Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn probleem
Ik heb twee studiospeakers, namelijk de Yamaha HS8 en heb de afgelopen week een vaag (maar gedeeltelijk verklaarbaar) probleem.

De afgelopen week begon mijn rechter speaker plots te storen, beetje een zoemend geluid zo nu en dan en dat ging maar niet weg. Dus ik was er bang voor dat mijn speaker naar de knoppen ging.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Yamaha HS8
Samsung S21 Ultra (T-Mobile abonnement) - Hoesje heeft geen magneet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De kabels heb ik opnieuw aangedrukt, ik heb wat spullen verplaatst die er naast lagen maar dat leek het probleem niet te verhelpen. Totdat ik erachter kwam dat dit door mijn telefoon kwam, wat ik vreemd vond want ik heb mijn telefoon altijd zo'n 30cm~ van mijn speaker vandaan liggen en al 2-3 jaar geen problemen mee ondervonden. Als ik mijn telefoon dichterbij de speaker hield werd het zoemende geluid sterker.

Wat blijkt, is dat ik ergens vorig jaar mijn abonnement verlengd heb en dit nieuwe abonnement begin februari in is gegaan. Mijn abonnement is van 4G met 10GB data naar 5G unlimited data gegaan.

Vervolgens heb ik mijn wifi en data uitgezet op mijn telefoon, dit verhielp het probleem helaas niet. Hierna heb ik Bluetooth en nog wat andere zaken uitgeschakeld, probleem bleef helaas bestaan.

Nou Vliegtuigstand geprobeerd, het probleem bleef echter alsnog bestaan, totdat ik bij Network Mode de connectiemodus van 5G(automatisch) naar 4G had gezet, toen was het probleem plotseling verholpen.

Het zoemende geluid was overigens niet non-stop, het was echt op willekeurige momenten dat dit gebeurde, mogelijk omdat mijn telefoon op dat moment data aan het binnenhalen was. Als de telefoon een meter van de speaker verwijderd is dan gebeurt dit niet.

Wat ik mij mij dus nu afvraag is, waarom stoort mijn speaker wel bij 5G maar niet bij 4G terwijl beide opties zover ik weet in principe voor minder RG interference zou moeten zorgen in zijn algemeen en waarom blijft dit storen terwijl vliegtuigstand aan staat? :X

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2023 01:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadewit51
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-09 14:08
Heb je er toevallig een wifi router in de buurt bij staan? dat is mijn probleem namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:20

Eraser127

Nijkerk

Dat is apart, ik zou niet weten waarom 4G of 5G verschillend is, het blijven data pakketjes. Verder zou je met de telefoon in vliegtuigstand geen storing meer moeten hebben als het vanuit je telefoon komt (4G/5G/WIFI), omdat dat stuk wordt uitgeschakelt in die modus.

Hoe heb je de monitors aangesloten? Het kan namelijk wel ontzettend veel schelen of je ze gebalanceerd hebt aangesloten i.p.v. ongebalanceerd, die ervaring heb ik namelijk zelf ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Eraser127 op 04-01-2025 12:05 ]

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 11:00

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Bij echt 5G wordt er door je telefoon radio een ander frequentiegebied gebruikt. Vooral bij het zenden van jouw telefoon is het dan aannemelijk dat dit stoort op het circuit van je speakers.

Het zijn niet de goedkoopste speakers.. Maar hoe oud zijn ze?
Als je bij je speakers zit naar 4G gaan? Je doet dan toch vrijwel alles op wifi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:38

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@jadewit51 Ontzettend aardig dat je wilt helpen, maar dit topic is al bijna 2 jaar oud en de vraagsteller is inmiddels geen lid meer van ons forum..Dit topic doe ik daarom op slot. We zien je graag terug in een ander topic. :)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Dit topic is gesloten.