Afschotisolatie plat dak; naar 1 punt met afschotisolatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 10:11
Hi allemaal,

Ik ga een schuur boven met rechthoekig plat dat (6.7 x 4.3m = 28,8 m2) en ik wil de afvoer op één plek plaatsen. Nu heb ik twee keuzes; de balklaag op (dubbel) afschot óf een simpelere constructie maken en werken met afschot isolatie.

Je hebt echter maar één soort afschotisolatie en die loopt maar in één richting af. Dus dan krijg je 'sprongen' in hoogte als de afloop richting veranderd. Of zie ik dat verkeerd? Weet iemand hoe je hiermee dan water naar één punt kan leiden?

(rode lijnen zijn stroomrichtingen van het water)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnGSYF-BZISZt7ZuIqANiQhYqF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3JfYg0DXwDRMdoMsQJ8Kb6ZV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:28

H-W

Waar je in zo'n geval naar op zoek moet gaan heet gootlijnisolatie. Die hebben langs 3 zijden een grotere maat en maar langs 1 kant een kleinere maat. Ik weet in ieder geval dat je dit krijgen kan in EPS of steenwol maar PIR kan ook als je de platen diagonaal doormidden zaagt. Wel goed uittekenen en uitrekenen wat je nodig hebt! Goedkoper gaat in ieder geval zijn dat je dit aanbrengt in de constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:32

orf

Of naar 1 kant de balklaag op afschot leggen en vervolgens afschotisolatie toepassen.

Ik heb een dak waterpas gelegd en PIR afschotisolatie gebruikt en daardoor een lijn waar een klein laagje water blijft staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
het wordt ook zo gedaan de goot kan ook alleen een lijn zijn (die dan geen afschot heeft) of hij ligt ook onder afschot door dat de balken dat in die richting liggen.
De goot kan zelf ook gemaakt zijn van afschot platen dehoogte verschillen snij je in dit geval gewoon schuin af en plaats je dakbedekking overheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjOxYAScs-Tr0j2azVhpVgR9AvA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3DVUA3AKErVJAU02rtUc9ICV.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou de afvoer gewoon aan de rand van je dak maken, waarom zo raar een afvoer halverwege je dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Ernemmer schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:43:
Ik zou de afvoer gewoon aan de rand van je dak maken, waarom zo raar een afvoer halverwege je dak?
gokje overstek. en geen stukje horizontaal willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Ernemmer schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:43:
Daar zit de bestaande afvoer in de bodem. Maar die kan ik eventueel verplaatsen. Ben nu in sketchup het plan aan het uitwerken. Zal het delen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Bedankt voor de antwoorden allemaal.

Het wordt dus een nieuwe schuur. Op het rode rondje zit een bestaande afvoer die ik wilde gebruiken, maar ik vindt het wat ingewikkeld worden met het afschot. Daarnaast veelvuldig overlegd met vrouwlief :P over de positie van de regenton én ik wil zonnepanelen op het dak en heb het liefste een 'rechte' plaat daarvoor. Al met al dus maar besloten de uitloop aan de voorzijde te plaatsen (bij het groene rondje):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_jnvib7GP4DSsBbQhkq1hbKK-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b4xBlQ4xxBV2RD4G163AGXgP.png?f=user_large

Idee is als volgt:
Balklaag van 'achterkant' naar voorkant op afschot. Zo is de oplegging aan de voorzijde, middenmuur en achterzijde overal even hoog (per muur). Achter komt de balk 33.3mm hoger (breedte is 4m en afschot is 10mm per 1.2m net zoals een afschot plaat). Vervolgens isolatie met afschot 10mm per 1.2m erop die afloopt naar de rechter zijkant.
(voor het gemak ff hele getallen voor de afmetingen van het dak gebruikt, maar de methode van berekenen gaat het om)

Plaatje waarin het afschot sterk overdreven is (factor 10).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWt6MiCP7_NBuUGqe1kQ1OGTsow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4vHTiyctwQSBwUjMKNuS2tKC.png?f=fotoalbum_large

Klinkt als een plan toch? 8)

[ Voor 9% gewijzigd door MWDKing op 05-02-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wanneer je al een regenton plaatst dan komt er dus ook een een buis langs voor de afvoer van (overtollig) hemelwater. Is het dan niet veel simpeler om het dak in de richting van de regenton af te laten lopen en een regengoot te monteren die afloopt richting de hemelwaterafvoer? Nu laat je namelijk (heel onhandig) in 3 richtingen het dak zelf aflopen naar een punt wat bij een regengoot niet nodig is, dan stel je namelijk de goot zelf, en dat lijkt mij makkelijker.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Yaksa schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:02:
Wanneer je al een regenton plaatst dan komt er dus ook een een buis langs voor de afvoer van (overtollig) hemelwater. Is het dan niet veel simpeler om het dak in de richting van de regenton af te laten lopen en een regengoot te monteren die afloopt richting de hemelwaterafvoer? Nu laat je namelijk (heel onhandig) in 3 richtingen het dak zelf aflopen naar een punt wat bij een regengoot niet nodig is, dan stel je namelijk de goot zelf, en dat lijkt mij makkelijker.
Dat is wel makkelijker, maar de regengoot aan de dakrand past niet bij het ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

Aha dus totaal 20 mm per 1.2 mtr afschot, prima geregeld!

[ Voor 50% gewijzigd door H-W op 05-02-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
H-W schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:14:
Aha dus totaal 20 mm per 1.2 mtr afschot, prima geregeld!
20mm? Ik kan je niet volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
MWDKing schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:15:
[...]Dat is wel makkelijker, maar de regengoot aan de dakrand past niet bij het ontwerp.
Tja, hier zeggen we dan altijd: "Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

MWDKing schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:13:
[...]
20mm? Ik kan je niet volgen?
Er staat toch dat je 10 mm aanbrengt in de balklaag en dan nog 10 mm afschotisolatie erop. Dan heb ik het toch goed begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
H-W schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:01:
[...]

Er staat toch dat je 10 mm aanbrengt in de balklaag en dan nog 10 mm afschotisolatie erop. Dan heb ik het toch goed begrepen?
Ja, dat klopt wel (10mm per 1.2m) maar de dubbele afloop is haaks op elkaar natuurlijk. Dus ca.14mm per 1.2m in de schuine richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sieginator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-04 15:27
Komt er een bitumen dak op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
EPDM europees uit 1 stuk. Je vraagt het omdat afschot bij bitumen groter moet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sieginator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-04 15:27
EPDM europees uit 1 stuk. Je vraagt het omdat afschot bij bitumen groter moet zijn?
Nee, dat niet. Ik heb zelf onze uitbouw gebouwd. Het platte dak is ~11 x 10. We hebben ervoor gekozen om het afschot met de balklaag te creëren. Het water loopt één kant op. Op de balken liggen de underlayment platen en vervolgens 14 cm isolatie. In de boeidelen, of overstek, hoeft geen isolatie. Daar had ik dus ruimte om een goot in te maken met aan weerskanten een mastiekschroot omdat er bitumen op zou komen.

Of zoiets ook met epdm gecreëerd kan worden weet ik niet. Maar wanneer ik uw tekening bekijk komt aan de voorzijde een overstek waar een goot in het dak zou kunnen dat afloopt naar de dakdoorvoer?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Sieginator schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:37:
[...]

Nee, dat niet. Ik heb zelf onze uitbouw gebouwd. Het platte dak is ~11 x 10. We hebben ervoor gekozen om het afschot met de balklaag te creëren. Het water loopt één kant op. Op de balken liggen de underlayment platen en vervolgens 14 cm isolatie. In de boeidelen, of overstek, hoeft geen isolatie. Daar had ik dus ruimte om een goot in te maken met aan weerskanten een mastiekschroot omdat er bitumen op zou komen.

Of zoiets ook met epdm gecreëerd kan worden weet ik niet. Maar wanneer ik uw tekening bekijk komt aan de voorzijde een overstek waar een goot in het dak zou kunnen dat afloopt naar de dakdoorvoer?!
Best een goed idee! Echter, Ik heb geen overstek bedacht en daarnaast wil ik zo veel mogelijk ruimte houden voor zonnepanelen.

@H-W @Yaksa @twain4me @Sieginator
Afschot isolatie kost ruim 1000EUR meer voor mijn dak.
Dit is mijn ontwerp nu: de balken komen op afschot naar de blauwe lijn. De uitloop komt bij de groene cirkel Die wordt wat verdiept. De blauwe lijn loopt zelf niet af. Ik plaats aanvullend wellicht nog een mastiekschroot op de isolatie tegen de dakrand om zo de laagste lijn gelijk te maken met de uitloop. Dit zou moeten werken toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KC5i9ORnYaoqLArBZMuIxCusOfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GpF9Sqwos2dVzTDXUzYMNM7y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

MWDKing schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:36:
[...]

Best een goed idee! Echter, Ik heb geen overstek bedacht en daarnaast wil ik zo veel mogelijk ruimte houden voor zonnepanelen.

@H-W @Yaksa @twain4me @Sieginator
Afschot isolatie kost ruim 1000EUR meer voor mijn dak.
Dit is mijn ontwerp nu: de balken komen op afschot naar de blauwe lijn. De uitloop komt bij de groene cirkel Die wordt wat verdiept. De blauwe lijn loopt zelf niet af. Ik plaats aanvullend wellicht nog een mastiekschroot op de isolatie tegen de dakrand om zo de laagste lijn gelijk te maken met de uitloop. Dit zou moeten werken toch?
[Afbeelding]
als die lijn niet afloopt zou ik waarschijnlijk aan 2 kanten een afvoer willen. kleine zetting in het gebouw (of onnouwkeurig bouwen) zorgt er al voor dat water gaat blijven staan.
ik snap overegens niet waarom je een beetje moeilijk doet om afschot aan te brengen.. balk tegen de muur (onder afschot) paar balk dragers en je bent al klaar.

is het gezichts bedrog of heb je een flinke dakrand in de planning staan? in dat laatste geval denk ook aan je nood overloop wordt anders een aardige bak water als de afvoer verstopt zit.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 07-02-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
twain4me schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:48:
[...]

als die lijn niet afloopt zou ik waarschijnlijk aan 2 kanten een afvoer willen. kleine zetting in het gebouw (of onnouwkeurig bouwen) zorgt er al voor dat water gaat blijven staan.
ik snap overegens niet waarom je een beetje moeilijk doet om afschot aan te brengen.. balk tegen de muur (onder afschot) paar balk dragers en je bent al klaar.

is het gezichts bedrog of heb je een flinke dakrand in de planning staan? in dat laatste geval denk ook aan je nood overloop wordt anders een aardige bak water als de afvoer verstopt zit.
De hoogte van de dakrand moet ik nog bepalen. 120mm is het doel.
Balkdragers kan eventueel wel. Handiger is denk ik om gewoon plaatjes (gemaakt van een 3mm plank) onder de huidige balken te leggen. Denk dat ik dat doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

MWDKing schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:14:
[...]

De hoogte van de dakrand moet ik nog bepalen. 120mm is het doel.
Balkdragers kan eventueel wel. Handiger is denk ik om gewoon plaatjes (gemaakt van een 3mm plank) onder de huidige balken te leggen. Denk dat ik dat doe.
dat werkt ook prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W

H-W

@MWDKing Dat had ik je al gezegd, het afschot in de constructie maken is veel goedkoper. Wat je nu bedacht hebt, met de mastiekschroot, lijkt me prima. Een beetje water op je dak ga je nooit hele voorkomen, dat moet je je ook bedenken. Of je moet er echt een hellend dak van gaan maken. En leg je afvoer ook verdiept aan, zeker 10 of 20 mm lager dan de rest van je dak.
120mm Dakrand hoogte is trouwens wel erg hoog. Waarom kies je daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
H-W schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:33:
@MWDKing Dat had ik je al gezegd, het afschot in de constructie maken is veel goedkoper. Wat je nu bedacht hebt, met de mastiekschroot, lijkt me prima. Een beetje water op je dak ga je nooit hele voorkomen, dat moet je je ook bedenken. Of je moet er echt een hellend dak van gaan maken. En leg je afvoer ook verdiept aan, zeker 10 of 20 mm lager dan de rest van je dak.
120mm Dakrand hoogte is trouwens wel erg hoog. Waarom kies je daarvoor?
Ja, ik was niet direct overtuigd omdat arbeid ook duur is, maar je had gelijk ;) . Ik ga toch een afschotje maken richting de goot door klosjes onder de balken te doen. De dakrand hoogte is prettig als je een groen dak maakt en ik dacht dat dat een richtlijn was. Ik woon aan de kust en daar kan het sowieso heel hard waaien. Maar misschien maak ik hem wel lager om ruimte in de schuur te winnen (hij mag vergunningsvrij niet hoger dan 3m worden op de erfgrens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

Arbeid kost zeker geld, maar het is minder duur als je het dak direct onder afschot laat aanleggen. Het zal iets duurder zijn dan een vlak dak maar minder dan de meerkosten van de afschotisolatie.
Met de daktuin en je locatie in gedachten is het geen verkeerd idee om daar goed over na te denken en misschien zelfs een hovenier of een fabrikant te benaderen voor advies.
Pagina: 1