Toon posts:

Combi router en mediaconverter T-Mobile internet nuttig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tomassina
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-02 13:47
Ben verbaasd over het volgende. Van T-mobile heb in een Draytek Vigor 2132. Omdat hij kuren vertoont ontving vandaag een vervangend apparaat: de Zyxel T50. Die heeft geen glasvezelpoort en er zit dan ook een Zyxel FMG3005-R20A media convertor bij. Merkwaardig: de glaskabel prikt nu rechtstreeks in de Draytek en straks moet he via een extra kastje. De logica ontgaat me. Weet iemand of hiereen technisch of beheervoordeel aan zit?

Of zou het alleen een kostenkwestie voor T-Mobile zijn? Ik begrijp dat ze ergens vorig jaar begonnen zijn bij nieuwe glasvezelklanten de T54 te leveren, een glasvezelrouter. Nieuwer en waarschijnlijk duurder.

Alle reacties welkom.

Beste antwoord (via tomassina op 04-02-2023 15:33)

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-03 21:20
tomassina schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:05:
@m.eddy, @krakendmodem: even rondgesnuffeld op internet en nog eens naar jullie posts gekeken. Als ik het goed begrijp zijn de verschillen van @m.eddy die tussen PON en AON plus die tussen P2P en P2M. Zou het dan zo zijn dat T-mobile verschilende klanten verschillende convertors stuurt, afhankelijk van hun type glas? In dat geval zie ik de logica: logistiek en kostenvoordeel. T-Mobile kan alle klanten dezelfe modem sturen en voor de aanpassing aan het glasnetwerk de – waarschijnlijk een stuk goedkopere – convertor meesturen (vgl. post van @EnricovD).
Correct.

Alle reacties

• EnricovD
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:13
Ik heb zelf de T54 en hier zit ook geen glasvezel poort op, je krijgt dus altijd een media converter…

Voor de kosten doen ze het dus niet…

Ik weet niet precies waarom maar ik denk meer dat het met de vrije modem keuze te maken heeft… Niet alle modems hebben een glasvezel poort en via deze weg heb je dus een grotere keuze in modems / routers…

Ikzelf gebruik de media converter samen met een eigen router (UDM).

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:17
De T54 heeft een sfp poort waar een adapter voor glas in zou kunnen. Door alle verschillende glas configuraties kiest TMobile hier waarschijnlijk niet voor.

• tomassina
@m.eddy
...alle verschillende glas configuraties...
Wat voor verschillen bedoel je, afgezien van verschillende formaten connectoren. En zou de media convertor die wel aankunnen en de T54 niet?

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:17
tomassina schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:56:
@m.eddy
[...]

Wat voor verschillen bedoel je, afgezien van verschillende formaten connectoren. En zou de media convertor die wel aankunnen en de T54 niet?
Bijvoorbeeld actieve en passieve verbindingen.
http://m.nl.fiber-optical...-pon-optica-47340180.html

Nu leveren ze voor ieder netwerk type een verschillende media converter mee.

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:25
eigenlijk is het heel simpel,
Draytek Vigor 2132 met sfp er in komt uit tijdperk vodafone thuis, wat later over gekocht is door t-mobile omdat vodafone het moest verkopen om samenwerking met ziggo aan te gaan.

T-mobile heeft die voorraad opgemaakt en daarna overgestapt op losse NT/ONT met achter de Txx serie boxen.

de redenen zullen uit 1 lopend zijn, kosten,gevoeligheid, juiste werking enz

• krakendmodem
Die is redelijk simpel. Alle providers die zowel via DSL als Glas leveren, leveren liever 1 type modem uit. Zodat ze beide op DSL of, via een WAN aansluiting op een Mediaconverter aangesloten kan worden.

Je oude modem stamt uit de tijd dat Vodafone Thuis eigen modems had voor glas en eigen modems voor DSL. Andere providers zoals KPN hebben eigenlijk altijd een NTU gebruikt met daarachter een modem.

Daarbij levert Tmobile ook tegenwoordig over GPON, en momenteel zal 99% van de huidige SFP’s daar niet op aangesloten kunnen worden, en dan zit je eigenlijk vast aan een ONT/converter.

[Voor 19% gewijzigd door krakendmodem op 04-02-2023 11:10]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:10

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zo zelf de voorkeur hebben voor een converter. Kan je je eigen router aansluiten.

Zou voor mij 1 vd redenen zijn om over te stappen. Ik heb nu ook wel mijn eigen router maar die modem in bridge van Ziggo gebruikt meer stroom dan een converter.

• tomassina
@m.eddy, @krakendmodem: even rondgesnuffeld op internet en nog eens naar jullie posts gekeken. Als ik het goed begrijp zijn de verschillen van @m.eddy die tussen PON en AON plus die tussen P2P en P2M. Zou het dan zo zijn dat T-mobile verschilende klanten verschillende convertors stuurt, afhankelijk van hun type glas? In dat geval zie ik de logica: logistiek en kostenvoordeel. T-Mobile kan alle klanten dezelfe modem sturen en voor de aanpassing aan het glasnetwerk de – waarschijnlijk een stuk goedkopere – convertor meesturen (vgl. post van @EnricovD).

• tomassina
@FreakNL: zeker een goed punt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• krakendmodem
tomassina schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:05:
Correct.

• tomassina
Dank voor alle reacties. Ik snap het nu.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee