Vraag

• davidhund
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:59
Mijn vraag: moet aan het einde van een korte extra CV 'lus' de aanvoer doorlopen in de retour of kan deze worden afgedopt?

De situatie: We hebben recent de radiatoren + convectorput op de benedenverdieping allemaal vervangen door vloerverwarming. Verwarmen doen we nog steeds via een Remeha Avanta C28 ketel. Er zit een pomp (en pompschakelaar) op de VVW verdeler.

De installateur heeft 1 kleine radiator in de kelder — op ~4 meter afstand van de ketel — laten zitten "zodat de CV ketel zijn vermogen beter kwijt kan".

In de kelder, bij die radiator, loopt de aanvoer CV-leiding direct terug in de retour.
Zo is er dus eigenlijk een heel kleine extra 'lus' CV leiding voor die radiator, los van de VVW lus.

Zie de afbeelding:

Het viel me op dat de aanvoer en retour bij de ketel maar heel weinig verschillen qua temperatuur.
Dat lijkt mij logisch: de kelder-radiator staat veelal dicht en die aanvoer loopt dus na ~4 meter direct terug in de retour.
  • Kan/moet ik de 'bypass' op de foto afsluiten?
  • Is zo'n extra lus überhaupt nodig voor het vermogen van de Remeha?
Of heb ik het helemaal mis en moet de CV lus altijd "doorlopen'?

Beste antwoord (via davidhund op 03-02-2023 17:38)

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
davidhund schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:09:
Bedankt voor je reactie @Lollercopter — ik begrijp dat die bypass bij de radiator in de kelder dus niet nodig is voor de flow.

Ik weet niet of AVDO hetzelfde is als een "Bypass ventiel" voor de VVW, maar die zit er ook al ;-)

We hebben afgelopen jaar al willen voorsorteren op een WP, maar wilden de mogelijkheid behouden bestaande radiatoren te gebruiken. Vandaar dat we gekozen hebben voor een composiet Robot LTVC met pomp. Die verdeler is dus in principe al klaar om de pomp tussenuit te halen.

Nu blijkt dat we waarschijnlijk geen gebruik meer maken van radiatoren is de pomp dus misschien overbodig. Maar kan onze Avanta ketel wel goed draaien op zo'n lage temperatuur?

De energiewinst die het verwijderen van de pomp oplevert lijkt me minimaal, omdat we al een pompschakelaar gebruiken. Bijkomend voordeel daarvan lijkt me dat er niet onnodig warm water rondgepomp wordt in de VVW.

Op mijn eerste vraag — "kan die extra bypass in de kelder-radiator-lus worden doorbroken" — lijkt het antwoord "Ja" te zijn. Bedankt ("Simpeler is beterder" inderdaad!)
AVDO is een veerbelaste bypass. Als die al op je vloerverwarming verdeler zit, dan is het helemaal simpel, dan kan je die "open bypass" bij de radiator veilig afdoppen. Weet je zeker dat dit daar op zit ? Als ik die Robot verdeler opzoek dan lijkt het meer een inregelventiel te zijn, dat is simpelweg een open/dicht klep met een flowmeter zodat je ziet hoeveel flow er overheen gaat. Dat is iets anders dan een AVDO.

Maar ik zou toch sterk aanraden om die pomp er tussenuit te halen, die heeft echt geen enkele functie. Je wil gewoon dat alle warmte die CV maakt, direct de vloer in gaat en zo koud mogelijk weer retour gaat naar de ketel, zonder dat er ergens "gemengd" of gebypassed wordt. Belangerijk is dat er dan ook geen thermostaat kranen zitten waardoor de CV pomp ineens tegen een dicht circuit komt te draaien.

Met je huidige verdeler ga je alsnog weer mengen in de verdeler waardoor er warmer water retour naar de CV gaat. Het klopt inderdaad dat het stroom verbruik van die pomp peanuts is, maar ik denk dat het verschil in efficienty qua gas verbruik een stuk zwaarder weegt. Al had je nog 5 radiators in huis die allemaal 60C water nodig hadden, dan snap ik de huidige oplossing. Zonder deze radiatoren zit er wat mij betreft geen enkele logica in om die extra vloerverwarming pomp te hebben.

Volgens de handleiding van de ketel kan je de water aanvoer tussen 20-85C instellen, dus volgens mij gaat dat goed. Hoeveel m2 vloerverwarming heb je ? Die ketel doet minimaal 5.5 kW, als je een flink oppervlakte vloerwarming heb dan kan je ketel dat makkelijk kwijt. Dan staat hij heerlijk te snorren heel de dag met aanvoer temperatuur 35C, retour iets van 25C zonder te pendelen. Ik snap het probleem, je heb natuurlijk geld uitgegeven aan deze oplossing en nu denk je "hmmm".

Samenvatting
- Die bypass (of eigenlijk kortsluiting) bij radiator is helemaal fout. Die zou vervangen moeten worden door een AVDO, of afdoppen maar dat moet je 100% zeker stellen dat er altijd circulatie mogelijk is bij de vloerverwarming verdeler (maar dat is dus weer inefficient).
- Huidige vloerverwarming verdeler is sub-optimaal, maar kan je wel door goed inregelen nog gebruiken. Beste oplossing zou zijn ombouwen naar LTV verdeler zonder pomp, zonder bypass, zonder maximaal thermostaat etc. en de kortsluiting afdoppen bij de radiator. Je krijgt een veel simpeler en efficienter systeem, minder componenten, minder stroom verbruik, een constante water flow door je CV systeem (geen ruisende leidingen als die AVDO open knalt etc.).
AzertyNL schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:47:
[...]

:+ dat is precies de juiste plaats voor een paard en wagen combinatie, je bedoelt het paard achter de wagen spannen. 8)
Scherp, fixed :+

[Voor 3% gewijzigd door Lollercopter op 03-02-2023 11:53]

Alle reacties

• Lollercopter
  • Nu online
Waarom pak je het niet gelijk goed aan, als die radiator toch nooit gebruik wordt:

- Verwijderen de pomp uit vloer verwarming verdeler, je moet dus overschakelen naar open LTV vloerverwarming verdeler. Je water kan dan gewoon altijd door de vloer
- CV temperatuur op maximaal 35-40C instellen
- Bypass verwijderen bij radiator (= onzin). Je CV kan nu altijd zijn flow kwijt over de vloerverwarming dus geen risico op suizen of oplopen van druk, je kan deze radiator dus nog steeds gebruiken maar zal bij 35-40C niet veel meer doen.
- Je bent direct klaar voor een warmtepomp.
- Je bent geen verloren energie meer kwijt aan de vloerverwarming pomp
- Installatie is simpeler, simpel is beter.

Alternatief is een AVDO in plaats van die bypass, maar is een beetje het paard achter de wagen spannen denk ik, dat is een prutsoplossing.

[Voor 12% gewijzigd door Lollercopter op 03-02-2023 11:53]

• davidhund
Bedankt voor je reactie @Lollercopter — ik begrijp dat die bypass bij de radiator in de kelder dus niet nodig is voor de flow.

Ik weet niet of AVDO hetzelfde is als een "Bypass ventiel" voor de VVW, maar die zit er ook al ;-)

We hebben afgelopen jaar al willen voorsorteren op een WP, maar wilden de mogelijkheid behouden bestaande radiatoren te gebruiken. Vandaar dat we gekozen hebben voor een composiet Robot LTVC met pomp. Die verdeler is dus in principe al klaar om de pomp tussenuit te halen.

Nu blijkt dat we waarschijnlijk geen gebruik meer maken van radiatoren is de pomp dus misschien overbodig. Maar kan onze Avanta ketel wel goed draaien op zo'n lage temperatuur?

De energiewinst die het verwijderen van de pomp oplevert lijkt me minimaal, omdat we al een pompschakelaar gebruiken. Bijkomend voordeel daarvan lijkt me dat er niet onnodig warm water rondgepomp wordt in de VVW.

Op mijn eerste vraag — "kan die extra bypass in de kelder-radiator-lus worden doorbroken" — lijkt het antwoord "Ja" te zijn. Bedankt ("Simpeler is beterder" inderdaad!)

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-03 21:42
Lollercopter schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:47:
maar is een beetje het paard voor de wagen spannen denk ik
:+ dat is precies de juiste plaats voor een paard en wagen combinatie, je bedoelt het paard achter de wagen spannen. 8)

on-topic: deze bypass is meer een kortsluiting, een bypass werkt met een ventiel dat open/dicht gaat op basis van drukverschil zodat er flow blijft als veel/alle radiatoren dichtstaan.
De grote vraag in het geval van jouw voorstel is: Is er genoeg flow door de vloerverwarming en raakt het water genoeg warmte kwijt zodat de ketel op een lage aanvoer temperatuur het huis warm krijgt.
Het ketelrendement zal in elk geval omhoog gaan, want met de kortsluiting/bypass weg zal de retour temperatuur bij de ketel lager zijn, dus meer condensatie van waterdamp in je ketel en daardoor beter HR rendement.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Lollercopter
  • Nu online
davidhund schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:09:

AVDO is een veerbelaste bypass. Als die al op je vloerverwarming verdeler zit, dan is het helemaal simpel, dan kan je die "open bypass" bij de radiator veilig afdoppen. Weet je zeker dat dit daar op zit ? Als ik die Robot verdeler opzoek dan lijkt het meer een inregelventiel te zijn, dat is simpelweg een open/dicht klep met een flowmeter zodat je ziet hoeveel flow er overheen gaat. Dat is iets anders dan een AVDO.

Maar ik zou toch sterk aanraden om die pomp er tussenuit te halen, die heeft echt geen enkele functie. Je wil gewoon dat alle warmte die CV maakt, direct de vloer in gaat en zo koud mogelijk weer retour gaat naar de ketel, zonder dat er ergens "gemengd" of gebypassed wordt. Belangerijk is dat er dan ook geen thermostaat kranen zitten waardoor de CV pomp ineens tegen een dicht circuit komt te draaien.

Met je huidige verdeler ga je alsnog weer mengen in de verdeler waardoor er warmer water retour naar de CV gaat. Het klopt inderdaad dat het stroom verbruik van die pomp peanuts is, maar ik denk dat het verschil in efficienty qua gas verbruik een stuk zwaarder weegt. Al had je nog 5 radiators in huis die allemaal 60C water nodig hadden, dan snap ik de huidige oplossing. Zonder deze radiatoren zit er wat mij betreft geen enkele logica in om die extra vloerverwarming pomp te hebben.

Volgens de handleiding van de ketel kan je de water aanvoer tussen 20-85C instellen, dus volgens mij gaat dat goed. Hoeveel m2 vloerverwarming heb je ? Die ketel doet minimaal 5.5 kW, als je een flink oppervlakte vloerwarming heb dan kan je ketel dat makkelijk kwijt. Dan staat hij heerlijk te snorren heel de dag met aanvoer temperatuur 35C, retour iets van 25C zonder te pendelen. Ik snap het probleem, je heb natuurlijk geld uitgegeven aan deze oplossing en nu denk je "hmmm".

Samenvatting
- Die bypass (of eigenlijk kortsluiting) bij radiator is helemaal fout. Die zou vervangen moeten worden door een AVDO, of afdoppen maar dat moet je 100% zeker stellen dat er altijd circulatie mogelijk is bij de vloerverwarming verdeler (maar dat is dus weer inefficient).
- Huidige vloerverwarming verdeler is sub-optimaal, maar kan je wel door goed inregelen nog gebruiken. Beste oplossing zou zijn ombouwen naar LTV verdeler zonder pomp, zonder bypass, zonder maximaal thermostaat etc. en de kortsluiting afdoppen bij de radiator. Je krijgt een veel simpeler en efficienter systeem, minder componenten, minder stroom verbruik, een constante water flow door je CV systeem (geen ruisende leidingen als die AVDO open knalt etc.).
AzertyNL schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:47:
[...]

Scherp, fixed :+

[Voor 3% gewijzigd door Lollercopter op 03-02-2023 11:53]

• davidhund
Voor de volledigheid nog twee fotootjes:

- Het gaat om ~95 m2 VVW, 10 groepen, gevoed door De Robot LTVC verdeler
- Voor de verdeler zit een Thermostaatkraan (35°)
- De verdeler zit geschakeld middels een Pompschakelaar (30°)
- De verdeler heeft inderdaad een inregelventiel maar er zit een los Bypass Ventiel (AVDO?) op de retour

Als ik het goed begrijp kan ik de "Open Kortsluiting" bij de radiator afdoppen, ongeacht of ik de pomp van de verdeler verwijder?

Want: die "Kortsluiting" is onzin en niet nodig voor "vermogen"/flow en flow blijft geborgd door de AVDO (??)

Dat dit nog niet 100% optimaal is — en complexer dan nodig — begrijp ik.
(Beter/eenvoudiger zou zijn om de pomp er tussenuit te halen en de aanvoer van de Ketel te verlagen naar ~35°)

Als ik de pomp verwijder en de Ketel aanvoer verlaag, moet dan ook de thermostaatkraan op de verdeler-aanvoer er tussenuit? In principe kan die blijven zitten, toch? Als deze maar lager staat dan aanvoertemp?

Nog 1 extra complicerend feitje is dat het expansievat momenteel in de kelder hangt, dus in de los bij die radiator. Liefst zou ik die hele 'aftakking' verwijderen, maar dan moet het expansievat dus ook in bij de CV komen te hangen.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:49

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit mag verder in DEI :)

Tweakers Discord

• Lollercopter
  • Nu online
davidhund schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:57:
Voor de volledigheid nog twee fotootjes:

- Het gaat om ~95 m2 VVW, 10 groepen, gevoed door De Robot LTVC verdeler
- Voor de verdeler zit een Thermostaatkraan (35°)
- De verdeler zit geschakeld middels een Pompschakelaar (30°)
- De verdeler heeft inderdaad een inregelventiel maar er zit een los Bypass Ventiel (AVDO?) op de retour
Als ik het goed begrijp kan ik de "Open Kortsluiting" bij de radiator afdoppen, ongeacht of ik de pomp van de verdeler verwijder?
Dat klopt. Het is lastig te zien op de foto of het een AVDO is, maar dat moest haast wel. Misschien kan je nog een closeup maken of een type nummer vinden.
Want: die "Kortsluiting" is onzin en niet nodig voor "vermogen"/flow en flow blijft geborgd door de AVDO (??)
Correct, zodra het drukverschil te groot gaat worden dan springt hij open. Je moet ze bijvoorbeeld gebruiken als je een systeem heb met allemaal radiator knoppen, als je pech heb dan zitten ze allemaal precies dicht en schiet de ketel in storing. Op dat moment springt die AVDO open en gaat het goed. Ze zijn instelbaar bij welke druk ze open gaan.
Als ik de pomp verwijder en de Ketel aanvoer verlaag, moet dan ook de thermostaatkraan op de verdeler-aanvoer er tussenuit? In principe kan die blijven zitten, toch? Als deze maar lager staat dan aanvoertemp?
Ik zou hem verwijderen als je echt de boel gaat ombouwen, maar volgens mij kan die in princiepe blijven zitten inderdaad.
Nog 1 extra complicerend feitje is dat het expansievat momenteel in de kelder hangt, dus in de los bij die radiator. Liefst zou ik die hele 'aftakking' verwijderen, maar dan moet het expansievat dus ook in bij de CV komen te hangen.
Normaal gesproken wil je dat expansievat in de retour hebben en zo dicht mogelijk bij de ketel, dat zal in de handleiding van de CV ketel staan. Het is niet echt een mega klus, een beetje loodgieter heeft dat ding zo verplaatst.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee