Vraag

• prik75
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-03 14:45
Beste Tweakers,

Enige weken geleden heb ik op de randapparatuur en de voeding na een nieuw systeem gekocht.
Uiteindelijk alles in elkaar gezet en het systeem draait als een zonnetje op Windows 10 pro met licentie. Echter, zo nu en dan valt het systeem uit het niets uit of start opnieuw op. Er is geen aantoonbaar moment. Soms tijdens het spelen van een spel, het typen van een verslagje of wie weet tijdens het afspelen van een Youtube filmpje. Soms 1x per week, soms 1x per 3 weken, soms 4 keer per dag. Meestal kan ik de PC weer aanzetten, maar ook dat lukt soms niet. Al met al, heel vervelend.

Wat heb ik al gedaan om het e.e.a. uit te sluiten, maar niet heeft geholpen:
• Windows opnieuw geïnstalleerd (en is up tot date)
• andere SSD met Windows erop
• Windows controle: sfc/ scannow
• Windows systeembestandcontrole
• SSD gecontroleerd met crystaldiskinfo
• MB bios is up-to-date (net als alle drivers van alle hardware)
• Videokaart getest via novabench en powermax
• Werkgeheugen getest via memtest86 full test
• Alle componenten lostemaakt (statisch armbandje+matje om uiteraard)
Dit alles heeft niet mogen baten helaas. MSinfo en DXdiag kan ik eventueel toesturen voor diegene die hier behoefte aan heeft. Heb dit wel geprobeerd te ontrafelen maar is mijn pet te boven.

Kunnen jullie mij verder helpen?

Groetjes,

Rik

Specs:
- AMD Ryzen 5 5600 processor
- G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3200MHz - [F4-3200C16D-16GIS]
- Corsair AX850
- PowerColor Radeon RX 6700 XT Fighter 12GB
- WD Blue SN570 1TB M.2 SSD
- Gigabyte B550M DS3H

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:25
De eerste verdachte wat ik kan bedenken is de voeding. Met CM bedoel je Cooler Master denk ik, welke is dat precies?

AMD DX4 100 (3.11) / Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Opteron 165 (XP x64) / Q6600 (Vista) / Ryzen 5 5600X (10)

• prik75
Goedemorgen PD2JK,

Bedankt voor jouw reactie. Ik meende altijd een CM te hebben, maar die staat boven in een ander systeem stof te happen. Nu heb ik er een Corsair AX850 inzetten (heb het ook aangepast in mijn post).
Na wat gegoogle heb ik niet echt een methode gevonden om de betrouwbaarheid te testen...

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:42
prik75 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 06:45:
Goedemorgen PD2JK,

Bedankt voor jouw reactie. Ik meende altijd een CM te hebben, maar die staat boven in een ander systeem stof te happen. Nu heb ik er een Corsair AX850 inzetten (heb het ook aangepast in mijn post).
Na wat gegoogle heb ik niet echt een methode gevonden om de betrouwbaarheid te testen...
Even bestellen of ophalen uit de winkel en aan je pc hangen. Dat is het makkelijkst om te testen of het aan je voeding ligt

• PD2JK
Heb je XMP ingeschakeld? (een profiel geselecteerd in de UEFI)
Zet het eens uit, vaak gaat het geheugen dan op 2133 of 2400 MT/sec draaien en kan stabieler zijn als je geheugencontroller dwarsligt.

AMD DX4 100 (3.11) / Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Opteron 165 (XP x64) / Q6600 (Vista) / Ryzen 5 5600X (10)

• prik75
Nog niet, ga ik eens proberen!

• prik75
Even gekeken, dit stond al uitgeschakeld!

• N0a
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:45
Wat is de temperatuur van jouw CPU? Staat er iets noemenswaardig in eventlogs? Net voor de uitval van het systeem?

• orientwizard
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-03 14:24
Ik heb hetzelfde probleem gehad met de Corsair AXi 850 voeding, ik heb deze toen vervangen nu draait alles weer zonder problemen.

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-03 22:35
Heb hetzelfde gehad, ook een Corsair voeding. Hoor je een tik zodra de PC uitgaat?
Ik heb uiteindelijk de CPU en moederbord verwisselt en nu werkt dezelfde voeding prima, bij mij had het waarschijnlijk iets te maken met het oververhitten van m'n CPU die werd toen dik 100 graden.

[Voor 44% gewijzigd door BroWohsEdis op 04-02-2023 21:59]

• prik75
Die tik heb ik niet kunnen waarnemen tot nu toe.
Zojuist een nieuwe voeding erin gezet, even afwachten...

@N0a het uitlezen van de zogenaamde eventlogs lukt mij niet. Niet kundig genoeg voor... Jij wel?
Temperatuur is volgens mij goed van de CPU. Zo tussen de 40 en 60 graden C.

• PD2JK
Die tik kan ook gewoon een relais zijn, doet mij Seasonic ook. Dat hoor je alleen tijdens het in- en uitschakelen van de machine.

Anders dan dat hoort een voeding niet te tikken. ;)

[Voor 52% gewijzigd door PD2JK op 06-02-2023 21:55]

• N0a
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:45
@N0a het uitlezen van de zogenaamde eventlogs lukt mij niet. Niet kundig genoeg voor... Jij wel?
Temperatuur is volgens mij goed van de CPU. Zo tussen de 40 en 60 graden C.
[/quote]

Via deze link. Maar misschien heeft de nieuwe voeding het probleem reeds opgelost?

• prik75
Tot op heden (paar uur aangestaan...) doet de PC het als een zonnetje. Nu aankomende dagen even afwachten of dit zo blijft.

@N0a Heb gekeken in de logs. Ik weet de exacte tijden niet meer, dus lastig terugkijken. Maar gebeurtenis id: 41, kwam regelmatig voor in het verleden.

41: Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Vermoed dat het de voeding was.

• prik75
Systeem loopt nog steeds als een zonnetje...!

• prik75
Systeem loopt nog steeds als een zonnetje!!!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
prik75 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:24:
Systeem loopt nog steeds als een zonnetje!!!
ik gok dat je daarmee je probleem hebt opgelost,

vergeet je topic niet te markeren als zijnde opgelost ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee