[HA] Sensoren en sturing voor ventilatiebox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:40
Heb mijn Home Assistant eindelijk werkend en een enkel lampje automatisch ingesteld, nu is het tijd voor de mechanische ventilatie maar daar heb ik wat hulp bij nodig.
In eerste instantie tips welke hardware/sensoren ik nodig ben, en vervolgens heb ik waarschijnlijk wat hulp nodig met het instellen gezien er meerdere inputs zullen zijn die dezelfde entiteit moeten aansturen.

Ik heb HA draaien op een Raspberry Pi 3 Model B+, met daarbij een Aeotec Gen 5 Z-Wave Plus USB Interface (Zwave+).
Ook is er een Somfy TaHoma switch (Zigbee) aanwezig ("kreeg" ik bij zonnescherm), dus ik heb vrije keus in standaarden.
Wifi 2.4/5Ghz is ook prima, maar misschien niet meer de beste keus.

Qubino Flush Dimmer 0-10V Z-Wave+ (ZMNHVD1)
Deze heb ik al in de BUVA box ingebouwd, is zichtbaar in HA en kan ik dus aansturen.

Ik heb in de badkamer al een Sonoff TH10 (2.4GHz wifi; temperatuur en vochtigheid), vooralsnog gebruik ik deze alleen via Google/Ewelink, spraakgestuurd of via de app, voor de infraroodpanelen die er direct op aangesloten zitten
Deze temp/vochtigheid zou via HA uit te lezen moeten zijn, maar vervanging naar Zwave of Zigbee is ook geen probleem en wellicht makkelijker/beter.

Daarnaast zal de ventilatie natuurlijk aan moeten gaan als de luchtkwaliteit verslechterd (wat moet er gemeten worden?), zoals bij het koken, veel visite, etc. maar bv ook op de laagste stand als we niet thuis zijn of zelfs op vakantie.
Welke sensoren ik hiervoor nog nodig heb is me nog niet zo duidelijk.

Ik denk bv aan:
  • niet thuis langer dan 24u: 0%
  • niet thuis (wifi verbinding van willekeurig familielid?): 10%
  • wel thuis, maar luchtkwaliteit OK: 25%
  • wel thuis, luchtkwaliteit matig (of dalend) woonkamer/slaapkamer: 50%
  • luchtkwaliteit slecht (bv bij koken): 75%
  • luchtvochtigheid badkamer > 90%: 75%
  • luchtvochtigheid badkamer na 15 minuten nog > 90%: 100%
  • en dan nog iets met tijd (bv minimaal 30 minuten nieuwe setting of wanneer sensor geeft waarde x)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Om (allround) de luchtkwaliteit te meten zou je een vindriktning om kunnen bouwen naar pm2.5 + co2 + humidity + temp
https://www.ikea.com/nl/n...kwaliteitsensor-70498242/
YouTube: IKEA AIR quality sensor Home Assistant upgrade

Ik heb een co2 sensor met RV en temp van dfrobot in bestelling staan.
Alleen de aangepaste print bij die tjechische firma uit de video is niet voorradig en zo te zien zijn ze met een versie 3 bezig. Maar zelf een esp + co2 in bouwen kan ook eventueel.

Die co2 sensor komt bij mij ook in de aanzuig van de brink wtw die ik via esp modbus uitlees.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2m70P0ROioNCANYEZnYi-Iqa2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WYuLAQknf2yqLKoxMbCdrYS.jpg?f=fotoalbum_large

Heb een aantal netatmos (weatherstation) en meten op co2 is een duidelijke presence sensor. Ik wordt de hele dag en nacht gevolgd. Wel met vertraging uiteraard.
Ventilatiewtw staat standaard op 100 m3/h en na het douchen automatisch op 250 m3/h door de vochtsensor.
Nadeel is de prijs en the cloud van de netatmos.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2023 09:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Thanks.
Gewoon 1 sensor "in" de ventilatiebox had ik nog niet eens aan gedacht.
Wel vraag ik me af of de resolutie dan goed genoeg is, indien 1 ruimte "afwijkt", is het verschil (tijdig) zichtbaar? Is natuurlijk wel een goedkope manier om mee te experimenteren, weekje monitoren, indien meer sensoren nodig blijken dan is deze gewoon blijvend bruikbaar.
Aan de andere kant heb je natuurlijk ook maar 1 setting voor het hele huis qua ventilatie, dus extreem nauwkeurig (per ruimte) hoeft dan ook niet, alles beter dan wat het nu is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:21

de Peer

under peer review

Ik stuur op co2 in woonkamer en slaapkamer. En op fijnstof in de woonkamer. Ohja en de vochtigheid in de badkamer natuurlijk. Dan ben je een heel eind.

Beter om het niet al te complex te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 05-02-2023 19:07 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@mitsumark
Ik verwacht inderdaad dat het niet heel nauwkeurig zal zijn, vanuit de ventilatorbox aanzuig, meten.
Maar de esp ligt er bij mij toch al, voor de modbusuitlezing, dus waarom niet.

Beste is inderdaad een leefruimte te nemen, dan heb je veel sneller een oplopende CO2.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Inmiddels ruim een maand verder, de genoemde Vindriktning upgrade nog niet beschikbaar.
Al met al kom je met die upgrade ook op 80-90 euro, dus daar is vast ook iets voor te kopen.
Daarnaast is voor mij home assistant al een uitdaging, ook nog verdiepen in ESP is weer een extra drempel, ik ben dus wat verder gaan kijken.

Gewenste inputs:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

mitsumark schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:59:
Gewenste inputs:
  • Woonkamer/keuken: bij voorkeur CO2 en fijnstof: dit is de lastigste/duurste. Ik zit te denken aan: uitvoering: Aqara TVOC Air Quality Monitor, maar vraag me nog af in hoeverre het meten van de vluchtige stoffen voldoende info geeft over de luchtkwaliteit bij koken/visite om de ventilatie op aan te sturen.
    Alternatief is een uitvoering: Mill Sense indoor climate sensor (1st), maar volgens mij meet die in principe niks extra, eCO2 wordt afgeleid van de TVOC..?
Die meten beide geen CO2 en voldoen dus niet aan je wens.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Gizz schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:18:
[...]

Die meten beide geen CO2 en voldoen dus niet aan je wens.
De theorie zegt dat er een goede relatie bestaat tussen TVOC en (E)CO2, dus dat zou eventueel werkbaar moeten zijn? Maar ik heb er inderdaad nog vraagtekens bij of een TVOC sensor afdoende is om de luchtkwaliteit verslechtering bij koken en visite te zien en dus de ventilatie te triggeren.

https://blog.swegon.com/u...en-you-measure-co2-vs-voc
https://www.renesas.com/e...l-test-report?language=en
Als ik dit zo lees lijkt het alsof TVOC hetzelfde kan en meer...

Iemand ervaring met die uitvoering: Aqara TVOC Air Quality Monitor?

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 18-03-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Dat is een domper.
Geprobeerd de Aqara sensoren te vinden via de Tahoma switch, lijkt ook na googlen niet echt mogelijk, iedereen adviseert een USB dongle.

In de Tahoma/Somfy app kan ik wel zoeken naar devices, maar de Aqara wordt niet gevonden.
In HA heb ik de Tahoma switch wel als Homekit controller en overkiz integratie, hiermee kan ik in HA het zonnescherm en de verlichting bedienen, dus dat deel werkt.

Geprobeerd de Tahoma Switch nog via een ZHA integratie in te stellen, maar automatisch ziet ie hem niet, en manueel loop ik al heel snel vast (op poort instellingen bijvoorbeeld).
Ik heb dan ook geen idee meer wat ik doe, en het is eigenlijk al een zooitje (scherm en verlichting staan bv overal al 2x in).

Volgens mij zit er weinig anders op dan alsnog een Zigbee dongle bestellen, nog aanbevelingen?
uitvoering: Sonoff ZigBee 3.0 Dongle Plus
uitvoering: ConBee II Zigbee USB gateway
Of een andere?

De recommendations vanuit HA zijn (incl shipping) vaak duurder en/of ik moet er een maand op wachten.
https://www.home-assistan...king-zigbee-radio-modules

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 23-03-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-04 15:39
Ik ben er zelf ook een tijdje mee bezig geweest, ware het niet dat mijn afzuigen slechts 2 standen kent; Aan en UIT. Ik was op zoek naar kleppen om lucht te kunnen sturen / remmen naar waar het wel/ niet nodig is. Iemand daar een goed idee voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
TunderNerd schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:25:
Ik ben er zelf ook een tijdje mee bezig geweest, ware het niet dat mijn afzuigen slechts 2 standen kent; Aan en UIT. Ik was op zoek naar kleppen om lucht te kunnen sturen / remmen naar waar het wel/ niet nodig is. Iemand daar een goed idee voor?
Zat ik ook al naar te kijken, bij voorkeur iets om de regelaar bij de inlaat te laten bewegen.

Anders zoiets, bij de box zelf, met nog een goedkope switch ertussen.
https://nl.aliexpress.com/i/32851725693.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-04 15:39
Thanks! Hier kan ik vast iets mee!
Nadeel van deze klep is: hij is erg digitaal. Zonder motor & dan ombouwen naar servo is beter, of ik moet er een bestellen en de electronica uit elkaar halen...
Idealer zou zijn, de luchtinlaten (ventielen) in de kamers zelf schakelen. Die zijn helaas niet op de markt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
TunderNerd schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:52:
Thanks! Hier kan ik vast iets mee!
Nadeel van deze klep is: hij is erg digitaal. Zonder motor & dan ombouwen naar servo is beter, of ik moet er een bestellen en de electronica uit elkaar halen...
Idealer zou zijn, de luchtinlaten (ventielen) in de kamers zelf schakelen. Die zijn helaas niet op de markt
Ventiel op zoiets schroeven?
https://nl.aliexpress.com...duct&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Zo, we hebben de hardware binnen en alles gekoppeld aan home assistant.
Zigbee stick in de RPi: Sonoff ZigBee 3.0 Dongle Plus
All-in-one metingen in de Woonkamer/Keuken: Awair Element (net binnen)
Temp-Vocht-VOS in de badkamer: Aqara TVOC Air Quality Monitor
Temp-Vocht op zolder: Aqara Temperature and Humidity Sensor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLHjbFlkpjsubt3soAd6kGAj7nY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAvk0HK3xZ3fidu52qlOmnaT.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas lukt het me nog niet om meerdere metingen in 1 grafiek te krijgen.
En de VOC sensor blijft onbekend, ondanks dat het schermpje van de Aqara wel de juiste waarde aangeeft.
Daarnaast zie ik de ventilatie alleen nog maar als aan/uit, terwijl ik wel degelijk percentage kan instellen en hij hier ook correct op reageert...
Dit moet ik dus nog ff fixen, en dan begin het echte werk: automatiseren _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0U5YwjmZ03GsyLeMiaLlj_1pBw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rEXv1kj51KBzieZ7YCakNp6Q.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 14-04-2023 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-04 07:25
Ik heb met esp32's mijn eigen CO2 sensors gemaakt (uitleg staat hier ook op het twezkers forum) en bedien op basis daarvan mijn ventilatiesysteem.
Ik heb in node red een automatisatie gemaakt die gebruik maakt van een PID controller. Zelfde systeem wordt bvb ook door cruise control in je auto gebruikt om de snelheid van je auto op ingestelde waarde te houden ook al ga je bergop/bergaf enz.
Pagina: 1