Toon posts:

aansluiting zonnepanelen+laadpaal garage

Pagina: 1
Acties:

• heibel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 01:46
Deze maand wordt mijn (Eaton) meterkast gewijzigd van 1 fase naar 3 fase aansluiting (3x25amp). De meterkast heeft 8 groepen over 2 aardlekschakelaar die ik ga verdelen over 2 verschillende fases. Daarnaast heb ik een 1 fase aardlekautomaat 20amp voor mijn zonnepanelen 5000watt (Solax) op mijn woning.
Om de garage te voorzien van 3 fase ga ik een 4*6mm+as6mm kabel van 27 meter door een mantelbuis aanbrengen naar een nieuw te plaatsen verdeelkastje in de garage.
De garage wordt eerst voorzien van een 4000 watt zonnepanelen die ik eventueel later nog verder wil uitbreiden naar ca 4000 watt extra zonnepanelen op de carport. Ivm het eventuele opheffen van de saldering wil ik gebruik maken van een nieuw te plaatsen 10kw-3 fase omvormer die accu geschikt is van Solax. Daarnaast wil de garage voorzien van een laadpaal aansluiting .
De 3-fase kabel naar mijn garage wil ik mijn in hoofdmeterkast alleen beveiligen met een 3-fase aardlekschakelaar. De meterkast in mijn garage wil ik voorzien van 2 stuks 3 fase-aardlekautomaten 16amp voor de laadpaal en zonnepanelen.
Mag dit graag advies?

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-03 16:05
Mijn keus zou zijn om de zonnepanelen op 3 fase aan te sluiten. En dus ook alle 8 groepen verdelen over 3 fasen.

Ik vraag mij namelijk af of de netbeheerder accoord gaat met 20 ampère leveren op de ene fase en vervolgens 10 of 20 ampère nemen uit de andere fasen. Ze zien liever een gelijkmatige belasting, verdeeld over 3 fasen.

• heibel
Dank je, ik ben van plan de omvormer van de woning te wijzigen naar een 3-fase omvormer

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@heibel In hoofdkast alleen een aardlek? Alleen een 16 of 20A automaat is beter. Aardlek mag wel, maar als je alle groepen in de onderverdeler met aardlek / alamat doet hoeft dat niet. (4*6mm+as6mm kabel)

Leg je twee kabels om ook bij netuitval stroom in huis te hebben? Of los je dat anders op?
Na de hoofdschakelaar een relais?

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• heibel
Voor netuitval heeft Solax een extra eps box maar dat is voor latere zorg, als de saldering wijzigt. Ik kan eventueel later een extra kabeltrekken door de mantelbuis.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee