Vraag

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:23
Ik zou graag m'n home netwerk een upgrade geven en een opsplitsing maken tussen m'n IOT devices / toestellen gezin (laptop/tablet/etc) en een gasten netwerk. En nog enkele andere functies (traffic monitoring, filtering, etc..)

Hiervoor dacht ik om een EdgeRouter X te installeren en de Router functie van m'n huidige modem/router combo te deactiveren (inclusief de Wifi)
Op vandaag heb ik een kabel abonnement bij Orange, daar heb ik enkel de optie om PassThrough Mac Addresses te activeren voor een bepaald MAC adres (dat zal deze worden van de EdgeRouter X.)

Nu heb ik hier en daar ook gelezen dat nieuwere modellen van de modem/router combo, ook Bridging ondersteunen (mijn toestel niet, deze optie is toch niet zichtbaar).

Nu vroeg ik mij af, wat is nu effectief de meerwaarde in Bridge mode t.o.v. MAC Passthrough ? Zijn er beperkingen in MAC Passthrough?
Met andere woorden, contacteer ik Orange met de vraag (hoogstwaarschijnlijk tegen betaling) om m'n model/router te vervangen door een model dat Bridging ondersteunt ?

Ter info: op dit moment zijn ze bezig fiber aan het aanleggen in de straat, dus misschien binnen komende half jaar dat ik overschakel op fiber. Ik weet niet of dit nog relevant is in geval van Fiber. lk heb geen idee of daar ook een modem/router combinatie wordt geleverd.

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Wat jij PassTrough Mac Adresses noemt heet normaal gesproken DMZ.

Het verschil tussen Bridge en DMZ is dat bij DMZ specifieke clients rechtstreeks aan het internet gehangen worden en bij Bridging alle clients

Als jij een eigen router erachter hangt is voor die router dus geen verschil.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Cuball
Ben(V) schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:45:
Wat jij PassTrough Mac Adresses noemt heet normaal gesproken DMZ.

Het verschil tussen Bridge en DMZ is dat bij DMZ specifieke clients rechtstreeks aan het internet gehangen worden en bij Bridging alle clients
Ik heb ook nog de optie DMZ hosts, zijn 2 verschillende configuraties.. ene is op basis van IP andere opb MAC

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:47
The MAC Pass-through feature allows a device on the LAN to have a public address assigned to it. All other client devices will connect using NAPT on the private LAN subnet. MAC Pass-through is used when a port number or packet protocol that an in-bound application might use cannot be anticipated.
Oftewel, in geval van bridge verhuist het publieke IP van je modem naar de edgerouter. Bij mac passthrough krijgt een apparaat achter het modem een publiek IP terwijl het modem zelf ook nog een publiek IP heeft en andere apparaten achter het modem gewoon 192.168.0.x krijgen.
Met DMZ heeft een apparaat achter het modem een prive IP maar krijgt wel alle inkomende data naar zich toe gestuurd.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mits je een hele fanatieke gamer bent kan je ook gewoon dubbel natten merk je niets van huidige modems/ routers zijn zo snel en krachtig dat die dat makkelijk aankunnen. Vroeger was dat anders maar bedenk dat je verbinding onderweg nog veel meer routers tegenkomt is echt geen issue meer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:10

nelizmastr

Goed wies kapot

Frogmen schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:12:
Mits Tenzij je een hele fanatieke gamer bent kan je ook gewoon dubbel natten merk je niets van huidige modems/ routers zijn zo snel en krachtig dat die dat makkelijk aankunnen. Vroeger was dat anders maar bedenk dat je verbinding onderweg nog veel meer routers tegenkomt is echt geen issue meer.

I reject your reality and substitute my own

• Cuball
De zoon speelt wel wat games... Zelf ook af en toe eens een fps..

Als in de optie heb om MAC passthrough te gebruiken. Waarom dan toch kiezen voor dubbel NAT?

[Voor 20% gewijzigd door Cuball op 04-02-2023 13:17]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:10

nelizmastr

Goed wies kapot

Cuball schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:04:
[...]

De zoon speelt wel wat games... Zelf ook af en toe eens een fps..

Als in de optie heb om MAC passthrough te gebruiken. Waarom dan toch kiezen voor dubbel NAT?
Dan vooral niet dubbel NAT kiezen. Lekker MAC passthrough doen :)

Mijn comment was om een taalfout te corrigeren die verwarring kon zaaien O+

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee