Toon posts:

Smart meter uitlezen met S1 poort

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Beersdty
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-02 16:48
Mijn vraag:
Is er een manier voor het uitlezen van de S1 Poort met behulp van een raspberry pi?
Hebben er al mensen dit geprobeerd deze ruwe data in te lezen.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Beersdty op 06-02-2023 17:15)

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Info over de S1-poort is inderdaad zeer beperkt, deze poort wordt ook alleen in België gebruikt...
Meer dan dit kan ik niet vinden: https://github.com/tribp/...t-simulator/discussions/4

Mijn GPS-collectie

Alle reacties

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:12
Wellicht is hier wat meer informatie benodigd..

Wat voor slimme meter, hoe ziet de ruwe data eruit enz.

• Beersdty
S-te-fan schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:41:
Wellicht is hier wat meer informatie benodigd..

Wat voor slimme meter, hoe ziet de ruwe data eruit enz.
ik wil mijn digitale teller van fluvius uitlezen doormidel van de S1 poort met een RPI.
die data is een telegram met het volgende protocol: het IEC 13239 over de TIA/EIA-422 interface

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:38

Umbrah

The Incredible MapMan

Is het niet gewoon een P1 poort, met een mega topic met veel informatie als onderdeel daarvan?: Slimme meter uitlezen via P1-poort

[Voor 65% gewijzigd door Umbrah op 04-02-2023 16:50]

• JaVaWa
  • Nu online
De S1 poort is niet hetzelfde als de P1-poort! Ze zien er wel hetzelfde uit, alleen is de data die eruit komt heel verschillend. Als het goed is heeft je meter beide aansluitingen. Waarom gebruik je de P1 poort niet?

Mijn GPS-collectie

• Beersdty
JaVaWa schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:26:
De S1 poort is niet hetzelfde als de P1-poort! Ze zien er wel hetzelfde uit, alleen is de data die eruit komt heel verschillend. Als het goed is heeft je meter beide aansluitingen. Waarom gebruik je de P1 poort niet?
Heb de P1 poort al uitgelezen maar wil nu de S1 poort uitlezen omdat er daar meer informatie op staat en nog gedetailleerder. zoals daar moet je kunnen zien of je faseverschuivingen normaal. maar vindt hier zelf ook niet veel info over terug.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• JaVaWa
  • Nu online
Info over de S1-poort is inderdaad zeer beperkt, deze poort wordt ook alleen in België gebruikt...
Meer dan dit kan ik niet vinden: https://github.com/tribp/...t-simulator/discussions/4

Mijn GPS-collectie

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bij AliExoress en Amazon zijn RS-422 -> UART en RS-422 -> USB adapters te vinden, daarna kwestie van stukje kabel eraan en scriptje schrijven om de data te verwerken.

edit: IEC 13239 is ook bekend onder de naam Wikipedia: High-Level Data Link Control , afgekort HDLC en Google laat Python scripts daarvoor zien :)

[Voor 43% gewijzigd door Raven op 05-02-2023 13:25]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee