Ondersteun mijn projecten op:Patreon
Jaren 30 van de vorige eeuw?
[Voor 20% gewijzigd door MedionAkoya op 03-02-2023 22:04]
Trein?

Misschien spreken ze wel de datum uit?
“Het is heden vier julij negentienhonderdvierentwintig dat ik U dit doe toekomen!”

Wel leuk dat je als particulier een gesproken boodschap kon sturen naar iemand op deze manier.
'Oh, staat ie al aan? Nou Truus hier even een berichtje van ons vanuit de Bijenkorf'.
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Maar aangezien de bijenkorf vast nog meer van deze setjes had, is een datum na 1939 onwaarschijnlijk
De platen zijn waarschijnlijk afkomstig tussen 1935 en 1939
Dergelijke plaatjes speel je af op een elektrische 78-toeren grammofoon met een houten of een bamboe naald. Dit is een plaatje is met een diameter van 12,7 cm. Vergelijkbare systemen werden begin jaren '30 in Nederland gebruikt. Philips kwam in 1930 met zoiets (de "Philigraaf"), ook de Amsterdamse fabrikant Weco bracht dit destijds in de handel ("Gramodisk"). Twee plaatjes van Weco uit 1930 heb ik laatst overgezet, zie http://www.grammofoon.com/Fotos/fotoalbum16.htm voor wat foto's. Deze Weco plaatjes hebben een diameter van 20 cm, en spelen 2 minuten. Het voordeel van dit systeem was dat je thuis kon opnemen, nadeel is dat de geluidskwaliteit niet zo best is. Het heeft dan ook maar kort bestaan. Bovenstaand grammofoonplaatje is van een wat latere datum (jaren '40), en gemaakt op apparatuur van AMECO Ltd, een Britse firma die pretparken exploiteert.
Rond 1960 kwamen er ook flexibele vinyl reclameplaatjes. Die hebben een microgroef en werden geperst, dus net zoals een gewoon 45-toeren plaatje. Het is in begin '70 jaren nog kort opgeleefd. Ik weet dat je toen van die hele dunne flexibele singletjes kon laten maken met een eigen tekst erop. Zelfs in de 80-er jaren kwam Barbie (van de poppen e.d.) nog met zo'n dun flexibel plaatje.
De groef van deze aluminium plaat is een direct gesneden normaalgroef, waardoor het plaatje na de opname (in dit geval bij V&D) meteen gereed was voor gebruik. Je kon 'm dus direct meenemen en thuis afspelen. Of versturen in de bijbehorende enveloppe. Deze plaatjes zijn ook wel gebruikt om te versturen naar de overzeese gebieden (Ned.Indie). Het doel was om de stem of stemmen van de familie weer te horen.
Gezien het materiaal waarvan die plaatjes gemaakt zijn (aluminium) verbaast het niet zoveel dat er houten naalden meegeleverd werden. De toen gebruikelijke stalen naalden zouden het plaatje onherstelbaar beschadigen. Mogelijk dat deze plaatjes op 16 toeren p/min afgespeeld moesten worden. Vroeger bestonden er schellakplaten ongeveer van het formaat CD die op die snelheid afgespeeld moesten worden.
John Hupse, Arie Schets, Peter Lameijn, Paul Brouwer, Henk Oudenampsen,
Bron: https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/platenspelers/ Onderaan
Edit1 Een image search op “gesproken brief” levert nog meer leuk materiaal op

Edit2 SoundCloud linkje ook erg leuk https://soundcloud.com/filmscanning-nl/de-gesproken-brief
[Voor 7% gewijzigd door arjants op 03-02-2023 23:03]
We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)
1935 en 1937 lijken beide wel acceptabel gezien de leeftijd van de zegels
Als je kijkt naar de markering dan zie ik 2x "29" 1929?, dat is ook een mogelijkheid qua jaartal van de zegels.
Ben benieuwd of er houten naalden in mijn speler passen..
[Voor 10% gewijzigd door raymondw op 03-02-2023 22:57]
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput
Volgende vraag wordt waarschijnlijk: Wát is een 'kwartje' ....En wat is dat zelfde kwartje van 1 HFL nú waardfopjurist schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:53:
In 1937 werd er door de Bijenkorf geadverteerd voor deze platen. Je kon ongeveer 125 woorden opnemen voor een kwartje.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
0.00000000000001 ct via Whatsapp of TelegramWill_M schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:57:
[...]
Volgende vraag wordt waarschijnlijk: Wát is een 'kwartje' ....En wat is dat zelfde kwartje nú waard

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput
Ik bied 3 ....raymondw schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:58:
[...]
0.00000000000001 ct via Whatsapp of Telegram

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Twitter, maar dan socialer.fopjurist schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:53:
In 1937 werd er door de Bijenkorf geadverteerd voor deze platen. Je kon ongeveer 125 woorden opnemen voor een kwartje.
Vroegah was alles beter!
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
1929 kan niet. Die 1.5 cent is echt pas uitgegeven in 1935.raymondw schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:57:
https://www.stamp-collect...herlandsstamps_1926d.html
1935 en 1937 lijken beide wel acceptabel gezien de leeftijd van de zegels
Als je kijkt naar de markering dan zie ik 2x "29" 1929?, dat is ook een mogelijkheid qua jaartal van de zegels.
Ben benieuwd of er houten naalden in mijn speler passen..
Ja, helemaal gelijk!aljooge schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:36:
[...]
1929 kan niet. Die 1.5 cent is echt pas uitgegeven in 1935.
Beluisterd heb ik ze al, leuke opnamens. Transcriptie is een beetje lastig met de achtergrond ruis. Wel Engels, helaas niet Nederlands.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:18:
@t4600c heb je ze al beluisterd met de bijgesloten houten naalden?
Misschien spreken ze wel de datum uit?
“Het is heden vier julij negentienhonderdvierentwintig dat ik U dit doe toekomen!”
De houte naalden zitten er niet meer bij.
Die houte naalden en advies komt uit een tijd dat draaitafels een naalddruk hadden van 90 a 130 gram. In de jaren 30 en 40 kwamen electrisch versterkte draaitafels langzaam door maar zelfs die hadden een naalddruk van +/- 30 gram en soms nog steeds ijzeren naalden die vervangen moesten worden.
Met een moderne draaitafel die een naalddruk heeft van 1.25 tot 2 gram is het prima af te spelen, wel met speciale extra dikke 78toeren naald.
Ondersteun mijn projecten op:Patreon