Toon posts:

twee internet netwerken op 1 switch

Pagina: 1
Acties:

• hugop
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-02 15:08
Hoi,

Weet iemand, kan ik op een switch, twee internet aansluitingen pluggen? Niet om de snelheid te verhogen. maar als backup; mocht een verbinding wegvallen.

Het zijn wel twee Ziggo verbindingen die de switch ingaan.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:57

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Kan niet met een switch. End of story :>

Edit: @ wijsneuzen verderop in dit topic die beginnen over VLANs of verschillende gateways: dat is natuurlijk niet hoe TS 't bedoelt. Maar, true, technically kan 't met een switch :>

[Voor 70% gewijzigd door RobIII op 04-02-2023 00:46]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• paulvdwal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
Op een switch: Nee

Op een UniFi DreamMachine SE bijvoorbeeld wel.
https://help.ui.com/hc/en...ilover-and-Load-Balancing
https://www.hostifi.com/b...w-supports-load-balancing

[Voor 54% gewijzigd door paulvdwal op 03-02-2023 10:23]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14
Je beide Ziggo-modems hebben hetzelfde IP-adres, en delen middels DHCP IP-adressen uit met dezelfde adressen. Dat gaat dus zomaar niet werken.

Beste zet je er een eigen router tussen die met twee WAN-verbindingen overweg kan.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:04
Wees eerlijk, wanneer ligt Ziggo er uit, 1 % per jaar?
En als Ziggo plat gaat, gaan zeer waarschijnlijk beide Ziggo's plat.

Hattrick: Thorgal Eagles

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:05
Ja dat kan. Ook met een domme switch er vanuit gaande dat je 2 modemrouters hebt.
In windows kan je gewoon een 2e default gateway instellen. Voor mobile devices als telefoons en tablets is het wat lastiger.
Als je het vol automatisch wil laten verlopen voor alle clients in je netwerk dan moet je een Router hebben met meerdere WAN interfaces en je ziggo modems in bridgemodus laten zetten

[Voor 136% gewijzigd door SniperGuy op 03-02-2023 10:38]

• paulvdwal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
bregweb schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:21:
1 Ziggo, 1 KPN/KabelNoord/Pick-your-poison zou beter zijn inderdaad.
Of zelfs 4G modem als Failover.

[Voor 4% gewijzigd door paulvdwal op 03-02-2023 10:24]

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:23

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Alleen bij een managed switch, als je precies weet wat je doet/moet doen....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:46

nelizmastr

Goed wies kapot

2 lijnen bij dezelfde leverancier heb je alleen wat aan voor load balancing, maar niet voor failover.
Een Ziggo storing zal nl. beide lijnen treffen. Daar heb je dus precies niets aan.

Verder is het antwoord over of het kan werken denk ik wel gegeven:

- Router met multi-WAN
- Managed switch met een multi-wan router of twee losse routers erachter met de juiste poort config

I reject your reality and substitute my own

• hugop
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-02 15:08
thanx voor de info allen.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RobIII schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:20:
Valt mee, dit is exact wat ik heb :P

Managed switch in meterkast, met twee modemrouters erop, elk op switchpoort met verschillende untagged VLAN. Trunk met dezelfde VLANs tagged naar switch boven. Daar untagged VLANs op poorten naar apparaten. Zo kan ik ieder apparaat toekennen aan verschillende internetverbinding. In de regel zitten ze allemaal op de VLAN van de hoofaansluiting. Stel dat die down gaat, dan kan ik op switch beneden de poorten omwisselen zodat alles wat op die VLAN zit via tweede aansluiting gaat.

Maar...
bregweb schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:21:
Dit.

Ik doe dit niet ivm redundancy, ik doe dit om dingen te testen. Ik test zooi op/met tweede verbinding. Afgelopen jaren heeft Ziggo er af en toe uit gelegen. Een keer omdat er een connector in een versterkerkast gecorrodeerd was. Drie ( :X ) keer omdat er gegraven werd en iemand coaxkabels kapotgroef. Twee keer tijdens aanleg glasvezel, een keer tijdens uitbreiding stadsverwarming. In al die gevallen lagen beide modems hier plat.

Voor redundancy heb je twee modems van verschillende providers over verschillende infra nodig. Dan nog moet je je geen illusies maken. Als bijvoorbeeld stroom uitvalt in je wijk, gaat alles plat - zelfs als je een UPS hebt voor je modems, gaan ook de OLT's, coax nodes en 4G/5G masten uit (evt na korte periode op battery backup). Als je ook dat wilt overleven moet je kijken naar dingen als Starlink. En een forse UPS.

Soittakaa Paranoid!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:59
Ik denk dat wanneer je een L3 switch hebt je best ver gaat komen. Door gebruik te maken van static routes en 'sla' (bij Cisco iig). Maar voor een gemiddelde tweaker zou ik gewoon een router adviseren. Pfsense oid stel je dat in 10 minuten in.

• Paul
Ik lees VLANs en managed switches. Als OP deze vraag hier op deze manier stelt dan denk ik niet dat hij met dat antwoord echt geholpen is. Ja, het kan, maar past het bij de wensen en het kennisniveau van OP?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Paul schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:04:
Ik lees VLANs en managed switches. Als OP deze vraag hier op deze manier stelt dan denk ik niet dat hij met dat antwoord echt geholpen is. Ja, het kan, maar past het bij de wensen en het kennisniveau van OP?
Als het goed is lees je bij alle reacties die het daarover hebben ook de melding dat het onzinnig is om dat te doen bij twee verbindingen van zelfde provider en sowieso bij een consumentenaansluiting. Dat was dus sowieso al duidelijk.

Soittakaa Paranoid!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Simpelste oplossing is gewoon een multi-homing router.
O.a. Draytek en Mikrotik hebben die dingen wel in het assortiment.

2 modems in bridge mode, beide door naar een van de twee WAN-poorten op je multi-homing router en dan gewoon even de handleiding volgen van je router om het juist in te stellen.

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Paul
@dion_b Dat is dan ook niet het stuk waar ik op reageer :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:11
RobIII schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:20:

Edit: @ wijsneuzen...
Wijsneus meldt zich hier.
Tweede router ander IPadres en DHCP uit. Als je dan op je netwerkkaart een hard IPadres insteld met als GW naar het ipadres van de tweede router dan moet 't werken toch?

Iets complexer zou je specifieke bestemmingen kunnen configureren met route add

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

PROnline schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:22:
[...]

Wijsneus meldt zich hier.
Tweede router ander IPadres en DHCP uit. Als je dan op je netwerkkaart een hard IPadres insteld met als GW naar het ipadres van de tweede router dan moet 't werken toch?

Iets complexer zou je specifieke bestemmingen kunnen configureren met route add
Sja, dan heb je een handmatige failover. Ik denk niet dat dat is wat je zou willen.

Je wil juist dat je geen downtime hebt en de router het voor je uitzoekt.
Of je wil twee connecties bundelen (load balancing) want dat is ook nog een optie.
Dat regel je het makkelijkste met een multi-homing router.

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:21

FreakNL

Well do ya punk?

dion_b schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:55:
[...]

Valt mee, dit is exact wat ik heb :P

Managed switch in meterkast, met twee modemrouters erop, elk op switchpoort met verschillende untagged VLAN. Trunk met dezelfde VLANs tagged naar switch boven. Daar untagged VLANs op poorten naar apparaten. Zo kan ik ieder apparaat toekennen aan verschillende internetverbinding. In de regel zitten ze allemaal op de VLAN van de hoofaansluiting. Stel dat die down gaat, dan kan ik op switch beneden de poorten omwisselen zodat alles wat op die VLAN zit via tweede aansluiting gaat.
..
Dit werkt ook alleen maar als je thuis bent.

Ik zou (als ik een 2e verbinding zou hebben) er eerder een router tussen zetten die een 2e WAN poort heeft (en deze als fallback instellen).

Maargoed, ik ben best wel afhankelijk van mijn internetverbinding thuis en vaak in het buitenland.

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-03 08:35

iambig

* z.o.z *

Zelf los ik dit soort zaken meestal op met een Ubiquiti Edgerouter X, die werken voor 6 tientjes, mits juist geconfigureerd, feilloos.
Dual WAN Failover is wat je zoekt. Zie ook https://help.ui.com/hc/en...Router-WAN-Load-Balancing

NEE: dit is geen signature...

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:40
Ik zou iets met een 4/5G antenne op de router doen. Dan heb je ook nog internet als de graafmachine alle kabels gevonden heeft.

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:24
@hugop Hoe kom je überhaupt aan twee Ziggo verbindingen? In principe kan je maar 1 abonnement per aansluiting krijgen. Heb je twee aansluitingen?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:57

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Ja, het kan, maar past het bij de wensen en het kennisniveau van OP?
Nja, het is iig niet wat de TS (aanname) probeert te bereiken: twee modems in je switch klikken en gaan. Dat is iig de intentie die ik uit de topicstart haal. Neemt niet weg dat het - technisch gezien - wel kan. Maar ik denk dat 't een veilige aanname is dat 't "niet kan" ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wanneer lag Ziggo eruit? Laten we reeel wezen we hebben in Nederland heel erg betrouwbaar internet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FreakNL schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:27:
[...]

Dit werkt ook alleen maar als je thuis bent.
Klopt maar ik doe het dan ook nadrukkelijk niet voor redundancy. Dan had ik om te beginnen geen twee verbindingen over zelfde infra (twee glasvezelaanbieders op zelfde vezel heb je ook weinig aan om zelfde reden) en zou ik het anders inrichten.
Ik zou (als ik een 2e verbinding zou hebben) er eerder een router tussen zetten die een 2e WAN poort heeft (en deze als fallback instellen).

Maargoed, ik ben best wel afhankelijk van mijn internetverbinding thuis en vaak in het buitenland.
Dat is idd hoe je het zou moeten willen inrichten voor redundancy - maar dan nog: heeft alleen zin als beide WAN op ander infra aangesloten zijn.

Soittakaa Paranoid!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:21

FreakNL

Well do ya punk?

Op zich eens, behalve van in het geval van een modem die kapot gaat. :)

Maar het is allemaal theorie verder. Twee verbindingen zijn me ook te duur :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee