Toon posts:

Van 1 fase naar 3 fase groepenkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gsm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-03 18:37
Eerst even mijn situatie voorleggen.
Ik heb een 1 fase groepenkast met een oudere kastje er naast voor de PV en het werkt allemaal goed
Netaansluiting is 1 x 35A
In de huidige groepenkast, rechts op de foto, zitten 3 stuks ALS van 40A-30mA en elk heeft 4 x 16A groepen en een 1 fase hoofdschakelaar en de beltrafo
In de huidige linker kast zit een 20A automaat voor mijn SMA SB5000TL-21 waar 5200Wp panelen op het dak al 10 jaar op zit aangesloten en een kWh meter

We moeten voor 1-1-2025 van het gas af dus moeten we elektrisch gaan koken en aan de warmtepomp.
We hebben 2 keukens dus heb ik straks 2 kookgroepen nodig en één groep voor de warmtepomp en we willen een doorstroomboiler voor de badkamer
Daarom moet ik de aansluiting laten aanpassen naar 3 x 25A

De huidige linker PV kast ga ik vervangen door een Attema kast, de zelfde als de rechter kast.
De rechter kast wil ik niets aan doen behalve de 1 fase hoofdschakelaar vervangen door een 3 fase
In de nieuwe linker kast wil ik de uitbreiding plaatsen en dat wordt links onderin de 20A PV automaat met de kWh meter en rechts onderin een 16A 3 fase aardlekautomaat voor de 15kW doorstroomboiler
Bovenin links een 40A-30mA ALS voor één kookgroep en rechts een 40A-30mA ALS voor de andere kookgroep en de warmtepomp

Graag jullie advies

[Voor 12% gewijzigd door gsm op 03-02-2023 17:35. Reden: Foto vergeten]

Alle reacties

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:06
Ik zie te veel knelpunten. Als je dit zo wil doorzetten moet je naar minimaal 3x35A hoofdzekeringen.

3x25A is 17,3kW. Dit wordt zeer krap.

16A 3P is 11kw. Daar kan je geen 15kw doorstroom verwarmer op aansluiten. Waarom geen (warmtepomp)boiler? Een doorstromer (zelfs 15kw) heeft weinig liters per minuut voor een grote douche.

Worden beide kookgroepen tegelijk gebruikt? Plaats een 3 fasen aardlekschakelaar en verdeel de kookgroepen over de fases. (16 + 16 = 32, meer dan 25A hoofdzekering)

Wat is het vermogen van de warmtepomp? Heeft deze een backup heater? Komt er een schakeling om te verkomen dat de warmtepomp en doorstromer tegelijkertijd inschakelen? (+ rekening houden met wasmachine/oven/kookplaten)

Plaats je een 40A automaat om de aardlekschakelaars te beschermen te overbelasting?

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:03

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Allereerst, kookgroepen horen niet in een 3x25A kast en zijn überhaupt niet handig in een 3-fase kast. Gewoon 3-fase alamats voor pakken.

En mja, zou niet zo snel naar 3x35A gaan maar twee keukens en een doorstroom maakt geheel wel zwaar voor 3x25A ja...

En voor 20A PV invoer dient ook rekening gehouden te worden daar de som van PV en net dan over de 40A (max stroom van standaard componenten) gaat. Had op 1-fase nu zeker ook toegepast moeten zijn. Je uitspraak "het werkt allemaal goed" is dus niet correct in alle gevallen en dat is nu net waar de beveiliging er voor is, alle gevallen.

• gsm
Dank voor de reactie´s

@Ricko1
Een vergelijkbare doorstroomboiler is zonder problemen in gebruik bij 3 x 25A en voldoet voor een douche
Er zijn wel 2 keukens maar worden nooit gelijk gebruikt en één keuken bevat alleen een kookplaat met oven
Warmtepomp is de Nibe F2040-6 en is een 1 fase van 16A
Ik kan een 40A automaat erbij plaatsen al zit die er nu ook niet in

@septillion goede tip om 2 stuks 3 fase alamats te plaatsen
3 x 35A zie ik niet zitten mede vanwege de maandelijks terug kerende kosten
Klopt 20A PV + 35A net is 55A en hadden dus 63A ALS moeten zijn maar met 3 x 25A komt één fase op 45A want de SMA is een 1 fase omvormer en die blijft in werking op één van de 3 fasen.
Ik heb dat overwogen maar twijfel of ik voor die fase dan 63A ALS moet gaan plaatsen wat geen probleem is want ik moet toch 2 stuks ALS kopen en dan koop ik gelijk de 63A uitgave

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:03

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Alternatief is die ene fase een 40A voorbeveiliging te geven voor het naar de aardlekschakelaars gaat. Maar die ene fase voorzien van 63A aardlek werkt natuurlijk ook :)

• gsm
Het word dan een 63A ALS
Maar net wat jij en Ricko schrijven "het werkt goed" is geen garantie en het stroomverbruik van 15kW gaat over de 16A heen.
Een 11kW zou kunnen maar ik weet uit ervaring dat je minimaal 15kW boiler nodig heb om voldoende douche water te creëren.
Het geheel moet ik nog even goed bedenken want een doorstroomboiler gaat eigenlijk niet lukken tenzij wat Ricko schreef ik een 3 x 35A aansluiting neem en dan nog hou ik niet veel over.
Net even terug gekeken maar waar ik een Eldur 15kW heb geplaatst daar heeft Stedin toen 3 x 35A zekeringen geplaatst en in de MK heb ik toen 20A traag geplaatst

Even nog een leerzaam vraagje, ik weet dat ik vroeger iets per fase moest berekenen en dat deed ik dan met 1,73 maar hoe zat dat ook alweer ?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:57
Als je 63A gaat gebruiken dan ook naar 10mm2 bedrading.

Doorstromer zou ik niet doen. Je ziet het al: domweg teveel complicaties bij 25A, maar heb de conclusie nog niet helemaal geaccepteerd. Daarnaast heb ik nog geen echt comfortabele douche gehad onder een doorstromer… zijn nog altijd veel te populair in Engeland… daar komt de ervaring van.

Gewoon naar WPB of SWW vat verwarmd door de ruimte verwarmende WP.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• gsm
Ik heb de keuze inderdaad nog niet gemaakt maar de eerste overweging was om de WP te combineren met de RSH240 van Nibe
Toen dacht ik met de Stiebel kan het ook want die heb ik 2 keer geplaatst en dat voldeed, niet door gedacht dat die met 20A afgezekerd was en dat was eigenlijk al iets te krap
En onderin werd 1 x 35 naar 3 x 35A aangepast
Die mensen waren zeer tevreden daarover en voldoende warm water
Nu realiseer ik me de adviezen van hier en ik ga geen 3 x 35 onderin nemen
Ik zag bij Stedin dat 3 x 25 kost ±€350/jr en 3 x 35 kost €1450/jr en dat is teveel voor zoiets.
Ik overweeg nu om toch maar weer de RSH240 te nemen
De switch was omdat ik weinig ruimte heb voor een staande 200L vat/boiler en de RSH kan horizontaal op zolder onder de schuine kap geplaatst worden.
Ik vraag me dan alleen af of ik wel naar 3 x 25 moet overstappen en niet op 1 x 35A door kan gaan zonder doorstroomboiler ?

• Dannie1976
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-03 17:26
Mij ontgaat even je opmerking dat je voor 1-1-2025 van het gas af moet. Ik zou zeker verduurzamen echter waar mogelijk in stappen. Er komen nog zoveel producten op de markt de komen jaren dus zou zeker de opties open houden en zeker geen blindstaren hebben op van het aardgas af (mijn mening en overtuiging uiteraard)

• gsm
Snap ik maar ik ben aan het voorbereiden zodat als het zover is ik niet alles nog moet uitdokteren
Ons wijk gaat per 1-1-2025 van het gas af dus het gas wordt dan afgesloten.
Ik weet het ook het valideren wordt verminderd en weet ook dat het voorlopig weer is uitgesteld dus dat kan met het gas ook zo gebeuren maar als het wel doorgaat dan ben ik qua elektra voorbereid.
Ik had een 3 jarig energiecontract en daar is net 1 jaar vanaf dus komt ook dat goed uit.
Nu afwachten of er nog wat extra subsidie gegeven gaat worden omdat er mensen zijn die niet zomaar even kunnen overstappen van een gas CV ketel naar een WP met de daarbij komende kosten.

Als het beter is om 3 x 25A te nemen dan doe ik dat liever op tijd want ik kreeg van buren te horen, die het hebben aangevraagd, dat de aansluittijd nu ±3 maanden is.
Maandelijkse kosten blijven het zelfde alleen de éénmalige kosten van €380 moet ik betalen.

De WP heb ik al uitgezocht al kan dat in de komende 2 jaar nog wijzigen want die komt er pas op het laatst als het definitief is wat betreft het gas afsluiten
Reden van twijfelen was dat de boiler/drukvat vrij groot is voor ons huis en vandaar de keuze doorstroomboiler en daar moet ik dan extra de groepenkast voor aanpassen.
Nu ik weet en beseft dat de elektra aansluiting onvoldoende is wordt de keuze wat gemakkelijker en ga ik me verder oriënteren op RSH240 en de 2 kookgroepen plus een groep voor de WP

• gsm
Kan iemand nog even meekijken of het correct is en met name naar de aardlekschakelaars / aardlekautomaten want die zijn nu allemaal 40A
Er komt 3 x 25A aansluiting zonder 3f doorstroomboiler.
De bestaande groepenkast rechts op de foto blijft zoals die is alleen wordt die aangepast voor 3 fase dus met een nieuwe 63A 3 fase hoofdschakelaar.
In de nieuwe linker groepenkast komt een 20A alamat voor de PV met kWh meter en een 3 fase aardlekgroep zodat het geheel er zo uit komt te zien.
Klopt toch dat ik van de 3f aardlekgroep met één fase naar beiden kookplaten moet gaan ?
Dus fase r en s naar kookplaat 1 en fase s en t naar kookplaat 2

[Voor 18% gewijzigd door gsm op 08-02-2023 14:34. Reden: aanpassing]

• gsm
Niemand heeft denk ik tijd om nog even mee te kijken of het correct is en met name naar de aardlekschakelaars / aardlekautomaten dus hou ik het op 40A wat de berekening van de site van elektramat aangeeft bij 3 x 25A aansluiting. Ik kan ook geen 63A versie vinden.
In de nieuwe linker groepenkast komt een 20A alamat voor de PV met kWh meter en twee 3 fase aardlekautomaten om het verbruik zo laag mogelijk te houden per fase.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Heb je nou een 3-faseKwh meter achter een 1-fase alamat?

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• edelf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:39
[quote]gsm schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:08:
Snap ik maar ik ben aan het voorbereiden zodat als het zover is ik niet alles nog moet uitdokteren
Ons wijk gaat per 1-1-2025 van het gas af dus het gas wordt dan afgesloten.
Ik weet het ook het valideren wordt verminderd en weet ook dat het voorlopig weer is uitgesteld dus dat kan met het gas ook zo gebeuren maar als het wel doorgaat dan ben ik qua elektra voorbereid.

Kun je verduidelijken waarom jullie wijk van het gas af gaat ? Heeft de gemeente alternatieven aangeboden als zijnde bijvoorbeeld een warmtenet ? In welke gemeente speelt dit ?

• gsm
@klump4u nee ik heb al een kWh meter in de groepenkast zitten en die meet alleen de opbrengst van de PV.
Voor de indeling van de groepenkast heb ik die er in gezet.

@edelf het wijk het Mos in Houten is aangewezen om als één van de eerste van het gas af te gaan.
Er is een alternatief en dat is warmtenet maar dat wil ik niet, ik wil niet afhankelijk zijn van anderen.
Tot op heden is er maar 1 die warmtenet heeft genomen en de rest overweegt een lucht-water warmtepomp
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee