Hoi Tweakers,
Zouden jullie mee willen kijken naar het onderstaande systeem?
Ik speel nu op een wat oudere ROG-STRIX gamelaptop dit een beetje herrie begint te maken en bij de nieuwste total war spellen wat moeite begint te krijgen. Vroeger wilde ik nog wel eens ergens heengaan om een spelletje te spelen maar dat doe ik niet echt meer. Vandaar dat ik over wil op een PC. Het is de 1e keer dat ik zelf een systeem samenstel. Heb een hoop gelezen en bekeken ik denk dat het onderstaande systeem gaat werken, maar ik weet niet 100% zeker of ik het nu allemaal heb begrepen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Strategy games, het zwaarst wat ik zal spelen zijn de total war games (warhammer 3 e.d.). Daarnaast paradox en civ spellen. De rest speel ik op mijn playstation
Wat mag het systeem gaan kosten?
Wil tussen 1000 en 1500 uitgeven. Ik wil vooral "value for money", dus liever niet paar honderd euro extra voor minimale verbeteringen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn scherm is een DELL S3422DW op 3440x1440. Dat is breder dan normaal, weet niet zo goed of dat betekent dat ik een stevigere videokaart nodig heb. Volgens mij moet dat lukken met de kaart die ik heb gekozen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb nu voor mijn gevoel qua processor en videokaart gekozen voor mid-range opties, die wel in staat zijn de games de TW games te spelen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben niet getrouwd met intel al heb ik daar wel een kleine (totaal niet rationele) voorkeur voor.
De behuizing is het enige waar ik echt zeker over ben. Die vindt ik erg mooi.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsproductie en zuinigheid vind ik belangrijk. Als ik dat zou rangschikken zou ik zeggen:
1 geluidsproductie
2 verbruik
3 prijs-kwaliteit
Vandaar dat ik voor BeQuit! voeding en processorkoeling heb gekozen. Ik weet niet of ik me teveel door de naam heb laten leiden maar ook de reviews gaven me het gevoel dat het allemaal erg stil is.
Ga je overklokken?
Nee wil zoveel mogelijk plug en play dingen. Deze dingen uitzoeken vond ik al behoorlijk ingewikkeld
Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral benieuwd of:
Zouden jullie mee willen kijken naar het onderstaande systeem?
Ik speel nu op een wat oudere ROG-STRIX gamelaptop dit een beetje herrie begint te maken en bij de nieuwste total war spellen wat moeite begint te krijgen. Vroeger wilde ik nog wel eens ergens heengaan om een spelletje te spelen maar dat doe ik niet echt meer. Vandaar dat ik over wil op een PC. Het is de 1e keer dat ik zelf een systeem samenstel. Heb een hoop gelezen en bekeken ik denk dat het onderstaande systeem gaat werken, maar ik weet niet 100% zeker of ik het nu allemaal heb begrepen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Strategy games, het zwaarst wat ik zal spelen zijn de total war games (warhammer 3 e.d.). Daarnaast paradox en civ spellen. De rest speel ik op mijn playstation

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wil tussen 1000 en 1500 uitgeven. Ik wil vooral "value for money", dus liever niet paar honderd euro extra voor minimale verbeteringen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn scherm is een DELL S3422DW op 3440x1440. Dat is breder dan normaal, weet niet zo goed of dat betekent dat ik een stevigere videokaart nodig heb. Volgens mij moet dat lukken met de kaart die ik heb gekozen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb nu voor mijn gevoel qua processor en videokaart gekozen voor mid-range opties, die wel in staat zijn de games de TW games te spelen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben niet getrouwd met intel al heb ik daar wel een kleine (totaal niet rationele) voorkeur voor.
De behuizing is het enige waar ik echt zeker over ben. Die vindt ik erg mooi.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsproductie en zuinigheid vind ik belangrijk. Als ik dat zou rangschikken zou ik zeggen:
1 geluidsproductie
2 verbruik
3 prijs-kwaliteit
Vandaar dat ik voor BeQuit! voeding en processorkoeling heb gekozen. Ik weet niet of ik me teveel door de naam heb laten leiden maar ook de reviews gaven me het gevoel dat het allemaal erg stil is.
Ga je overklokken?
Nee wil zoveel mogelijk plug en play dingen. Deze dingen uitzoeken vond ik al behoorlijk ingewikkeld

Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral benieuwd of:
- De boel niet ontploft als ik het straks aanzet (oftwel, kan dit uberhaubt, het is toch de 1e keer dat ik dit doe)
- Er componenten tussen zitten die te vervangen zijn door stillere of zuinigere opties
- Ik had het meest moeite met begrijpen wat ik nou precies moet zoeken in een goed moederbord, is dit een goede keuze?
- Op dit moederbord zit geen WIFI volgens mij. Is dat wel handig? Zonee voldoet dan een USB dongle of zijn er slimmere keuzes?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-13400F Boxed | € 221,- | € 221,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B760M DS3H DDR4 | € 111,85 | € 111,85 |
1 | Videokaarten | ASUS Dual Radeon RX 6700 XT 12GB | € 428,- | € 428,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Chalk White | € 163,23 | € 163,23 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zilver | € 34,90 | € 34,90 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 91,90 | € 91,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 650W | € 110,91 | € 110,91 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 1TB | € 79,90 | € 79,90 |
Totaal | € 1.241,69 |