Toon posts:

Pc (tijdelijk) oplappen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Quintto
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-02 15:48
Hallo allemaal,

ik zit met een probleempje, ik heb een Pc van ongeveer 8 jaar oud waarvan de grafische kaart aan zijn einde raakt. (crasht regelmatig, heeft soms glitch frames etc) maar heb helaas op het moment niet het budget om nu een volledig nieuwe pc te gaan bouwen/ kopen. Dus ik had het idee om als ''lapmiddel'' nu alvast een nieuwe kaart te kopen en die zolang te instaleren in deze pc totdat ik geld heb om de rest van de componenten te kopen voor een nieuwe pc.

Nu is mijn vraag of dit überhaupt kan, en wat dan een goede kaart zou zijn.

huidige specs:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock B85M Pro4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAsus R9290-DC2OC-4GD5€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 45,72€ 45,72
1Interne harde schijvenWD Blue WD10EZEX, 1TB€ 36,52€ 36,52
1BehuizingenCorsair Carbide SPEC-03 Red Led€ 0,-€ 0,-
1MonitorenLG 29WP500-B Zwart€ 199,-€ 199,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper TX3 Evo€ 21,95€ 21,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM650€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX100 128GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesWD Green SSD 2,5" V2 240GB€ 39,95€ 39,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 343,14

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik speel eigenlijk vooral lichtere games, denk aan PlateUp,Snowrunner Farming simulator. maar wil uiteindelijk wel iets hebben dat veelzijdig is en dus de meeste games wel redelijk kan doen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat als uiteindelijke maximum prijs aan de 1000-1200 euro te denken, maar heb op het moment het budget dus niet om dat in een keer uit te geven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
mijn huidige randapparatuur voldoet nog ruim aan mijn wensen, moet een keertje een nieuw toetsenboord hebben, maar een werkende Pc is toch wel iets belangrijker op het moment.
misschien is het een belangrijk detail dat mijn monitor een 1080p ultrawide is.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een nieuwe grafische kaart dus die het liefst plug en play is met mijn huidige PC
(daarnaast wil ik op mijn volgende pc wel meer audio uitgangen hebben om makkelijker te kunnen switchen tussen headset en speakers, is een PCI geluidskaart daar een goede optie voor, of kan ik net zo goed een usb soundcard kopen?)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee niet bepaald

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Iets wat dus pas bij een totaal budget van 1000-1200 euro en zo in deze huidige pc past

Ga je overklokken?
Nee daar heb ik weinig interesse in

Wat verwacht je van ons?[i]
Een aanbeveling voor een nieuwe grafische kaart die werkt in die huidige pc en uiteindelijk past bij een systeem met een totaal budget van 1000-1200 euro.

in de laatste BBG wordt de RX 6700 XT aanbevolen, is dit bijvoorbeeld een goede oplossing voor mij, of kan ik beter naar iets anders kijken?

Edit: bedenk met net dat mijn huidige voeding waarschijnlijk ook niet genoeg zal zijn voor een nieuwe kaart, dus als ik die ook alvast moet upgraden is dat natuurlijk geen probleem

[Voor 1% gewijzigd door Quintto op 05-02-2023 12:16. Reden: Detail toegevoegd]

Beste antwoord (via Quintto op 05-02-2023 15:13)

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:34
Een 6700XT kan je gebruiken maar de prestaties zullen behoorlijk geremd worden door je CPU. Eigenlijk nu dus een beetje zonde van het geld imo. Zeker als je aan het einde dan dit jaar voor eenzelfde prijs een betere videokaart kunt aanschaffen (7600XT, 7700XT, 4060, oid) .
Als het puur om tijdelijk oplappen gaat kun je beter naar een goedkope (+-€100) tweedehands kaart kijken. Bijvoorbeeld iets van een 1660, 1060, 1070, vega 56/64 oid. Vervang dan over een jaartje of 1-2 je complete PC als het budget er wel is en de rest van de componenten ook "op" zijn.

[Voor 45% gewijzigd door Boris1986 op 05-02-2023 13:50]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:34
Een 6700XT kan je gebruiken maar de prestaties zullen behoorlijk geremd worden door je CPU. Eigenlijk nu dus een beetje zonde van het geld imo. Zeker als je aan het einde dan dit jaar voor eenzelfde prijs een betere videokaart kunt aanschaffen (7600XT, 7700XT, 4060, oid) .
Als het puur om tijdelijk oplappen gaat kun je beter naar een goedkope (+-€100) tweedehands kaart kijken. Bijvoorbeeld iets van een 1660, 1060, 1070, vega 56/64 oid. Vervang dan over een jaartje of 1-2 je complete PC als het budget er wel is en de rest van de componenten ook "op" zijn.

[Voor 45% gewijzigd door Boris1986 op 05-02-2023 13:50]

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik zou ook een 2e hands zoeken, eentje die net een fractie sneller en zuiniger is tov je huidige kaart. Dan spaar je voor iets nieuws en koop je tzt de beste keus van dat moment (en zit je niet met een 1-2 jaar oude kaart opgescheept).

• Quintto
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-02 15:48
Top dan ga ik even rondkijken voor een 1060 of zo iets, dankjulliewel voor de hulp!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee