Mijn vraag:
Ik ben sinds kort eigenaar van een Anna thermostaat en wil graag het stook gedrag verder optimaliseren.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
De Anna is via opentherm aangesloten op mijn intergas Hre 24/18 ketel uit 2013 met de volgende instellingen:
-maximaal brander vermogen 35%
-minimaal brander vermogen 20%
-maximaal cv water 60graden
-nalooptijd cv pomp staat op 10 minuten (om zoveel mogelijk warmte uit de cv de elan in te krijgen na de warmte vraag)
-cv pomp staat op stand 1 (van 3)
De verwarming word gedaan door een brink Elan SWB met daarop een renovent WTW
De elan is ingesteld op 50 graden uitblaas temperatuur
In de verwarmingstand gaat de ventilator naar 100% PWM
In rust staat de ventilator op 20% PWM om de 150m3/u van de WTW te matchen
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
De Anna staat nu ingesteld op “eco” met radiatoren voor 250m2.
Als ik m’n p1 uitlezing erbij pak is het gas verbruik vergelijkbaar als met de Honeywell modulation.
Alleen wat is zie is dat de verschiltemperatuur tussen ingaand en uitgaand “maar” 7-8 graden is terwijl dit 10-15 graden was met de Honeywell thermostaat.
De Anna houd de water temperatuur vrij laag (start op 40 en loopt langzaam op door gebrek aan afgifte) terwijl de Honeywell vrij direct richting de 50-60 ging.
Als ik de Anna op standaard zet veranderd er weinig aan het stookgedrag en blijft de cv water temperatuur ongeveer gelijk.
Dus hoe forceer ik een hogere cv water temperatuur en/of hoe zorg ik er voor dat de Elan eerder in de verwarmingstand komt?
Is dat zo simpel als de uitblaas temperatuur verlagen naar 40 graden?
Schuift dan de in en uitschakel punten mee naar beneden? Of blijven die zoals ze zijn?
Ik ben sinds kort eigenaar van een Anna thermostaat en wil graag het stook gedrag verder optimaliseren.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
De Anna is via opentherm aangesloten op mijn intergas Hre 24/18 ketel uit 2013 met de volgende instellingen:
-maximaal brander vermogen 35%
-minimaal brander vermogen 20%
-maximaal cv water 60graden
-nalooptijd cv pomp staat op 10 minuten (om zoveel mogelijk warmte uit de cv de elan in te krijgen na de warmte vraag)
-cv pomp staat op stand 1 (van 3)
De verwarming word gedaan door een brink Elan SWB met daarop een renovent WTW
De elan is ingesteld op 50 graden uitblaas temperatuur
In de verwarmingstand gaat de ventilator naar 100% PWM
In rust staat de ventilator op 20% PWM om de 150m3/u van de WTW te matchen
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
De Anna staat nu ingesteld op “eco” met radiatoren voor 250m2.
Als ik m’n p1 uitlezing erbij pak is het gas verbruik vergelijkbaar als met de Honeywell modulation.
Alleen wat is zie is dat de verschiltemperatuur tussen ingaand en uitgaand “maar” 7-8 graden is terwijl dit 10-15 graden was met de Honeywell thermostaat.
De Anna houd de water temperatuur vrij laag (start op 40 en loopt langzaam op door gebrek aan afgifte) terwijl de Honeywell vrij direct richting de 50-60 ging.
Als ik de Anna op standaard zet veranderd er weinig aan het stookgedrag en blijft de cv water temperatuur ongeveer gelijk.
Dus hoe forceer ik een hogere cv water temperatuur en/of hoe zorg ik er voor dat de Elan eerder in de verwarmingstand komt?
Is dat zo simpel als de uitblaas temperatuur verlagen naar 40 graden?
Schuift dan de in en uitschakel punten mee naar beneden? Of blijven die zoals ze zijn?