Toon posts:

Egaline op oude kurk vloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-03 11:59
Mijn vraag
Iemand ervaring met direct aanbrengen van egaliseer op oude kurk tegel vloer?
Kurk zit over hartstikke vast.

Mijn gedachte opschuren, primer en dan egaline erop gieten.
Kurk gaan verwijderen is echt geen prestige dus probeer het te voorkomen.

Beste antwoord (via lucas321 op 04-02-2023 18:07)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:25
lucas321 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:13:
Mijn vraag

kurk is best gevoelig voor puntlasten. je moet denk ik een relatief dikke laag en dan vezel versterkt hebben, ik zou het niet doen en gewoon de kurkvloer verwijderen. als je het echt wil een fabrikant raadplegen.

trouwens geen ervaring met egaline op kurk, maar wel met kruk verwijderen, en dat gaat met een stripper eigenlijk gewoon prima.

[Voor 12% gewijzigd door twain4me op 03-02-2023 19:33]

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:22

Persoonlijk lijkt het mij een slecht idee. Tapijtstripper huren?

• lucas321
Gezien en filmpjes bekeken. Ik probeer dit juist over te slaan. Als het niet nodig is dan graag.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:25
lucas321 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:13:
Mijn vraag

kurk is best gevoelig voor puntlasten. je moet denk ik een relatief dikke laag en dan vezel versterkt hebben, ik zou het niet doen en gewoon de kurkvloer verwijderen. als je het echt wil een fabrikant raadplegen.

trouwens geen ervaring met egaline op kurk, maar wel met kruk verwijderen, en dat gaat met een stripper eigenlijk gewoon prima.

[Voor 12% gewijzigd door twain4me op 03-02-2023 19:33]

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:33
Lijkt me een recept voor ellende. Kurk werkt en kan slecht tegen puntlasten, je egaline gaat dat niet houden. Gewoon de pijn pakken en het kurk eraf trekken, strippen, schuren etc.

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-03 20:07
Half werk..

Joe

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:28
Over kurk kan je niet egaliseren, het is simpelweg niet hard genoeg. Geen half werk doen waar je spijt van gaat krijgen.

• lucas321
Overtuigd , kurk gaat eruit.

Ik dacht even “creatief met kurk” te kunnen zijn. ;)

Bedankt voor alle reacties!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:12
@lucas321
Misschien wel de belangrijkste vraag, waarom egaline? Wat voor nieuwe vloer wil je gaan leggen?
Wellicht kan die direct over je kurkvloer heen.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:28
chrisborst schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:16:
@lucas321
Misschien wel de belangrijkste vraag, waarom egaline? Wat voor nieuwe vloer wil je gaan leggen?
Klopt, een klik-pvc of laminaat gaat prima over kurk.

• lucas321
chrisborst schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:16:
@lucas321
Plak pvc. Maar er zitten oneffenheden / hoogteverschillen in de huidige vloer.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:12
lucas321 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:18:
[...]
Plak pvc. Maar er zitten oneffenheden / hoogteverschillen in de huidige vloer.
Kijk eens naar klik-pvc. De meeste hebben een kurk ondervloer geïntegreerd en kunnen hierdoor meer oneffenheden overbruggen.

Bedenk ook dat zelf egaline gieten voor een vloer erg lastig is. Helemaal als je daarna plak pvc gaat leggen, daar zie je alles doorheen. Helemaal als het van die goedkope zelfklevende plak pvc is.
Enkel de dure die je los moet lijmen is van goede kwaliteit.

Kortom, denk nog even goed na wat je gaat doen.

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:29
chrisborst schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:21:
[...]

Kijk eens naar klik-pvc. De meeste hebben een kurk ondervloer geïntegreerd en kunnen hierdoor meer oneffenheden overbruggen.

Bedenk ook dat zelf egaline gieten voor een vloer erg lastig is. Helemaal als je daarna plak pvc gaat leggen, daar zie je alles doorheen. Helemaal als het van die goedkope zelfklevende plak pvc is.
Enkel de dure die je los moet lijmen is van goede kwaliteit.

Kortom, denk nog even goed na wat je gaat doen.
Ook click pvc kan flink last hebben van oneffenheden. Als iemand toch gaat egaliseren, zorg er dan voor dat het goed gebeurd. Neem dan gewoon lekker een plak pvc vloer en anders click als je graag de vloer zou willen meenemen o.i.d.

Het is gewoon pijnlijk om te zien hoe mensen click pvc laten plaatsen omdat het oneffenheden zou kunnen overbruggen. Ja dat kan het als je vloer miniscule oneffenheden heeft die niet eens noemenswaardig zijn. Oneffenheden merk je heel goed in beide soorten pvc vloeren.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee