Toon posts:

KlikaanKlikuit AFR-100 alternatief

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Wotsi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-02 18:33
De KiKa slimme fittingen AFR-100 en AFR-60 zijn uit productie genomen. Nu wil ik hun ATMT-502 afstandbediening nog wel blijven gebruiken en niet overstappen op Zigbee of Hue-wifi.
Welk alternatief kan ik voor die fittingen gebruiken (rechtstreeks, dus zonder ICS-2000)?
Het zou mooi zijn als dat een bepaalde smart lamp met het 433 MHz protocol zou zijn.
Wie weet meer?

Wotsi(neneem)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:13
KAKU heeft diverse stekkerontvangers, maar je kan ook een ontvanger inbouwen achter je gewone schakelaar. Wat heb je zelf al op de website gevonden: https://klikaanklikuit.nl/producten/stekkerontvangers/ ?

• Wotsi
Ik zoek dus een vervanging voor de AFR-fitting die in de fitting van mijn tuinlampen past. Er zijn lampen die rechtstreeks op 433 MHz protocol werken, zoals de Trust Dimbare E27 Led Lamp Flame, maar niet met de ATMT-502. Ik twijfel dan ook of de Dimbare ledlamp E27 ALED-2709 van KaKu dat wel zal, of zit ik nou mis?

Wotsi(neneem)

• Wotsi
Ik zoek dus een vervanging voor de AFR-fitting die in de fitting van mijn tuinlampen past. Er zijn lampen die rechtstreeks op 433 MHz protocol werken, zoals de Trust Dimbare E27 Led Lamp Flame, maar niet met de ATMT-502. Ik twijfel dan ook of de Dimbare ledlamp E27 ALED-2709 van KaKu dat wel zal doen, of zit ik nou mis?

Wotsi(neneem)

• Archer_VC10
Ik snap dat je de oude schakel-fitting het liefst vervangt op dezelfde plek, maar de vraag is of dat handig is. In antwoord op je vraag: de lamp die je noemt werkt prima samen met de ATMT-502 die je hebt, dit kan je op de KAKU pagina nalezen: https://klikaanklikuit.nl/product/dimbare-ledlamp-e27/
Mijn advies zou zijn om, zeker bij tuinlampen, de stroomkring ergens anders met een KAKU schakelaar te onderbreken, zoals bij een stekker of de schakelaar, omdat je daar vaak de vochtproblemen wat beter onder controle kan houden. De lamp die je nu gaat gebruiken is op zich prima, maar ik vraag me af hoe lang hij het buiten vol gaat houden.

Het 433MHz verhaal is simpel: er zijn een hoop producten die deze frequentie gebruiken maar tot zover ik weet niet met een standaard protocol. Als je dus zeker wilt weten dat het werkt moet je de juiste KAKU range aan spullen blijven gebruiken (productcode die met A start).

• Wotsi
Mijn tuinverlivhting zit in een 'vast' circuit richting mijn tuinhuis, dus dat met schakelaar onderbreken is niet mogelijk. De betreffende Aled lamp was bij de bouwmarkten, kaku en Bol uit het assortiment, maar na doorzoeken wel bij Bouwkernhamstra. Daar nu besteld...

Wotsi(neneem)

• Archer_VC10
Ik weet het niet zeker, maar als ik op de KAKU website kijk kom ik deze ALED-2709 lamp alleen bij de support artikelen tegen. Dat, samen met jouw ervaring bij het bestellen, doen mij denken dat deze lampen ook uit het assortiment gaan of al zijn. Ik denk dat ze bij KAKU tot de conclusie zijn gekomen dat lampen nu genoeg door anderen geleverd worden en dat ze hier niet mee willen concurreren. Houd er dus rekening mee dat je nu op een end-of-life product inzet als oplossing. Hopelijk blijft het voorlopig voor je werken!

• Wotsi
Dat zou inderdaad idioot zijn en de KaKu gebruikers met hetzelfde probleem alleen maar op kosten jagen...

Wotsi(neneem)

• Archer_VC10
Je realiseert je dat dat het verdienmodel van een bedrijf is hé....;)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Wotsi waarschijnlijk zit je niet te wachten op dit bericht, maar domotica via 433Mhz is al een tijdje best achterhaald. Dat komt voornamelijk door deze eigenschappen:
  1. Geen beveiliging
  2. Geen bidirectionele communicatie
  3. Geen mesh-functionaliteit
Vooral geen beveiliging is problematisch. Hierdoor kan iedereen binnen het bereik van je apparatuur data ontvangen en apparatuur aansturen.

Zelf gebruik ik voor mijn domotica Home Assistant, waarbij ik voor 433Mhz deze transceiver heb aangesloten. Hiermee 'zie' ik vanuit mijn huis zo'n 30 schakelaars van buren die ik, als ik zou willen, de hele dag (automatisch) aan- en uit kan gaan schakelen. Dat is iets wat je niet wilt lijkt me, dat anderen dan jijzelf je lampen en stekkers lopen te schakelen, of deurbellen laten afgaan. Maar met 433Mhz is dat letterlijk mogelijk en er is 0,0 wat je daar tegen kunt doen.

Geen bi-directionele communicatie is onhandig, maar daar valt nog wel mee te werken. Dit houdt in dat een apparaat geen bevesting naar je terugstuurt zodat je weet dat je commando goed ontvangen is. Of een bevesting naar een sensor met de melding dat de thermometer goed z'n temperatuur heeft doorgegeven en dus niet opnieuw hoeft te sturen. Doordat dit bij 433Mhz niet gebeurt heb je soms dat je een tweede (of derde) keer een commando moet versturen. Of dat je een keer een update van een sensor mist. Geen groot probleem, maar wel iets waarbij je bij alle andere protocollen geen last van hebt.

Geen mesh: in moderne domotica-protocollen zoals Z-wave en Zigbee praten alle apparaten op netvoeding onderling met elkaar, waardoor het niet zoveel uitmaakt waar je 'hoofdantenne' of afstandsbediening is. Zodra het signaal door één van de apparaten (nodes) wordt ontvangen, wordt het netjes via het meshnetwerk naar de eindbestemming gebracht.

Is 433Mhz dan nooit een goede oplossing voor domotica geweest? Jawel, om de eenvoudige reden dat het altijd erg goedkoop is geweest. Maar dat is nu al jaren niet zo relevant meer sinds Zigbee z'n intreden heeft gedaan. Op basis van Zigbee koop je lampen en knoppen voor €8, deursensoren, thermometers, lekkage-sensoren voor minder dan een tientje. En dat allemaal met de voordelen van een beveiligde verbinding, bi-directionele communicatie en een meshnetwerk.

KaKu bestond voordat Zigbee is geïntroduceerd en ze zijn érg lang doorgegaan met het aanbieden van 433Mhz-producten, terwijl die technisch gezien al jaren achterhaald zijn. Er komt een moment dat het voor KaKu niet meer rendabel is om 433Mhz-producten te laten fabriceren of op voorraad te hebben.

Mocht je voorlopig toch bij 433Mhz willen blijven, is marktplaats of https://tweakers.net/aanbod/ in de gaten houden dan misschien een idee? Er zijn meer manieren om aan een product te komen dan deze nieuw aan te schaffen :)

Bijvoorbeeld deze, 5 stuks in de aanbieding, nieuw in verpakking, voor €8 per stuk: klikaanklikuit fitting dimmer AFR-100 (marktplaats)

[Voor 6% gewijzigd door Gizz op 06-02-2023 14:18]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-03 14:19
@Gizz een aantal van je punten kloppen niet helemaal.

Want 433mhz kan wel beveiligd en bi-directioneel zijn. Maar dat zijn de producten van KAKU niet.
Maar er zijn zeker wel 433mhz producten die bi-directioneel zijn en niet perse mesh nodig hebben van wege de lage frequentie.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Jerry_bboy je hebt gelijk, ik had meestal niet beveiligd moeten schrijven. Bij dingen zoals versleutelde garagedeuropeners zit het anders. Maar de 'echte' domotica (lampjes, schakelaars, thermometers) ken ik op 433Mhz niet als beveiligd en bi-directioneel qua merken die in Nederland goed verkrijgbaar waren :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee