Vraag

• mc042
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-03 16:58
hoii,

ik heb reeds mijn pc geupgrade. ik was ook van plan om mijn opslag te upgraden en heb hierom een WD Black SN770 Black gekocht. echter wanneer ik hem in mijn mobo stop wordt die op geen een wijze herkent, ook niet in de bios.

mijn hardware:
ryzen 3700x
asrock b450 steel legend (ATX)
16 GB ddr4
rx 5700xt.
WD Black SN770 2 TB

wanneer ik mijn oude gen 3 ssd erin doe wordt die wel herkent. ik heb al een nieuwere bios erop gezet en heb ook in de bios CSM aan en uit gezet echter mocht het niet baten. even online gekeken en heb ik 3 andere mensen gevonden met exact hetzelfde probleem op reddit waar er helaas geen oplossing is gevonden. vandaar dat ik nog een laatste keer even Tweakers wil proberen voordat ik opgeef :P

alvast bedankt voor de hulp en een fijne dag verder!

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Die WD staat niet op de compatibility list.
https://www.asrock.com/mb...0Legend/index.asp#Storage

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-03 20:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar de voorganger, de SN750, wel. Mijn moederbord heeft ook niet mijn exacte type WD M.2 op z'n lijst staan, toch werkt 'ie. Want op de QVL voor de mijne staat de SN850 1TB, niet de SN850X 2 TB.

Dat de M.2 niet op de QVL lijst staat, zegt niet alles. Het is in dit geval nog wel even handig om te weten in welk slot de schijf geplaatst is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Verwijderd

Zie hier:
eheijnen in "nvme ssd werkt niet met moederbord."

[Voor 122% gewijzigd door eheijnen op 05-02-2023 10:15]

The Internet connected people all around the world. But also the Village Idiots...

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
@eheijnen pci-e devices zijn toch backwards compatible. Dus als je mobo maar pci-e 3 ondersteund zal de schijf de max bandbreedte maar kunnen gebruiken van 3.0 en niet naar 4.0 kunnen gaan.

@mc042 kijk eens in je bios of je de m.2 sloten op 3.0 kunt zetten in de plaats van auto.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• freaky35
  • Registratie: September 2012
Hero of Time schreef op zondag 5 februari 2023 @ 00:09:
Maar de voorganger, de SN750, wel. Mijn moederbord heeft ook niet mijn exacte type WD M.2 op z'n lijst staan, toch werkt 'ie. Want op de QVL voor de mijne staat de SN850 1TB, niet de SN850X 2 TB.

Dat de M.2 niet op de QVL lijst staat, zegt niet alles. Het is in dit geval nog wel even handig om te weten in welk slot de schijf geplaatst is.
Ik heb dezelfde ervaring met mijn MSI z690 edge ddr4.

De WD 850 staat op de lijst de wd 850x niet.
Maar de laatste werkt ook gewoon.

Het is simpelweg onmogelijk voor fabrikanten om alles te testen,maar dat wil niet direct zeggen dat het niet werkt als het niet op de lijst staat.

Maar zo te horen is het hier wel een ondersteuning dingetje.
Ik zou in dit geval dan omruilen en voor een nvme gaan die wel op de lijst staat,
Zodat je toch net wat meer zekerheid hebt.

• Wildfire
  • Laatst online: 14:40

Wildfire

Joy to the world!

Dat zegt niets. Wil alleen zeggen dat de fabrikant deze specifieke SSD niet getest heeft. Een QVL is niet meer en minder dan een lijst waarvan de fabrikant zegt, deze items hebben we zelf getest en weten we dat deze goed samenwerken. Houdt dus niet in dat iets niet zal werken als het niet op een QVL staat.

M2_2, SATA3_3 and SATA3_4 share lanes. If either one of them is in use, the others will be disabled.
De SSD toevallig niet in het M2_2 slot gedaan terwijl je ook een SATA-schijf op SATA3_3 en/of SATA3_4 hebt zitten?

[Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 05-02-2023 09:43]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:22
Is het BIOS van het moederbord up to date?

• Microkid

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Wildfire schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:43:
[...]
Dat zegt niets. Wil alleen zeggen dat de fabrikant deze specifieke SSD niet getest heeft. Een QVL is niet meer en minder dan een lijst waarvan de fabrikant zegt, deze items hebben we zelf getest en weten we dat deze goed samenwerken. Houdt dus niet in dat iets niet zal werken als het niet op een QVL staat.
Klopt. Maar .. als het 1) niet op de lijst staat en 2) er meer meldingen zijn dat deze combi blijkbaar niet werkt, is het dus erg aannemelijk dat dit nooit zal gaan werken. Waar de oorzaak zit is dan even niet relevant. Ik zou er gewoon een ander SSD in steken die wel op de lijst staat en waar aantoonbare goede ervaringen mee zijn.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• eheijnen
  • Niet online
Damic schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:00:
@eheijnen pci-e devices zijn toch backwards compatible. Dus als je mobo maar pci-e 3 ondersteund zal de schijf de max bandbreedte maar kunnen gebruiken van 3.0 en niet naar 4.0 kunnen gaan.

@mc042 kijk eens in je bios of je de m.2 sloten op 3.0 kunt zetten in de plaats van auto.
Volgens de specs (pdf) zou je gelijk hebben (ut was nog vroeg...) :).

Mainboard M2 = Gen3 x4

Dan hebben we nog in de aanbieding: is de bios up-to-date?

Blijf erbij dat als je teveel ermee moet klooien het beter is om te ruilen voor eentje die zeker werkt. Zag dat anderen dit ook aandragen.

En die QVL is nooit compleet en word meestal ook niet meer bijgewerkt na verloop van tijd.
Ik heb al tig memory kits gehad die daar niet op stonden en toch prima werken.

[Voor 8% gewijzigd door eheijnen op 05-02-2023 10:17]

The Internet connected people all around the world. But also the Village Idiots...

• Damic
  • Nu online
Bios zou up2date moeten zijn volgens de OP. Wat ik me nog afvraag is of er toevallige een ssd bios update is.

Je zou https://support-eu.wd.com.../product-detailweb/p/3892 kunnen downloaden maar de schijf word toch niet gezien.

Ow in apparaat beheer (device manager) staan toch geen uitroeptekens of vraagtekens?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
Uszka schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:45:
Is het BIOS van het moederbord up to date?
ik heb al een nieuwere bios erop gezet en heb ook in de bios CSM aan en uit gezet echter mocht het niet baten
Ontopic: Maar het ligt niet aan het slot want zoals al werd vermeld, is het backwards compatible en als je in de QVL lijst kijkt, staan er ook PCI-e 4.0 SSD's tussen. Mijn PC is precies andersom. Ik heb een PCI-e 3.0 SSD in een PCI-e 4.0 slot en dat werkt prima.

Hier lees je dat idd meerdere mensen met deze combi dezelfde problemen ondervinden dus ik heb het vermoeden dat het gewoon niet compatible is.

@mc042 Hier v&a gevraagd: ASRock B450M Steel Legend of andere witte mobo zeg je een MSI B450 te hebben. Kan je hem daarop testen? Dan weet je zeker waar het aan ligt als ie daarop wel werkt.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Damic schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:20:
Ow in apparaat beheer (device manager) staan toch geen uitroeptekens of vraagtekens?
Als de bios/uefi de disk al niet herkend, gaat een os het device sowieso niet zien.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
chim0 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:30:
[...]

[...]

Ontopic: Maar het ligt niet aan het slot want zoals al werd vermeld, is het backwards compatible en als je in de QVL lijst kijkt, staan er ook PCI-e 4.0 SSD's tussen. Mijn PC is precies andersom. Ik heb een PCI-e 3.0 SSD in een PCI-e 4.0 slot en dat werkt prima.

Hier lees je dat idd meerdere mensen met deze combi dezelfde problemen ondervinden dus ik heb het vermoeden dat het gewoon niet compatible is.

@mc042 Hier v&a gevraagd: ASRock B450M Steel Legend of andere witte mobo zeg je een MSI B450 te hebben. Kan je hem daarop testen? Dan weet je zeker waar het aan ligt als ie daarop wel werkt.
Een nieuwere BIOS betekent niet automatisch het meest recente BIOS.

• Damic
  • Nu online
CH4OS schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:31:
[...]

Als de bios/uefi de disk al niet herkend, gaat een os het device sowieso niet zien.
Van andere apparaten die nog geïnstalleerd moeten worden, maar als de bios de schijf al neit ziet dan is het de controller dat ambetant doet met dit bord.

De SN770 heeft een SanDisk 20-82-10081-A1 aanboord de SN850 WD_Black G2

[Voor 24% gewijzigd door Damic op 05-02-2023 10:40]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
Uszka schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:35:
[...]

Een nieuwere BIOS betekent niet automatisch het meest recente BIOS.
Denk wel dat ie de meest recente heeft en anders vragen we het gewoon.
@mc042 Welke BIOS versie staat erop? 4.60 is de laatste.

Maar in de BIOS lijst staat niet veel bijzonders wat betreft opslag. De meeste zijn AGESA updates en de laatste biedt verbeterde ondersteuning voor RTX 40 kaarten. Maar zie ook die link van mij en ervaringen van andere mensen. Vrees dat we een gevalletje "pech" hebben tenzij iemand een oplossing heeft.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-03 22:11
Jouw CPU en moederbord is Gen3 x4 en in de specs van de SN770 staat dat hij backwards compatible is met PCIe Gen3 x4 dus dat lijkt het probleem niet:
https://documents.western...-black-sn770-nvme-ssd.pdf

De manual van jouw moederbord lijkt verder ook geen bijzonderheden te vermelden. En zoals je inderdaad ook op reddit hebt gezien, zijn er nog met gelijkaardige problemen.
https://www.reddit.com/r/...egend_m2_nvme_ssd_is_not/
https://www.reddit.com/r/.../b450_steel_legend_sn770/
https://www.reddit.com/r/...sn_770_on_b450_gaming_k4/
https://www.reddit.com/r/..._steel_legend_support_wd/

Dan zou ik niet te lang wachten met retourneren. Soms wil bepaalde hardware gwoon niet samen werken.
Indien je niet kan retourneren, zou ik de support van zowel WD als ASRock eens contacteren.

[Voor 14% gewijzigd door D-Three op 05-02-2023 11:02]

• mc042
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-03 16:58
hoii allemaal,

bedankt voor alle hulp. ik weet even niet exact welke bios ik heb echter zal ik dit gelijk nakijken wanneer ik thuis ben. ik heb de ssd in een ander systeem getest en daar deed die het wel.

wederom bedankt voor alle hulp en het meedenken! ik ben bang dat het niet gaat werken en ik toch een RMA nodig zal hebben echter houd ik jullie allen op de hoogte.

groetjes,
mc :P

• eheijnen
  • Niet online
Op dat andere systeem zou je kunnen kijken of er nog een firmware update beschikbaar is.

Daarvoor heb je WD Dashboard nodig:
https://support-en.wd.com.../product-detailweb/p/3892

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee