Toon posts:

Nieuw stucwerk wel of niet behangen?

Pagina: 1
Acties:

• turkey744
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:59
Hallo! M'n partner en ik hebben een jaren 70 woning gekocht, deze wordt binnenkort gestuct. M'n partner wil er vervolgens nog vliesbehang overheen doen voor extra stevigheid. Online zie ik de meningen toch enigszins verdeeld. Ik zie dat dat eigenlijk vooral gedaan wordt bij nieuwbouwhuizen i.v.m. inwerken.

Wat is wijsheid? Gewoon glad stucen en sauzen, of toch wel behangen voor een beetje extra stevigheid?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het hele idee van laten stuken is dat je een gladde muur krijgt die je direct kan verven, dat nogmaals behangen lijkt me overbodig tenzij je huis echt nog enorm werkt. Maar dan heb je eerder andere problemen vrees ik.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:34
De structuur van de muur wordt iets anders met vliesbehang.
Voordeel is dat de stootbestemdigheid toeneemt, of dit voldoende meerwaarde heeft zullen jullie moeten bepalen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Waarom zou je dat doen?

Normaal kies je of voor stuc of voor behang.

Behang is hel op aarde.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:41
Er is geen wijsheid, het is gewoon een keuze.

Bij nieuwbouw is het grootste argument zettings/krimp scheurtjes die heb je bij grote renovatie soms ook bij een gestuct huis wat veder weinig is verbouwd gebeurd dat niet heel veel. wat dus overblijft is: je hebt wat meer "bescherming" voor de muur, nadeel is dat alleen gestucte muren je gewoon kan aansmeren als ze beschadigen en als het behang beschadigd is onzichtbaar herstellen alweer wat ingewikkelder.

persoonlijk zie ik niet heel veel meerwaarde in behang in deze ( behalve uiteraard de estetische varianten.)

• Supreme
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Als je tegen behang over stuc stoot, heb je ook een deuk. Alleen heb je dan een deuk die je niet kan repareren.
Als je tegen stuc aan stoot, heb je een deuk die je kan plamuren en aanstippen met latex.

Gewoon stuccen en sauzen dus. Behang is altijd lelijker i.t.t. glad gestucte muren. Ook al zegt iemand dat zijn renovlies er net zo strak uit ziet als glad stucwerk, hij/zij liegt :P

[Voor 24% gewijzigd door Supreme op 03-02-2023 14:52]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Het is iets steviger idd, maar ik vind het wel meevallen. Als je echt kleine kinderen hebt kan het wel sneller stuk gaan, dat zie ik hier wel.. Zou t zelf niet behangen na stucen, als je toch per se wilt behangen laat het dan behangklaar stucen. Dan wordt het niet zo superstrak afgewerkt, maar wel strak genoeg voor behang en is vaak goedkoper.

Nadeel van behang is toch wel meer naden, die minder fraai zijn imo.. Vind het zelf niet zo mooi, maar er zijn ergere dingen in de wereld :)

• turkey744
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:59
Helder, bedankt allemaal!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Het ergste aan behang is trouwens het afsteken/-trekken/-stomen/-krabben.

[Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 03-02-2023 15:05]

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:44
Wij hebben nieuwbouw en laten stucen. Het galmt enorm in onze woning. Buren (2onder1 kap) hebben behangen, geen enkele galm (we hebben vergelijkbaar interieur.

We zitten er nu toch over te denken om nog een behangetje te doen.

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:58

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Bij stucwerk zal je daarna moeten schilderen naar een kleur. Stucwerk is helaas niet altijd wit.
Als men MP75 gebruikt dan heb je wit stucwerk met zwarte spikkeltjes.

Stucen of plamuren wordt meestal gedaan bij huizen waarvan muren uit naden of voegen bestaat bijv. door gips of betonblokken.
Als je prefab betonnen muren hebt of die betonnen muren insitu gestort zijn (of gipsplaten). Dan volstaat behang.

Bijv. in jaren 80 woning van ouders alle muren behangen (behalve in de keuken en badkamer).
Bij mij jaren 60 woning heb ik toch moeten laten stuken omdat een muwi-muur uit betonnen blokken en deels uit asbestvoegen bestaan.

[Voor 65% gewijzigd door MedionAkoya op 03-02-2023 15:24]

Trein?

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:13
Bravertal schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:11:
Wij hebben nieuwbouw en laten stucen. Het galmt enorm in onze woning. Buren (2onder1 kap) hebben behangen, geen enkele galm (we hebben vergelijkbaar interieur.

Gewoon lekker doen wat je zelf wil. Ik snap zelf ook niet helemaal goed waarom iedereen voor de kale bunkerlook gaat met bijbehorende akoustiek.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-03 16:00
We hebben in een korte tijd ervaring met beide afwerk mogelijkheden. Vorige woning drie jaar geleden laten stucen en direct laten schilderen.
Vorig jaar andere woning gekocht en een grote verbouwing gehad en onze volledige woning laten stucen. We hebben op advies van onze schilders vliesbehang laten aanbrengen en toen laten overschilderen.

Dit advies was grotendeels gebaseerd op "looks". Ik kan je vertellen dat onze schilder wel gelijk heeft gehad wat dat betreft. Een glad gestucte muur schilderen laat altijd nog kleine oneffenheden zien in de stuc laag (kwaliteit van je stukadoor is daarbij dus erg belangrijk). Vliesbehang zorgt voor een bepaalde consistentie over alle muren heen. Maar het is dan wel van belang dat het stucwerk ook goed is afgewerkt (geschuurd) en het vliesbehang goed is aangebracht (naden ook laten weghalen met een goedje).

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:52

Ik kan er met mijn hoofd lastig bij dat een papieren laagje van 1mm dik op de muur de galm in je woning van 'enorm naar nul' gaat. Wellicht zie ik het verkeerd maar het lijkt me vrij sterk :+

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:58

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Zijn die kamer erg leeg en/of staan er weinig spullen in?

Ook bij lege kamers en/of kamer met weinig spullen met betonnen muren...die galmen ook.
Ik denk dat het komt door gladde betonnen muren of door gladgestuukte muren. (aanname).

[Voor 8% gewijzigd door MedionAkoya op 03-02-2023 15:29]

Trein?

• Supreme
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Krijnemans schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:26:
[...]

Ik kan er met mijn hoofd lastig bij dat een papieren laagje van 1mm dik op de muur de galm in je woning van 'enorm naar nul' gaat. Wellicht zie ik het verkeerd maar het lijkt me vrij sterk :+
Doet het ook niet en is onzin.

Als je geen galm wil, neem een spanplafond. Dan kan je echt van galmbak naar 0 galm, heerlijk _/-\o_
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee