Toon posts:

Geen statisch ip, hoe van buitenaf apparaat bedienen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• solo-nl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-03 12:51
Probleem
Ik heb een notificatie app ontwikkeld welke draait op een externe server. Dit draait allemaal prima, echter kan ik met de beperkingen zoals onder beschreven bijvoorbeeld niet een apparaat (via een slimme stekker) aanzetten vanuit die server.

Het probleem wat ik heb is dat ik 4g voor Thuis heb van Tmobile. Ik heb geen statisch ip adres. Dus ik kan een apparaat (bijv. philips hue) niet vanaf een externe server benaderen. Mijn servers staan allemaal extern, niet intern, omdat ik wil voorkomen dat mijn computer
de hele dag aan moet staan om notificaties te sturen.

Tevens heb ik op dit moment LSC lampen, welke ook niet via een api te benaderen zijn. Daarvoor is de oplossing simpel, een hue stekker of lamp. Dit is waar ik zelf aan gedacht heb:

Mogelijke oplossing #1
Ik zoek een apparaat (bijv. slimme stekker, niet van LSC) wat draait in mijn lokale netwerk en wat een get request uitvoert naar een url, waaruit simpelweg een 1 of een 0 komt. Het liefst een apparaat wat gewoon energiezuinig is. Denk daarbij aan een slimme stekker welke gewoon aan of uit gaat op basis van de 0 of 1 uit de response. Dan koppel ik aan de slimme stekker een lamp of alarm welke aangaat, meer niet. En weer uit nadat de response 0 is, bijvoorbeeld als ik elke minuut een get request uitvoer. Dit zou de ideale situatie zijn, echter zou er een heel operating system moeten draaien voor een simpele get request (of heb ik het mis?)

Mogelijke oplossing #2
Ik draai toch een soort computer (bijv. raspberry pi) in mijn lokale netwerk, wat op die 1 of 0 controleerd en ik neem een philips hue stekker welke ik dan met de api benader, echter dit kost aanzienlijk meer stroom en voor slechts een 1 of 0 controleren periodiek is dit wat teveel. Mede omdat het slechts sporadisch voorkomt dat ik in mijn huis een apparaat wil aanzetten.

Mogelijke oplossing #3
Ik bouw een android of ios app welke ik op mijn telefoon of tablet draai en vanuit daaruit kan ik controleren op 0 of 1 en vervolgens bijv. een philips hue stekker aan of uitzetten. Echter dit vereist dat ik mijn telefoon altijd aan heb staan (niet gewenst). Daarnaast werkt het niet als ik mijn telefoon meeneem, aangezien ik dus geen statisch ip thuis heb. Echter is het wel zo dat als ik 'm meeneem er ook geen behoefte is om iets aan te zetten thuis, ik ben er dan niet. Mijn tablet met iOS ligt overigens altijd thuis en staat altijd aan, dus misschien is dit een oplossing.

Mogelijke oplossing #4
Ik draai toch de notificatie app zelf in mijn interne netwerk op een pc. Niet gewenst, i.v.m. dat ik een apparaat thuis de hele dag aan moet laten.

Mogelijke oplossing #5
Ik stap over naar een andere internet provider en neem een modem waarbij ik een poort kan openen en dus een statisch ip heb.
Echter loopt mijn contract nog een half jaar ongeveer.

Ideeen zijn welkom, ik sta open voor alle ideeen, het zou mij helpen als er in mogelijke oplossingen het volgende omschreven wordt: benodigdheden, veel/ weinig stroomverbruik, voor en nadelen.

Beste antwoord (via solo-nl op 23-02-2023 14:44)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Kijk even naar de range Shelly apparaten. B.v. de Shelly Plug S. Daar is out of the box al veel (custom) mee mogelijk en heel misschien, maar dat moet je dus even uitzoeken, is zo'n get request ook al mogelijk.
En anders is er, als ik het goed heb, alternatieve firmware voor waar eveneens van alles in mogelijk zou zijn.

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

Alle reacties

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 10:25
Kun je niet gewoon een service a la dynamisch DNS doen? Als je nieuw IP adres krijgt gaat je DNS naam naar dat nieuwe adres. Je hoeft dan alleen een DNS naam te hebben (en instellen). Veel modem/ routers ondersteunen dit systeem al.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57
Ik gebruik https://www.noip.com/ als dynamische DNS service, bij de gratis service moet je die alleen 1 keer per maand bevestigen.

Mijn router heeft een instelling om ddns up to date te houden en daarnaast een ingebouwde VPN server. Ik kan dus via OpenVPN met mijn eigen domeinnaam inloggen op het thuisnetwerk. (Een subdomein van mijn internetdomein verwijst door naar noip.com, dus nog makkelijker te onthouden)

Voorheen deed mijn Raspberry-Pi hetzelfde, maar in de router is makkelijker.

[Voor 15% gewijzigd door Wild Chocolate op 04-02-2023 16:29]

iRacing Profiel

• solo-nl
Ok ga ik onderzoeken, vooralsnog ben ik dit tegengekomen voor 4g voor thuis en zal dit gaan proberen, lijkt iets minder recht toe rechtaan voor 4g voor thuis: https://community.t-mobil...rwarding-instellen-270716

Ook andere ideeen zijn vooralsnog welkom.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Kijk even naar de range Shelly apparaten. B.v. de Shelly Plug S. Daar is out of the box al veel (custom) mee mogelijk en heel misschien, maar dat moet je dus even uitzoeken, is zo'n get request ook al mogelijk.
En anders is er, als ik het goed heb, alternatieve firmware voor waar eveneens van alles in mogelijk zou zijn.

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-03 15:23

Rannasha

aka "Species5618"

Als je achter een NAT zit (wat met 4G netwerken vaak het geval is), dan kun je ook kijken naar iets als Cloudflare Tunnel als oplossing. Dit is een dienst die op een computer (server) in jouw netwerk draait en een uitgaande verbinding naar Cloudflare opent. Vervolgens maak je vanaf een andere locatie ook een verbinding en daarna koppelt Cloudflare die aan elkaar en fungeert als doorgeefluik.

Er zijn ook vergelijkbare diensten van andere aanbieders. En hiermee kun je zelfs in een NAT situatie van buitenaf bereikbaar blijven.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• solo-nl
remco_k schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:19:
Dit lijkt me de beste oplossing. Ik heb het overigens wel werkend nu via tuya cloud maar zodra mn trial is afgelopen moet ik daar veel voor betalen. Zover ik weet kan de shelly plus plug s, let op het woord plus, mjs draaien op het apparaat zelf waardoor ik inderdaad get requests kan doen. De prijs valt ook mee en heb geen bridge nodig.

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04:11
Als je met dit soort dingen bezig bent, wil je dan eigenlijk niet gewoon Home Assistant hebben? (valt onder jouw optie 2)

Home Assistant heeft plugins voor dynamische ip-adressen. Ook zou je dan je logica misschien lokaal daarop kunnen uitvoeren dmv automations of Node Red. Het stroomverbruik van een Raspberry Pi is ongeveer vijf watt. Dat valt te overzien, lijkt me.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Esp8266? Voor een euro of 5 te koop en te programmeren zoals jij wil.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:14

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Philips Hue is ook gewoon van buitenaf te benaderen als je een dynamisch IP adres hebt. Ik heb dat zelf namelijk gebruikt op een mobiele aansluiting waar je elke 24 uur een nieuw IP adres krijgt.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• solo-nl
Skamba schreef op zondag 5 februari 2023 @ 06:10:
Als je met dit soort dingen bezig bent, wil je dan eigenlijk niet gewoon Home Assistant hebben? (valt onder jouw optie 2)

Home Assistant heeft plugins voor dynamische ip-adressen. Ook zou je dan je logica misschien lokaal daarop kunnen uitvoeren dmv automations of Node Red. Het stroomverbruik van een Raspberry Pi is ongeveer vijf watt. Dat valt te overzien, lijkt me.
Zodra het complexer wordt (meerdere lampen/apparaten) dan zal ik onderzoeken of dit bij me past. Vooralsnog zet ik bij een kritieke melding een lamp aan in mn slaapkamer, meer niet, een kritieke melding krijg ik ongeveer 1-5 keer per jaar verwacht ik. De app die ik zelf heb ontwikkeld is meer een notificatie app (SMS, etc.) en dat is niet te vervangen door Home Assistant denk ik. Dus dan zou het naast elkaar kunnen draaien, twee applicaties, maar nogmaals voor een simpele lamp aan en uitzetten gaat het voor nu te ver.

• solo-nl
Het is goed gekomen. Heb shelly plus plug s gekocht en mJS erop gedraaid die elke 30 seconden checkt vanuit mijn netwerk of er een flag aanstaat op een http response. En het werkt perfect. Hoef geen poorten en dingen op mijn thuisnetwerk open te zetten en geen gezeur met Tuya (wat natuurlijk veel te duur is en shelly is gewoon lokale api). Dit is het scriptje wat ik erop draai:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Timer.set(30 * 1000, true, function() {
  Shelly.call(
    "HTTP.GET", {
      "url": "---HTTPS_ADDRESS_HERE---",
    },
    function(result) {
      if (result.body === "0") {
        Shelly.call("Switch.set", {'id': 0, 'on': false});
      } else {
        Shelly.call("Switch.set", {'id': 0, 'on': true});
      }
    }
  );
});

Bedankt voor het meedenken.

• Ziglar
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-03 15:48

Ziglar

humulus lupulus

heb zelf een dynamisch IP adres van Ziggo.
die verandert alleen als ik een tijd de modem uitzet (meer dan een x aantal uur).

vooralsnog moet ik elke 2 jaar een nieuw wan-ip adres gebruiken. (gekoppeld aan een domein hoef je geen enkel apparaat opnieuw te configureren).

daarnaast werkt een Homey samen met shelly (Local) en is niet afhankelijk van je wan-ip

[Voor 14% gewijzigd door Ziglar op 23-02-2023 08:51. Reden: aanvulling Homey]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee