antwoord op mijn vraag over koelpasta. Daar al naar gekeken?

• JWFpeters
Haha ach als het beter kan is dat altijd goed toch? En de Noctua kan ik prima verkopen dus kleine investering voor 10 graden minder vind ik dan wel de moeite.

Koelpasta is goed maar dat moet je van me aannemen haha idle temps zijn verder goed.

Normaal had ik ook een kleinere case waardoor ik een AIO (kleine) nooit zo de moeite vond.

[Voor 15% gewijzigd door JWFpeters op 05-02-2023 13:43]

• Hahn
JWFpeters schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:40:
Haha ach als het beter kan is dat altijd goed toch? En de Noctua kan ik prima verkopen dus kleine investering voor 10 graden minder vind ik dan wel de moeite.

Koelpasta is goed maar dat moet je van me aannemen haha idle temps zijn verder goed.

Normaal had ik ook een kleinere case waardoor ik een AIO (kleine) nooit zo de moeite vond.
Ik dacht je te kunnen helpen door je mogelijk €100+ te besparen, maar blijkbaar wil je gewoon een AIO-koeler en is er verder eigenlijk niet echt een probleem :+ Maar ik heb verder geen ervaring met AIO-koelers, dus dan houdt het voor mij op hier :)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Arctic 2x140mm (280)

uitvoering: Arctic Liquid Freezer II 280

[Voor 76% gewijzigd door Hackus op 05-02-2023 13:51. Reden: product]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• JWFpeters
Hahn schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:48:
[...]

Ik dacht je te kunnen helpen door je mogelijk €100+ te besparen, maar blijkbaar wil je gewoon een AIO-koeler en is er verder eigenlijk niet echt een probleem :+ Maar ik heb verder geen ervaring met AIO-koelers, dus dan houdt het voor mij op hier :)
Zal straks even screens maken van info na gamen wellicht dat als je mij gerust stelt dat het verder goed is je me alsnog 100,- man besparen ;)

• Hahn
JWFpeters schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:53:
[...]

Zal straks even screens maken van info na gamen wellicht dat als je mij gerust stelt dat het verder goed is je me alsnog 100,- man besparen ;)
Als er niks hapert en niks vastloopt, dan is er niks aan de hand. Processors klokken vanzelf terug als ze écht te warm worden (en dat levert haperingen op).

98 graden zit tegen de limiet aan, vaak gaan ze bij 90-100 graden terugklokken, en iets koeler zou beter zijn voor de langere duur, maar het is niet alsof de levensduur zal halveren. En ik gok dat je ook geen 12+ uur per dag zal gamen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Core voltage op 1.275v zetten, maar ben wel benieuwd hoe het nu staat.
edit: kan wel op 5400MHz op dit voltage

[Voor 23% gewijzigd door Hackus op 05-02-2023 14:59]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• JWFpeters
Idle (2de screen) en game(1ste screen) (Forza Horizon 5 4k) heb in de BIOS Intel Adaptive Boost functie en 1 turbo functie uit gezet bij power management heb het idee dat de performance in de game niet slechter is maar dit zijn wel hele gunstige temps/watts en lage clocks haha

Met Intel Adaptive Boost aan doet ie hetzelfde als hierboven dus dan moet het die turbo optie zijn die er dan zon hete boel van maakt.

[Voor 9% gewijzigd door JWFpeters op 05-02-2023 19:12]

• JWFpeters
Dit is met beide aan. Normaal gedrag dus.....

125watt Long term power limit. Short term 181watt

[Voor 33% gewijzigd door JWFpeters op 05-02-2023 21:14]

• JWFpeters
Nou 100watt long therm en 125 short term tempert de boel aardig zonder echt langzaam te worden dus denk dat dit wel een aardige afstelling is.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:25
Zoals erboven ook al is gezegd staat je voltage veel te hoog. Was op mijn moederbord standaard ook zo, heb hem op 1.245V gezet en de P/E cores op 5400/4300. De temperaturen daarna waren meteen geweldig.

Gebruik zelf een Arctic 360 maar ook zonder zo'n cooler gaat een verlaagd voltage (gewoon beetje mee experimenteren) heel veel uitmaken qua temperatuur en geheel niks (tenzij te laag voltage) qua performance.

Nickname does not reflect reality

• JWFpeters
Ja maar ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten veranderen en wil zeker geen instabiel systeem…..

Ik heb heel veel opties van voltage (Asus) en wil het niet verkeerd invullen en dan de boel slopen.

[Voor 34% gewijzigd door JWFpeters op 06-02-2023 22:44]

• JWFpeters
Brad Pitt schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:17:
Zoals erboven ook al is gezegd staat je voltage veel te hoog. Was op mijn moederbord standaard ook zo, heb hem op 1.245V gezet en de P/E cores op 5400/4300. De temperaturen daarna waren meteen geweldig.

Gebruik zelf een Arctic 360 maar ook zonder zo'n cooler gaat een verlaagd voltage (gewoon beetje mee experimenteren) heel veel uitmaken qua temperatuur en geheel niks (tenzij te laag voltage) qua performance.
Heb de voltage omlaag gezet maar in Windows blijft ie maar 1.4..... zeggen.....

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:27

Dark

who tweaked the light?

kijk je naar VID voltage of Vcore sensor van je moederbord?

• JWFpeters
Zag idd dat ik verkeerd keek......

Alleen de vcore dan omlaag? Zie sommige ook core clock vast zetten bijvoorbeeld?

• Dark

Dark

who tweaked the light?

VID is eigenlijk wat de CPU vraagt, maar dat is niet gelijk aan wat je moederbord geeft.

• JWFpeters
Hier ben ik nu op gekomen.... na een half uur Forza Horizon 5 race op 4k 120fps

https://tweakers.net/i/Wew1u0nq0MzD4lt3Vpq9uVcBDbc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oIKhv2QfjEucCVn8Zz9lKp0m.png?f=user_large

[Voor 4% gewijzigd door JWFpeters op 07-02-2023 12:45]

• Brad Pitt
JWFpeters schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:45:
Hier ben ik nu op gekomen.... na een half uur Forza Horizon 5 race op 4k 120fps

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is toch helemaal prima! Je haalt de geadverteerde cpu clocks en de temperatuur is wayyy lager.

Nu kan je nog een beetje finetunen maar de basis is perfect zo.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ja dat zijn mooie waarden om van uit te gaan. Wat me opvalt is dat je OC er nu af is en dat Bclock kennelijk op auto een fractie onder de 100MHz. zit waardoor je op 5089MHz uitkomt inplaats van 5100 rond. Als je dat laatste een punt vindt kan je proberen Bclock eens op 100,25 MHz of iets dergelijks in te stellen om te kijken of je dan wel op ronde getallen uitkomt. 100.25 is een gokje van mijn kant, lijkt erop dat je iets van 51x 0,25 tekort komt daar, doet natuurlijk in feite weinig kwa performance, dus niet echt zorgelijk.

Andere tips:
- tjmax instellen op 95C, dat is meen ik de juiste waarde voor deze CPU, auto setting wijkt daar soms van af.
- Load Line calibration: van laag naar hoog proberen, liefst zo laag mogelijk houden. Dit is hoeveel Vcore inzakt onder belasting, en zolang het stabiel is geeft het niet als het inzakt, hoe minder voltage je nodig hebt, hoe minder heet de boel wordt.(wel even proberen welke setting laag en welke hoog is, dat kan verschillen per moederbord)
- Powerlimits kan je gerust op 181 of zelfs wat hoger laten staan. Dat gaat over de pieken maar daar kom je normaal niet in de buurt.
- Gebruik HWinfo64 als je weer OC probeerd, die geeft ook informatie over de beperkende factoren, zoals thermal throttling, temperature exceeded, power limit exceeded en nog wat zaken.

-

• JWFpeters
Heb nu alles stock staan geloof ik op de vcore na dan. En de P1 op 125 watt en p2 188watt dat is ook standaard settings had ik het idee.

Over die load, dat had ik idd gevonden maar dat is in de Asus bios anders dan omschreven wordt op YouTube snapte dat niet helemaal.

Zolang die stock nu op de goede snelheden draait met minder temperaturen is het voor mij al snel goed zolang ie niet crash natuurlijk….. vooralsnog niet.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Prima, als je zo tevreden bent, gewoon zo houden. inderdaad is 125W de normale standaard lange duur instelling. Veel biosen nemen hier een loopje mee, maar dat kan verschillen per moederbord en per versie bios.

• JWFpeters
Wel maf van 86 graden naar 62...... waarom dit Intel dit niet zelf goed?

• Brad Pitt
JWFpeters schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:38:
Wel maf van 86 graden naar 62...... waarom dit Intel dit niet zelf goed?
Intel doet dit prima, de moederbord fabrikanten pompen echter vaak een te hoog voltage naar de cpu, waarschijnlijk om in benchmarks of zo hogere resultaten te krijgen.

Toen ik de 13600K in mijn MSI moederbord prikte liep deze ook meteen naar de 100 graden en throttlede als een gek. Kreeg ook meer dan 1.4V voor zijn mik.

Nu in CB20 en zo blijft het rond de 75 graden. Nu zijn de cpu's wel ontwikkeld om tot bijna 100 graden prima te functioneren maar ik vond het geluid van de fans t.o.v. de performance winst het niet waard. Nu onhoorbaar bij idle en een licht gezoem op maximale (5400/4300 @ 1.245V) snelheid. Echt helemaal prima.

• JWFpeters
Nou ben ik niet zo van het benchen maar als ik nu ook de klokspeeds haal etc dan is de score toch hetzelfde? Zie namelijk geen verschil in clokspeeds......

• Brad Pitt
Dit is allemaal perfect zo. Op een B-serie chipset moederbord kan je sowieso niet alles aanpassen om het absolute maximum uit je processor te halen dus wat je nu hebt is super. Zou het lekker zo laten en genieten van je nieuwe onderdelen :)

• JWFpeters
Thx voor de hulp in ieder geval ben er vooralsnog blij mee!

Morgen komt er nog een setje Kingston FURY 32 GB DDR5-6000 Kit (aanbieding) binnen van Kingston (nu 4800mhz Corsair) en dan zou ik toch even voorruit moeten kunnen met deze pc ;)

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Besef wel dat een game testen nog wat anders is dan een test die echt de CPU maximaal belast zoals cinebench ofzo, dan zou de temperatuur nog best eens een stukje hoger kunnen zijn, maar het lijkt erop dat je daar met deze instellingen meer dan genoeg headroom voor hebt.

• JWFpeters
In Destiny 2 gaat er iets niet helemaal goed...... behoorlijke drops cpu werd ook maar 54 graden haha

• Dark

Dark

who tweaked the light?

JWFpeters schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:32:
In Destiny 2 gaat er iets niet helemaal goed...... behoorlijke drops cpu werd ook maar 54 graden haha
-USEALLAVAILABLECORES geprobeerd als launch option?

• JWFpeters
Dark schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:38:
[...]

-USEALLAVAILABLECORES geprobeerd als launch option?
Dat moet dan in de bios staan neem ik aan? Kan ik niet vinden namelijk.......

[Voor 7% gewijzigd door JWFpeters op 07-02-2023 22:20]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

nee dat is bij destiny 2, bij de snelkoppeling of in steam bij de launch options

• JWFpeters
Dark schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:24:
nee dat is bij destiny 2, bij de snelkoppeling of in steam bij de launch options
Meen je, dat zegt me niks ga dat morgen even checken…..

• JWFpeters
Kom er vooralsnog niet uit zonder undervolt zit ik op 88 graden tijdens gamen.

Met undervolt temperaturen goed, clocks goed maar onspeelbare frame drops in voornamelijk Destiny 2, Forza Horizon 5 had ik er naar mijn idee niet echt last van…….

Wat ik nu gedaan heb is in de via voltage van 1.245 invullen verder helemaal niks. Is dit wel de goede manier? (Asus B serie moederbord)

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Destiny 2 is echt slecht geoptimaliseerd, als ik eens google op "destiny 2 performance issues" blijkt dat er veel soortgelijke problemen zijn.

Ik weet niet precies welke settings je op dat moederbord allemaal hebt, maar je kan eens monitoren wat je vcore en temperatuur precies doet bij belasting van de CPU.

Zoals gezegd HWiNFO64 gebruiken, dan kan je ook grafiekjes laten zien van elke sensor, en kijken of de CPU throttled of dat er andere beperkende factoren optreden bij CPU. Gebruik dan cinebench r23 en laat dat 10minuten draaien, dan heb je een goed overzicht van er gebeurd bij maximale CPU belasting.

• JWFpeters
Heb hem nu op 1.325 gezet nu geen problemen meer en lage temps vooralsnog…

[Voor 10% gewijzigd door JWFpeters op 11-02-2023 00:43]

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-03 16:29
Ik zou me toch iets meer verdiepen in de settings van de 13600K. In de bios kan je veel optimaliseren, net wat je nodig hebt.

Als je bijvoorbeeld alleen veel gamed, kan je de hyperthreading uitzetten. Een E core is sneller dan een hyperthreading thread. Daarom niet je E cores uitzetten en hyperthreading aan laten staan.

Ik heb het bij mijn 13700K en hij is daardoor iets stiller ook nog, omdat hyperthreading een deel van de P core is qua hittespreiding. De E cores zijn apart in de gehele chip.

En als je de optie in de BIOS vindt van max temperatuur, hoef je alleen die terug te zetten van 100 graden naar 90 of 85 graden. Dat is goed genoeg. Tegenwoordige Intel en AMD processors kunnen makkelijk dat soort temperaturen verdragen.

• JWFpeters
Hypertreating heb ik vandaag wel voorbij zien komen. Een Max temp nog niet…..

Maar de snelheid vast zetten heeft dat nog voordelen want dat zie ik ook vaak voorbij komen……

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
JWFpeters schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 00:42:
Heb hem nu op 1.325 gezet nu geen problemen meer en lage temps vooralsnog…
Als dit werk zou ik er niks meer aan doen.

• JWFpeters
Weet iemand waarom Forza Horizon 5 op 1.245v geen fps dips krijgt en Destiny 2 wel? Op 1288 (1.300 in de BIOS) lijkt het overigens wel prima te gaan ( even wat meer testen)

Wil alleen wel de core ratio omhoog hebben iets als het kan maar dat lukt op 1 of andere manier niet..... of komt dit omdat het een B760 moederbord is? Mocht dit zo zijn wat zijn dan de belangrijkste instellingen core voltage dan omlaag en de power limit 125watt p1 en p2 181watt? Rest op auto laten?

En ik kan All core ratio in de bios niet aanpassen. Als ik 54 intyp veranderd het gelijk weer naar 51……..

[Voor 25% gewijzigd door JWFpeters op 12-02-2023 12:39]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor 5400MHz heb je hoger Vcore/ Core Voltage voor nodig zoals ik eerder als schreef.
Verder ben je beperkter met B bordje tov Z en is de PCB&VRM ook van belang

[Voor 31% gewijzigd door Hackus op 12-02-2023 14:40]

• JWFpeters
Dan undervolt ik hem alleen ben verder niet op zoek naar meer snelheid ofzo loopt allemaal als een trein zo.

Alleen even de goede undervolt setting vinden dan want om 1 of andere vage reden vind Destiny 2 1.245v niet goed…… terwijl vooralsnog lijkt dat op 1.280 die problemen er niet zijn of in ieder geval minder.

Forza Horizon 5 maakt het helemaal niks uit daar loopt beide goed. En op 1.245 met game is 55 graden de Max temperatuur onder gamen. Wat dan wel weer heel netjes is. Zal eens kijken waar de temps op komen op 1.280v zal niet veel hoger zijn vermoed.

Vandaag eerst nog even druk geweest met solderen voor de Noctua fans op de RTX4080 dat is nu klaar dus kan ik weer even gaan monitoren.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee