Toon posts:

TP-Link Deco X50 haalt snelheid niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:54
Mijn vraag is:
Voor in het nieuwe huis hebben we glasvezel van KPN met 1Gbps. Bedraad internet is perfect. Draadloos daar in tegen....Oke, draadloos is altijd minder. Maar ik haal net 150 en als ik geluk heb 300. Als ik de 300 haal zeg ik prima. Maar met de 150 ga ik niet mee akkoord.

Dus, ik heb een Deco X50 gekocht van TP-Link. De X50, 3 stuks, zijn als Mesh ingesteld waarvan de eerste met UTP op het modem van KPN is aangesloten. De rest zijn als Wifi Router ingesteld (standaard). De eerste staat dus naar het modem in de woonkamer. De tweede staat op het kantoortje achter de woonkamer. De derde staat op de verdieping boven op een slaapkamer. Deze staat recht boven het modem.

Wifi op het modem van KPN staat uit. Als ik nu op wifi ga haal ik 150 en soms 300. Dus totaal geen verschil.

De X50 staat op 2.4 en 5Ghz. Band voor 5Ghz is 80Mhz. Ik heb het ook getest met alleen 2.4 of 5. En op 180Mhz. Geen verschil.

Netwerkoptimalisatie is uitgevoerd. Verschillende posities voor de X50 getest. Verschillende telefoons en laptops getest. Geen verschil. Het is niet stabiel en niet snel. Als ik nu continu 350 zou halen ben ik al wat blijer, maar dat is niet het geval.

Als ik kijk naar de buurt dan zie ik dat alles op het zelfde kanaal zitten. Helaas is het aanpassen van het kanaal niet mogelijk, meende ik, via de X50.

Dus mijn vraag is, heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik ga aankomende week proberen een kabel te trekken, maar ik verwacht niet dat dit heel gemakkelijk gaat worden vandaar de wifi oplossing. Eigenlijk zou ik niet mogen klagen met een snelheid van 150..maar ik had toch meer verwacht van de X50.

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Alle reacties

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:44
Blijkbaar heb je veel signaal blokkerende muren. Wifi uit router of deco maakt dan niks uit: het signaal komt niet aan.

Dat wordt kabels trekken.

• Kloever
Len020 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:25:
Blijkbaar heb je veel signaal blokkerende muren. Wifi uit router of deco maakt dan niks uit: het signaal komt niet aan.

Dat wordt kabels trekken.
Eens, maar...als ik naast de hoofd X50 sta zou ik toch op zijn minds een goede verbinding moeten hebben draadloos? Zelfs daar is het slecht.

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:07
Kloever schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:58:
Mijn vraag is:
Voor in het nieuwe huis hebben we glasvezel van KPN met 1Gbps. Bedraad internet is perfect. Draadloos daar in tegen....Oke, draadloos is altijd minder. Maar ik haal net 150 en als ik geluk heb 300. Als ik de 300 haal zeg ik prima. Maar met de 150 ga ik niet mee akkoord.

Dus, ik heb een Deco X50 gekocht van TP-Link. De X50, 3 stuks, zijn als Mesh ingesteld waarvan de eerste met UTP op het modem van KPN is aangesloten. De rest zijn als Wifi Router ingesteld (standaard). De eerste staat dus naar het modem in de woonkamer. De tweede staat op het kantoortje achter de woonkamer. De derde staat op de verdieping boven op een slaapkamer. Deze staat recht boven het modem.

Wifi op het modem van KPN staat uit. Als ik nu op wifi ga haal ik 150 en soms 300. Dus totaal geen verschil.

De X50 staat op 2.4 en 5Ghz. Band voor 5Ghz is 80Mhz. Ik heb het ook getest met alleen 2.4 of 5. En op 180Mhz. Geen verschil.

Netwerkoptimalisatie is uitgevoerd. Verschillende posities voor de X50 getest. Verschillende telefoons en laptops getest. Geen verschil. Het is niet stabiel en niet snel. Als ik nu continu 350 zou halen ben ik al wat blijer, maar dat is niet het geval.

Als ik kijk naar de buurt dan zie ik dat alles op het zelfde kanaal zitten. Helaas is het aanpassen van het kanaal niet mogelijk, meende ik, via de X50.

Dus mijn vraag is, heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik ga aankomende week proberen een kabel te trekken, maar ik verwacht niet dat dit heel gemakkelijk gaat worden vandaar de wifi oplossing. Eigenlijk zou ik niet mogen klagen met een snelheid van 150..maar ik had toch meer verwacht van de X50.
Ik heb ze ook maar wel alle 3 via UTP aangesloten en overal maximale snelheid. Erg blij met deze dingen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kloever schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:28:
[...]

Eens, maar...als ik naast de hoofd X50 sta zou ik toch op zijn minds een goede verbinding moeten hebben draadloos? Zelfs daar is het slecht.
Wat voor client gebruik je? 150Mbps kan voor sommige devices (1x1 SISO low-end WiFi) al behoorlijk goed zijn...

Sowieso, als je hoge snelheden zeker wilt halen, gebruik een netwekrkabel, niet een draadloze verbinding, en als het al draadloos moet, gebruik geen repeaters (zoals mesh-sets). Die apparaten offeren bandbreedte op voor dekking. Mooi om 'makkelijk' dekking te hebben, maar je mag weinig verwachten qua bandbreedte.

Soittakaa Paranoid!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-03 20:07
ik zou , voor de test, eens via de KPN modem , op 5Ghz only en met rechtstreeks zicht eens een test doen..
dan zou die , met een ietswat fatsoenlijke foon/laptop, 4 a 500 mbps moeten geven .. (ik trek bv +- 500mbps op mijn Samsung S21 FE en een Wifi 5 accespoint)

als je dan naar de woonkamer gaat , en je blijft op diezelfde WiFi verbonden, en je haalt daar maar 150mbps heb je je issue gevonden.. je huis verliest teveel WiFi om mesh efficient te gebruiken

dan word het 99% kans kijken naar toch bekabeling aan te gaan leggen

• Kloever
Test is gedaan met een OnePlus 9 Pro en een wat oudere Samsung A50. Als laptop een Acer en een HP. Die HP is zeker niet geschikt en staat ook in de planning om vervangen te worden (werklaptop). De Acer zou het aan moeten kunnen maar dat weet ik even niet zeker.

Ik zal morgen eens een test doen op 5Ghz vanaf het modem, ben vandaag niet in het huis aan de klus (vandaag is bouwmarkt dag).

Maar ik ben er ook bang voor dat het een kabel gaat worden. Nu alleen hopen dat ik mijn trekveer terug vind in de verhuisdozen.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-03 20:07
een OnePlus9 Pro heeft 2x2 Wifi AX / Wifi 6 aan boord, die moet zeker boven de 500mbps kunnen halen mits een goed wifi signaal

check zeker in je Wifi-verbindingen- welke WiFi koppelings-snelheid hij haalt
Mijne koppelt maximaal aan 866mbps, ivm oude wifi 5 zenders
jou OnePlus icm met een Wifi 6 zender zou, volgens google, tegen 2400mbps moeten koppelen

• Kloever
ijske schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:14:
een OnePlus9 Pro heeft 2x2 Wifi AX / Wifi 6 aan boord, die moet zeker boven de 500mbps kunnen halen mits een goed wifi signaal

check zeker in je Wifi-verbindingen- welke WiFi koppelings-snelheid hij haalt
Mijne koppelt maximaal aan 866mbps, ivm oude wifi 5 zenders
jou OnePlus icm met een Wifi 6 zender zou, volgens google, tegen 2400mbps moeten koppelen
Ik weet niet helemaal hoe je dat na kijkt, maar dit is wat ik haal. Ik zit nu naast de Deco en er zit een muur tussen. Ga zo op 5Ghz testen.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:30
@Kloever
Test eens direct op de experiabox, daar weet je zeker dat er niemand anders actief op het netwerk is.
Die deco is nu ook backhaul voor andere nodes dus dan kan je snelheid wel wat inzakken

CISSP! Drop your encryption keys!

• Kloever
Nog een test gedaan met het KPN modem. Zelfde resultaat. Dus ik haal geen verschil uit de X50. Oke, signaal de X50 is sterker, maar ik haal de zelfde snelheden. Dus kabel trekken en de X50 gaat terug naar de winkel denk ik.

• laurens0619
Kloever schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:49:
Nog een test gedaan met het KPN modem. Zelfde resultaat. Dus ik haal geen verschil uit de X50. Oke, signaal de X50 is sterker, maar ik haal de zelfde snelheden. Dus kabel trekken en de X50 gaat terug naar de winkel denk ik.
Voordat dat je dat doet zou ik eerst acherhalen waarom de snelheid zo laag is.
Welke snelheid haal he bekabeld? En welke met de speedtest app op de telefoon?

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:08
Kloever schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:29:
[...]

Ik weet niet helemaal hoe je dat na kijkt, maar dit is wat ik haal. Ik zit nu naast de Deco en er zit een muur tussen. Ga zo op 5Ghz testen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gebruik speedtest.net en daar is het snelheidsverschil tussen de website en mobiele app (op een iPhone 13) al heel groot.

Ik raad aan om de dedicated speedtest app te installeren. Dat kan dus grote verschillen opleveren t.o.v. de browser versie.

• Kloever
Ik heb nu de Ookla app geïnstalleerd.

Dit is KPN:

En dit is de X50:

Beide test zijn uitgevoerd op de slaapkamer boven waar mijn pc komt staan en ik sta naar de X50. Bedraad haal ik op de laptop 980, dus bijna maximaal. Als ik kijk in de analyzer dan zit ik op het zelfde kanaal als de buren met de X50 en die hebben 5 netwerken hangen blijkbaar. Dus mits ik het kanaal van de X50 kan aanpassen zit ik aan dit. Ik vind het verschil tussen de X50 en de KPN wel erg minimaal.

Extra test in de woonkamer... Zelfde verhaal. Minimaal verschil.

• laurens0619
@Kloever
Laat ik beginnen dat een Experiabox een zeer goede Wifi aan boord heeft. Dat je geen snelheidverschil ziet is dan ook logisch.

Het verschil ga je merken als je verder an de experiabox staat en je geen goede 5ghz verbnding meer tot stand kan brengen. Dan gaat een X50 je op afstand extra snelheid geven.

Zet je een x50 en experiabox 12 naast elkaar in de meterkast dan zou je vergelijkbare snelheden moeten halen.
Welke experiabox heb je?

edit:
Als ik deze, ahum, wetenschappelijke bron bekijk dan moet je telefoon rond de 500mbit kunnen halen op Wifi 6. Mrja ik lees ook wat firmware issues etc. Ik zou eerst ergens een goede nulmeting doen wat je clients uberhaupt kunnen halen

[Voor 27% gewijzigd door laurens0619 op 06-02-2023 12:26]

• rondewit01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Is het KPN modem de router ?, zoja de main deco op acces point mode zetten.

kun je ook vanuit de deco app een foto maken hoe de deco's zijn verbonden. klik op main deco dan krijg je een grafisch overzicht

[Voor 46% gewijzigd door rondewit01 op 06-02-2023 12:41]

• Kloever
rondewit01 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:37:
Is het KPN modem de router ?, zoja de main deco op acces point mode zetten.

kun je ook vanuit de deco app een foto maken hoe de deco's zijn verbonden. klik op main deco dan krijg je een grafisch overzicht
Klopt, KPN is de router. X50 staat nu in accès mode.

KPN is een 12b. Er zit gewoon geen verschil. Ook niet als ik bv Kantoor ben. Enige is is dat de X50 een sterker signaal heeft.

• laurens0619
Nou dan zou ik hem terugbrengen.
JE haalt nu overal stabiel die 400? dan was de oorzaak dus waarsch verkeerde manier van testen/beperking client :)

• Kloever
laurens0619 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:01:
Nou dan zou ik hem terugbrengen.
JE haalt nu overal stabiel die 400? dan was de oorzaak dus waarsch verkeerde manier van testen/beperking client :)
Is al ingepakt :) . Net nog wat testen gedaan maar KPN is net zo goed of zelfs beter. Jammer, het was een mooie oplossing.

• laurens0619
@Kloever
Je zou nog een superwifi2 erbij kunnen overwegen en deze, nog beter, bedraad aansluiten.
Soms krijg je ze gratis, soms voor 35 euro als je de kpn wifi manager gebruikt

Je zegt dat je hem niet nodig hebt dus tot die tijd niet doen. Als je toch tegen dekkingsproblemen aanloopt is dit een mooie manier om je experiabox wifi te blijven gebruiken en extra signaal in huis te krijgen.

• Kloever
laurens0619 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:05:
@Kloever
Je zou nog een superwifi2 erbij kunnen overwegen en deze, nog beter, bedraad aansluiten.
Soms krijg je ze gratis, soms voor 35 euro als je de kpn wifi manager gebruikt

Je zegt dat je hem niet nodig hebt dus tot die tijd niet doen. Als je toch tegen dekkingsproblemen aanloopt is dit een mooie manier om je experiabox wifi te blijven gebruiken en extra signaal in huis te krijgen.
Klopt, maar ik heb ook nog van die Devolo's hier liggen. Die zou ik eventueel kunnen gebruiken met de Wifi Router die ik in het vorige huis gebruikte. Werkte toen ook goed. Woensdag maar wat kabels trekken als dat wil....Geen kruipruimte en vrouwlief wil niet geboor door het plafon. Anders goeie wifi kaart halen dan maar....

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee