Ik moet binnenkort de erfbelasting berekenen en afdragen na het overlijden van mijn moeder. Zes jaar geleden is mijn vader overleden.
Mijn situatie:
Mijn moeder was in testament onterfd van mijn vader, en kreeg dus de helft uit de gemeenschap van goederen. Mijn moeder kon zich in 2016 eigenlijk niet meer herinneren waarom dit testament zo opgesteld is, rond de aankoop van hun laatste huis, maar vermoedelijk zal een financieel adviseur er een verhaal bij hebben gehad.
Mijn broer en ik hebben dus op papier beide 25% van het huis geerfd in 2016 (de boedel is verder niet relevant) waarna onze moeder het vruchtgebruik behield.
Wij hebben in 2016 getekend voor zuivere aanvaarding erfenis, maar verder geen bericht gekregen over belasting (was volgens mij niet nodig omdat we nog niets 'kregen').
Nu hoor ik dat de waardestijging van het huis vanaf dat moment niet onder de erfbelasting hoeft te vallen.
Maar ik heb nog geen beeld hoe ik dit op papier moet zetten.
Een rekenvoorbeeld afgeleid van onze situatie (maar fictief), misschien kent iemand de juiste getallen hierbij?
2016:
WOZ waarde huis 200.000 euro
Aflossingsvrije hypotheek 100.000 euro
2022:
WOZ waarde huis 300.000 euro
Aflossingsvrije hypotheek 160.000 euro
Volgens mij hebben ik en mijn broer in 2016 beide geerfd:
25% van huis minus 25% van hypo = 25.000 p.p.
In oktober 2022, zonder 2016 mee te nemen, erven we
50% van 300.000 minus schuld 50% van 160.000 = 70.000 p.p.
Volgens mij kan ik iets met 25% van de waardestijging doen als aftrekpost. Maar ik kan nergens rekenvoorbeelden vinden online..
Mijn situatie:
Mijn moeder was in testament onterfd van mijn vader, en kreeg dus de helft uit de gemeenschap van goederen. Mijn moeder kon zich in 2016 eigenlijk niet meer herinneren waarom dit testament zo opgesteld is, rond de aankoop van hun laatste huis, maar vermoedelijk zal een financieel adviseur er een verhaal bij hebben gehad.
Mijn broer en ik hebben dus op papier beide 25% van het huis geerfd in 2016 (de boedel is verder niet relevant) waarna onze moeder het vruchtgebruik behield.
Wij hebben in 2016 getekend voor zuivere aanvaarding erfenis, maar verder geen bericht gekregen over belasting (was volgens mij niet nodig omdat we nog niets 'kregen').
Nu hoor ik dat de waardestijging van het huis vanaf dat moment niet onder de erfbelasting hoeft te vallen.
Maar ik heb nog geen beeld hoe ik dit op papier moet zetten.
Een rekenvoorbeeld afgeleid van onze situatie (maar fictief), misschien kent iemand de juiste getallen hierbij?
2016:
WOZ waarde huis 200.000 euro
Aflossingsvrije hypotheek 100.000 euro
2022:
WOZ waarde huis 300.000 euro
Aflossingsvrije hypotheek 160.000 euro
Volgens mij hebben ik en mijn broer in 2016 beide geerfd:
25% van huis minus 25% van hypo = 25.000 p.p.
In oktober 2022, zonder 2016 mee te nemen, erven we
50% van 300.000 minus schuld 50% van 160.000 = 70.000 p.p.
Volgens mij kan ik iets met 25% van de waardestijging doen als aftrekpost. Maar ik kan nergens rekenvoorbeelden vinden online..