Toon posts:

Mid-range game systeem, liefst ook relatief zuinig en stil.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BasKlok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:43
Hoi Tweakers,

Zouden jullie mee willen kijken naar het onderstaande systeem?

Ik speel nu op een wat oudere ROG-STRIX gamelaptop dit een beetje herrie begint te maken en bij de nieuwste total war spellen wat moeite begint te krijgen. Vroeger wilde ik nog wel eens ergens heengaan om een spelletje te spelen maar dat doe ik niet echt meer. Vandaar dat ik over wil op een PC. Het is de 1e keer dat ik zelf een systeem samenstel. Heb een hoop gelezen en bekeken ik denk dat het onderstaande systeem gaat werken, maar ik weet niet 100% zeker of ik het nu allemaal heb begrepen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Strategy games, het zwaarst wat ik zal spelen zijn de total war games (warhammer 3 e.d.). Daarnaast paradox en civ spellen. De rest speel ik op mijn playstation :)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wil tussen 1000 en 1500 uitgeven. Ik wil vooral "value for money", dus liever niet paar honderd euro extra voor minimale verbeteringen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn scherm is een DELL S3422DW op 3440x1440. Dat is breder dan normaal, weet niet zo goed of dat betekent dat ik een stevigere videokaart nodig heb. Volgens mij moet dat lukken met de kaart die ik heb gekozen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb nu voor mijn gevoel qua processor en videokaart gekozen voor mid-range opties, die wel in staat zijn de games de TW games te spelen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben niet getrouwd met intel al heb ik daar wel een kleine (totaal niet rationele) voorkeur voor.

De behuizing is het enige waar ik echt zeker over ben. Die vindt ik erg mooi.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsproductie en zuinigheid vind ik belangrijk. Als ik dat zou rangschikken zou ik zeggen:
1 geluidsproductie
2 verbruik
3 prijs-kwaliteit

Vandaar dat ik voor BeQuit! voeding en processorkoeling heb gekozen. Ik weet niet of ik me teveel door de naam heb laten leiden maar ook de reviews gaven me het gevoel dat het allemaal erg stil is.

Ga je overklokken?
Nee wil zoveel mogelijk plug en play dingen. Deze dingen uitzoeken vond ik al behoorlijk ingewikkeld ;)

Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral benieuwd of:
  1. De boel niet ontploft als ik het straks aanzet (oftwel, kan dit uberhaubt, het is toch de 1e keer dat ik dit doe)
  2. Er componenten tussen zitten die te vervangen zijn door stillere of zuinigere opties
  3. Ik had het meest moeite met begrijpen wat ik nou precies moet zoeken in een goed moederbord, is dit een goede keuze?
  4. Op dit moederbord zit geen WIFI volgens mij. Is dat wel handig? Zonee voldoet dan een USB dongle of zijn er slimmere keuzes?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13400F Boxed€ 221,-€ 221,-
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H DDR4€ 111,85€ 111,85
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 6700 XT 12GB€ 428,-€ 428,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 163,23€ 163,23
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 34,90€ 34,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 91,90€ 91,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 110,91€ 110,91
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 1.241,69

Beste antwoord (via BasKlok op 05-02-2023 11:12)

• Boris1986
  • Laatst online: 21:34
Met zoiets haal je het maximale uit je budget. 6800XT is zo'n 40% sneller dan de 6700xt. Je gekozen behuizing is wel bijzonder slecht leverbaar (evt. een alternatief: Corsair 4000D wit of Fractal Design Meshify 2 Mini Wit). Goede wifi op je mobo zelf heeft wel de voorkeur. USB dongle is niet echt aan te raden. Andere alternatieven zijn qua meerprijs redelijk vergelijkbaar met de meerprijs van een mobo met wifi.
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H AX DDR4€ 124,90€ 124,90
1VideokaartenPowercolor Red Dragon AMD Radeon RX 6800 XT 16GB GDDR6€ 649,-€ 649,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 56,95€ 56,95
1VentilatorenArctic F12 PWM Zwart, 120mm€ 5,03€ 5,03
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 75,-€ 75,-
1VoedingenCooler Master V750 Gold -V2 White Edition€ 104,95€ 104,95
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 59,89€ 59,89
Totaal€ 1.459,95

[Voor 7% gewijzigd door Boris1986 op 04-02-2023 13:01]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Boris1986
Met zoiets haal je het maximale uit je budget. 6800XT is zo'n 40% sneller dan de 6700xt. Je gekozen behuizing is wel bijzonder slecht leverbaar (evt. een alternatief: Corsair 4000D wit of Fractal Design Meshify 2 Mini Wit). Goede wifi op je mobo zelf heeft wel de voorkeur. USB dongle is niet echt aan te raden. Andere alternatieven zijn qua meerprijs redelijk vergelijkbaar met de meerprijs van een mobo met wifi.
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H AX DDR4€ 124,90€ 124,90
1VideokaartenPowercolor Red Dragon AMD Radeon RX 6800 XT 16GB GDDR6€ 649,-€ 649,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 56,95€ 56,95
1VentilatorenArctic F12 PWM Zwart, 120mm€ 5,03€ 5,03
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 75,-€ 75,-
1VoedingenCooler Master V750 Gold -V2 White Edition€ 104,95€ 104,95
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 59,89€ 59,89
Totaal€ 1.459,95

[Voor 7% gewijzigd door Boris1986 op 04-02-2023 13:01]

• BasKlok
Bedankt voor je reactie!

De behuizing zal vast slecht te vinden zijn omdat ie zo prominent op de voorpagina stond (daar heb ik hem ook vandaan ;) ). Mocht het niet lukken dan zal ik zeker kijken naar de alternatieven.

Ik ga dan denk ik voor de 6800XT, al is is dan ook wel 50% duurder.

Je hebt ook een extra ventilator toegevoegd en een andere koeling hebt toegevoegd, wat is daarvoor de reden?

Het geheugen en de SSD had ik uit de BBG voor maart gepakt, die heb je ook anders. Deze vergelijkbaar maar goedkoper krijg ik het idee, klopt dat? Zoja, top dan zal ik die ook gebruiken.

Echt mega bedankt voor je reactie!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:01
op die resolutie zou ik ook voor een 6800xt gaan 40 % performance winst is op die resolutie zeker wel wenselijk

• Boris1986
BasKlok schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:43:
Je hebt ook een extra ventilator toegevoegd en een andere koeling hebt toegevoegd, wat is daarvoor de reden?

Het geheugen en de SSD had ik uit de BBG voor maart gepakt, die heb je ook anders. Deze vergelijkbaar maar goedkoper krijg ik het idee, klopt dat?
De behuizing komt standaard maar met 2 fans aan de voorzijde. Een extra 120mm fan aan de achterzijde als outtake is zeer gunstig voor je airflow en dus koeling van je componenten. Idem voor de Corsair (extra 120mm) en Meshify (extra 140mm voor de voorzijde)

De Scythe Mugen 5 heeft beduidend meer koelcapaciteit waardoor de fans minder hard zullen hoeven draaien en je systeem stiller is.

Deze SSD kreeg een Great Value award van Tweakers in de meest recente SSD review. Het prijsverschil is het uiterst minieme prestatieverschil niet waard.

Jij had een DDR4-3600C18 setje gekozen die qua latency identiek is aan een DDR4-3200C16. Deze laatste is goedkoper dus vandaar.

[Voor 14% gewijzigd door Boris1986 op 04-02-2023 16:15]

• Khaelos
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05:54
Met een budget van rond de 1400€ zou ik persoonlijk niet 11% besteden aan een kast..

Je zou bijvoorbeeld ook kunnen kiezen voor
uitvoering: be quiet! Pure Base 500 Window Zwart

Of

uitvoering: Fractal Design Define S

Of als ie wit moet zijn

uitvoering: Fractal Design Pop Silent White TG Clear

Heb je ook naar AMD processors gekeken?

De 7600x presteert volgens mij net zo goed of beter voor nagenoeg dezelfde prijs

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C to, Corsair 4000D airflow

• BasKlok
freaky35 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:49:
op die resolutie zou ik ook voor een 6800xt gaan 40 % performance winst is op die resolutie zeker wel wenselijk
Ik heb er nog wat beter naar gekeken en ga idd voor de 6800xt, bedankt!
Boris1986 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:57:
[...]

De behuizing komt standaard maar met 2 fans aan de voorzijde. Een extra 120mm fan aan de achterzijde als outtake is zeer gunstig voor je airflow en dus koeling van je componenten. Idem voor de Corsair (extra 120mm) en Meshify (extra 140mm voor de voorzijde)

De Scythe Mugen 5 heeft beduidend meer koelcapaciteit waardoor de fans minder hard zullen hoeven draaien en je systeem stiller is.

Deze SSD kreeg een Great Value award van Tweakers in de meest recente SSD review. Het prijsverschil is het uiterst minieme prestatieverschil niet waard.

Jij had een DDR4-3600C18 setje gekozen die qua latency identiek is aan een DDR4-3200C16. Deze laatste is goedkoper dus vandaar.
Echt mega bedankt voor je antwoorden en suggesties, ik neem het over! _/-\o_ nu maar hopen dat het lukt om de behuizing te krijgen.
Khaelos schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:24:
Met een budget van rond de 1400€ zou ik persoonlijk niet 11% besteden aan een kast..

Je zou bijvoorbeeld ook kunnen kiezen voor
uitvoering: be quiet! Pure Base 500 Window Zwart

Of

uitvoering: Fractal Design Define S

Of als ie wit moet zijn

uitvoering: Fractal Design Pop Silent White TG Clear

Heb je ook naar AMD processors gekeken?

De 7600x presteert volgens mij net zo goed of beter voor nagenoeg dezelfde prijs
Het is inderdaad niet heel rationeel, maar tis wel de kast die ik wil ;)

Wat betreft de processor, mijn redenering was dat ik met de 7600x gebonden was aan ddr5 geheugen terwijl dat op het moment nog niet de beste optie was en ik met de 13400f op een later moment nog naar ddr5 kan gaan. Dat betekent dan wel een ander moederbord maar zou naar mijn idee ook pas na pas een hele tijd hoeven. Klopt die gedachte een beetje?

iig ontzettend bedankt voor alle reacties!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

en ik met de 13400f op een later moment nog naar ddr5 kan gaan. Dat betekent dan wel een ander moederbord maar zou naar mijn idee ook pas na pas een hele tijd hoeven. Klopt die gedachte een beetje?
Ik zou niet weten waarom je dat zou doen. Geheugen is zelden de bottleneck, tegen de tijd dat games/applicaties te zwaar worden en je denkt aan nieuwe hardware dan zul je eerst naar een nieuwe CPU/GPU moeten kijken. Je CPU houden en je geheugen vervangen is naar alle waarschijnlijkheid toch niet zinnig.

Maar met dat in het achterhoofd lijkt me DDR4 dan alsnog geen gekke keuze, het prestatieverlies t.o.v. DDR5 is minimaal en DDR4 krijg je voor spotprijzen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• BasKlok
bwerg schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:41:
[...]

Ik zou niet weten waarom je dat zou doen. Geheugen is zelden de bottleneck, tegen de tijd dat games/applicaties te zwaar worden en je denkt aan nieuwe hardware dan zul je eerst naar een nieuwe CPU/GPU moeten kijken. Je CPU houden en je geheugen vervangen is naar alle waarschijnlijkheid toch niet zinnig.

Maar met dat in het achterhoofd lijkt me DDR4 dan alsnog geen gekke keuze, het prestatieverlies t.o.v. DDR5 is minimaal en DDR4 krijg je voor spotprijzen.
ah top, de dingen vallen steeds meer op z'n plaats in mijn hoofd. Bedankt voor je antwoord weer. Ik heb de boel besteld! Ook de kast gevonden maar dan met mesh i.p.v. glas. Nu wachten! :*)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee