Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mreijerkerk
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-07-2023
Sorry, toen ik dit schreef was ik nogal warrig. Ik zal het puntsgewijs noteren:

1. In december een ASUS 790 moederbord gekocht
2. Bij het installeren werkte in eerste instantie een PWR CPU fan niet.
3. Na het plaatsen van een DC fan werkte de fan maar de CPU viel na ongeveer 60 seconden in throttle mode
3. Waterkoeler geplaats met als uitkomst punt 2.
4. RMA aangevraagd voor de CPU fan, echter bij demontage is de socket beschadigd.
4. Bord terug naar leverancier welke voor 45 € een nieuwe socket zou laten plaatsen door ASUS
5. Bord retour met brief niet te repareren viel echter zat er wel een nieuwe socket op
6. Ook in het gebied waar de fan aansturing zit zijn ze aan het solderen geweest, wat ik kan zien
Mijn conclusie daaruit is, de socket is gerepareerd anders ga je niet de CPU fan besturing proberen te repareren.
Dit keer zal ik er foto's bij doen zodat jullie zien wat ik probeer uit te leggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kuqdmdVB_i54Q-NJ53_lNlaLo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iysXa5XEqaWn7ku7CBfPPXdY.jpg?f=fotoalbum_large
Groeten Mark 8)7

[ Voor 92% gewijzigd door mreijerkerk op 08-02-2023 17:15 . Reden: Beknopte weergave ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:55

br00ky

Moderator Harde Waren
Eerlijk gezegd heb je weinig poot om op te staat gezien
dus heb ik er een waterkoeler op gezet, en nogmaals bekeken, echter toen is de socker beschadigd geraakt.
Wat verwacht je dan nog? Ik volg je redenering op het eind van je post niet helemaal maar als de boel daarvoor al stuk was, maakt dat weinig uit of lees ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Beste @mreijerkerk , misschien is het handig om van jouw start post een iets meer samenhangend met gronologisch volgorde verhaal te maken. Wat ik er tot nu toe er uit heb kunnen opmaken:

* In december 2022 een nieuw Asus moederbord gekocht.
* Met de beschikbare CPU koeler deze niet binnen marges kunnen houden, waardoor CPU throtheling ontstaat.
* In plaats van luchtkoeling waterkoeling geplaatst waarbij je het socket hebt gesloopt.
* Het moederbord naar Asus toegezonden voor reparatie.

Met deze informatie kan ik alleen maar zegge dat Asus jou een service heeft geleverd door te kijken of het moederbord nog herstelt kan worden. Hun conclusie dat het bord herstelt kan worden valt negatief uit. Ik kan mij daar iets bij voorstellen, als het socket echt gesloopt is. Het zal al gauw meer kosten om het moederbord te herstellen dan een nieuwe te kopen.

Wat betreft de fan headers, uit jouw verhaal kan ik absoluut niet opmaken of daar ook daadwerkelijk iets aan mankeerde. Overigens heeft een dergelijke fabrikant echt wel mogelijkheden om delen van het moederbord te testen zonder daar een pc omheen te hoeven bouwen.

Rest mij alleen de vraag, wat wil je nu precies weten of bereiken?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:36
Wat is je vraag eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
als ik het goed begrijp is de socket beschadigd dit heb je zelf veroorzaakt dus zal Asus inderdaad gewoon niks voor je kunnen doen

heel vervelend maar het is zo dus gewoon een ander bord kopen en dit achter je laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syberjunky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02 17:31
En de volgende keer beter opletten wanneer je de cpu cooler vervangt dus pech ander board kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mreijerkerk
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-07-2023
Zie gewijzigd topic

[ Voor 97% gewijzigd door mreijerkerk op 08-02-2023 17:16 . Reden: Topic aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

Je schrijft nog steeds nergens wat je vraag precies is?

Moederboard kan nog ter decoratie aan de muur, je zal echt voor een nieuwe moeten gaan, helaas maar is niet anders. 8)7

Misschien dat ze je tegemoet komen als je dit moederboard inlevert en weer een ASUS neemt, zal wel niet, maar het is te proberen. :X

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 13:50

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dus ze hebben de socket vervangen en hebben ook iets aan de cpu fan headers gedaan, maar nu ligt die linkse chip kort op pin 6 & 7. Zou goed kunnen als je die verbinding tussen 6&7 weg doet dat ie terug werkt.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Niet zelf aan prutsen.

Links van het linker pijltje ziet het eruit alsof daar een component heeft gezeten die er nu niet meer is. De pin linksboven lijkt ook verbonden met een sliert soldeer met de gele component (condensator?).

De shorts zijn een wanprestatie en een ontbrekend onderdeel is dat ook. Je kunt vragen om een moederbord met correct werkende ventilatoren. Als de leverancier de reparatie heeft verzorgd kun je als het na aandringen toch niet gerepareerd wordt de koop ontbinden. Dan moet de leverancier het aankoopbedrag teruggeven.

Maar eerst moet je nog eens vragen om reparatie van de electronica van de fans. Kan het niet worden opgelost, dan heeft de leverancier de keuze het aankoopbedrag terug te geven of te vervangen. Je hebt wel een nieuwe socket gekregen en daar had je origineel opdracht voor gegeven. Als die werkt moet je daarvoor betalen.

De leverancier is aansprakelijk. De leverancier mag zijn leverancier weer aansprakelijk stellen, enzovoort, totdat ze bij de fabrikant uitkomen.

Ze mogen je niet naar de fabrikant sturen. De juridische relatie is met de leverancier/reparateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mrmrmr schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:49:
Niet zelf aan prutsen.

Links van het linker pijltje ziet het eruit alsof daar een component heeft gezeten die er nu niet meer is. De pin linksboven lijkt ook verbonden met een sliert soldeer met de gele component (condensator?).

De shorts zijn een wanprestatie en een ontbrekend onderdeel is dat ook. Je kunt vragen om een moederbord met correct werkende ventilatoren. Als de leverancier de reparatie heeft verzorgd kun je als het na aandringen toch niet gerepareerd wordt de koop ontbinden. Dan moet de leverancier het aankoopbedrag teruggeven.

Maar eerst moet je nog eens vragen om reparatie van de electronica van de fans. Kan het niet worden opgelost, dan heeft de leverancier de keuze het aankoopbedrag terug te geven of te vervangen. Je hebt wel een nieuwe socket gekregen en daar had je origineel opdracht voor gegeven. Als die werkt moet je daarvoor betalen.

De leverancier is aansprakelijk. De leverancier mag zijn leverancier weer aansprakelijk stellen, enzovoort, totdat ze bij de fabrikant uitkomen.

Ze mogen je niet naar de fabrikant sturen. De juridische relatie is met de leverancier/reparateur.
Nee ontbinding van de koop is een gepasseerd station, dat gebeurde op het moment dat er userabuse ontstond en het socket beschadigde bij het (de)monteren van de koeling. Als TS juist had willen handelen, dan had direct bij de constatering dat de fan niet juist werd aangestuurd garantie bij de leverancier geclaimed moeten worden. Er is nu niet na te gaan voor een derde als Asus wat er exact met het bord is gebeurd.

Vergeet niet dat Asus geen partij is met betrekking tot garantie, er is alleen een reparatie verzoek geweest, waarbij Asus uiteindelijk geconstateerd heeft dat het bord niet te repareren is. Het zal dan hoogstwaarschijnlijk niet uitmaken hoe de betreffende punten op de foto er bij staan, bottom line is niet repareer baar.

Overigens is het mij nog altijd niet duidelijk of het probleem daadwerkelijk bij het moederbord heeft gelegen. Als ik de aangepaste topic start lees werd de CPU fan wel aangestuurd, maar is de CPU gaan throttelen, naar ik aanneem door een te hoge temperatuur. De vraag is, is de gebruikte koeling toereikend en hoe zit het met airflow in de behuizing.

Opmerking: Dat de pwr-fan in eerste instantie niet werkte kan gewoon een BIOS/UEFI instelling zijn. Een dergelijk fan wordt nu juist aangestuurd afhankelijk van ingestelde waarden. Daarvoor heeft TS gewoon niet voldoende informatie gegeven.

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 11-02-2023 12:47 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@_Dune_ Zoals ik al aangaf gaat het niet over Asus, het gaat over de leverancier. Je hebt mijn tekst niet helemaal gelezen.

Ik denk dat je een scheiding moet maken tussen de reparatie van de socket en de overige mislukte "reparatie" (lees: toegebrachte schade) waarvoor de leverancier verantwoordelijkheid had. De koper heeft zijn verantwoordelijkheid genomen, de leverancier nog niet. Als het fan deel ook schuld is van de koper, dan heb je een punt, dan is ontbinden niet mogelijk, maar dan is wel een schadevergoeding op zijn plaats voor het erger maken van de schade, waarvan de leverancier claimt dat het niet repareerbaar is. Het bord mocht niet in deze staat worden teruggestuurd. Op grond van het verhaal mogen we er van uit gaan dat een eventueel probleem met de fans er ook al was bij aankoop, maar dat kan de TS het beste zelf beoordelen.

@mreijerkerk
Is er iets op het bord gevallen? Dat kan schade veroorzaakt hebben. Dan kun je uiteraard niet meer de koop ontbinden. Overigens betekent ontbinden nog niet dat je ook je geld krijgt, dat kan een juridische procedure tot gevolg hebben die misschien meer kost dan de schade, afhankelijk van welk bord het precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mrmrmr schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:20:
@_Dune_ Zoals ik al aangaf gaat het niet over Asus, het gaat over de leverancier. Je hebt mijn tekst niet helemaal gelezen.

Ik denk dat je een scheiding moet maken tussen de reparatie van de socket en de overige mislukte "reparatie" (lees: toegebrachte schade) waarvoor de leverancier verantwoordelijkheid had. De koper heeft zijn verantwoordelijkheid genomen, de leverancier nog niet. Als het fan deel ook schuld is van de koper, dan heb je een punt, dan is ontbinden niet mogelijk, maar dan is wel een schadevergoeding op zijn plaats voor het erger maken van de schade, waarvan de leverancier claimt dat het niet repareerbaar is. Het bord mocht niet in deze staat worden teruggestuurd. Op grond van het verhaal mogen we er van uit gaan dat een eventueel probleem met de fans er ook al was bij aankoop, maar dat kan de TS het beste zelf beoordelen.

@mreijerkerk
Is er iets op het bord gevallen? Dat kan schade veroorzaakt hebben. Dan kun je uiteraard niet meer de koop ontbinden. Overigens betekent ontbinden nog niet dat je ook je geld krijgt, dat kan een juridische procedure tot gevolg hebben die misschien meer kost dan de schade, afhankelijk van welk bord het precies is.
Ik heb jouw verhaal wel gelezen, mijn reactie geldt ook voor leverancier. Het is, zeker als het verhaal van TS net zo warrig is geweest naar de leverancier als hier in het topic, onmogelijk te bepalen wat wel en wat niet userabuse is. Als ik de gegeven informatie zo lees, heb ik namelijk het vermoeden dat er niet echt iets aan de hand was, maar dat het gezocht moet worden in toereikende koeling of instellingen daarvan.

Zoals eerder al gezegd daarvoor is er te weinig informatie gegeven en zit TS meer in de houding een schuld naar Asus te schuiven. Wat de staat van het moederbord betreft, na retour sturen, ja dat had netter gekund. Persoonlijk had ik overtollige tin verwijderd en een en ander beter schoon gemaakt. Vermoedelijk heeft men dit nagelaten, omdat het moederbord reeds als onherstelbaar is bestempeld.

Pagina: 1