Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Mijn vraag:

Sinds eind vorig jaar heb ik met grote regelmaat een wegvallende WiFi verbinding.
Eerst alleen op mijn IPad nu ook mijn IPhone en minder regelmatig andere apparaten.
Er komt dan een melding in beeld dat het wachtwoord van het netwerk niet klopt.
Het signaal is altijd goed als ik bij het ontvangst kijk.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Heb een Fritz repeater 1200 aangeschaft, dit was ook niet de oplossing.
Inmiddels veelvuldig contact gehad met de (zeer hulpvaardige) support afdeling van AVM.
Ook een lab versie op beide apparaten geïnstalleerd maar helaas geen oplossing.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Zowel het modem als repeater gerest naar de fabrieksinstellingen.
Twee switches in het netwerk het zelfde mee gedaan.

AVM support vraagt om de switches los te koppelen en dan een log te sturen.
Dit ga ik morgen doen.

Ben benieuwd of iemand anders deze ervaring ook heeft en mogelijk al een oplossing heeft gevonden.

wat niet past, wordt gelast!

Beste antwoord (via nielsicq op 03-10-2024 16:03)

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Na bijna een maand met de 5590 ter vervanging van de 5530, kan ik met zekerheid zeggen dat de 5590 geen wifi uitval vertoont, in tegenstelling tot de 5530.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-05 20:25
Ik heb geen ervaring in de exacte versie zoals jij het omschrijft..

als ik je verhaal lees, en je schrijft "soms zegt ie dat mn wifi code niet meer klopt" , dan denk ik dat er een 2e identieke SSID (=netwerknaam) word uitgezonden met een andere code..

zoek eens naar apps zoals "WiFi Analyser", die gaan je zeggen welke zenders er allemaal staan te stralen, en hoe sterk die dan zijn :)

Ook kan je gelijk kijken hoever je van zo'n zender afzit, je wil idealiter niet onder de -65/-70 gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuc Elzinga
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-03 08:42
Bij mij hetzelfde issue: de verbinding met de WiFi is instabiel, valt regelmatig weg en sommige apparaten krijgen daarna geen verbinding meer. Problematiek is ontstaan na het updaten van firmware Fritzbox van 7.30 naar 7.50. Daarvoor kwam het soms ook voor, maar minder vaak. Er is geen andere SSID actief met dezelfde naam. Wel een tweetal repeaters van AVM in mesh-mode en buiten hangt nog een Mikrotik accesspoint. Er is ook een switch, maar dat gaat alleen over bedrade verbindingen.

@nielsicq : heb jij inmiddels een oplossing voor het issue gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:48
Dag @Luuc Elzinga

instabiliteit en verlies van verbinding zijn zeker vervelend.

Kan je wat preciezer kijken waar de verbinding verbreekt.

Als de verbinding tussen je Mesh Master en een Mesh Repeater of tussen de Mesh Repeaters verbreekt dan kan je best je Mesh Repeater(s) opnieuw configureren. Een klein aantal handleidingen vindt je onder de volgende link: https://nl.avm.de/service...thuisnetwerk-configureren

Verbreekt de verbinding tussen een FRITZ!Box / FRITZ!Repeater en je apparaten, dan raad ik je de stappen onder deze link aan:
https://nl.avm.de/service...n-van-de-Wi-Fi-verbinding

Vriendelijke groet uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
@Luuc Elzinga omdat het probleem niet opgelost werd heb ik inmiddels een 5590 aangeschaft.

wat niet past, wordt gelast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
Hier precies hetzelfde, 2 oudere iPads die geregeld de verbinding verliezen met de 5530. Loop ik wat verder, naar het bereik van 1 van mijn repeaters (1x 7590 2x 1750E) dan heb ik direct weer verbinding.

Enige andere apparaat dat ook problemen heeft is het Netatmo weerstation.

De Wifi op de 5530 valt niet uit, maar is geregeld tijdelijk niet compatible met deze apparaten? 8)7

Het is een af en toe optredend probleem, soms duurt het 5 minuten, soms een uur of langer en meestal is er niks aan de hand.

Mijn iPad van 2017 heeft er iets meer last van dan die van mijn vriendin (iPad 2018). Andere IOS en Android apparaten hebben nooit een probleem.

@FRITZ!webcare er is duidelijk iets mis met de wifi op de 5530.

[ Voor 30% gewijzigd door guido66 op 01-07-2023 20:04 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:18
Op mijn FB5590 had ik ook veelvuldige onderbrekingen van WiFi, moest dan steeds de WiFi uit- en weer aanzetten met de WiFi-knop. Ik kreeg het advies van AVM om WPA-3 niet meer te gebruiken, alleen WPA-2.
Vervelend natuurlijk, waarom koop je anders een router met de nieuwste WiFi-standaard... maar mijn WiFi-problemen hielden daarna wel op.

[ Voor 1% gewijzigd door hkoster1 op 03-07-2023 09:52 . Reden: WPA, niet WiFi... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuc Elzinga
Inmiddels (sinds juni 2023) zijn de issues grotendeels over, zonder dat ik verder wat gewijzigd heb aan de instellingen of opstelling van de apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
Luuc Elzinga schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:51:
Inmiddels (sinds juni 2023) zijn de issues grotendeels over, zonder dat ik verder wat gewijzigd heb aan de instellingen of opstelling van de apparatuur.
Bijzonder, bij mij is het probleem steeds erger geworden de laatste weken. Nu met WPA3 uit werkt alles weer normaal.

Ik zet WPA3 pas weer aan als @FRITZ!webcare meldt dat er een update is die dit probleem verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuc Elzinga
Ik had en heb ook nog steeds alleen WPA2 aan en niet WPA3. Het verbreken van de verbinding werd in de loop van de weken minder en nu komt het nog zelden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuc Elzinga
FRITZ!webcare schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:40:
Dag @Luuc Elzinga

instabiliteit en verlies van verbinding zijn zeker vervelend.

Kan je wat preciezer kijken waar de verbinding verbreekt.

Als de verbinding tussen je Mesh Master en een Mesh Repeater of tussen de Mesh Repeaters verbreekt dan kan je best je Mesh Repeater(s) opnieuw configureren. Een klein aantal handleidingen vindt je onder de volgende link: https://nl.avm.de/service...thuisnetwerk-configureren

Verbreekt de verbinding tussen een FRITZ!Box / FRITZ!Repeater en je apparaten, dan raad ik je de stappen onder deze link aan:
https://nl.avm.de/service...n-van-de-Wi-Fi-verbinding

Je FRITZ! Supportteam
De verbinding verbreekt tussen eindapparaten en de Mesh Master of Mesh Repeater. Welke van de twee AVM apparaten kan ik niet zien. Ik heb alle updates en stappen uitgevoerd, maar dat hielp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
Beste @Luuc Elzinga,

Je kan de lab-versie van het FRITZ!OS testen.

Daarin zijn verbeteringen voor de Wi-Fi verbinding geïmplementeerd.

De lab-versie kan je op onze website downloaden: https://en.avm.de/fritz-lab/

Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
@FRITZ!webcare Na 2 weken zonder problemen op wpa2, begonnen de iPads hier in huis weer de verbinding te verliezen.

De 5530 heb ik gisteren geüpdatet naar 7.56. Dit heeft het probleem zeker niet verholpen, maar de wifi verbinding komt nu wel wat sneller terug nadat deze uitgevallen is.

Mijn Netatmo weerstation en Withings weegschaal hebben nog steeds ruzie met de 5530 en een vaak wegvallende verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
Beste guido66,

het probleem met de iPads, wordt hier alleen de Wi-Fi verbinding verbroken of moet je dan ook opnieuw de netwerksleutel invoeren?

Heb je het probleem alleen met Apple producten, dan is de FRITZ!Box niet de oorzaak van dit probleem.

Het is een fout in het beheer van Apple iCloud-sleutels
Workaround: "iCloud wachtwoorden & iCloud sleutelhanger" synchronisatie uitschakelen.

En het probleem met de weerstation en weegschaal, gebruiken deze nog de Wi-Fi standaard 802.11b? en bestaat het probleem ook als je alleen WPA-WPA2 gebruikt?

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam

[ Voor 36% gewijzigd door FRITZ!webcare op 25-07-2023 14:37 ]

AVM GmbH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
@FRITZ!webcare

Bij de iPads wordt de verbinding even onderbroken, deze komt meestal weer terug na korte tijd, of na uit- en weer aanzetten van de wifi op de iPad (soms meerdere pogingen nodig). Voor update 7.56 duurde de onderbrekingen veel langer (10 minuten of meer). Ik heb maar 1 keer meegemaakt dat een iPad om de netwerksleutel vroeg, dat is normaal niet aan de orde. Wat ook direct helpt is om uit het bereik van de 5530 te lopen, zodat een ander Fritz mesh apparaat het overneemt. (1x7590, bedraad + 2x 1750E).

Zowel weerstation als weegschaal werken enkel op 2,4 GHz en ondersteunen beide WPA2.

De Withings weegschaal deed het al 2 jaar probleemloos totdat ik de 5530 van WPA2/WPA3 naar WPA2(CCMP) zette in een poging om de problemen met de iPads te verminderen. Sindsdien heeft de weegschaal maar zeer af en toe verbinding met de Wifi en kan het tot 24 uur duren voordat een weging doorgegeven wordt. Voorheen was dit bijna direct.

Het Netatmo weerstation is na de WPA wijziging het juist beter gaan doen, maar ook deze verliest zo af en toe de verbinding met het netwerk. Een herstart van het weerstation helpt dan niet, en een paar uur later is het station ineens weer online.

Naast de 2 problematische iPads (2017 en 2018) is er ook nog een recente iPad pro in huis, en die heeft geen enkel probleem met de 5530, net als de overige apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
Beste guido66,
bedankt voor je uitvoerrijke bericht.
Met FRITZ!OS voor de FRITZ!Box 7590 en de FRITZ!Box 5530 Fiber zijn ook verdere Wi-Fi problemen opgelost en wij gaan ervan uit,d at je de updates als geïnstalleerd hebt.

Het probleem met de weegschaal en de weerstation is natuurlijk vervelend en als je wilt dat AVM dit voor je zal onderzoeken, dan stuur on een mail met een link van dit forum.

https://nl.avm.de/service...g/ondersteuningsaanvraag/

Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 11:29
Twee weken geleden heb ik mijn Fritz!box 5530 Fiber van 7.30 naar 7.50 en kort daarna naar 7.56 geupdatet. Dat is het moment dat de problemen zijn begonnen. Met de oude versie was het stabiel, maar ik had een 1200 AX repeater gekocht (aangesloten via UTP) en die vroeg volgens mij om een update.

De problemen die ik tegenkom:
  1. De Sonoff L3 Pro led-strip weigerde verbinding te maken (direct na de upgrade) met de Fritz!box. Met de oude versie werkte het perfect.
  2. Mijn Nefit Easy thermostaat werkte altijd prima met 7.30 en ook met 7.56 is die verbonden geweest. Deze is echter kapot gegaan en die heb ik vervangen door een nieuwe Easy thermostaat. De WIFI verbinding kon ik niet meer configureren.
  3. De verbinding op mijn MacBook Pro 13" (M1, 2021) is erg instabiel. Valt vaak weg en maakt dan opnieuw verbinding. Mijn vrouw klaagt dat haar Pixel 5 telefoon hetzelfde heeft. Mijn iPad Air 2022 lijkt nergens last van te hebben. Ook mijn iPhone niet, maar die schakelt terug op 5G, dus dat heb ik wellicht niet altijd door.
Ik heb de Fritz!box zowel in WPA2+WPA3 en in WPA2 (CCMP) geprobeerd. Zelf met non-encrypted (enkel om te testen) kreeg ik het niet stabiel. De repeater heb ik ook uitgeschakeld (geen verschil), de 5Ghz band uitgezet (geen verschil), 2.4Ghz ingesteld op WIFI4 (geen verschil). Wat ik ook probeer, het netwerk blijft instabiel en het lijkt erop dat apparaten met een oude/buggy WIFI stack geen verbinding meer maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5SOPiZiHb0Ab2GdNFEHlsJJTaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SE4LfS9ySHhMnDjG23W71UuP.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nu tijdelijk mijn oude router (Zyxel VMG8324-b10a) aangesloten in bridge-mode en daar mijn IOT devices op aangesloten. Dat werkt eigenlijk perfect, maar ik wil eigenlijk gewoon alles op één router kunnen doen. Als ik alle devices online heb, dan zijn het zo'n 16 devices.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
Beste @BugBoy

Vreemd dat ineens meerdere apparaten niet meer via Wi-Fi kunnen verbinden.

Je screenshot geeft geen aanwijzing voor een oorzaak.

Wat je kan doen, is de desbetreffende apparaten uit je FRITZ!Box te wissen (https://nl.avm.de/service...ebruikersinterface-wissen) en je FRITZ!Box opnieuw op te starten.
Volg dan de stappen onder de volgende link (dus alleen stappen die je nog niet hebt gedaan) en probeer nog een keer je apparaten te verbinden:

https://nl.avm.de/service...et-de-FRITZ-Box-tot-stand

Blijft het probleem met enkele of alle apparaten bestaan, laat het ons dan weten. We hebben dan wat meer informatie nodig:

https://nl.avm.de/service/fritzbox/ondersteuningsaanvraag/

Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
guido66 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:44:
Enige andere apparaat dat ook problemen heeft is het Netatmo weerstation.
Grappig dat je dat zegt, nadat mijn 7590 vervangen werd door een 5530 wilde mijn Bresser weerstation ook helemaal niet meer connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thame
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-10-2024
Heb zelf sinds november 2023 de Fritzbox 5530. Sindsdien veelvuldig hetzelfde probleem. Twee weken geleden werd ik erop gewezen eens te gaan kijken naar de firmware versie van de Fritzbox deze was de : 257.07.30. En de nieuwste versie was nu de 257.07.56. Ik heb deze ge-update en het probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaitgroot
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23-08-2024
In hoeverre speelt de dfs wachttijd een rol bij het haperen van de wifiverbinding?

Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
DFS speelt ook een rol als je het Wi-Fi hapert. Met komende updates zal dit ook verbeterd worden.

De FRITZ!Box stelt het Wi-Fi-netwerk beschikbaar in zowel de 2,4GHz-frequentieband als de 5GHz-frequentieband. De 5GHz-frequentieband wordt op de Wi-Fi-kanalen 52 tot 140 echter niet alleen gebruikt door draadloze netwerkapparaten, maar ook door radarinstallaties (bijvoorbeeld voor luchtverkeerscontrole, militair gebruik en de weerdienst), de zogenaamde bevoorrechte gebruikers.

Om deze bevoorrechte gebruikers niet te storen, schakelt de FRITZ!Box nadat deze opnieuw is opgestart of na wijziging van de Wi-Fi-instellingen, het 5GHz-Wi-Fi-netwerk in de eerste instantie in op de Wi-Fi-kanalen 36 tot 48. Daarnaast controleert de FRITZ!Box de hogere Wi-Fi-kanalen op bevoorrechte gebruikers. Alleen als de FRITZ!Box tijdens de controle, die tot 10 minuten kan duren, (DFS-wachttijd) geen bevoorrechte gebruikers detecteert, schakelt de FRITZ!Box over op de hogere Wi-Fi-kanalen. Omdat de FRITZ!Box de Wi-Fi-apparaten van tevoren informeert over het wisselen van kanaal, worden de Wi-Fi-verbindingen van deze apparaten doorgaans niet onderbroken.

Ook tijdens bedrijf controleert de FRITZ!Box doorlopend of de door de FRITZ!Box gebruikte Wi-Fi-kanalen nog steeds vrij zijn van bevoorrechte gebruikers. Als de FRITZ!Box een bevoorrechte gebruiker detecteert, schakelt de FRITZ!Box over op de Wi-Fi-kanalen 36 tot 48 en zoekt opnieuw naar bevoorrechte gebruikers. Dit kan tot 10 minuten duren.

Dit gedrag wordt Zero Wait DFS (Dynamic Frequency Selection) genoemd. De meeste Mesh Repeaters ondersteunen echter geen Zero Wait DFS en moeten daarom het 5GHz-Wi-Fi-netwerk tijdens de DFS-wachttijd uitschakelen. Dit gedrag is verplicht in alle landen van de Europese Unie.

Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 09:33

KRG

ik heb ook vaker last gehad van wegvallende wifi connecties op mijn Fritzbox 5530 Fiber. Ik draai nu op versie 7.57 . Ik heb de klacht al een tijdje liggen bij ONVI. Ik zag ook al eerder het fenomeen dat ivm radar signalen protectie oid de kanalen schakelden. Ik zie dat ook in d elogfiles staan. Nu voor het eerst lees ik er van het Fritzbox Berlin team een uitleg over, die heb ik nooit gehad helaas van ONVI.

Wat ik me wel afvraag; ik heb jaren bij ZIGGO de connectbox 1200 gebruikt, deze gaf nooit dit soort problemen. Daar had ik geen wegvallende WIFI en ook heb ik daar nooit in de logging of anders kunnen vinden dat de MODEM van kanalen schakelde ivm de blijkbaar verplichte voorkeurs behandeling van Radar signalen.

Waarom geen last bij de CONNECT BOX en wel bij de Fritzbox 5530 FIBER ?

En laatste vraag : is de FRITZBOX 5590 FIBER dan een betere optie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-04 09:19
Beetje necro dit, maar ik heb dus precies hetzelfde.
  • Fritzbox 5530 fiber, en Fritz repeater 3000
  • Iets van 12 apparaten (laptops, telefoons, gameconsoles) die perfect werken
Ipad Air 2020 werkt random niet en zegt plots dat de netwerksleutel verkeerd is. Opnieuw intypen van het correcte Wifi wachtwoord helpt ook niet en ding blijft beweren dat het de verkeerde netwerksleutel is. Alsof ik mijn eigen wifi wachtwoord niet weet.

Als ik random tijd wacht, iets van 5 minuten heb ik soms geluk en hersteld die zich weer maar meestal reset ik maar gewoon de router in de meterkast. Hebben jullie hier ooit een oplossing voor gevonden? Wat ik zo raar vindt is dat alle andere apparaten gewoon goed werken en vooral dat de Ipad beweerd dat mijn wifi wachtwoord fout is....

Ik had een Fritzbox gekocht in de hoop vooruit te gaan op de gratis Experiabox van KPN zelf... Maar daar had ik deze shit niet mee. Geld beter in mijn zak kunnen houden.

[ Voor 11% gewijzigd door Rollo op 27-11-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.willemse
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-05 09:48
Ik loop tegen precies hetzelfde probleem aan met de 5530 en 3 iPads in huis van verschillende jaren/versies. Alle andere apparaten in het netwerk hebben geen problemen (ook 4 iPhones). De verbinding is ook gewoon snel indien de connectie werkt (> 400Mbit), maar af en toe 'knippert' de verbinding (en daarmee het wlan icoon).

Het frapante is, dat ik eerst een 5490 had en deze heb vervangen door de 5530. Hiermee had ik geen problemen met de iPads.

Tevens heb ik twee FRITZ!Repeater 1750E (in Mesh). Zodra de iPads contact hebben met deze repeaters heb ik ook geen connectie problemen.

@FRITZ!webcare Het lijkt er bij mij op dat er een 'feature' in deze 5530 is geslopen, waar specifieke apparaten last van hebben. Ik zal een ondersteuningsaanvraag indienen en ben graag van hulp voor analyse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rollo
Nou ik hoop dat het jou wel lukt ze te overtuigen want ik heb zeker al 8 berichten uitgewisseld
met *snip* inclusief lijsten van wat ik geprobeerd heb, Youtube filmpjes, 3x uitgelegd dat ik met mn gratis KPN modem, in vakantie huisjes, ieder, maar dan ook ieder random hotel voor werk, mijn ouders thuis e.d. nooit problemen heb maar blijven wijzen naar Apple.

Mijn ticketnummer is 6009191.
*snip* (AVM)
21 dec 2023 11:40 CET

Goedendag meneer

u bent niet de eerste klant, die dit probleem meldt.
Maar, zoals al eerder geschreven, het probleem ligt echt niet aan de
FRITZ!Box.
Hier moet dan apple een update gaan aanbieden.
U heeft dit probleem ook niet met andere computers/Laptops/Smartfons. Alleen met Apple
apparatuur.
Wij kunnen u helaas geen oplossing aanbieden.

*snip*(AVM Support)
Mijn reactie daarop was
Hoi *snip*,

Ik vind dit wel erg makkelijk gezegd. In vakantiehuisjes, slechte hotels, mijn ouders thuis, mijn oude Xperia modem die ik weer aangesloten heb, overal werkt mijn Ipad wifi perfect. Hoe kan het dat enkel en alleen de Fritzbox problemen geeft? Wat maakt mijn Fritzbox zo anders dat het niet werkt met mijn Ipad terwijl die op ieder willekeurig ander netwerk wel goed werkt? Als het aan de Ipad zou leggen zouden die ook niet goed moeten werken. Het enige verschil in die scenario’s is de Fritzbox 5530, dan lijkt het me toch minstens de moeite waard daar wat verder in te duiken.

Met vriendelijke groet,
Robin
Helaas daar niks meer op terug gehoord.

[ Voor 34% gewijzigd door RobIII op 28-12-2023 17:47 . Reden: Namen zijn niet nodig ]

• schroevendraaier480
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-05 10:39

schroevendraaier480

certified prutser

Zelfde ervaring hier met FB 7590, 1200AX en 6000 repeater. Verbinding die wegvalt op iPad en iPhones. Na lang proberen maar een TP-Link deco X50 setje gekocht en geen problemen meer sinds.

Was altijd een tevreden FB gebruiker, zeker omdat bij aanschaf in 2022 dit prima functioneerde.

Gespeeld met kanalen (DFS, non-DFS), WPA2, WPA3, automatisch kanalen versus handmatig. Gek werd ik ervan. TPlink is dan misschien door vele verguisd want niet tech savvy, maar het werkt wel (set it and forget it). FB gaat binnenkort maar op marktplaats denk ik.

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

• Rollo
En dan blijft FB altijd maar beweren dat het aan Apple legt terwijl ze met andere routers perfect werken. Zelfs met die goedkope gratis KPN boxjes. Had toch iets anders voorgesteld toen ik dacht een kwalitatieve modem te kopen.

Ik denk dat het grootste probleem hier de oogkleppen van Fritzbox zijn die blind naar Apple wijzen. Heb ze alle hulp aangeboden maar het lijkt wel gewoon alsof ze het niet WILLEN onderzoeken. Denk dat als ze hun blikveld iets zouden veruimen en dit wel ff serieus onderzoeken ze er snel achter kwamen wat dit nu veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.willemse
Ik heb inmiddels goed contact gehad met de fabrikant AVM en er is na enig aandringen serieus naar gekeken.

Hierbij heb ik geleerd dat het niet enkel Apple producten betreft, waar ik stabiliteitsproblemen mee heb. Bij iPads is dit echter bij mij het meest zichtbaar, aangezien de WiFi icoon 'knippert'. Dit werd met name zichbaar na uitbreiding van vastlegging van de Gebeurtenissen (events):
Schakel daarvoor in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box de optie "Log registrations and deregistrations" in
Hierna is het veelvuldig aan- en afmelden van verschillende devices zichtbaar. Dit gebeurt ook terwijl deze devices stil liggen... Misschien helpt het om niet de focus te hebben op alleen Apple producten, omdat daar blijkbaar meer problemen mee spelen.

Het lijkt er bij mij op dat vaker een repeater wordt geselecteerd (twee maal 1750E in mijn geval, bedraad aangelegd), terwijl deze niet het sterkste signaal heeft. Bij testen met de WLAN app zie ik regelmatig meerdere keren een switch tussen de 5530 en een repeater.

Er is me ook meegedeeld dat er nog een update van de Fritz!OS aankomt. Hopelijk levert dit verbetering op. In het verleden is dit eerder wel gebeurd.

Mijn voorlopige conclusie is dat de 5530 in de huidige software staat een achteruitgang is qua WiFi stabiliteit ten opzichte van de 5490, die ik hiervoor had. Bij het resterende gebruik ervaar ik enkel vooruitgang, maar door de afhankelijkheid van WiFi is het storende element helaas erg aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rollo
Nou ik ben inmiddels op het punt dat vandaag nog de 5530 eruit gaat. Nieuwe router legt inmiddels klaar om geinstalleerd te worden. Onder aan de streep grote telleurstelling, niet alleen kwa product maar ook richting hun support wat het niet serieus oppakt, alle vingers wijst naar de devices en zich, naar de indruk die ze geven in hun manier van communiceren, te goed voelt om ergens in te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.willemse
Dat verdiend inderdaad geen schoonheidsprijs en ik snap dat je naar een ander product kijkt. Hopelijk gaat het beter met je nieuwe router.

Ik heb wel goede ondersteuning gekregen en ben een tijd bezig geweest met AVM. Daarbij heb ik uitvoerige testen en uiteindelijk 2 aanpassingen gedaan:
- De beta versie van Fritz!OS (zgn. Labor versie) geinstalleerd
- Enkel WPA2 aangezet en MF gedeactiveerd (iPad icm 5530 levert soms hierbij problemen op)

Dit geeft bij mij zeker verbetering, maar volledig opgelost is het nog niet. Op 1 specifieke plek in het huis heb ik soms nog last, welke precies tussen de 5530 en een repeater in staat. Op andere locaties ervaar ik geen problemen meer. Waarschijnlijk helpt het niet dat er 37 verschillende netwerken bij mij in de buurt zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpolder
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-01 20:09
Het laatste bericht is inmiddels al weer meer dan een half jaar geleden.
Ik ben benieuwd hoe nu de situatie is met de 5530. Firmware op dit moment is 7.81.
Het lijkt er nog steeds op dat de WiFi niet lekker werkt, veel haperende pagina's in de browser van de iPhone en IPad, en ook problemen met een printer die via WiFi is aangesloten.
Na mijn verhuizing (April) was het hopeloos, maar na het kanaal op 5GHz fixed onder de 100 te zetten, en WPA3 uit te schakelen ging het wel beter.
Mijn provider heeft me deze router gegeven, ontkent dat de 5530 problemen heeft en wil mij geen andere router geven.

Is de 5530 nog steeds een slecht product, of zou met de huidige firmware de meeste problemen opgelost moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
@gpolder Ik had er nog steeds geregeld last van, uitval van wifi op mijn tab S9. Vorige week heb ik mijn 5530 vervangen door een 5590, en tot nu toe is die probleemloos...

[ Voor 10% gewijzigd door guido66 op 10-09-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuc Elzinga
Ook bij mij nog regelmatig issues. Met name als er een update van de firmware is uitgevoerd. Devices kunnen dan niet meer verbinden via wifi, in de weken daarna dooft het knelpunt langzaam uit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
Na bijna een maand met de 5590 ter vervanging van de 5530, kan ik met zekerheid zeggen dat de 5590 geen wifi uitval vertoont, in tegenstelling tot de 5530.

Pagina: 1