Toon posts:

Synology NAS optimizing duurt lang en vreet ruimte?

Pagina: 1
Acties:

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:38

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik ben mijn 1813+ aan het herinstalleren met 5x16TB schijven in Raid 5 op DSM 7.1.1.
Na de eerste start een enkele pool gemaakt en nu is hij aan het 'optimizen' in de background.
Prima, hij zal vast wel weten wat hij doet.

Het probleem is dat de schijven helemaal leeg zijn, maar dat hij na een nacht lang 'optimizen' maar 10% gedaan heeft. Erger dan dat, de teller staat op dat hij al 1.2TB 'in use' heeft.
Waar is dat voor? Er staat niks op?!

Online is er bar weinig te vinden over wat en hoe en waarom.
Kan iemand zijn licht laten schijnen?

MSI GE76 11UH, maar wel met een 32" UHD monitor er aan en wat kekke Logitech spullen.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:45
Tijgert schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:18:
Ik ben mijn 1813+ aan het herinstalleren met 5x16TB schijven in Raid 5 op DSM 7.1.1.
Raid 5 of SHR?

Ik hoop van harte dat je SHR hebt gekozen en niet Raid5. Vervolgens zou ik eerst het proces afwachten tot het klaar is voordat je druk gaat maken over 1.6% gebruik van je opslag. Hij zal het wel ergens voor nodig hebben.

[Voor 34% gewijzigd door Cardinal op 05-02-2023 11:03]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-03 19:39
Synology gebruikt mdadm voor de raid configuraties.
Hier kun je lezen wat mdadm doet als DSM een storage pool initialized.

https://raid.wiki.kernel....hp/Initial_Array_Creation

En de "in used" kun je pas beoordelen als hij klaar is, het init process gebruikt namelijk ruimte die hij aan het eind weer vrij geeft.

[Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 05-02-2023 11:50]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Cardinal schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:57:
[...]

Raid 5 of SHR?

Ik hoop van harte dat je SHR hebt gekozen en niet Raid5. Vervolgens zou ik eerst het proces afwachten tot het klaar is voordat je druk gaat maken over 1.6% gebruik van je opslag. Hij zal het wel ergens voor nodig hebben.
Raid5. Volgens de calculator maakt het qua ruimte en redundancy niks uit en Raid5 is (marginaal) sneller.
Uitbreiden gaat niet gebeuren. Ook kan je Raid5 uitbreiden naar Raid6 terwijl SHR niet kan uitbreiden naar SHR2. Niet dat ik dit ga gebruiken overigens.

Waarom ben je zo pro SHR als ik vragen mag?
(geheime toevoeging: redundancy en extra Raid bescherming bovenop Raid5 creeer ik dubbel door een tweede NAS als mirror die er naast staat)

[Voor 20% gewijzigd door Tijgert op 05-02-2023 15:09]

MSI GE76 11UH, maar wel met een 32" UHD monitor er aan en wat kekke Logitech spullen.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:45
Tijgert schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:02:
[...]
Raid5. Volgens de calculator maakt het qua ruimte en redundancy niks uit en Raid5 is (marginaal) sneller.
Uitbreiden gaat niet gebeuren. Ook kan je Raid5 uitbreiden naar Raid6 terwijl SHR niet kan uitbreiden naar SHR2. Niet dat ik dit ga gebruiken overigens.

Waarom ben je zo pro SHR als ik vragen mag?
Op de geheime toevoeging. https://kb.synology.com/e...gy_NAS_via_Synology_Drive

[Voor 7% gewijzigd door Cardinal op 05-02-2023 16:07]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:04
Misschien rare vraag, kan ik de schijven met SHR ook direct op een Linux distributie benaderen?

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ik lees voornamelijk dat SHR handig is om dingen te doen waarvan ik zei dat ik die nooit zal doen; uitbreiden of andere groottes drives.

Wat interesant was om te lezen was:

- Some Synology NAS models do not support changing a RAID 5 storage pool to a RAID 6 storage pool.
- Some Synology NAS models do not support changing RAID types when the storage pool contains drives that are not on the Synology Products Compatibility List.

Ik weet niet of mijn DS1813+ dat dus kan, potentieel dus niet.
Wat ik wel weet is dat mijn drives niet op de lijst staan... dus nog een horde.

Een andere interessante vraag zou zijn of een array met Raid5 of SHR beter over te zetten is naar een andere Synology NAS. Bij een NAS failure zou ik over willen gaan op een DS1621+, zou dat werken...

Wat als ik de vraag zou omdraaien, is er enig voordeel van standaard Raid5 t.o.v. SHR?

• Ben(V)
Er is geen enkel voordeel van Raid 5 boven SHR.
Als de disken gelijk zijn, dan is maakt DSM gewoon een Raid 5 set onder water.
Er is dus ook geen enkel performance verschil.

Het verschil zit in de flexibiliteit, als je een Raid 5 set hebt en je wilt je disken vervangen door grotere, dan moet je bij raid 5 alle disken vervangen voor je er ruimte bij krijgt, bij SHR krijg je al extra ruimte bij twee disken vervangen.
Van de extra ruimte die twee disken opleveren maakt hij namelijk onder water een Raid 1 set en voegt die ruimte toe aan je storage pool.

Kortom voor Raid 5 kiezen levert geen voordeel op maar je levert wel flexibiliteit in, waar je nu van denkt dat je het niet nodig hebt, maar de praktijk wijst uit dan dingen veranderen.

[Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 05-02-2023 21:30]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Rolfie schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:16:
[...]

Misschien rare vraag, kan ik de schijven met SHR ook direct op een Linux distributie benaderen?
Als je alle mdadm arrays weer kunt opbouwen en mounten wel ja.
In de praktijk kun je beter de rauwe data ergens anders naartoe backuppen, bijv. een tweede NAS offsite of USB disken.

I reject your reality and substitute my own

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ben(V) schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:26:
Er is geen enkel voordeel van Raid 5 boven SHR.
Nu weet ik dat de array set up tijd voor Raid5 lang is. Hij is bij mij al een dag+ bezig en pas op 20%, met lege schijven als een fresh inital.
Hoe is dat met SHR?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:03
Tijgert schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:47:
[...]

Nu weet ik dat de array set up tijd voor Raid5 lang is. Hij is bij mij al een dag+ bezig en pas op 20%, met lege schijven als een fresh inital.
Hoe is dat met SHR?
Dat is wel vrij lang dan ja, mijn DS923+ deed 4x 18TB in iets minder dan een dag volgens mij, echter heeft die natuurlijk wel een veel nieuwere cpu. Er zit wel ergens een optie in de Ui om dit proces sneller te laten lopen, waarbij de NAS dan wel meer resources zal gebruiken.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 22:46
Dit is de optie waar je naar zoekt als je het proces wilt versnellen. Een RAID resync duurt ook op snelheid altijd wel 24 - 48 uur (als de NAS verder weinig te doen heeft).

• Ben(V)
Tijgert schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:47:
[...]

Hoe is dat met SHR?
Niet gelezen wat ik schreef?
Dat duurt precies even lang omdat het precies hetzelfde is zolang je gelijke disken hebt.

@FrenzyFreak
Die instelling verandert enkel de prioriteit van het process.
Met andere woorden, als je verder niets anders doet met die Nas dan gaat het niets sneller want dan wordt toch al de maximale snelheid gehaald.

[Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 06-02-2023 14:45]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee