loki504 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:17:
[...]
Hangt er helemaal vanaf welk product je koop. Genoeg winkels en fabrikanten bieden wel een goede aftersale aan. En als je ook in de EU kan kopen maakt het niet uit of je het nu bij random winkel in de EU koopt of bij Aliexpress. En dat EU keurmerk is pas een wasseneus. Waarbij de fabrikant aangeeft dat het aan de eisen voldoet maar in realiteit 0,1% controlle op is. Kijk naar de terugroepactie bij Action. Zijn allemaal veilig en kunnen we prima gebruiken maar die zelfde rommel van Aliexpress is ineens levensgevaarlijk... Ugreen verkoopt prima spul vaak van betere kwaliteit als wat hier in de winkels ligt en was jaren geleden prima geprijst op Aliexpress voor de hun eigen store hadden in NL/EU.
De uitzondering bevestigt inderdaad de regel.
In China kijken ze over het algemeen helemaal nergens naar.
Plastics die gebruikt worden zijn de goedkoopste van de goedkoopste.Seksspeeltjes, maar ook kinderspeelgoed, zitten vol met hormoonverstorende en kankerveroorzakende chemicalen. Elektronica met half deugende bedrading, ontbrekende veiligheidsmaatregelen, accu's en batterijen die van geen kant deugen. Specificaties die aan alle kanten bij elkaar verzonnen en gelogen worden. Laserpennen die als kinderspeelgoed gemarket worden, maar de veilige output waarde met een factor 20 overschrijden. Dat is schering en inslag in China en je kunt het bij hoog en laag ontkennen, maar ook jij weet dat dit waar is en dat dit wel degelijk een enorm verschil is met Europese producten, simpelweg omdat de aansprakelijkheid, verantwoordelijkheid, cultuur en juridische exposure heel anders is voor fabrikanten die hier gevestigd zijn.
Je kunt in Europa ook absoluut een hoop rotzooi aanschaffen, met name omdat veel cowboy dropshippers en andere snelle jongens voor een paar honderd euro een container met troep deze kant op denken te kunnen laten komen om het vervolgens hier voor tien keer zoveel hier te verkopen.
Het kapitalisme vereist kritische consumenten om te functioneren. Heden ten dage hebben we vooral mensen die werkelijk van alles op willen offeren, tot aan veiligheid aan toe, als het maar voor minder kan.
Nogmaals ik begrijp mensen niet.
[
Voor 12% gewijzigd door
DutchManticore op 19-02-2024 00:35
]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.