Vraag

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 24-02 10:05
Mijn 3 fasen meterkast is na zoveel aanpassingen een beetje een rommeltje geworden.
Daarom wil ik hem opnieuw indelen, met nieuwe componenten en de bedrading fatsoeneren zodat deze weer voldoet aan de huidige NEN1010.
Huidige vulling:
De hoofdschakelaar is 40A. 3p+N.
Ik heb er nog een aardlekschakelaar 3p+N in zitten van 40A / 5 mA, waar een aantal 2-polige installatieautomaten achter zitten, verdeeld over de 3 fasen.
Verder zit er nog een 3 fasen kookgroep in achter een aardlekautomaat van 16A / 0,30A 3p+N.
Zonnepanelen eveneens 3 fasen achter een aardlekautomaat van 16A / 0,30A 3p+N.
10 groepen die elk achter (oude) installatieautomaten zitten van elk 2 posities of 1½ posities breed.

Daarbij loop ik tegen diverse vragen aan:

1. Moet die (oude) aardlekschakelaar van 5 mA niet 30 mA zijn?
2. Moet voor een 3 fasen kookgroep de aardlekautomaat altijd 300 mA zijn, of mag dit ook een 30 mA zijn?
3. Moet voor een 3 fasen PV-systeem de aardlekautomaat altijd 300 mA zijn, of mag dit ook een 30 mA zijn?
4. Mag je voor die 10 groepen elk een aardlekautomaat van 16 A / 30 mA gebruiken, direct achter de hoofdschakelaar verdeeld over de fasen natuurlijk, of is het verplicht dat je de groepen (maximaal 4) achter een aardlekschakelaar 16 A / 30 mA plaatst met elk een 16 A installatieautomaat?
5. Gelden er voor een wasmachine, wasdroger, boiler of buitengroep nog speciale verplichtingen waar ik nog rekening mee moet houden?
6. Hoeveel ruimte (posities) heb ik nog nodig in de meterkast voor een toekomstige warmtepomp?
7. Is het handig om voor de draden (tussen de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars/aardlekautomaten) in de meterkast 4 mm² te gebruiken of is 6 mm² beter?
8. Hoeveel draden mag je maximaal in één connector aanbrengen van bijvoorbeeld de hoofdschakelaar of een aardlekautomaat?
9. In aansluiting op vraag 8. Is het handig om verbindingsblokjes te gebruiken?

Kortom wie heeft antwoorden op bovenstaande vragen en kan mij adviseren?
Zijn er nog tips en trucs, over welke groepen je bijvoorbeeld niet bij elkaar op dezelfde fase moet zetten?

Alle reacties

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:25
piieter schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:16:
1. Moet die (oude) aardlekschakelaar van 5 mA niet 30 mA zijn?
Heb je toevallig een foto van de huidige kast? Ik heb nog nooit een 5mA aardlekschakelaar gezien. Zeker weten dat het geen 0,5A / 500mA is?
2. Moet voor een 3 fasen kookgroep de aardlekautomaat altijd 300 mA zijn, of mag dit ook een 30 mA zijn?
Dat mag ook 30mA zijn.
3. Moet voor een 3 fasen PV-systeem de aardlekautomaat altijd 300 mA zijn, of mag dit ook een 30 mA zijn?
Zie de installatiehandleiding van je omvormer. Sommige fabrikanten schrijven 100mA of 300mA voor omdat 30mA zou kunnen trippen tijdens normaal bedrijf.
4. Mag je voor die 10 groepen elk een aardlekautomaat van 16 A / 30 mA gebruiken, direct achter de hoofdschakelaar verdeeld over de fasen natuurlijk, of is het verplicht dat je de groepen (maximaal 4) achter een aardlekschakelaar 16 A / 30 mA plaatst met elk een 16 A installatieautomaat?
Dat mogen ook aardlekautomaten zijn.
5. Gelden er voor een wasmachine, wasdroger, boiler of buitengroep nog speciale verplichtingen waar ik nog rekening mee moet houden?
Ja, sluit ze op een aparte groep aan. Verder niet echt iets om rekening mee te houden...
6. Hoeveel ruimte (posities) heb ik nog nodig in de meterkast voor een toekomstige warmtepomp?
Dat varieert van 1 tot 8 modulen... sommige warmtepompinstallaties vragen om 2 krachtgroepen (warmtepomp en backupelement). Er zijn trouwens ook warmtepompen met een vorm van loadbalancing (vermogen afstemmen op de afname in huis), mogelijk heb je daar nog extra componenten voor nodig.
7. Is het handig om voor de draden (tussen de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars/aardlekautomaten) in de meterkast 4 mm² te gebruiken of is 6 mm² beter?
Dat hangt af van de maximale stroom. Ik neem aan dat je een 3x25A aansluiting hebt en niet meer dan 10kW aan PV (3x15A). Dan gewoon de hele groepenkast op 40A dimensioneren en 6mm² toepassen.
8. Hoeveel draden mag je maximaal in één connector aanbrengen van bijvoorbeeld de hoofdschakelaar of een aardlekautomaat?
In de basis 1 (of 2 soepele draden in een dubbele adereindhuls). Daar mag je van afwijken als dat volgens fabrikantvoorschriften kan. 2 identieke draden kan volgens veel fabrikanten.
9. In aansluiting op vraag 8. Is het handig om verbindingsblokjes te gebruiken?
Ja!
Zijn er nog tips en trucs, over welke groepen je bijvoorbeeld niet bij elkaar op dezelfde fase moet zetten?
Maak voor jezelf eens een spreadsheet met het te verwachten vermogen per groep en de verwachtte gelijktijdigheid, dan kom je vanzelf tot een goede verdeling.

Als je iets samenstelt, schroom dan niet om het hier te delen dan kunnen we er misschien nog op schieten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• piieter
Hartelijk dank voor deze antwoorden Xander! Hier kan ik wat mee.

Zo'n spreadsheet heb ik al een jaar. Ik was ook bezig om te inventariseren, wat er allemaal op welke groep zit aan belasting. Door een computercrash ben ik dit verloren geraakt (geen back-up helaas, en ja, stom natuurlijk, terwijl ik anderen altijd adviseer om een back-up te maken). Maar dat ga ik nogmaals inventariseren.
Jouw aannames over de 3 x 25 Ampère aansluiting en PV systeem (6000 Wp) kloppen.
En de aardlekschakelaar is inderdaad 0,5 A. Hoe ik bij 5 mA kom is mij een raadsel. Sorry voor de verkeerde informatie!
Ik denk, dat ik maar ga voor de aardlekautomaten van 30 mA optie. Dat is veel overzichtelijker.
Die aardlekschakelaar van 0,5 A kan er dan tussenuit of is het veiliger, om tussen de aardlekautomaten en de hoofdschakelaar toch één aardlekschakelaar van 500 mA te gebruiken, voor het geval er toch misschien kleine lekstromen plaatsvinden per groep, die samen meer dan 30 mA vormen, of mag dit überhaupt niet volgens de NEN1010?

Als ik een ontwerp klaar heb, dan zal ik dit hier plaatsen.

• Xander
Dus alle groepen in de woning behalve de kookplaat en zonnepanelen zijn nu met 500mA beveiligd? Dat mag sinds 1975 al niet meer zo, dan wordt het na 48+ jaar inderdaad wel eens tijd voor iets nieuws. ;)

Aardlekautomaten zijn inderdaad een goede optie, maar niet de meest voordelige. Pas wel op met die goedkope spanningsafhankelijke aardlekautomaten (de meeste van de 1 module brede exenplaren), de normen wijzigen alle kanten op of ze nu wel of niet zijn toegelaten. Ik zou ze vermijden en gewoon ouderwets vertrouwde spanningsonafhankelijke aardlekautomaten kopen (eigenlijk alle exemplaren van 2 modules breed).

Ik zou de 500mA aardlekschakelaar er zeker tussenuit halen, al was het maar omdat ik geen antieke componenten meer in een moderne groepenkast wil. Je groepenkast zal straks weer een jaar of 25-30 mee moeten en dan zit je toch niet op storingen te wachten omdat je zoiets hebt laten zitten?

Je zult dan waarschijnlijk wel een monteur met zegelrecht nodig hebben om de boel te vervangen.

• piieter
Die tip van die goedkope spanningsafhankelijke aardlekautomaten is wel een eye-opener! Ik dacht juist, ik neem van de aardlekautomaten van 1 module breed, vanwege de ruimtebesparing. Ik wist niet dat die van inferieure kwaliteit zijn. Ik heb daar ook nergens iets van gelezen.
Vermoedelijk worden het dan toch aardlekautomaten van 2 modulen breed.
Over antieke componenten gesproken; Ik ga de hoofdschakelaar (met zo'n draaiknop) dan ook maar meteen vervangen, want die is net zo oud als die aardlekschakelaar van 0,5 A.
Bedankt!

• piieter
In bijgaande schets heb ik de geplande nieuwe indeling van de meterkast weergegeven.

De meterkast en de ruimte er omheen hebben beperkingen. Zo heb ik geen mogelijkheid
om de bestaande meterkast qua afmetingen uit te breiden, omdat er geen ruimte voor is (jaren 30 woning).
Het is ook niet echt een "meterkast", maar opstelling van 2 kastjes in de hal bij de trapopgang.

Sommige van de huidige aansluitingen hebben redelijk korte bedrading in de meterkast, waardoor
de aardlekautomaten voor deze aansluitingen moeilijk op een andere positie geplaatst kunnen worden.

Sinds kort is er een zonnepanelen systeem op aangesloten en de componenten hiervoor wil ik graag bij elkaar houden in de meterkast. In de toekomst komt er nog een thuisbatterij bij, waarvoor ook de componenten in de meterkast komen.
Ook komt er binnenkort nog een warmtepomp, met bijbehorende schakelmateriaal in de meterkast.
Al met al, moet er dus nogal wat ruimte voor de toekomstige apparatuur gereserveerd worden.

De CT-ringen voor het meten van de teruglevering (de onderste 3) zouden in de toekomst verder omhoog geplaatst kunnen worden, waardoor er ruimte vrij komt op de DIN-rail.

Dat is ook de reden, waarom ik toch voor de aardlekautomaten van 1 module breed heb gekozen in plaats van 2 modulen breed.
Ik ga ervan uit, dat ook de aardlekautomaten van 1 module breed getest zijn door een erkend instituut en dat deze veilig zijn.

Onder de aardlekautomaat voor de kookgroep heb ik 3 aftakblokjes getekend (bij de Nul, L1 en L2) om de draden te kunnen doorlussen naar de andere aardlekautomaten.
Bij de andere aardlekautomaten heb ik dit niet getekend. Daar worden ze dus doorgelust in de connectoren. Mag dit op deze manier?

Zijn deze aftakblokjes nodig, of mag je 2 draden van 6 mm² in de connector van een aardlekautomaat aansluiten?

Ik heb voor de bedrading VD 6 mm² in gedachten.

Mag je volgens de NEN1010 ook soepele draad 6 mm² gebruiken, waarvan je de uiteinden vertint, zodat die uiteinden massief worden (dus zonder adereindhulzen) en kunt aansluiten op de connectoren van de aardlekautomaten?
Dit laatste zou een stuk gemakkelijker zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:50

ericplan

5180 Wp PV

Beltransformator ongezekerd aangesloten?

A'dam ZonPHP PVOutput

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-03 16:05
Aders solderen/vertinnen is niet de beste keus. Adereindhulsen zijn handiger en je kunt 2 draden steken in een dubbele huls. Zo heb je ook geen aftakblokjes nodig.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Siemens heeft ook aardlekautomaten van 1U. En verder kan je draden beter niet doorlussen, maar gebruik je een kam. Solderen is een no go.

[Voor 16% gewijzigd door ericplan op 07-02-2023 20:55. Reden: Link]

A'dam ZonPHP PVOutput

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:37
Je kan ook voorgeperste 2 draads (dat is soepel maar geperst naar hard) 6mm kopen. Die heb ik de meterkast gezet om de rails aan te sluiten.

[Voor 16% gewijzigd door BiLLY_daKid op 07-02-2023 19:55]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:48
ericplan schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:41:
Beltransformator ongezekerd aangesloten?
Dat kan met de meeste beltrafos van de a merken. Die zijn kortsluitvast zie de handleiding.

[Voor 4% gewijzigd door leonbong op 07-02-2023 20:00]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

In plaats van te klooien met te korte draden kan je natuurlijk ook nieuwe draden trekken tot de eerste lasdoos voor die groepen die te kort zijn.
Dan kan je kast een logische indeling krijgen. Draden trekken is niet heel veel werk.

A'dam ZonPHP PVOutput

• piieter
Bedankt voor jullie reacties!

@ericplan Zoals het getekend staat, is de beltrafo inderdaad ongezekerd. Ik dacht dat hij zo aangesloten zat, maar door de wirwar aan draden heb ik dat niet goed gezien en hij zit wel degelijk achter een aardlekautomaat.
Goed dat je dat opmerkte!
Het lijkt me ook veel veiliger om hem wèl achter een automaat te hebben.
Ook de opmerking van nieuwe draden trekken tot de eerste lasdoos voor de groepen die te kort zijn vind ik een goede. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht.

@MarkS90 Heb je voor die adereindhulzen een speciale tang nodig, om die hulzen op de draden te knijpen?
Zo ja, waar zijn die te koop?

Verder adviseren jullie om niet door te lussen, maar een kam of kammen te gebruiken. Hoe zien die eruit?
Kun je die in verschillende lengten kopen en is de afstand tussen de tanden van de kammen afgestemd op de afstand tussen de connectoren en heb je die ook in verschillende dikten (6 mm²), of is daar maar één maat van? Zijn ze ook geïsoleerd? Ik heb nu namelijk nog een aantal van die ongeïsoleerde koperen "U-bruggen" (zo noem ik ze maar even) tussen een aantal aardlekautomaten zitten en die vind ik eigenlijk wel een beetje link.

@ericplan Je schrijft, solderen is een no go. Betekent dat, dat dit niet is toegestaan volgens de NEN1010?

@BiLLY_daKid Die voorgeperste soepele draad; is dat verkrijgbaar in alle maten, of alleen in een aantal standaard lengten? Ik weet niet, of je een leverancier of merk mag noemen in dit forum.

Ik wacht jullie reacties weer met belangstelling af.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wacht dacht je van een search bij Sander Vunderink?
https://www.sandervunderink.nl/catalogsearch/result/?q=kam

En verder, solderen wordt niet genoemd in NEN1010. Maar je kan prima een tang gebruiken. Die zijn er van goedkoop tot best prijzig. Een tang werkt ook sneller dan solderen, bovendien heb je geen spanning voor de soldeerbout als je aan het werk bent (als het goed is).
https://www.sandervunderi...schap/adereindhulstangen/

A'dam ZonPHP PVOutput

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het wel/niet solderen zal ongetwijfeld in NPR 5310 staan, de praktijkrichtlijn die onder NEN 1010 hangt.

A'dam ZonPHP PVOutput

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-03 16:05
Conrad.nl verkoopt hulsjes en tangen.

https://www.conrad.nl/nl/...&searchType=SearchSuggest

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:17
Ik vind deze ook niet verkeerd om er in te hebben:
https://www.elektramat.nl...ging-3-polig-nul-e106436/

En hoeveel vermogen levert je PV
Kan je daar gelijk rekening mee houden met de interne bedrading

Kamrail:
https://www.elektramat.nl.../kamrails-doorverbinders/
Hierin moet je wel opletten welke types je neemt want de openingen onderin automaten verschillen nog wel eens.

[Voor 59% gewijzigd door IplugNplay op 08-02-2023 18:14]

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:37
En hiero de twin draadjes, wanneer nodig (let op de lengtes , er zijn meerdere varianten): https://www.elektramat.nl...rn-en-geperste-uiteinden/

Overigens , ik ben erg fan de kamrails. Ik heb zelf alles Hager en er zijn voldoende varianten voor 80A 3 fase of splitsing naar enkele fase.

[Voor 27% gewijzigd door BiLLY_daKid op 08-02-2023 19:32]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wat betreft die kamrail. Veel automaten hebben onderaan een dubbele aansluiting. Een kooi voor draad en een sleuf voor de kamrail (vorktype). De eerste automaat krijgt een draad en de kamrail. De rest voedt je met de kamrail.

[Voor 14% gewijzigd door ericplan op 08-02-2023 19:58]

A'dam ZonPHP PVOutput

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-03 19:30
piieter schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:05:
Bedankt voor jullie reacties!

@MarkS90 Heb je voor die adereindhulzen een speciale tang nodig, om die hulzen op de draden te knijpen?
Zo ja, waar zijn die te koop?
Ik heb via Amazon een goedkope tang met set hulzen gehaald voor twee tientjes, maar van werk ook een dure knipex van 140 euro ofzo. Ik moet zeggen ze werken beide prima, ik heb ze ook niet dagelijks nodig dus ik zal dan de middenweg pakken.

Maar rest van gereedschap gebruik ik elke dag buiten als monteur. Tangen etc zijn wel echt top kwaliteit, blijven goed en scherp.

Tevens die je jezelf een plezier met een kabelschaar (papegaai bektang).

Of deze, een handige alleskunner:
Knipex Elektro installatietang verchroomd, geïsoleerd met meercomponenten-omhullingen, VDE-gekeurd, met geïntegreerde geïsoleerde bevestigingshaak om een valbeveiliging aan te brengen 200 mm 13 96 200 https://amzn.eu/d/3TT6P4m

[Voor 21% gewijzigd door dewiss1993 op 08-02-2023 20:21]

• piieter
Helaas loop ik nog tegen een puntje aan, waarover ik graag jullie advies zou willen ontvangen.

Het gaat om die verdeelblokjes onderin de meterkast. Ik weet niet of dit de officiële naam voor die dingen is, maar bij mij zijn ze ongeïsoleerd.

Graag zou ik geïsoleerde exemplaren willen gebruiken. Welke soort is daarvoor het meest geschikt?
8 polig is groot genoeg (voor eventuele uitbreidingen) en er moeten aders van 6 mm² in passen.
Ik kon het bij mijn meterkast niet goed zien, maar zitten die dingen vastgeklikt op een soort rail?
En zo ja waar kan ik dan ook nog zo'n rail kopen (het is geen DIN-rail)?
Of zitten ze op een andere manier vast in de meterkast?

Alvast bedankt!

• Xander
piieter schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:50:
Ik kon het bij mijn meterkast niet goed zien, maar zitten die dingen vastgeklikt op een soort rail?
En zo ja waar kan ik dan ook nog zo'n rail kopen (het is geen DIN-rail)?
Of zitten ze op een andere manier vast in de meterkast?
Die blokjes zijn merkspecifiek.

Wat voor een kast heb je?

• piieter
Ik kan geen benaming op de kast of de deksels vinden, daarom heb ik even een foto van de meterkast gemaakt. Misschien kun je het daarvan herleiden.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Waarom geen apart liggend 22x11 kastje met de hoofdschakelaar en alles 11 cm naar boven verplaatsen? Zijn je draadjes ook lang genoeg.

A'dam ZonPHP PVOutput

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:20
ericplan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:11:
Waarom geen apart liggend 22x11 kastje met de hoofdschakelaar en alles 11 cm naar boven verplaatsen? Zijn je draadjes ook lang genoeg.
Idd of een kast die nog een maatje groter is en dan z`n zelfde er naast en twee nieuwe 2 rijenkasten er boven.
Heb je 72 modulen

Zou investeren in nieuwe kasten. (Hager is duur maar er zijn betaalbare vergelijkbare kasten van andere merken)
Dank dat dit heel oude Hager kasten zijn aan de invoeren te zien. Zou die verdeelblokjes laten voor wat het is en gaan voor een verdeelblok.

Van de deze kast zou ik niet veel hergebruiken :X

[Voor 18% gewijzigd door DeHollander op 09-02-2023 21:26]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• Xander
piieter schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:10:
Ik kan geen benaming op de kast of de deksels vinden, daarom heb ik even een foto van de meterkast gemaakt. Misschien kun je het daarvan herleiden.

[Afbeelding]
Misschien iets ouds van Hager? Ik durf het ook niet met zekerheid te zeggen. Wellicht zijn de deksels herkenbaarder?

Wat je zoekt is zoiets: https://hager.com/nl/cata...menset-l1-l2-l3-n-avision

Maar dat is niet universeel, de bevestigingspunten voor bovenstaande set die vind je precies op de goede plek in de hedendaagse Vision kast. In jouw kast gaat dat waarschijnlijk niet passen, of je moet gaan knutselen.

Als je er toch mee aan de slag gaat zou ik persoonlijk alles vervangen in plaats van alleen de inhoud.

• piieter
@ericplan
@DeHollander
Aan de bovenzijde is geen ruimte genoeg. De rest is omtimmerd met multiplexplaat en dat ga ik niet allemaal loshalen. Dus ik moet het met de ruimte van die twee kastjes doen.

@Xander
Ik ga de oude kasten niet vervangen, omdat dit ten opzichte van de inhoud een te groot kostenplaatje is.
Bovendien zou ik er dan een monteur met zegelrecht bij moeten halen en ik wil het zelf doen.
Ik zoek nog wel uit, hoe dat moet met die verdeelblokjes. Misschien kan ik de oude exemplaren toch nog gewoon hergebruiken. In ieder geval bedankt voor jouw toegestuurde link van Hager.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Je maakt het jezelf nodeloos moeilijk door allerlei redenen te bedenken om die oude kasten niet te vervangen. Wat betreft dat extra kastje van 11 cm. hoog voor de hoofdschakelaar. Dat kan je zo plaatsen, zonder al teveel problemen. Er zit wel vaker geen buisinvoer tussen meterbord en groepenkast. Dat kastje kan je plaatsen met je oude hoofdschakelaar. En als je de twee nieuwe kasten 1 cm. naar links opschuift heb je ruimte om 11 cm. naar boven te gaan.

Voordeel van een nieuwe kast is dat er allerlei hulpstukken en onderdelen te krijgen zijn, zoals je verdeelblokjes. Een lege kast kost circa €50,-

De CT-ringen (3 stuks) kan je ook mooi kwijt in het kastje bij de hoofdschakelaar. Dat maakt alles weer wat overzichtelijker.

Ik neem aan dat alleen de twee 3-fase aardlekautomaten en het Enphasespul voor hergebruik in aanmerking komen?

A'dam ZonPHP PVOutput

• piieter
@ericplan
Ik houd het vervangen van de oude kasten in overweging. Ik ben er nog niet uit.
Er komen 6 stuks CT-ringen in te zitten. 3 voor de productie (één per fase) en 3 voor de teruglevering (ook één per fase). De PV installatie is net nieuw en er was geen ruimte meer in de kasten om die CT-ringen te plaatsen. Dus de spullen van Enphase zijn ook splinternieuw en worden zeker hergebruikt, inclusief de aardlekautomaat!
Ik heb het ontwerp voor de indeling nog aangepast naar aanleiding van al jullie opmerkingen en stuur jullie hierbij een tekening van de indeling zoals die nu gepland is. Ook ga ik kamrails bij de aardlekautomaten gebruiken en flexibele draad van 6 mm². Aangezien er geen grijze soepele draad van 6 mm² te koop is (althans ik ben het nergens tegengekomen), ga ik een stuk van 2 meter soepele kabel (Pur kabel 5 x 6 mm ² (H07BQ-F) geel - per meter) kopen en die ga ik strippen, zodat ik toch ook aan die grijze draden kan komen. Voor de draaduiteinden ga ik Klauke adereindhulzen 6 mm² geel 47512 gebruiken.
Naar mijn idee hou ik dan nog 10 posities op de DIN-rail vrij voor uitbreidingen voor een all-electric warmtepomp en eventuele andere duurzame investeringen in de toekomst.

• piieter
@ericplan
Op jouw advies ga ik toch ook de kasten vervangen. 2 Hager groepenkasten leeg van elk 22x33 cm. Dezelfde grootte als de huidige kasten. Dan is alles weer netjes. :) Volgens mij zit daar geen rail bij voor de verdeelklemmenset, dus die zal extra erbij moeten worden besteld.
Ik hoop dat er twee DIN rails per kast bij zitten, anders kan ik de DIN rails uit de huidige kasten overzetten.
Nu de spullen online bestellen en als alles binnen is, aan de slag!

@ iedereen
Bedankt voor jullie adviezen!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Volgens mij kan je dit soort klemmen gewoon erin klikken, maar dat is een vraag waar @Xander vast direct antwoord op heeft.
https://www.elektramat.nl...1YUAp_EAQYASABEgKLifD_BwE

[Voor 59% gewijzigd door ericplan op 10-02-2023 15:58. Reden: Foute link]

A'dam ZonPHP PVOutput

• Xander
ericplan schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:49:
Volgens mij kan je dit soort klemmen gewoon erin klikken, maar dat is een vraag waar @Xander vast direct antwoord op heeft.
https://www.elektramat.nl...1YUAp_EAQYASABEgKLifD_BwE
Je schroeft het vast. ;) Maar idd die set past in iedere moderne Vision kast.
piieter schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:17:
@ericplan
Op jouw advies ga ik toch ook de kasten vervangen. 2 Hager groepenkasten leeg van elk 22x33 cm. Dezelfde grootte als de huidige kasten. Dan is alles weer netjes. :) Volgens mij zit daar geen rail bij voor de verdeelklemmenset, dus die zal extra erbij moeten worden besteld.
Ik hoop dat er twee DIN rails per kast bij zitten, anders kan ik de DIN rails uit de huidige kasten overzetten.
Wat voor een buisinvoerstuk gebruik je bij die nieuwe kasten? Het standaard buisinvoerstuk (VKG80T / VKG81T) maakt de kast 47,5cm i.p.v. 33cm. Je hebt ook nog een compact buisinvoerstuk VKG55T waarmee je op 38,5cm komt. En nog een "renovatieset" VKG97T voor als je echt geen plek hebt maar die laatste zou ik nooit ook maar overwegen.....

Als je echt niet meer plek hebt dan 33cm dan kun je beter bij Eaton ofzo gaan shoppen.

• piieter
Ik was niet van plan om een buisinvoerstuk te kopen. Ik vermoed (net als Xander), dat de oude kast een Hager kast is. Misschien dat de oude buisinvoerstukken in de nieuwe kasten passen en zo niet, dan is er nog geen man overboord, want boven de meterkast waar de buizen lopen, wordt weer afgetimmerd met multiplex, zodat je er niets van ziet. Zo was het eerst ook, voordat de zonnepanelen zijn aangesloten. Die plaat heb ik nog en kan er zo weer tegenaan.

Ook ga ik de aardingsrail uit de oude kasten weer bovenin in de nieuwe kasten plaatsen, omdat er in de nieuwe kasten (leeg) geen aardingsrail zit. Als ik bij de nieuwe kasten een aardingsrail zou kopen, dan kom ik ook uit bij wat op de renovatieset" VKG97T lijkt. Ik had mijn bedenkingen daar ook bij. Daar zijn maar 12 gaten om een aardedraad in te verbinden en dat is veel te weinig en bovendien lijkt me de bevestiging ook een beetje krakkemikkig (maar ik kon dat niet goed op de afbeelding zien).

Hebben jullie nog fouten ontdekt in het laatste ontwerp?

• DeHollander
Ik zou voor Holec kasten gaan, daar zit de aardrail en buisinvoer al in. Oude Hager rail overzetten gaat je niet lukken, nieuwe Hager aardrail incm buisinvoer is wel degelijk maar een grote kast.
Zijn ook van die verdeelblokjes voor. Al heeft zn groter verdeelblok wel m`n voorkeur.

Heb recent z`n kast geplaatst.

Als ik naar je foto kijk zie ik rechstboven een lasdoosje zitten deze zijn 12cm je hebt dus best wat ruimte.
Ik zou beginnen met deze kast en dan bovenstaande er boven.

Je gaat Emat 1 module aardlekautomaten gebruiken, die zijn spanningsafhankelijk.
Ik zou er niet aan beginnen...

Die twee 4p aardlekautomaten naast elkaar zetten en dan een kamrail er onder.

[Voor 4% gewijzigd door DeHollander op 10-02-2023 19:40]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• Xander
Dus je koopt wel nieuwe kasten maar hangt vervolgens iets incompleets op en moet gaan knutselen om er een aardrail in te krijgen? Laat dan lekker het oude hangen.

Volgens mij krijg je er prima een buisinvoerstuk van 5,5cm boven toch? Of zoek anders een kast van een ander merk uit waar je genoeg hebt aan 33cm inclusief buisinvoer, dat bestaat ook gewoon van bijvoorbeeld Eaton.
piieter schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:08:
Hebben jullie nog fouten ontdekt in het laatste ontwerp?
Het schema? Je tekent 6 nuldraden op 1 aftakblokje, maar je gaat volgens mij geen kast vinden met dergelijke blokjes met 6 klemmen.

Je hebt daar natuurlijk ook geen 6 draden nodig, gewoon een 8-voudige kam voor de nul onder die aardlekautomaten rechts boven scheelt er al weer één.

Ik zou nog steeds mijn geld niet uitgeven aan spanningsafhankelijke aardlekautomaten. In huidige normen zijn ze slechts in bepaalde gevallen toegestaan, in de nieuwe NEN1010:2020 zijn ze verboden al gaat er nu een gerucht rond dat dit verbod door een correctieblad weer ongedaan gemaakt gaat worden... Tja, ik koop wel gewoon bewezen techniek. Daar zijn zelfs in 1 module breed prima alternatieven voor.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:22
piieter schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:10:

[Afbeelding]
Als dit de huidige kast met inhoud is dan kan ik er niet veel meer van maken dan ctrl-a + shift-del. Als je de kast zelf wilt vervangen kan je met VDE tangen + schroevendraaiers de hoofdschakelaar los maken en tijdelijk afdoppen met wago 221. Daarna voorzichtig de draden door de opening van de oude en nieuwe kast begeleiden voordat je ze vast maakt op de nieuwe hoofdschakelaar.

Nee, dat is totaal niet volgens de voorschriften van de arbo-politie.

Maar je moet het ook niet moeilijker maken dan het is.

• DeHollander
jadjong schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:39:
[...]

Als dit de huidige kast met inhoud is dan kan ik er niet veel meer van maken dan ctrl-a + shift-del. Als je de kast zelf wilt vervangen kan je met VDE tangen + schroevendraaiers de hoofdschakelaar los maken en tijdelijk afdoppen met wago 221. Daarna voorzichtig de draden door de opening van de oude en nieuwe kast begeleiden voordat je ze vast maakt op de nieuwe hoofdschakelaar.
[Afbeelding]

Nee, dat is totaal niet volgens de voorschriften van de arbo-politie.

Maar je moet het ook niet moeilijker maken dan het is.
Lekker advies dit! |:(

Gewoon veilig werken!

Dus hoofdzekeringen er uit, nieuwe kasten plaatsen. Nieuwe hoofdschakelaar plaatsen (dit is ook een oude bestemd voor een ander type kast) Bedrading opnieuw aansluiten en daarna verzegelen.
Bel gewoon de installateur op de hoek en vraag wat er mogelijk is en wat het kost.

Kortsluiting is duurder! om over mogelijk letsel maar te zwijgen :X

• piieter
@Xander
https://www.sandervunderi...3GBQdHEAQYASABEgKF6fD_BwE

Een buisinvoerstuk van 5,5cm (2x) is nog een overweging. Ik wil sowieso geen zwarte kast!!! Daarom heb ik voor de Hager gekozen en inmiddels al besteld.

• Xander
Dat zijn 2 aparte blokjes van 4, in 1 stuk plastic. Daarvan passen er 2 in een Eaton kast, dus totaal 4x4.

• DeHollander
Deze invoer heb je dan nodig. Als ik het goed zie zit daar ook een blok in om je aarde te verdelen.
Bekijk deze PDF maar.

Blok niet groot genoeg dan zijn ze in verschillende maten los te krijgen.

Dit zijn de blokje van Hager die je onder in de kast kan zetten.

[Voor 13% gewijzigd door DeHollander op 10-02-2023 21:09]

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:48
Geen zwarte kast?? Why

Ik ben heerlijk bezig in mijn dubbele eaton system55...

|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:55
Ik haat dat ook die zwarte kasten, echt, waarom?
Aangezien je er relatief vaak in moet prutsen met afgeschakelde elektra dus in het donker is een lichte kast veel logischer dan die bakelietnostalgie.

• piieter
Xander schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:35:
...
Ik zou nog steeds mijn geld niet uitgeven aan spanningsafhankelijke aardlekautomaten. In huidige normen zijn ze slechts in bepaalde gevallen toegestaan, in de nieuwe NEN1010:2020 zijn ze verboden al gaat er nu een gerucht rond dat dit verbod door een correctieblad weer ongedaan gemaakt gaat worden... Tja, ik koop wel gewoon bewezen techniek. Daar zijn zelfs in 1 module breed prima alternatieven voor.
@Xander Welk merk aardlekautomaten van 1module breed zou jij adviseren?

• piieter
@Xander Hoe kan ik nagaan of een aardlekautomaat "spanningsafhankelijk" is?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

A'dam ZonPHP PVOutput

• piieter
Xander schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:02:
[...]

Dat zijn 2 aparte blokjes van 4, in 1 stuk plastic. Daarvan passen er 2 in een Eaton kast, dus totaal 4x4.
Deze dan?
https://www.elektramat.nl...ardingsrail-eb12/#details

Ondanks dat het een aardingsrail genoemd wordt, zou je die toch ook voor de Nul als verdeelblok kunnen gebruiken? Dan heb je nog meer dan 6 gaatjes ;)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

piieter schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:00:
[...]

Deze dan?

Ondanks dat het een aardingsrail genoemd wordt, zou je die toch ook voor de Nul als verdeelblok kunnen gebruiken? Dan heb je nog meer dan 6 gaatjes ;)
In een nieuwe kast wil je geen ongeïsoleerde componenten.

A'dam ZonPHP PVOutput

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Je kan natuurlijk wel een dubbele adereindhuls inzetten.

[Voor 50% gewijzigd door ericplan op 11-02-2023 13:18]

A'dam ZonPHP PVOutput

• Xander
piieter schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:20:
[...]

@Xander Welk merk aardlekautomaten van 1module breed zou jij adviseren?
Siemens.
piieter schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:24:
@Xander Hoe kan ik nagaan of een aardlekautomaat "spanningsafhankelijk" is?
De specs of andere uitingen van de fabrikant opzoeken. Zie bijvoorbeeld https://support.industry....dependent)?dti=0&lc=en-AZ
Ondertussen heeft ook ABB een spanningsonafhankelijke aardlekautomaat van 1 module breed, de DS301C: https://new.abb.com/low-v...akelaars-rcd/ds301c-serie. Maar die optie is (nog?) flink duurder dan Siemens.

(Niet te verwarren met de spanningsafhankelijke DS201E: https://new.abb.com/products/2CDB352501R1165/dsn201e-b16-a30).
[...]

Deze dan?

Dat is een ongeisoleerd component en het past niet zomaar in een willekeurige groepenkast.

Dit zijn geen dingen waar je mee moet gaan knutselen in mijn ogen. Dan is het einde zoek en timmer je straks een groepenkast van triplex in elkaar? 8)7

• piieter
@Xander
Dank voor je uitgebreide reactie!
Ik heb net een gietijzeren groepenkast van Hager besteld :)
Nee hoor, geintje!

Ik ben er inmiddels achter gekomen, dat de huidige kast inderdaad ook een Hager is.

Ik heb die aardlekautomaten van Siemens ook bekeken, maar persoonlijk vind ik ze erg prijzig ten opzichte van de andere merken. Plusminus € 42,- t.o.v. zo'n € 28,05. Dat maakt op 12 aardlekautomaten toch een verschil van ongeveer € 167,40-. En dat op een totaalbedrag van ± € 600,- . Dat vind ik nogal wat!
Alle materialen voor een meterkast worden door KEMA gekeurd. Dit zegt dan toch wel iets over de veiligheid.

Ondanks jouw advies, ga ik niet voor de Siemens. Sorry! Als ze later toch vervangen moeten worden, omdat ze volgens de NEN1010 niet meer toegepast mogen worden, dan is het mijn eigen schuld.
Zou het merk SEP van ongeveer dezelfde kwaliteit zijn als EMAT, of zit daar nog veel verschil in?

• DeHollander
[...]

Deze dan?

Heb de goede Hager blokjes hierboven al genoemd. :X

Twee sets van bestellen en in iedere kast 1 set monteren. Met een twinhuls vertrekken van de hoofdschakelaar en dan 1 draad naar de blokjes in de linker kast en een draad naar de blokjes in de rechter kast.

Als je kamrail gebruikt heb je helemaal geen blokjes nodig......
Alle 2 polige aardlekautomaten naast elkaar met een kamrail verbinden.
Die 2 4 polige naast elkaar en die ook verbinden met een kamrail.
Zou toch blokjes zetten zodat je toekomstige automaten eenvoudig kan aansluiten.
piieter schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:48:
@Xander
Dank voor je uitgebreide reactie!
Ik heb net een gietijzeren groepenkast van Hager besteld :)
Nee hoor, geintje!

Ik ben er inmiddels achter gekomen, dat de huidige kast inderdaad ook een Hager is.

Ik heb die aardlekautomaten van Siemens ook bekeken, maar persoonlijk vind ik ze erg prijzig ten opzichte van de andere merken. Plusminus € 42,- t.o.v. zo'n € 28,05. Dat maakt op 12 aardlekautomaten toch een verschil van ongeveer € 167,40-. En dat op een totaalbedrag van ± € 600,- . Dat vind ik nogal wat!
Alle materialen voor een meterkast worden door KEMA gekeurd. Dit zegt dan toch wel iets over de veiligheid.

Ondanks jouw advies, ga ik niet voor de Siemens. Sorry! Als ze later toch vervangen moeten worden, omdat ze volgens de NEN1010 niet meer toegepast mogen worden, dan is het mijn eigen schuld.
Zou het merk SEP van ongeveer dezelfde kwaliteit zijn als EMAT, of zit daar nog veel verschil in?
Wil je het nu veilig en goed of voor een dubbeltje op de eerste rang :?

Emat en alles wat daar op lijkt zijn B of C merken Hager, Eaton, ABB, Siemens, Schneider zijn A merken.
Duurder ja, beter? gevoelsmatig zeker. Lange termijn wss ook.

Maar als 167€ te duur is voor een veilige installatie.....

@Xander denk dat we maar moeten stoppen met advies geven en dingen uit te zoeken en aan te dragen....

• Xander
Ik heb die aardlekautomaten van Siemens ook bekeken, maar persoonlijk vind ik ze erg prijzig ten opzichte van de andere merken. Plusminus € 42,- t.o.v. zo'n € 28,05.
Het is maar waar je mee vergelijkt. €42 valt toch alles mee vergeleken met ca. €70 voor een Hager ADA916G? :) Die heb je er zo te zien al 2 trouwens.
In mijn ogen wel ongeveer dezelfde kwaliteit ja. Of dat positief is laat ik maar aan de verbeelding over. :+

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Had iemand nog een linkje naar die test met uitfikkende automaten?

Gevonden:
YouTube: test brandveiligheid installatieautomaat

[Voor 44% gewijzigd door ericplan op 11-02-2023 16:17. Reden: Link]

A'dam ZonPHP PVOutput

• DeHollander
Nee nog wel een document met heldere uitleg waarom Hager ze niet op de markt brengt.

• piieter
@DeHollander
De goede Hager blokjes had ik al op jouw advies besteld.

@ericplan
@DeHollander
Draden van de groepen verlengen door nieuwe draden te trekken naar de laatste lasdozen is helaas geen optie, omdat de lasdozen weggewerkt zijn achter betimmering. Dus de getekende indeling op de laatste tekening is niet voor niets op deze wijze. Het idee was echter wel goed! (als ik maar bij die lasdozen had gekund). Ik ga voor de 8 aardlekautomaten bovenin wel een kamrail van 8 pinnen gebruiken. Dat scheelt inderdaad weer een nul-draad bij het verdeelblokje.

@Xander
@DeHollander
Je hebt me overtuigd Xander! Ik ga toch de Siemens aardlekautomaten aanschaffen.
En ook DeHollander heeft gelijk! Veiligheid is toch wel belangrijk.
Soms heb je even een duw nodig om tot inzicht te komen 8)7 .

• wtenboske
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-03 17:00
Een paar maanden geleden heb ik hetzelfde gedaan. :-) Succes!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:27
@Xander
...
Het is allebei dezelfde brol. Ik heb er al heel wat verkoold uit kasten mogen halen, bij langdurige lasten als PV kunnen ze het regelmatig niet aan is mijn ervaring.

Ik begrijp werkelijk niet dat je voor een paar tientjes dat brandrisico wilt nemen.

En wijs jij even het KEMA keur aan op die chinese troep? Nou dat is er niet, alleen een nietszeggend CE plakkertje.

[Voor 8% gewijzigd door hesselbeertje op 12-02-2023 19:44]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Misschien kan ik je nog overtuigen om een apart kastje met een hoofdschakelaar te plaatsen en alles 11 cm naar boven te verplaatsen? Tenslotte heb je al vaker je plannen aangepast.

Om het gelazer met zegelrecht te voorkomen klik je gewoon de oude hoofdschakelaar op de dinrail in het nieuwe kastje. (Hoewel je in het laatste overzicht wel een nieuwe hoofdschakelaar hebt getekend?!) Dat maakt alles direct een stuk overzichtelijker. Want ondanks de nieuwe componenten vind ik het nog een beetje een rommeltje.

A'dam ZonPHP PVOutput

• DeHollander
wtenboske schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:16:
Een paar maanden geleden heb ik hetzelfde gedaan. :-) Succes!

[Afbeelding]
Netjes ik heb een excel bestand om die Hager strips zelf netjes te kunnen printen.
DeHollander schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:18:
[...]

Klik
(Bestandje om zelf de tekst strips te maken voor Hager kasten.)

Hopelijk lukt het zo.

• wtenboske
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-03 17:00
DeHollander schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:02:
[...]
Netjes ik heb een excel bestand om die Hager strips zelf netjes te kunnen printen.
[...]
Ah, top. Naar zoiets was ik op zoek.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-03 06:09
jadjong schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:39:
[...]

Zo doe ik het ook. Al gebruik ik gewoon ouderwetse draai lasdoppen voor de draden op de hoofdschakelaar.
Gelaatsscherm, schort en handschoenen. Geïsoleerd gereedschap gebruiken en met aandacht werken.
Ja, dat mag niet inderdaad.

[Voor 8% gewijzigd door Ramon 73 op 14-02-2023 06:32]

• DeHollander
Ramon 73 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 06:31:
[...]

Zo doe ik het ook. Al gebruik ik gewoon ouderwetse draai lasdoppen voor de draden op de hoofdschakelaar.
Gelaatsscherm, schort en handschoenen. Geïsoleerd gereedschap gebruiken en met aandacht werken.
Dat zullen de meeste hobbyisten niet hebben, als het dan fout gaat ben je tenminste goed beschermd.

• piieter
Ramon 73 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 06:31:

Men zegt wel eens, als je onder spanning werkt, dat je dan beter presteert. Bovendien, als je het om 06.31 uur voelt prikken, dan ben je in één keer goed wakker O-)

Nog een vraagje:
Maakt het bij een 4-polige hoofdschakelaar nog uit aan welke zijde je de nul draad plaatst?
Of zijn alle connectoren gelijkwaardig?

Op sommige hoofdschakelaars (Gacia is links en ABB is rechts) is het wel aangegeven waar de nul moet, maar op sommige hoofdschakelaars (EMAT, Eaton en Hager) niet.
Bij de huidige (oude) hoofdschakelaar zit hij aan de rechterzijde.
Zijn daar nog voorschriften voor?

• piieter
hesselbeertje schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:42:
[...]

"Ik begrijp werkelijk niet dat je voor een paar tientjes dat brandrisico wilt nemen.
Dat doe ik dus ook niet! Ik heb die Siemens aardlekautomaten inmiddels gekocht.
[...]

En wijs jij even het KEMA keur aan op die chinese troep? Nou dat is er niet, alleen een nietszeggend CE plakkertje.
CE staat hierbij voor Conformité Européenne, wat zoveel betekent als in overeenstemming met de Europese regelgeving. Ik mag er toch van uit gaan, dat op Chinese troep geen KEMA keur gegeven wordt.
Maar ja, we worden als consument wel vaker bedrogen...

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:22
piieter schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:17:

Op sommige hoofdschakelaars (Gacia is links en ABB is rechts) is het wel aangegeven waar de nul moet, maar op sommige hoofdschakelaars (EMAT, Eaton en Hager) niet.
Bij de huidige (oude) hoofdschakelaar zit hij aan de rechterzijde.
Zijn daar nog voorschriften voor?
Het idee is dat de 0 als eerste contact maakt en als laatste los gaat zodat je in een 3fase opstelling nooit zonder 0 zit.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-03 09:37
Wat kost die Enphase rotzooi een ontzettende hoop ruimte in de meterkast... Kan dat niet ergens anders?

Mijn omvormer heeft een 4-din aardlekautomaat (3P+N) en that's it, de rest hangt lekker allemaal op zolder niet in de weg te hangen. Dan hoef je niet zo te woekeren met de ruimte, dure aardlekautomaten te kopen omdat je geen ruimte hebt voor een losse aardlekschakelaar, etc.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• piieter
Waar wordt het merk EMAT eigenlijk geproduceerd en door welke firma?
Ze zeggen dat dit een A-merk is en er 10 jaar garantie op zit.

[Voor 32% gewijzigd door piieter op 14-02-2023 19:59]

• Paul
Is het huismerk van Elektramat. Zijn sommige mensen op dit forum geen fan van, maar andere mensen hier op het forum gebruiken het zonder enig probleem.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• hesselbeertje
Paul schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:00:
Is het huismerk van Elektramat. Zijn sommige mensen op dit forum geen fan van, maar andere mensen hier op het forum gebruiken het zonder enig probleem.
Het gaat goed tot het uitfikt. Helaas al te vaak gezien.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• tolunaygul12
  • Laatst online: 18:42
piieter schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:58:
Waar wordt het merk EMAT eigenlijk geproduceerd en door welke firma?
Ze zeggen dat dit een A-merk is en er 10 jaar garantie op zit.
Hier is nagenoeg de hele meterkast vol met emat ( op de pv aardlek na ).
Dit draait al ruim 2 jaar probleemloos, nu de afgelopen halfjaar met warmtepomp die regelmatig redelijk wat vermogen pakt via emat aardlekautomaten.

Diverse keren met warmtebeeldcamera in de kast gekeken en niks is heet, laat staan handwarm.
Enige wat beetje warm is, is de bel trafo :)

Ongetwijfeld dat de A merken beter zijn en voordelen hebben.
Maar met een uitgebreide kast tikt het best aan om te vullen met A merken.

https://tweakers.net/i/pPGqVy_AGbACObD0YSJvR2xzmFo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Q4l6OoONvFJOzSeMtFc2rvs.jpg?f=fotoalbum_small

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-03 06:09
piieter schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:17:
[...]

Men zegt wel eens, als je onder spanning werkt, dat je dan beter presteert. Bovendien, als je het om 06.31 uur voelt prikken, dan ben je in één keer goed wakker O-)
Nou, het mag volgens mij niet eens van de NEN documenten. Onder spanning werken moet door de installatie verantwoordelijke worden goedgekeurd en alleen als het echt niet anders kan.
In geval van vervanging groepenkast kun je dat heus wel organiseren en heeft het zeker geen voorkeur om het zo te doen. Het is wel een stuk minder gedoe en geregel, dus doen velen onder spanning ombouwen.
Als je weet wat je doet, en doeltreffende voorzorgsmaatregelen neemt, is het risico beperkt.

• piieter
[...]
En wijs jij even het KEMA keur aan op die Chinese troep? Nou dat is er niet, alleen een nietszeggend CE plakkertje.
Op de hoofdschakelaar van EMAT staat ook KEMA keur. Niet met een sticker, maar verdiept in het materiaal gegraveerd (of geperst), evenals het CE keurmerk.

@hesselbeertje

Welke merken komen volgens jou dan uit China? Maak dat alsjeblieft bekend, want dan kunnen toekomstige "doe het zelvers" beter beslissen of ze voor die Chinese merken willen gaan of juist niet!
Het zou mooi zijn als je die informatie vooraf hebt.

• hesselbeertje
Ik weet niet welke merken er wel of niet uit China komen. Ik heb ook nooit beweerd dat alles uit China slecht is, integendeel. Maar Emat/Gacia/SEPP (dat is dus m.i. Chinese troep) heb ik meermaals zonder aanwijsbare oorzaak zwart in de kast hangen. Nou dank je, dan hoef ik het niet meer.

[Voor 8% gewijzigd door hesselbeertje op 16-02-2023 17:43]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

piieter schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:13:
[...]
Op de hoofdschakelaar van EMAT staat ook KEMA keur. Niet met een sticker, maar verdiept in het materiaal gegraveerd (of geperst), evenals het CE keurmerk.

@hesselbeertje

Welke merken komen volgens jou dan uit China? Maak dat alsjeblieft bekend, want dan kunnen toekomstige "doe het zelvers" beter beslissen of ze voor die Chinese merken willen gaan of juist niet!
Het zou mooi zijn als je die informatie vooraf hebt.
Let op: je hebt het originele CE keurmerk én een logo dat er verdacht veel op lijkt en dat logo staat voor China Export.
https://www.explect.nl/verschil-ce-china-export/

A'dam ZonPHP PVOutput

• piieter
@ericplan

Fantastisch die link!
Als je goed kijkt staan bij het echte CE logo (dus niet die uit China) de C en de E verder uit elkaar.
Dit zijn ook echt weer van die weetjes, waar je toevallig eens van hoort.

Het CE logo op mijn hoofdschakelaar van EMAT komt gelukkig overeen met het linker logo. :)

• DeHollander
piieter schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:38:
@ericplan

Fantastisch die link!
Als je goed kijkt staan bij het echte CE logo (dus niet die uit China) de C en de E verder uit elkaar.

Het CE logo op mijn hoofdschakelaar van EMAT komt gelukkig overeen met het linker logo. :)
Alleen jammer dat z`n logo niets zegt over de kwaliteit..... :X

• hesselbeertje
piieter schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:38:
@ericplan

Fantastisch die link!

Ik vraag me af waarom je daar blij van wordt. Is het dan opeens een beter product?

Wat ik me (in het algemeen!) afvraag: Waarom is 15k voor een nieuwe keuken of badkamer een veel gedane uitgave, en is een paar honderd euro extra in een groepenkast (direct voor de veiligheid van de bewoners!) altijd zo'n struikelblok?

[Voor 18% gewijzigd door hesselbeertje op 17-02-2023 21:40]

• hesselbeertje
tolunaygul12 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:40:
[...]

Hier is nagenoeg de hele meterkast vol met emat ( op de pv aardlek na ).
Dit draait al ruim 2 jaar probleemloos, nu de afgelopen halfjaar met warmtepomp die regelmatig redelijk wat vermogen pakt via emat aardlekautomaten.

Diverse keren met warmtebeeldcamera in de kast gekeken en niks is heet, laat staan handwarm.
Enige wat beetje warm is, is de bel trafo :)

Ongetwijfeld dat de A merken beter zijn en voordelen hebben.
Maar met een uitgebreide kast tikt het best aan om te vullen met A merken.

[Afbeelding]
Een vrije vertaling:

Ik heb ook een paar honderd euro bespaard door goedkoop spul te gebruiken. Ik ben heel blij, al 2 jaar lang is er niets uitgebrand. Ik weet dat het troep is, maar ja een paar honderd euro is best veel geld voor de veiligheid van je gezin. Ik heb het (omdat ik zelf ook niet gerust ben) regelmatig gecontroleerd en het gaat tot vandaag nog steeds goed. Ik hoop dat dat morgen ook zo is....

(Uiteraard is dit niet persoonlijk tegen @tolunaygul12, maar het typeert volgens mij wel aardig de discussie. Volgens mij worden hier hele verkeerde prioriteiten gesteld.)

• Paul
Vanwaar die hetze tegen het merk Emat? Als het echt zo'n rotzooi zou zijn dan zouden de kranten er vol van staan en zou het niet verkocht mogen worden lijkt me? Je kunt van Eaton, Hager, ABB, etc. ook berichten vinden van mensen waar het is uitgefikt... Heb je bronnen dat het zo slecht zou zijn? Want nu klinkt het vooral als FUD en buyers remorse omdat je teveel betaald hebt.

Elektramat zelf geeft aan dat het merk al 33 jaar bestaat, 10 jaar garantie biedt en alle certificeringen en keurmerken heeft. Van de tegenstanders hoor ik alleen hearsay dat er wel eens iets is uitgefikt.

Ik zou dat uitfikken (als dat al significant vaker gebeurt, ik ben heel benieuwd naar bewijs / een bron) eerder zoeken in het kennis- en kundeniveau van de klanten; als je kijkt naar de kennisbank van Elektramat dan zie je direct wat voor soort klanten ze hebben.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• piieter
Om het weer naar het positieve te brengen...
Ik heb alle materialen binnen en ga de meterkast binnenkort vervangen.
Als jullie niets meer van mij vernemen, dan is er iets fout gegaan ;w en anders stuur ik een foto van hoe het geworden is.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:38
Paul schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:24:
Vanwaar die hetze tegen het merk Emat? Als het echt zo'n rotzooi zou zijn dan zouden de kranten er vol van staan en zou het niet verkocht mogen worden lijkt me? Je kunt van Eaton, Hager, ABB, etc. ook berichten vinden van mensen waar het is uitgefikt... Heb je bronnen dat het zo slecht zou zijn? Want nu klinkt het vooral als FUD en buyers remorse omdat je teveel betaald hebt.

Elektramat zelf geeft aan dat het merk al 33 jaar bestaat, 10 jaar garantie biedt en alle certificeringen en keurmerken heeft. Van de tegenstanders hoor ik alleen hearsay dat er wel eens iets is uitgefikt.

Ik zou dat uitfikken (als dat al significant vaker gebeurt, ik ben heel benieuwd naar bewijs / een bron) eerder zoeken in het kennis- en kundeniveau van de klanten; als je kijkt naar de kennisbank van Elektramat dan zie je direct wat voor soort klanten ze hebben.
Emat is het eigen merk van Elektramat... Groothandel die wat in China laat produceren / rebranden, dat is wat anders dan een bedrijf als Abb, Eaton, etc.

• piieter
Oilman schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:26:
[...]

Emat is het eigen merk van Elektramat... Groothandel die wat in China laat produceren / rebranden, dat is wat anders dan een bedrijf als Abb, Eaton, etc.
Ik geloof je op je woord, dat Elektramat spullen in China laat produceren. Ik kan dat niet controleren.
Maar wie zegt me, dat een ABB, Eaton, of Hager dit niet laten doen?

En hoe zit dat dan met die KEMA keur? Worden die aardlekautomaten en andere componenten dan niet door hun getest en steekproefgewijs gecontroleerd, of is dat hetzelfde verhaal als bij de Voedsel en Waren Autoriteit, die ook nooit controleren (was laatst een keer op TV)?
Als die componenten dat logo mogen voeren, dan moeten ze toch voldoen aan een bepaalde vooraf vastgestelde kwaliteitsstandaard, of ben ik nou gek?

P.S. Ik was nog niet begonnen met vervangen hoor... :)

• piieter
Beste mensen,
De meterkast is vervangen! En ik leef nog :)

Twee nieuwe kasten van Hager 22 x 33 cm gekocht, omdat deze dezelfde afmetingen hebben dan de twee oude kasten (waren dus ook van Hager). Het lullige van die (lege) Hager kasten is, dat ze geen buisinvoer-stukken hebben. Die moet je er apart bij kopen.
Aangezien die in verschillende hoogten te koop zijn en ik geen mogelijkheid had om boven de bestaande kasten nog iets te plaatsen, heb ik de buisinvoer-stukken van de oude kasten gelijmd met hard PVC lijm op dichte inzetstukken aan de bovenzijde van de nieuwe kasten, nadat ik gaten had geboord op de juiste plaatsen in deze dichte inzetstukken. Dit werkt prima!
Het is even improviseren, maar dan heb je ook wat :)

12x 1 fase groepen (waarvan 1 reserve) ingebouwd met (op advies!) Siemens aardlekautomaten.
Voor deze aardlekautomaten heb ik (op advies!) kamrails gebruikt. Ik heb van te voren de aansluitwaarden van de groepen geïnventariseerd en deze evenredig verdeeld over de 3 fasen.
Nu weet ik tenminste ook welke apparatuur er is aangesloten op welke groep en ook welke ruimten.

De beltrafo is verplaatst naar de linker kast, om ruimte vrij te maken (rechts van de nieuwe hoofdschakelaar) voor een aardlekautomaat voor een krachtgroep in de garage. Die zat voorheen bij de kookgroep op, maar heeft nu een eigen automaat.

De kookgroep heeft nu een aardlekautomaat voor zich alleen, links van de hoofdschakelaar.

Alles van de zonnepanelen zit nu mooi bij elkaar in de linker kast. (ook de Enphase rotzooi ;) )

Het spannendste moment was het omzetten van de draden van de oude hoofdschakelaar naar de nieuwe.
Ik heb deze nieuwe schakelaar van te voren even met een Ohm meter doorgemeten, of er misschien ook sluiting in zat, maar dit was gelukkig dus niet het geval. Toen durfde ik hem wel omzetten.
Al met al toch nog een hele klus voor iemand, waarvoor dit geen dagelijks werk is, maar het is gelukt!

Ik wil iedereen die mij van advies heeft voorzien hiervoor hartelijk danken!

Hieronder kun je zien hoe het geworden is.

• Xander
Best netjes toch zo?

Een andere user had laatst een template gedeeld om tekststroken te maken voor deze Hager kasten, misschien kun je daar nog iets mee. ;)
DeHollander schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:16:
Heb al een tijdje een Blanco Excel bestandje wat ik daarvoor gebruik. 8)
DeHollander schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:18:
Klik
(Bestandje om zelf de tekst strips te maken voor Hager kasten.)

Hopelijk lukt het zo.

• piieter
Bedankt voor de herinnering. Ik had het bestand al gedownload.
Nu alleen nog de tekst erbij maken.

• DeHollander
Ben wel benieuwd hoe die invoeren er in zitten.
Ook hoe de kast er van binnen uit ziet?

Heb je geen foto's gemaakt?

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:52
Paul schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:24:

Hele nieuwbouwwijken worden opgeleverd met EMAT. Half Zuid-Europa draait op GACIA. In iedere straat in Nederland zitten goedkope automaten geïnstalleerd. Wat je aangeeft klopt.

Er ontstaan wel veel branden in meterkasten. Maar of dat aan EMAT-automaatjes ligt, dat weet ik niet. Ik verwacht dat slechte contacten en verouderde/versleten spullen een grotere rol spelen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 5.1 kWp op Growatt 5000TL3-X

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:52
* Noutie is de trotse eigenaar van 2 EMAT Alamats

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 5.1 kWp op Growatt 5000TL3-X

• Xander
DeHollander schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:27:
Ben wel benieuwd hoe die invoeren er in zitten.
Ook hoe de kast er van binnen uit ziet?

Heb je geen foto's gemaakt?
Hij durft waarschijnlijk zijn oplossing voor de aardrail niet te tonen. :+

• DeHollander
Xander schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:56:
[...]

Hij durft waarschijnlijk zijn oplossing voor de aardrail niet te tonen. :+
Ja idd

Die 5cm invoeren hadden er bij mij wel gezeten.

• piieter
Die oude aardrails waren nog prima. :)

• piieter
Maar ik heb toch maar de nieuwe aardrails gebruikt :)

Speciaal voor @Xander en @DeHollander

Hierbij nog twee foto's.

De buisinvoeren.

De kast van binnen.

Aangezien de leverancier een verkeerde versie van de Enphase Gateway had geleverd, zonder CT-ringen,
Heb ik de fasen voor de metingen van de teruglevering aan het net, tijdelijk met tiewraps vast gemaakt. Dit lijkt een beetje raar, maar dit wordt netjes gemaakt, als ze de juiste Gateway komen installeren.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee