• Aivoongk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-03 09:01
Hi,

Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe PC te bouwen. De ideale CPU voor dit project lijkt mij in mijn geval de i5-13600. Nou is deze vooralsnog slechts op een plek als tray beschikbaar. Is er iets bekend of zijn er verwachtingen voor wanneer het niet k model in de verkoop zal gaan (in Nederland)?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

K variant en non-tray zijn niet hetzelfde.
Tray en Boxed zijn elkaars tegenhangers. Boxed komt met een koeler, tray niet.
Dus als je zelf een koeler wil aanschaffen (meeste tweakers doen dat, want die zijn vaak veel beter dan de boxed koelers), kan je gewoon de tray aanschaffen. Die is al beschikbaar.

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Aivoongk
McKaamos schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:22:
K variant en non-tray zijn niet hetzelfde.
Tray en Boxed zijn elkaars tegenhangers. Boxed komt met een koeler, tray niet.
Dus als je zelf een koeler wil aanschaffen (meeste tweakers doen dat, want die zijn vaak veel beter dan de boxed koelers), kan je gewoon de tray aanschaffen. Die is al beschikbaar.
Hi, klopt. Ik ken het verschil tussen tray en boxed. Waar het mij om ging is dat ik op zoek ben naar de boxed editie van het niet k model, die is nog niet beschikbaar.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sja, die glazen bol hebben we verder ook niet. Dan moet je gewoon even een paar winkels mailen/bellen en vragen of en wanneer die variant beschikbaar komt.

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:34
En de i5-13500? Afgezien van dat deze 4% lager geclocked is zijn ze vrijwel identiek. Daarnaast ruim 10% goedkoper.
En eigenlijk is dat al het antwoord op de vraag waarom de 13600 bijna nergens verkrijgbaar is: deze heeft eigenlijk geen bestaansrecht tussen de 13500 en de 13600k. 7(8)7

Als ik Intel mag geloven wordt van de 13600 zowel de boxed als tray versie zonder stock koeler geleverd.

[Voor 129% gewijzigd door Boris1986 op 04-02-2023 17:21]

• Aivoongk
Boris1986 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:29:
En de i5-13500? Afgezien van dat deze 4% lager geclocked is zijn ze vrijwel identiek. Daarnaast ruim 10% goedkoper.
En eigenlijk is dat al het antwoord op de vraag waarom de 13600 bijna nergens verkrijgbaar is: deze heeft eigenlijk geen bestaansrecht tussen de 13500 en de 13600k. 7(8)7

Als ik Intel mag geloven wordt van de 13600 zowel de boxed als tray versie zonder stock koeler geleverd.
Dat klinkt alleszins logisch. Dan wordt het inderdaad waarschijnlijk kiezen tussen de 13500 en 13600k, bedankt!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Staat me wel iets van bij dat een 13500 een hybride chip is met dacht ik de P-cores van de 12th gen is, waar een 13600K een chip is die volledig is opgebouwd uit 13th gen cores. Dus niet helemaal vergelijkbaar. Ik zoek nog even een bron :)

edit: bron

[Voor 30% gewijzigd door spone op 04-02-2023 22:30]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Aivoongk schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:18:
Hi,

Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe PC te bouwen. De ideale CPU voor dit project lijkt mij in mijn geval de i5-13600. Nou is deze vooralsnog slechts op een plek als tray beschikbaar. Is er iets bekend of zijn er verwachtingen voor wanneer het niet k model in de verkoop zal gaan (in Nederland)?
Ff afwachten, kan elk moment in PW verschijnen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:40

Thomg

Aww yiss

spone schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:26:
Staat me wel iets van bij dat een 13500 een hybride chip is met dacht ik de P-cores van de 12th gen is, waar een 13600K een chip is die volledig is opgebouwd uit 13th gen cores. Dus niet helemaal vergelijkbaar. Ik zoek nog even een bron :)

edit: bron
De 13600 is ook een hybride chip en is "slechts" een ligt hoger geklokte 13500.
Als TS denkt dat een 13600 een interessante besparing is tov de 13600K ga je van een koude kermis thuiskomen.

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:34
Thomg schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 23:41:
[...]

De 13600 is ook een hybride chip en is "slechts" een ligt hoger geklokte 13500.
Als TS denkt dat een 13600 een interessante besparing is tov de 13600K ga je van een koude kermis thuiskomen.
Als je de processor dus gaat gebruiken icm een videokaart zijn de meest logische keuzes bij Intel de i5-13400F of de i5-13600K. Zonder videokaart zou dan de i5-13500 het meest aantrekkelijk zijn.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Snap niet waarom Intel een 13500 of 13600 heeft uitgebracht. zijn beide nagenoeg gelijk, maar wel beter dan 13400(F) @Aivoongk net welke op moment van kopen gunstig is zou ik kopen

[Voor 22% gewijzigd door Hackus op 05-02-2023 11:13]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Aivoongk
Boris1986 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:42:
[...]

Als je de processor dus gaat gebruiken icm een videokaart zijn de meest logische keuzes bij Intel de i5-13400F of de i5-13600K. Zonder videokaart zou dan de i5-13500 het meest aantrekkelijk zijn.
Ik ga hem gebruiken o.a. om video's te renderen. Met een F-processor is Intel QuickSync geen optie, dus die vallen helaas af voor mij

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:01
Alles ondere de 13600k(f) is alder lake en geen rocket lake dus wat minder cache.

13500 en 13600 lijken idd identiek te zijn gek genoeg, dan is afhankelijk van de prijs de 13500 waarschijnlijk de betere keuze.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee