Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-12-2024
Hey allemaal,

voor onze dochter willen we graag voor het starten van haar studie en als cadeau voor succesvol afronden van het VWO een MacBook cadeau doen. Ze zit al in het Apple ecosysteem (iPhone 13, pods en dergelijke). En ze had al voorzichtig geopperd dat dat 'wel mooi zou zijn'.

Nu ben ik natuurlijk niet de eerste, maar ik kom er maar niet uit wat nu 'goed' is om te halen.

Gebruiksscenario: 70% voor studie gerelateerde zaken (English Language and Culture - dus niets zwaars), dan nog 10% voor socials en Netflix gerelateerde zaken, en dan nog 20% dat ze met Adobe After Effects edits maakt voor haar Instagram (redelijk ingenieus spul).

De 14" Pro: veel te duur
De 13,6" Air - basismodel een karige bedoening, met een basis-ssd die te langzaam zou zijn?
De 13" Pro? Maar is dat dan een oude pro? Want die zit qua prijs ernstig in de buurt van een Air M2 als je die 16Gb geheugen en 512Gb opslag geeft.

Hebben jullie inzicht in de terminologie? (mijn kennis ligt bij Windows pc's; Mac's zijn echt voor mij onbekend spul..).

Bedankt!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Er is niks mis met een Macbook Air hoor. Voor het beschreven scenario meer dan voldoende. En lekker compact en lange accuduur. En je kan altijd nog de Macbook Air van 2020 nemen, voor school nog steeds meer dan voldoende.

[ Voor 27% gewijzigd door Microkid op 03-02-2023 21:35 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:06

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat is het budget?

Als de 14” te duur is maar je wel after effects wilt dan wordt het de net gerefreshte 13” met M2 of een Air met wat upgrades.

Voor optimale performance en lange levensduur 16GB geheugen en 512GB SSD.
Ja kost wat, maar je moet het over 5 jaar uitgesmeerd zien.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 03-02-2023 21:33 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-05 15:27
Wat is duur?

Je dochter kan via surfspot haar MacBook halen. Dit is nog goedkoper dan studentenkorting bij de Apple.
Als haar instelling daar tussen zit. Dan zou ik wachten met kopen totdat ze ingeschreven staat en een emailadres van de instelling heeft. De korting is niet mis.

https://www.surfspot.nl/h...ij-surfspot/macbooks.html
Bij surfspot kost de base air M1: 995 eur

https://www.apple.com/nl-...cbook-air/m1%E2%80%91chip
Bij het EDU programma van apple kost de base air M1: 1.103,85 eur.

Dat is een verschil van 109 eur goedkoper. Kan je dan nog mooi een tas/hoes voor de air kopen.

Mijn advies is de base model air. Deze is echt genoeg voor alles voor haar (en de af en toe adobe after effects edits).

[ Voor 37% gewijzigd door SamSid op 04-02-2023 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@DannySan73 De MacBook Air is een uitstekende keuze voor haar.

Staar je niet blind op de specs die je van Windows kent, Macs zijn i.c.m M1 of M2 een wereld van verschil.
Als student kan ze bij Apple ook met korting kopen via https://www.apple.com/nl-edu/store

Mocht dat als nog te duur zijn dan zou ik lekker naar tweedehands kijken.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:51
Ik heb de MacBook air M1 met 8gb ram. Met die machine doe ik zwaardere toepassingen dan wat je (de TS) beschrijft en ik heb nog geen moment gedacht dat ik meer krachtige hardware nodig heb.

Ik zou gewoon voor de basis uitvoering MacBook Air gaan. Die hardware is al zou krachtig dat het voor wat je beschrijft al haast een overkill is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• double_V
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-03 14:28
De MacBook Air M2 kinkt als de ideale machine voor jullie dochter.
Kan met gemakt de workload aan die je beschrijft en toekomst bestendig (kan hele studie lachend mee.

De surfspot tip is een goeie, dat scheelt best wat centen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elalith
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-05 20:53
Kleine tip voor wanneer de SSD uit de Air te langzaam is. Pak niet het basismodel met 256GB, maar die met 512. Het basismodel heeft een enkele opslag chip en de rest twee. Iets meer opslag is sowieso niet mis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Elalith schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:37:
Kleine tip voor wanneer de SSD uit de Air te langzaam is. Pak niet het basismodel met 256GB, maar die met 512. Het basismodel heeft een enkele opslag chip en de rest twee. Iets meer opslag is sowieso niet mis.
En laten we het nou ook niet erger maken dan dat het is... De M2 SSD haalt nog steeds iets van 1.5GB/sec. Meer dan voldoende voor de gemiddelde activiteiten die een student uitvoert...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
Bedankt allemaal voor jullie reacties!
We hadden een budget van zo'n 1.800 euro in gedachten, voor een laptop met 'n sleeve/hoesje. Ik heb van het weekend even gechecked (want ik werk zelf niet met Apple) in een Coolblue zodat ik de Air M2 13" en de "oudere" M2 Pro even naast elkaar kon zien. De prijzen daarvan zijn bijna gelijk, is die Pro dan niet meer waarde voor z'n geld? Al zie ik ook hierboven dat de M2 Air al prima zou voldoen (en die is wel lichter én heeft 'n kek blauw kleurtje en een MacSafe poort voor het laden.

Je hebt een goed punt @Microkid met de snelheid, ze heeft nu een 6 jaar oude Chromebook en die heeft z'n tijd wel gehad; dus 'alles' is sneller; zelfs de 'langzame' 256Gb basisschijf (wellicht meteen ook wat externe opslag erbij kopen? Of gaat het in de iCloud allemaal).

@nelizmastr het budget is zo'n 1.800 euro; en daarvoor kan ik een M2 met upgrade naar 512Gb doen én 16Gb geheugen óf de Pro 13" met óf 512Gb in plaats van de basisschijf (heeft de Pro 13" datzelfde gedoe met een langzamere bassischijf eigenlijk?) óf 16Gb (en niet beide), de M2 processor basis is al wel sterker dan bij de Air M2 13" natuurlijk.

@SamSid bedankt! Surfspot heeft echter ernstig lánge levertijden (tot 8 weken) en die tijd heb ik helaas niet én het is een verrassing voor haar dus ik kan niet op een account van haar bestellen.

@PrimusIP dank je voor je reactie, ik heb 0 ervaring met MacBooks en ik kan het niet goed rijmen met de vergelijking met bijvoorbeeld Windows spul. Zij edit nu met AfterEffects op mijn desktop (die met een i5-12600K en 32Gb geheugen en een 3060Ti niet mals is, maar die moet ook hard werken voor het exporteren namelijk).

Thanks @Elalith - die tip had ik al meegekregen; en vindt ik de investering ook wel waard als basis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:24
ik zou voor de MB-Air met 512 GB gaan. de 13" MBpro is een wat ouder ontwerp.
als je echt de rekenkracht van de Pro nodig hebt, kies dan een 14" (maar dat valt al snel buiten budget)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DannySan73
@peter-rm thanks, het viel mij op dat het ontwerp in ieder geval 'anders' was (ook met de touchbar, die de nieuwere 14" niet heeft). En de basis 14" is echt te duur, zelfs met studentenkorting. Met wat ik hierboven als reacties zie is de Air M2 met 512Gb eigenlijk de beste keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DannySan73 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:32:
@peter-rm thanks, het viel mij op dat het ontwerp in ieder geval 'anders' was (ook met de touchbar, die de nieuwere 14" niet heeft). En de basis 14" is echt te duur, zelfs met studentenkorting. Met wat ik hierboven als reacties zie is de Air M2 met 512Gb eigenlijk de beste keuze.
Prima keuze, daar kan ze zonder problemen de komende jaren mee vooruit.
DannySan73 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:32: Al zie ik ook hierboven dat de M2 Air al prima zou voldoen (en die is wel lichter én heeft 'n kek blauw kleurtje en een MacSafe poort voor het laden.
Kleine opmerking over die blauwe versie, hij staat er wel om bekend dat je wat sneller vingerafdrukken ziet. Nu is dat natuurlijk makkelijk op te lossen door een microvezel doekje mee te nemen, stickers, sleeve etc maar wel iets om even rekening mee te houden. Bij de zilveren zie je het in ieder geval een stuk minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
Als aanvullende vraag, is AppleCare een 'must' voor wat betreft dit soort intensief gebruikte apparatuur?
Of is dat iets wat je eigen verzekering zou moeten dekken als er iets met 'n MacBook gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DannySan73 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:48:
Als aanvullende vraag, is AppleCare een 'must' voor wat betreft dit soort intensief gebruikte apparatuur?
Of is dat iets wat je eigen verzekering zou moeten dekken als er iets met 'n MacBook gebeurt.
Dat is erg persoonlijk, zelf nog nooit gebruik van gemaakt omdat de garantie van Apple eigenlijk altijd top is.
Mochten er echt technische mankementen of tekortkomingen zijn van het product dan heeft Apple vaak ook serviceprogramma's https://support.apple.com/nl-nl/service-programs

Uiteindelijk komt het er een beetje op neer hoe zuinig/voorzichtig iemand met een product omgaat. Ik heb zelf gewoon een goede inboedel/apparatuur verzekering waar ik in het ergste geval nog bij kan aankloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:24
ik heb al sinds 2005 diverse Macbooks gehad (ook anderen in het gezin) en behalve batterijvervangen geen problemen gehad.
ik heb voor mijn nieuwe 14" MBpro ook geen apple care genomen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:51
Voor mij niet. Ik vind het Nederlandse garantiestelsel ruim voldoende. Apple care vind ik juist duur en ik ben van mening dat Nederlanders zich over-verzekeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:12
Kijk ook even naar de verzekeringen die je al hebt lopen. Een inboedelverzekering bijvoorbeeld. Mocht je dat niet hebben en toch willen verzekeren, kun je dat vaak voor een kleine meerprijs bij je huidige verzekeraar regelen. Dan heb je vaak voor meerdere apparaten dekking.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-05 07:59

bonzz.netninja

Niente baffi

die m1/m2 is zo ongelooflijk snel, die zit de hele tijd uit zijn neus te eten. De basis m2 air meer en meer dan voldoende voor de use case van je dochter. En die trage ssd is bijzonder uit zijn verband getrokken en is alsnog razend snel. Neemt niet weg dat 256gb niet echt veel is dus 512 is dan, vanwege andere reden dan snelheid, een goed idee.

Mocht je geen zin hebben om te wachten op surfspot en wel toevallig ING rentepunten hebben. Daarmee krijg je leuke korting bij amac op de air

[ Voor 24% gewijzigd door bonzz.netninja op 06-02-2023 13:08 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Ik heb de eerste M1 MacBook Air met 16GB en 512 gb en die rent echt rondjes om mijn 4 jaar oude Intel MPB (2018, 32gb). Batterij is ook nog eens top. Mijn kids hebben de laatste intel MacBook Air en ook die is nog prima voor schoolwerk e.d. Dus dat is nog een optie (refurbished met garantie of van marktplaats).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fusajiro_x
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-05 09:00
De MacBook Air M1 (rond de € 949 te scoren meestal) is voor haar al overkill.

Specs werken bij macOS anders dan bij Windows in verband met optimalisaties.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DannySan73
Hoi allemaal, nou het cadeau is ontvangen (ze was letterlijk sprakeloos) en dankzij een extra 'kapitaalinjectie' van opa en oma die ook bijsprongen hebben we de Air met 16Gb RAM en de 512Gb HD aan laten rukken. In 1 woord "awesome".

Jullie commentaren waren niet overdreven, haar MacBook Air M2 rendert een video sneller dan mijn thuispc (Core i5 12600KF met 32Gb DDR4 ram 8)7

Helemaal goed gekomen dus, ze is er blij mee; en loopt soepel, snel én stil :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Houd goed in de gaten waar de oplader neergelegd wordt, iedere week moet je er weer om zoeken. Zo lang gaat de accu dus mee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:12
DannySan73 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:54:

Leuk om te lezen! Hopelijk heeft je dochter er de komende tijd onwijs veel plezier van en gaat ze 'm nuttig gebruiken. Maar als ik dat zo tussen de regels door opvang komt dat vast wel goed. ;)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• double_V
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-03 14:28
DannySan73 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:54:
Hoi allemaal, nou het cadeau is ontvangen (ze was letterlijk sprakeloos) en dankzij een extra 'kapitaalinjectie' van opa en oma die ook bijsprongen hebben we de Air met 16Gb RAM en de 512Gb HD aan laten rukken. In 1 woord "awesome".

Jullie commentaren waren niet overdreven, haar MacBook Air M2 rendert een video sneller dan mijn thuispc (Core i5 12600KF met 32Gb DDR4 ram 8)7

Super leuk dat je nog even laat weten hoe het gegaan is. Hoop dat je dochter er nog veel plezier aan beleeft
Pagina: 1