Toon posts:

Sonos ARC met TV met ARC interface (niet eARC)

Pagina: 1
Acties:
  • 290 views

Vraag

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 16:22
Beste allen,

Ik heb een Sonos Arc gekocht, samen met 2 Five's en de Sub3. De ganse setup dus. Toch ben ik er niet helemaal van onder de indruk. Het speelt allemaal wel en kan luid zat, maar ik heb het gevoel dat er meer door de surround zou kunnen komen dan nu het geval is. Het werkt allemaal wel, maar op lagere volumes heb ik toch niet echt het gevoel er "in" te zitten. Ook vind ik dat er nogal weinig sound vanuit de ARC zelf komt. Deze setup heeft natuurlijk geen front speakers, maar ik had gedacht (gehoopt?) dat de ARC dit wel ging compenseren.

Ik keek het even na, en blijkt dat mijn TV een ARC aansluiting heeft, maar dus geen eARC. Eén lettertje verschil, maar toch wel behoorlijk wat in bandbreedte als ik het mag geloven. Dat doet mij afvragen of dat de reden kan zijn dat de surround niet echt immersive is?

Mijn TV kijkervaring behelst vooral de klassieke streaming diensten als Netflix en Disney, en ook nog wat liniaire TV. Hier en daar kijk ik ook wel eens een MKV.

Zou ik een serieus verschil horen als ik ook mijn TV vervang door een recenter model dat wél eARC heeft? Of fixeer ik mij hier teveel op en zal het maar weinig verschil maken?

Bedankt voor alle input die jullie kunnen geven!

Beste antwoord (via FeaR op 04-02-2023 10:11)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:30

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

BartDG schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:51:
Zou het aan deze TV kunnen liggen?
Of je checkt in de Sonos app wat je binnen krijgt voor signaal/track. Als dat Dolby Digital (Plus) is dan stuur je surround uit en heb je de max te pakken. Settings van de TV nalopen is ook altijd een goede om mee te beginnen, bitstream/passthrough bij audio uitvoer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

BartDG schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:19:
Ik keek het even na, en blijkt dat mijn TV een ARC aansluiting heeft, maar dus geen eARC. Eén lettertje verschil, maar toch wel behoorlijk wat in bandbreedte als ik het mag geloven. Dat doet mij afvragen of dat de reden kan zijn dat de surround niet echt immersive is?
De bandbreedte van eARC gebruik je alleen als je bronnen hebt met HD Audio dan wel LPCM in surround.
Mijn TV kijkervaring behelst vooral de klassieke streaming diensten als Netflix en Disney, en ook nog wat liniaire TV.
Dan gebruik je Dolby Digital (Plus), dat kan gewoon over HDMI ARC en heb je geen eARC voor nodig.
Hier en daar kijk ik ook wel eens een MKV.
Dat zegt niets over de inhoud van het bestand.
Zou ik een serieus verschil horen als ik ook mijn TV vervang door een recenter model dat wél eARC heeft? Of fixeer ik mij hier teveel op en zal het maar weinig verschil maken?
Zie hierboven, nee.

De vraag is wel wat je de Sonos instuurt. Als je een foutieve TV instelling hebt en je stuurt stereo uit dan ga je in de basis al nat.

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:38
Welke TV? Er zijn genoeg oude TVs te vinden die alleen stereo geluid uitsturen over de ARC.

• BartDG
Goh, interessant! Dat wist ik niet, dat TV's soms alleen maar stereo uitsturen over ARC!

De TV is een LG 55UM7610PLB. Is onderhand al wat ouder aan het worden, en was toen zeker ook geen hoogvlieger qua specs...

[Voor 5% gewijzigd door BartDG op 03-02-2023 19:52]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

BartDG schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:51:
Of je checkt in de Sonos app wat je binnen krijgt voor signaal/track. Als dat Dolby Digital (Plus) is dan stuur je surround uit en heb je de max te pakken. Settings van de TV nalopen is ook altijd een goede om mee te beginnen, bitstream/passthrough bij audio uitvoer.

• BartDG
mmmmm.... Goeie tip, ik wist niet dat dat kon in de Sonos app. Dat moet ik eens bekijken waar ik dat kan vinden.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

BartDG schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:09:
mmmmm.... Goeie tip, ik wist niet dat dat kon in de Sonos app. Dat moet ik eens bekijken waar ik dat kan vinden.
Direct van de Sonos site:
Het scherm 'Je hoort' van de Sonos-app geeft weer welk type audio wordt gedecodeerd.
Het is allemaal zo lastig niet....

[Voor 3% gewijzigd door FeaR op 03-02-2023 20:21]

• BartDG
Bedankt voor de hulp, I guess...

't Was nog fijner geweest zonder de pedante connotatie. Waarom dat op dit forum altijd (of toch heel vaak) op deze manier moet is mij echt een raadsel.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

BartDG schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:50:
't Was nog fijner geweest zonder de pedante connotatie. Waarom dat op dit forum altijd (of toch heel vaak) op deze manier moet is mij echt een raadsel.
Omdat we op Tweakers eigen inzet verwachten. Toegeven, je hebt het deel van HDMI eARC versus ARC uitgezocht maar de basis van wat er over HDMI ARC kan en de beperkingen van de TV hierin is al zo vaak voorbij gekomen. Of dat Netflix bijvoorbeeld Dolby Digital Plus gebruikt en dat over ARC kan.

Als ik de specs van de TV erbij pak meldt LG zowel DTS als Dolby Digital te ondersteunen. Kan kloppen kijkende naar de ouderdom van de TV. LG heeft pas later DTS laten vervallen. Kom ik terug op wat ik reeds aanhaalde, als Sonos stereo binnen krijgt dan TV op bitstream zetten. Krijg Sonos al Dolby Digital binnen dan bevalt Sonos qua sound je wellicht niet.

• BartDG
Ik snap dat wel, maar ik heb echt wel moeite gedaan om het op te zoeken maar nergens een echt bevredigend antwoord gevonden, wellicht omdat dit gaat over een subjectieve beleving. Ik persoonlijk vind het "te weinig", maar dat is persoonlijk, dus misschien is het wel normaal? Dat wilde ik dan ook weten, en hopende dat iemand hier een soortgelijke ervaring had hier dus ook kon op antwoorden. Meer niet.

Specs zeggen in dit geval niet alles. Had iemand mij gewoon gezegd (ervan uitgaande dat het zo was) :"het verschil met eARC is echt minimaal en dat kan daar niet aan liggen", dan was dat voor mij een perfect antwoord geweest.

Nuja, heb toch bijgeleerd dat het ook kan dat over ARC enkel een puur stereo signaal gaat. Dat had ik eigenlijk nog nergens gelezen, dus toch bijgeleerd.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

BartDG schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:02:
Specs zeggen in dit geval niet alles. Had iemand mij gewoon gezegd (ervan uitgaande dat het zo was) :"het verschil met eARC is echt minimaal en dat kan daar niet aan liggen", dan was dat voor mij een perfect antwoord geweest.
Niet mee eens. Pas als je weet wat je in theorie uit je set kan halen kan je zien of je dat in de praktijk ook haalt. Let op, uit je set, dus het totaalplaatje. Puur qua theorie is eARC een upgrade van ARC. Maar kijk je naar het totaalplaatje van het gebruik (Netflix) en het is bekend dat Dolby Digital Plus de maximale track is, dan is het verschil nul. Als iets "minimaal" is dan is er wel een verschil en het onderzoeken waard. Een mogelijk antwoord wat je zelf schetst zou ik haast Tweakers onwaardig vinden.

Het stuk subjectief wat je aanhaalt gaat mijns inziens in dit deel nog helemaal niet op. Eerst de controle of je überhaupt wel surround de set invoert/de max er uit haalt. Je zal niet de eerste zijn die zijn surround set stereo voert. Dan ben je appels met peren aan het vergelijken met eigenaren die de set wel goed in hebben gesteld (ik zeg niet dat je dat niet hebt gedaan, maar dat is wel benodigde informatie voor de basis voor jouw vraag). Waarbij audio setjes vergelijken eigenlijk niet te doen is. Al vind je iemand met exact dezelfde set, de luisterpositie, plaatsing van de speakers, akoestiek zal bij een ander nooit helemaal gelijk zijn.

Om dan terug te komen op mijn manier van reageren. Ik krijg de indruk dat je nogal afwachtend bent. Vragen als "Zou het aan deze TV kunnen liggen?" of "Dat moet ik eens bekijken waar ik dat kan vinden" komen op mij over alsof ik eerder de spec sheet of handleiding door ga nemen dan jij hebt gedaan. Dat deel van Sonos staat letterlijk onderaan de spec pagina van de ARC.

[Voor 13% gewijzigd door FeaR op 03-02-2023 23:30]

• BartDG
Ik heb ondertussen gevonden hoe ik in de app kan zien welk signaal wordt uitgestuurd. En het is inderdaad stereo pcm, ongeacht welke bron ik selecteer. Dus het ziet er naar uit dat Luukske het bij het rechte eind had.

Ik ga nu nog eens verder kijken of ik er iets aan kan doen, maar gezien de prijssetting van deze tv vrees ik ervoor en zal het uiteindelijk wel uitdraaien op een nieuwe tv... Maar dat zal niet voor onmiddellijk zijn. De Sonos setup was al duur genoeg.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

BartDG schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:32:
Dus het ziet er naar uit dat Luukske het bij het rechte eind had.
Stereo is het maximale wat HDMI ARC kan dragen in LPCM. Kans dat de TV verkeerd in staat gesteld acht ik eigenlijk groter.

• BartDG
Ik heb alle menu's van de tv al doorgenomen en vind eigenlijk niets wat in aanmerking kan komen om dit aan te passen. Ik zoek nog even verder en als ik het vind laat ik het hier weten.

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Kans is ook groot dat de TV je audio signaal aan het processen is en er slechtere kwaliteit van maakt, omdat ie het originele format niet (goed) ondersteund. Mijn oude Samsung deed dat, waardoor er, naast kwaliteitsverlies, ook een flinke delay ontstond.

Heb de TV vervangen met een Sony die eArc ondersteund en alles was opgelost. Overigens heb ik ook een Sonos Arc.

[Voor 8% gewijzigd door Sito op 03-02-2023 23:53]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

BartDG schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:48:
Ik heb alle menu's van de tv al doorgenomen en vind eigenlijk niets wat in aanmerking kan komen om dit aan te passen.
Gedetailleerde handleiding van genoemde LG is niet te vinden dus kan het niet controleren. Puur kijkende naar de spec sheet ben ik voor 99% zeker dat surround audio gewoon door moet kunnen worden gestuurd.

• BartDG
Gevonden! Diep begraven in de settings van de HDMI kon ik kiezen tussen pcm of pass through. Pass through gekozen en instant opgelost! Het geluid is echt onvoorstelbaar veel beter dan het was!

Bedankt iedereen voor de insights!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

BartDG schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 00:11:
Gevonden! Diep begraven in de settings van de HDMI kon ik kiezen tussen pcm of pass through. Pass through gekozen en instant opgelost! Het geluid is echt onvoorstelbaar veel beter dan het was!

Bedankt iedereen voor de insights!
Mooi, goed dat het gelukt is.

Snap je nu de wedervragen die ik stelde en vanwaar dat van belang is? Eerst de basis inzichtelijk geeft het totaalplaatje. De echte oorzaak dat er slechts stereo de Sonos in gaat, de echte oplossing om surround de Sonos in te voeren en niet de acceptatie dat stereo de max van de TV is.

[Voor 32% gewijzigd door FeaR op 04-02-2023 00:38]

• BartDG
Ik wil niet lullig doen, maar hetgeen me echt heeft geholpen is de aanwijzing dat ARC soms enkel pcm stereo door stuurt en het inzicht dat dit wellicht een setting in de tv zelf is. Eens ik dat wist was het gewoon een kwestie van zoeken, maar ik had dus wel dat zetje nodig.

De pedante houding was less than helpful, maar hoort er hier blijkbaar vaak bij.
Aangenaam wordt het echter nooit, en dat is nochtans waar een forum om zou moeten draaien. Ik zit al meer dan 30 jaar op fora en heb dat eigenlijk nooit ergens anders meegemaakt. Ik blijf het jammer vinden, want dit is een forum met echt heel wat nuttige info. Maar meestal beperkt ik me gewoon tot lezen en ga ik niet actief posten omdat ik al meer dan één keer heb ondervonden dat men hier niet altijd even sympathiek is. QED.

Toch bedankt aan iedereen die even tijd heeft willen vrijmaken om me hiermee te helpen.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

BartDG schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 00:38:
Ik wil niet lullig doen, maar hetgeen me echt heeft geholpen is de aanwijzing dat ARC soms enkel pcm stereo door stuurt en het inzicht dat dit wellicht een setting in de tv zelf.
Dit is heel heel laag. Controle of de Sonos stereo binnen krijgt was het eerste wat ik zei, mijn eerste post in je topic.
Eens ik dat wist was het gewoon een kwestie van zoeken, maar ik had dus wel dat zetje nodig.
Ah, kwestie van zoeken en dat zetje had je nodig? Laat me niet lachen. Ik heb meerdere malen genoemd welke setting je moet hebben op de TV. Sterker, ik heb juist aangedrongen dat te controleren omdat jij je haast al bij een nieuwe TV neer had gelegd. Alles wat je na moest- en kon kijken heb ik benoemd, voorgekauwd.
De pedante houding was less than helpful, maar hoort er hier blijkbaar vaak bij.
Die reden heb ik al uitgelegd, je bent veel te afwachtend en mist eigen inzet. Je vorige topic was ook al een toppertje: Keyboard ter vervanging van mijn Logitech K800

Klaar mee.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee