Toon posts:

Hoe aarde aansluiting zonnepanelen veldopstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ube_M
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:30
Achter in de tuin wil ik een veldopstelling zonnepanelen plaatsen.

Deze bestaat uit 2 strings:
- zzo 9 panelen
- zzw 9 panelen

De omvormer (Goodwe 3fase 8k dt) komt vlak bij de zonnepanelen te staan onder een afdakje.

Van de omvormer tot de meterkast in huis is 63 meter grondkabel.

De aarde kan/moet? ik op 3 punten aansluiten:
1 op de veldopstelling zelf
2 aan de zijkant van de omvormer
3 via de AC aansluiting op de omvormer

Heb veel research gedaan maar waar ik niet zeker van ben is het volgende, daarom 3 vragen:

vraag1
Moet ik nu de aardekabel die verbonden is met de veldopstelling aansluiten op aardeaansluiting op de zijkant van de omvormer? Wordt deze dan geaard in de meterkast via de aardedraad in de AC aansluiting? Of heb ik het helemaal mis?

vraag2
Moet ik de veldopstelling eigenlijk wel aarden? Is de reden dat ik dat zou doen, lekstroom door slechte/versleten bekabeling? Of zijn er ook andere redenen?

vraag3
Een elektricien die langskwam voor een offerte vroeg mij of ik ook een aardlekschakelaar wilde plaatsen...volgens hem was dat niet verplicht en werd dat niet altijd gedaan. Ik dacht dat dat altijd gebeurde?? 8)7 en dat je alleen de vraag moest beantwoorden of het 30ma of 300ma moest worden.

Misschien een domme vraag (ik heb geen technische achtergrond maar probeer het te begrijpen) wat is de functie van een aardlekschakelaar in deze situatie? Je hebt 1 kabel die is aangesloten tussen omvormer en meterkast...
beveilig je dan een mogelijke beschadiging van de kabel waardoor er stroom weg lekt? of zijn er meer factoren waarom je dit doet?

Alle reacties

• Floppus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04:37

Floppus

Customer Experience matters

Ja, aarden zal sowieso moeten. Ik vermoed via de meterkast, als dat is waar de fasedraden ook aangesloten worden.

De installatie moet ook volledig uitgeschakeld kunnen worden bij de omvormer. Inclusief de nul.

Heb het zo niet nagezocht, maar ik kan me indenken dat een los aardpunt niet zonder meer kan.

Wat voor mij er vooral uit springt is de 63 meter kabel. Om spanningsverlies te voorkomen moet dat we een behoorlijk dikke pijp worden.

Er geldt voor installatie dat er NEN1010 normen zijn. Als je brand krijgt door onkundige zelfinstallatie zou ik er niet voor in staan dat je verzekering uitkeert.

Voor bedrijven is een Scope12 keuring daarom al verplicht gesteld en voor thuis is het een kwestie van tijd voor er een keuring nodig is gezien de toename in branden en de hoeveelheid beunhazen.

Er gelden bouwnormen om goede redenen. Laat het elektrisch deel nou gewoon door een kundige electricien regelen. Sommige besparingen zijn penny wise maar pound foolish.

[Voor 47% gewijzigd door Floppus op 03-02-2023 16:07]

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:33

de Peer

under peer review

Ube_M schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:08:
vraag1
Moet ik nu de aardekabel die verbonden is met de veldopstelling aansluiten op aardeaansluiting op de zijkant van de omvormer? Wordt deze dan geaard in de meterkast via de aardedraad in de AC aansluiting? Of heb ik het helemaal mis?
Volgens mij heb je het helemaal mis. Je moet zowel de zonnepanelen als de omvormer aansluiten op de aarde in je meterkast.
Het is belangrijk dat bij vervangen van je omvormer, de zonnepanelen geaard blijven. Het vervangen van de omvormer mag de aarding dus niet verbreken.
Bij de omvormer dient een zogenaamde aardrail te worden geplaatst waar de vereffeningsleiding op aangesloten dient te worden. Ook de omvormer dient met eenzelfde vereffeningskabel op de aardrail te worden aangesloten. Uiteindelijk dient de aardrail op de hoofdaarde van het gebouw aangesloten te worden.
https://www.zonnepanelen.net/aarden-zonnepanelen/
vraag2
Moet ik de veldopstelling eigenlijk wel aarden? Is de reden dat ik dat zou doen, lekstroom door slechte/versleten bekabeling? Of zijn er ook andere redenen?
Het moet volgens de NEN. De metalen frames van de panelen worden namelijk gezien als onderdeel van de installatie. Wat de reëele gevaren zijn weet ik niet precies.
vraag3
Een elektricien die langskwam voor een offerte vroeg mij of ik ook een aardlekschakelaar wilde plaatsen...volgens hem was dat niet verplicht en werd dat niet altijd gedaan. Ik dacht dat dat altijd gebeurde?? 8)7 en dat je alleen de vraag moest beantwoorden of het 30ma of 300ma moest worden.
of het wel of niet verplicht is weet ik niet (lijkt me wel) maar ik zou het sowieso doen. Het mooiste is als het met 30 mA lukt, maar anders kun je uitwijken naar 300 mA inderdaad.
Misschien een domme vraag (ik heb geen technische achtergrond maar probeer het te begrijpen) wat is de functie van een aardlekschakelaar in deze situatie? Je hebt 1 kabel die is aangesloten tussen omvormer en meterkast...
beveilig je dan een mogelijke beschadiging van de kabel waardoor er stroom weg lekt? of zijn er meer factoren waarom je dit doet?
Aardlekschakelaar vliegt er uit bij kortsluiting. dus als er 'iets' niet goed gaat aan de AC zijde. Dus stel de AC-kabel tussen je meterkast en de omvormer raakt beschadigd, dan vliegt de aardlekschakelaar eruit zodat jij niet onder stroom komt te staan als je die kabel met een schop/spade door midden hakt.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Ube_M
Wat voor mij er vooral uit springt is de 63 meter kabel. Om spanningsverlies te voorkomen moet dat we een behoorlijk dikke pijp worden.
[/quote]

Klopt ...dat is zoals ik het nu berekend heb 4*6 grondkabel. Ik zat echt te twijfelen of ik AC korter zou maken, maar dan heb ik heel lange DC kabels. Volgens SunnyDesignWeb is bij 63 meter AC 6*4 mijn spanningsval 1.8volt.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:23
8 kW op 63m is wordt inderdaad een flinke kabel. Elektramat heeft een calculator: https://www.elektramat.nl...r/?preset=zonnepanelen-pv en die komt bij 8 kW uit op 6mm2.

Ik ben geen elektricien dus kan alleen aangeven wat ik zou doen, en dat is alle aardes aan elkaar (en niet via elkaar, dus echt extern koppelen, zodat je geen zwevende aarde krijgt als je er iets tussenuit haalt). Op die manier krijg je geen gevaarlijke potentiaalverschillen tussen de diverse onderdelen die je aan kunt raken.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Volgens mij moet je aardedraad van de zonnepanelen en frame minimaal net zo dik zijn als je DC kabels tot aan de aarderail in de meterkast, ik heb ze aangesloten op het verdeelblok bij mijn aardpin.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• Ube_M
[quote]de Peer schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:10:
[...]

Volgens mij heb je het helemaal mis. Je moet zowel de zonnepanelen als de omvormer aansluiten op de aarde in je meterkast.
Het is belangrijk dat bij vervangen van je omvormer, de zonnepanelen geaard blijven. Het vervangen van de omvormer mag de aarding dus niet verbreken.

Als ik goed begrijp moet ik dus bij de Omvormer een aardrail plaatsen.

Op de aardrail sluit ik dan aan:
1 de zijkant van de omvormer (is deze ervoor dat de omvormer niet onder stroom komt te staan?)
2 de aardekabels van de veldopstellingen.
3 een aardedraad van 63 meter die ik aansluit op de aardpin in de meterkast

[...]

of het wel of niet verplicht is weet ik niet (lijkt me wel) maar ik zou het sowieso doen. Het mooiste is als het met 30 mA lukt, maar anders kun je uitwijken naar 300 mA inderdaad.

[...]
Maar hoe weet ik dan of 30mA afdoende is? En ik lees op internet inderdaad dat er lekstroom kan zijn. Maar hoe kan dat dan

• Floppus

Floppus

Lekstromen kunnen veel oorzaken hebben. Wat vochtigheid die net wat electronen laat overspringen, magnetische velden die een spanning veroorzaken en de meest reguliere vorm daarvan: inductie vanuit andere kabels waar stromen lopen.

Bij zonnepanelen in de buurt heb je nogal veel kabels en lussen met veel power. Daarom is 30mA ook niet altijd toereikend - maar wel fijn als dat wel goed gaat. Ik was hier verbaasd dat de 10kWP vanaf zolder stabiel loopt op de 30mA.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• de Peer

de Peer

under peer review

Ube_M schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:29:
[quote]de Peer schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:10:
[...]

Als ik goed begrijp moet ik dus bij de Omvormer een aardrail plaatsen.

Op de aardrail sluit ik dan aan:
1 de zijkant van de omvormer (is deze ervoor dat de omvormer niet onder stroom komt te staan?)
2 de aardekabels van de veldopstellingen.
3 een aardedraad van 63 meter die ik aansluit op de aardpin in de meterkast
Ja dat klopt allemaal wel. Ik moet wel zeggen dat ik geen ervaring heb met zulke lengtes.

is inderdaad zodat de omvormer niet onder stroom kan komen te staan.
[...]

[...]
Maar hoe weet ik dan of 30mA afdoende is? En ik lees op internet inderdaad dat er lekstroom kan zijn. Maar hoe kan dat dan
Dat weet je niet van tevoren. 30 mA is in principe genoeg. Zeker bij een goede degelijke omvormer. Maar bij een grotere PV installatie en een Chinese omvormer schijnt het toch te gebeuren dat 30 net niet genoeg is. Dat hoort eigenlijk niet maar de praktijk wijst anders uit.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:59
Zoals gewoonlijk komen er weer een hoop klok en klepel antwoorden voorbij.

1. Een aardlek is alleen verplicht op een eindgroep met stopcontacten en verlichtingspunten.
2. In de Nen wordt gesproken over het aarden van het gestel waar de panelen op gemonteerd zijn. De panelen zelf vallen onder de norm dubbel geïsoleerd en behoeven geen aarding.
3. Het betreft een 3 fasen omvormer, dus het verlies in de kabel valt wel mee. Heb hier een 16K omvormer op 70 meter 6mm2 in bedrijf.

Ad 2. Feitelijk begeeft de Nen 1010 zich op het gebied van de Arbo wetgeving qua valgevaar.

• de Peer

de Peer

under peer review

ds23man schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:40:

2. In de Nen wordt gesproken over het aarden van het gestel waar de panelen op gemonteerd zijn. De panelen zelf vallen onder de norm dubbel geïsoleerd en behoeven geen aarding.
NEN 1010 (bepaling 411) schrijft voor dat alle metalen gestellen in dat geval via beschermingsleidingen met de aardelektrode of aardpunt van de installatie verbonden worden. De metalen gestellen van het PV-systeem zijn:

-De omvormer;
-De metalen delen van het montagesysteem;
-De frames van de panelen.

En deze info komt dan weer uit 'handboek zonneenergie'

Wellicht zit er ergens ruis op de lijn. Ik kan zelf de NEN niet in zien.

https://www.zonnighuren.n...016-Zonne-energie-002.pdf
(slide 8 )

Aardlek inderdaad niet verplicht dan blijkbaar, desalniettemin wel aan te raden lijkt me.

[Voor 25% gewijzigd door de Peer op 03-02-2023 16:50]

• Ube_M
Zoals gewoonlijk komen er weer een hoop klok en klepel antwoorden voorbij.

1. Een aardlek is alleen verplicht op een eindgroep met stopcontacten en verlichtingspunten.
3. Het betreft een 3 fasen omvormer, dus het verlies in de kabel valt wel mee. Heb hier een 16K omvormer op 70 meter 6mm2 in bedrijf.

Ad 2. Feitelijk begeeft de Nen 1010 zich op het gebied van de Arbo wetgeving qua valgevaar.
1 Maar een aardlek is dus niet verplicht als ik goed begrijp.... Maar dan is er toch wel risico als er iemand met een schop die kabel door hakt. Nu is het bij mij achter in de tuin dus ik acht de kans dat ik dat ga doen niet zo groot... maar toch 8)7

2 Ik had het ook over de frames, en niet de panelen.... zowiezo zijn de panelen verbonden met het frame. (valk systeem)

3 Het verlies valt misschien wel mee... ik ben zelf een beetje angstig voor het hoge voltage op het net in combinatie met spanningsverlies waardoor omvormer eruit kan klappen. Mijn buurman heeft nl een windmolen en 250 zonnepanelen.

• Floppus

Floppus

Tsja, jij vindt het meevallen en het zal vast voor mensen die veel met electra doen een gewone zaak zijn, maar voor de meeste Nederlanders is 6 mm2 een hele dikke pijp.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:59
de Peer schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:44:
[...]

NEN 1010 (bepaling 411) schrijft voor dat alle metalen gestellen in dat geval via beschermingsleidingen met de aardelektrode of aardpunt van de installatie verbonden worden. De metalen gestellen van het PV-systeem zijn:

-De omvormer;
-De metalen delen van het montagesysteem;
-De frames van de panelen.

En deze info komt dan weer uit 'handboek zonneenergie'

Wellicht zit er ergens ruis op de lijn. Ik kan zelf de NEN niet in zien.

https://www.zonnighuren.n...016-Zonne-energie-002.pdf
(slide 8 )

Aardlek inderdaad niet verplicht dan blijkbaar, desalniettemin wel aan te raden lijkt me.
Nou ga ik even de advocaat van de Duivel spelen..

Een losse zonnepaneel valt niet onder de Nen omdat deze slechts max 65 volt output heeft. Dus de eis van vereffening vervalt. Ik monteer een 60 panelen op een houten frame, heb dan nog steeds met die 65 volt te maken. De grap is dat je te maken hebt met hoge spanningen in een string en dus de bekabeling die eventueel stroom op het totale gestel kan zetten. Als je een Solaredge installatie hebt dan maakt dat ook weer niet uit, die meet continu de lekstroom en gooit bij een te hoge waarde alle optimizers uit waardoor eer geen of nauwelijk spanningen op de string staat.

• Floppus

Floppus

Ube_M schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:51:
[...]

3 Het verlies valt misschien wel mee... ik ben zelf een beetje angstig voor het hoge voltage op het net in combinatie met spanningsverlies waardoor omvormer eruit kan klappen. Mijn buurman heeft nl een windmolen en 250 zonnepanelen.
Dat was hier inderdaad ook de overweging. De hele buurt ligt vol en de spanningen lopen aardig op. Je wil er in principe als laatste uit klappen. Dat heb je niet helemaal zelf in de hand natuurlijk, maar je wil wel met zo min mogelijk weerstand zelf terugduwen.

• Rob21tq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:54
Ube_M schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:08:
Achter in de tuin wil ik een veldopstelling zonnepanelen plaatsen.

Deze bestaat uit 2 strings:
- zzo 9 panelen
- zzw 9 panelen

De omvormer (Goodwe 3fase 8k dt) komt vlak bij de zonnepanelen te staan onder een afdakje.

Van de omvormer tot de meterkast in huis is 63 meter grondkabel.

De aarde kan/moet? ik op 3 punten aansluiten:
1 op de veldopstelling zelf
2 aan de zijkant van de omvormer
3 via de AC aansluiting op de omvormer

Heb veel research gedaan maar waar ik niet zeker van ben is het volgende, daarom 3 vragen:

vraag1

vraag2

vraag3

Ik krijg een soort gelijke opstelling. Veldopstelling 2 strings van ieder 9x420 Wp ook iets van 70 meter kabel.

Mij werd juist geadviseerd om de omvormer in huis/schuur te hangen en met de DC kabel door een mantelbuis te gaan van de veldopstelling naar de omvormer (ook goodwe) Wordt wel 6mm2 DC kabel.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:10

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

8kW is 11A over de kabel. Dat geeft 4V spanning val bij 6mm2 en 62m. Door je omvormer vlak bij de meterkast te plaatsen los je dat op. 4V is ongeveer 1.7% verlies (en een hogere kans op uitschakelen).
Dit verlies zal iets lager zijn als je twee strings DC over 62m leidt. Wel 6mm2 koper blijven gebruiken. Solar kabel is vaak wel dik maar van aluminium.

[Voor 5% gewijzigd door xah5kiDe op 03-02-2023 21:30]

Theo

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Als je toch aardlek aansluit en je dat voor aanraak beveiliging wilt, dan beschermt alleen 30mA. Bij 300mA vertel je het niet meer na.

Theo

• Ube_M
Rob21tq schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:18:
[...]

Ik krijg een soort gelijke opstelling. Veldopstelling 2 strings van ieder 9x420 Wp ook iets van 70 meter kabel.

Mij werd juist geadviseerd om de omvormer in huis/schuur te hangen en met de DC kabel door een mantelbuis te gaan van de veldopstelling naar de omvormer (ook goodwe) Wordt wel 6mm2 DC kabel.
Ik wilde dat eerst ook doen maar ben gaan twijfelen toen ik de opstelling in Sunny design web ging invoeren. Kreeg dan aan de DC kant teveel verlies omdat de kabel dan nog 20 meter langer wordt inclusief inductie lussen. Zelfs met 6mm kabel kreeg ik een waarschuwing.
Aan de AC kant heb ik volgens Sunny design web 1.8% spanningval.

Wel een interessante discussie.

• Ube_M
xah5kiDe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:29:
Als je toch aardlek aansluit en je dat voor aanraak beveiliging wilt, dan beschermt alleen 30mA. Bij 300mA vertel je het niet meer na.
Tja wat voor zin heeft een aardlek als je het niet kan na vertellen..... Wel bijzonder dat het niet verplicht is. Ook al is het risico klein bij alleen een grondkabel.

• Floppus

Floppus

Wellicht dat er wat praktische afwegingen zijn op de situatie maar de reden dat we met een AC net werken is met name dat het veel makkelijker met minder verlies transporteert.

Een advies om een langere DC opstelling neer te zetten verbaast me dan ook - ik heb geen specifieke solar kennis, maar ik vraag me af waarom die basis hier anders zou liggen.

Misschien is de overweging dat je de AC zo hard mogelijk wil duwen zonder afschakelen en dan maar DC verlies voor lief neemt. Hoe dichter bij de weg je naar AC gaat, hoe minder verlies op het deel waar afschakelrisico zit?

[Voor 24% gewijzigd door Floppus op 03-02-2023 23:23]

• Ube_M
Floppus schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:18:
Wellicht dat er wat praktische afwegingen zijn op de situatie maar de reden dat we met een AC net werken is met name dat het veel makkelijker met minder verlies transporteert.

Een advies om een langere DC opstelling neer te zetten verbaast me dan ook - ik heb geen specifieke solar kennis, maar ik vraag me af waarom die basis hier anders zou liggen.
Dat was mijn conclusie ook na invoering in Sunny design web.
Maar omdat ik de natuurkunde erachter niet meer ken hoop ik dat de tool betrouwbaar is of dat ik het juist interpreteer.
Want is bv die spanningsval aan ac kant van 1.8 volt per fase? Of in totaal...??.

Ik kom nu uit om de lengte met AC te overbruggen ipv DC. Het is een dilemma tussen enerzijds het spanningsverlies aan AC kant of forsere kabelverliezen aan DC kant.

Overigens als ik meer panelen per string zet krijg ik een hoger voltage wat weer voordelig uitpakt voor kabelverliezen aan DC ksnt...

[Voor 16% gewijzigd door Ube_M op 03-02-2023 23:44]

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Floppus schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:18:

Misschien is de overweging dat je de AC zo hard mogelijk wil duwen zonder afschakelen en dan maar DC verlies voor lief neemt. Hoe dichter bij de weg je naar AC gaat, hoe minder verlies op het deel waar afschakelrisico zit?
Verlies in kabels heeft helemaal niets te maken met AC of DC. AC had vroeger het voordeel dat het makkelijker te transformeren was. Tegenwoordig doen we dat voor DC met een inverter.
Verlies is gelijk aan I^2*R. Het is dus zaak I, de stroom, laag te houden. Aangezien vermogen I*V is, kun je door de spanning omhoog te brengen hetzelfde vermogen bij een lagere stroom transporteren.
In jouw systeem kun je kiezen tussen twee DC strings die beiden 11A hebben of 3 fases die 11A hebben.
Vermogen DC en AC blijft gelijk.
Pdc=2*11.1A*9*40V=8kW
Pac=3*11A*240V=8kW

Belangrijkste voordeel van een korte AC kabel is minder afschakel verlies. Dat speelt natuurlijk alleen als je net spanning hoog is. Bij 11A is de spanning val slechts 2V, niet 4V zoals ik eerder schreef. Dat is 2V voor alle drie de fases. De eerste die 253V aantikt doet de omvormer uitschakelen.

Theo

• Ube_M
Wow 😳 dank voor deze inhoudelijke reactie @xah5kiDe . Hier kan ik wat mee.

Ik geloof dat ik maar eens een multimeter ga bestellen en de spanning op het net eerst maar eens ga meten op een zonnige dag. Alvorens ik. De beslissing hierover maak. Maar 2% spanningsval in totaal klinkt wel oké.

Want mn buurman met een grote schuur vol zon op het oosten en westen+ windmolen start sowieso eerder op dan ik en jankt vervolgens misschien wel heel het net vol.

[Voor 8% gewijzigd door Ube_M op 04-02-2023 05:12]

• Ube_M
Uiteindelijk heb ik de aarding opgelost door een kale aardedraad van 45 meter in de sleuf die ik van de omvormer naar de meterkast had gegraven te leggen.

Hierop heb ik de aarding van de frames van de zonneschansen op aan gesloten, en ook de aarding van de omovormer zelf.

Omdat ik niet zeker was of de aarding in de meterkast wel voldoende was... (oud huis) heb ik voor de zekerheid ook de meterkast nog (extra) op deze aardkabel aangesloten, zodat ie eigenlijk dubbel geaard is.

Het max voltage van 253 volt is zeker geen probleem geworden... ik zit nu op 233 volt ongeveer.

Bedankt voor het meedenken.

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:50
Heb in mijn garage een soortgelijk probleem gehad, aardlek van het huis klapte er regelmatig uit door potentiaalverschillen. Uiteindelijk gewoon de garage zelf geaard middels een aardpen. Dan maar geen aardlek, spanning loopt dan bij aardsluiting toch weg naar de aarde en klapt de groep eruit wegens overbelasting.

Probleem opgelost mbt de verlichting.

Nonsensical line goes here <---

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee