Toon posts:

Nieuwe werk-PC build; Geen moederbord voldoet aan de eisen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• mynewacc
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-03 15:59
Hallo beste tweakers. Mijn vriendin heeft mijn (en nu ook die van jullie) hulp ingeroepen voor een nieuwe PC-build. Dit is niet de eerste computer die ik in elkaar schroef, maar het is lastiger dan normaal. Het betreft namelijk een werkcomputer. En de wens is om zoveel mogelijk onderdelen vanuit duurzaamheidsperspectief zo lang mogelijk mee te laten gaan, dus forward compatibility is belangrijk. Afijn, ik zal hieronder puntsgewijs wat meer informatie geven en uitleggen waarom ik vastloop op de keuze van het moederbord. Alvast bedankt voor jullie meedenken.

Ik zoek een?
Moederbord voor een AM-4 socket, bijvoorbeeld een B550. Het moederbord wordt geplaatst in een Fractal Design North case. Deze case heeft een 10Gb/s usb-c aansluiting of het front panel. De CPU wordt een AMD Ryzen 5 5600G en er komt vooralsnog geen GPU in de computer. Mogelijk willen we later een 4K scherm aansluiten; niet om te gamen maar wel voor productiviteit / multitasking. Vandaar de volgende requirements:
  • Socket: AM4
  • Formaat: bij voorkeur ATX
  • Aanwezigheid van een USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-c header
  • Bij voorkeur ook een usb-c connector op het I/O panel van het moederbord
  • HDMI connector van ten minste HDMI 2.0 voor het draaien van 60Hz op 4K.
Wat is je budget?
We hebben geen harde cap voor budget en zien dat moederborden nog niet helemaal op het oude niveau zijn qua prijs. Het duurste component is de case op 160 euro. Idealiter zou het moederbord niet het duurste component van de build moeten zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
We hebben geen bepaalde merkvoorkeur. Wel lijken, opnieuw denkende vanuit duurzaamheid als uitgangspunt, de moederborden van MSI relatief wat zuiniger qua stroomverbruik.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De computer komt te staan in een werkomgeving en wordt gebruikt voor lichte taken, zoals tekstverwerking. Desondanks moet hij lang meegaan. De geluidsproductie moet beperkt zijn. De computer zal via WLAN verbonden worden en ook bluetooth zal gebruikt worden.
De volgende componenten zijn reeds aangeschaft:Het zou kunnen dat we de case of bepaalde componenten over bijvoorbeeld 5 jaar alsnog voor een ander doel gaan inzetten, gaming inclusief.

Overwegingen
Het meest matchende moederbord lijkt de MSI MAG B550 Tomahawk (eventueel de WiFI versie) te zijn. Echter heeft deze geen HDMI 2.0 (enkel 1.4 uit mijn hoofd) en door het ontbreken van een GPU zou dit een bottleneck zijn voor 60Hz op 4K (hoewel dit via de DisplayPort connector wel lijkt te kunnen, is het toch zonde en zouden we ook een goede HDMI connector willen hebben vanuit compatibility).

Alternatief zou zijn om een eenvoudiger moederbord zoals de ASUS Prime B550-PLUS aan te schaffen en te gaan werken met PCI-e expension cards. Dit moederbord beschikt wel over HDMI 2.0. Er zou dan een expension card geplaatst moeten worden voor de USB-c header en er zou een expension card geplaatst moeten worden voor de WLAN en bluetooth.

Wat is nu wijsheid? In het algemeen liep ik vast op het feit dat er geen zoekmachine lijkt te zijn waarop ik op zowel de usb-c header versie als de HDMI I/O versie kan filteren. Of zie ik dat over het hoofd? In ieder geval blij met jullie hulp!

Beste antwoord (via mynewacc op 04-02-2023 16:14)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:58
In het algemeen liep ik vast op het feit dat er geen zoekmachine lijkt te zijn waarop ik op zowel de usb-c header versie als de HDMI I/O versie kan filteren.
Gewoon in de Pricewatch bij moederborden zoeken. Staat onder aansluitingen:
- USB/TB intern voor de headers
- USB/TB extern voor de externe I/O
- Video uit voor de video-uitgangen
- Hoogste HDMI versie voor de HDMI-versie

HDMI 2.0 bestaat officieel niet meer, dat is vervangen door HDMI 2.1. Daar is nu zowel een 18 Gbit/s versie van (dat is de oude 2.0) en een 48 Gbit versie (dat is de echte nieuwe).

Displayport 1.2 is overigens veelzijdiger dan HDMI 2.0. Daarmee kun je niet eens een 4K monitor op 60 Hz aanspreken met HDR of met meer dan 8 bit per pixel (waardoor je banding krijgn).

En waarom een ATX-moederbord waar je niets op prikt? (Ja, ik snap dat je nu een dure open kast hebt gekocht, dus je ontkomt er eigenlijk niet meer aan...)

De genoemde MSI MAG B550 Tomahawk heeft overigens gewoon HDMI 2.0 (staat als HDMI 2.1 met een maximale resolutie van 4K bij 60hz op de site, dus dat is gewoon de oude HDMI 2.0).

Pricewatchlijst voor:
- AM4
- USB-C intern (minimaal 10 Gbit)
- USB-C extern (minimaal 5 Gbit)
- HDMI 2.0 of 2.1

categorie: Moederborden

Hier inclusief Wifi 5 of 6 en Bluetooth 5.0 of 5.1 of 5.2.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:58
In het algemeen liep ik vast op het feit dat er geen zoekmachine lijkt te zijn waarop ik op zowel de usb-c header versie als de HDMI I/O versie kan filteren.

HDMI 2.0 bestaat officieel niet meer, dat is vervangen door HDMI 2.1. Daar is nu zowel een 18 Gbit/s versie van (dat is de oude 2.0) en een 48 Gbit versie (dat is de echte nieuwe).

Displayport 1.2 is overigens veelzijdiger dan HDMI 2.0. Daarmee kun je niet eens een 4K monitor op 60 Hz aanspreken met HDR of met meer dan 8 bit per pixel (waardoor je banding krijgn).

En waarom een ATX-moederbord waar je niets op prikt? (Ja, ik snap dat je nu een dure open kast hebt gekocht, dus je ontkomt er eigenlijk niet meer aan...)

De genoemde MSI MAG B550 Tomahawk heeft overigens gewoon HDMI 2.0 (staat als HDMI 2.1 met een maximale resolutie van 4K bij 60hz op de site, dus dat is gewoon de oude HDMI 2.0).

Pricewatchlijst voor:
- AM4
- USB-C intern (minimaal 10 Gbit)
- USB-C extern (minimaal 5 Gbit)
- HDMI 2.0 of 2.1

Hier inclusief Wifi 5 of 6 en Bluetooth 5.0 of 5.1 of 5.2.

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-03 21:46
Aangezien je AM4 onderdelen hebt zou ik forward compatibility een beetje los laten. AM4 is in 2016 gelanceerd, AM5 vorig jaar. DDR4 in 2014, DDR5 in 2020. AM4 zal over 5 jaar niet zo mainstream meer zijn.

Die MSI heeft toch HDMI 2.1? Dat zegt in ieder geval de MSI site.

• mynewacc
White Feather schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:02:
[...]

[...]
Dank! Deze filters zijn precies wat ik zocht, kennelijk heb ik er toch steeds overheen gekeken. Hiermee ben ik geholpen! Achteraf gezien inderdaad niet de meest handige CPU gekozen, zoals Delpit ook zegt:
delpit schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:21:
Aangezien je AM4 onderdelen hebt zou ik forward compatibility een beetje los laten. [...]
Zeker als, zoals jullie beiden aangeven, de Tomahawk gewoon USB 2.1 heeft. In deze video werd gezegd dat hij HDMI 1.4b zou hebben, dat had ik even moeten checken.
White Feather schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:02:
[...]

[...]
Goede vraag! We hebben eerst gekeken voor kleinere cases om in een boekenkast te verwerken. Dat bleek alsnog net niet te passen en ook met oog op airflow ongunstig. Dus er moest sowieso een grote lompe kast op de vloer komen. Met nadrukkelijk ruimte voor flexibiliteit in de toekomst.
Daarnaast gebruikt mijn vriendin nu een Fractal Design Define 7 als case voor haar privécomputer en is daar erg tevreden mee, dus toen zochten we iets dat daarbij aansloot en passend is in een professionele setting.

Bedankt voor jullie hulp, wij kunnen weer verder! Ik dubbelcheck de specs van de Tomahawk nog even, en mocht dat hem niet worden dan hebben we nu in ieder geval de juiste filters.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:18
Waarom een 5600G? Modern kan je de CPU en iGPU niet noemen. Geen PCI-e4.0 en de iGPU is nog hetzelfde als de 2400G. Dan doet Intel het beter met de 12400. Snellere CPU, PCI-e4.0, modernere iGPU met ondersteuning voor hogere resoluties en Quicksinc mocht je daar iets aan hebben.

Niet alle voedingen zijn compatibel met recente hardware. Welk merk en type voeding heb je?

• mynewacc
Uszka schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:41:
Waarom een 5600G? Modern kan je de CPU en iGPU niet noemen. Geen PCI-e4.0 en de iGPU is nog hetzelfde als de 2400G. Dan doet Intel het beter met de 12400. Snellere CPU, PCI-e4.0, modernere iGPU met ondersteuning voor hogere resoluties en Quicksinc mocht je daar iets aan hebben.

Niet alle voedingen zijn compatibel met recente hardware. Welk merk en type voeding heb je?
Dank voor je reactie! De 5600G leek een goede prijs/kwaliteitverhouding te hebben, maar achteraf bezien misschien niet de meest logische keuze geweest.

Als voeding gaan we in eerste instantie een oude Cooler Master GM G550M gebruiken. Een beetje overkill voor deze build (geschat wattage zo'n 160W) en wellicht te luid onder lage load. Ik sluit niet uit dat we deze binnenkort nog gaan vervangen voor een stillere voeding, maar aangezien de G550M nu nog ligt te verstoffen wilden we dat eerst even aankijken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee